Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
oaero skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Anledningen till att jag inte tar cykelbanan i
> vanliga fall är att det är dålig sikt, folk som
> vinglar hit och dit, fotgängare etc. Det går
> helt enkelt inte att hålla en rimlig hastighet
> för en försiktig cyklist (som jag anser mig
> vara) utan att riskera liv och lem.
> När jag blev tilltalad av polisen så var det ett
> parti som var lite uppför och jag höll en
> hastighet av cirka 31km/h.
> Har de rätt?
> Måste man använda cykelbanan?
> Går inte det avsnittet om att man ska framföra
> fordonet på ett säkert sätt i första hand?

Jag är delad i frågan. Det är extremt svårt att få förståelse för att man vill cykla fortare än vad som är säkert på en cykelbana med medcyklister och fotgängare som inte har fullt lika bråttom. Så att du inte tog diskussionen med polisen där och då var nog helt rätt, men frågan är om jag inte skulle kört på bilvägen så fort konstapeln avlägsnat sig.

Och då är jag ändå på senare tid drabbad av svårt dåligt samvete så fort jag bryter mot trafikföreskrifter.

Reglementet säger att du ska använda cykelbana om det finns, men undantag kan göras om den fortsatta färdvägen underlättas.

oaero skrev:

> Måste man använda cykelbanan?
> Går inte det avsnittet om att man ska framföra
> fordonet på ett säkert sätt i första hand?

Clnr har rätt. Så här står det i trafikförordningen:

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753).
/S

Vad är det för skillnad mellan cykelbana och trottoar/gångbana? Där jag pendlar så är det trottoar bredvid vägen som är hyfsat bred men med jobbiga partier vid korsningar så jag cyklar alltid på vägen. Vad jag kommer ihåg så finns det ingen "cykel" skylt på den trottoaren..

Idag tänkte jag jobba hemifrån så jag får inte pendla. Idag var det ju till och med uppehåll. Ack ack.

sprattlas skrev:
> Vad är det för skillnad mellan cykelbana och
> trottoar/gångbana? Där jag pendlar så är det
> trottoar bredvid vägen som är hyfsat bred men
> med jobbiga partier vid korsningar så jag cyklar
> alltid på vägen. Vad jag kommer ihåg så finns
> det ingen "cykel" skylt på den trottoaren..

Om du själv skulle gissa. Vad tror du skillnaden är?

Ingen pendling idag. På grund av detta blir det jobb hemifrån =)
PROFILVIGNETTE.gif ht=183

//j

Tillbaka i sadeln. Tomt på folk och inget regn, me like.
/S

Lie folk vinden i ryggen och hyfsat temperatur. I em blir det en lång pendling till Källvik (vagnhärad) hoppas på mindre vind eller vindskifte.

Nytt bakhjul i stället för gamla 8-an :-) vilken skillnad. Och dessutom missade jag regnet med 10 minuter. min dag är gjord!!

kände mig som cancellara imorse, bra tryck i benen och skön fart i den grymma medvinden.

ser fram emot eftermiddagens pendling i motvind och via en bar. :)

mattel skrev:
> kände mig som cancellara imorse, bra tryck i
> benen och skön fart i den grymma medvinden.

Jag kände mig som tant astrid på väg till dialys i motvinden imorse.

man ska inte underskatta tant astrid heller iofs, tanter som cyklat hela sitt liv kan ha bra fart i sina skrynkliga ben. :)

men jag föredrar ändå medvind till jobbet och mot hem..

jag missade regnet dessutom, det började strila när jag skulle in i garaget med hojen. jag undrar vad murphy ska utsätta mig för idag pga morgonens flyt.

Själv kände jag mig som Boonen på väg mot Velodromen i Roubaix fast med reserver i benen. Perfekt pendling.

ingen frukost, motvind lättklädd coh blodsmak i munnen.

Men fan vad härligt det var.-...

Pendlingen hem blev lång och seg. Ner till Källvik söder om Vagnhärad för att hämta hem en bil.
Ordentlig motvind hela vägen och stängda butiker i Vagnhärad så det blev inget större näringsintag.
Sista biten var rena djursafarin med Råddjur,Älg och Räv. Kul att se rävar ett vuxet djur och två stycken fjolårungar (gissar jag) det är inte så ofta jag ser räv. 10 mil blev det på mätaren.

"2*50???? pendlar du 10 mil om dagen???
vet att det finns dom som pendlar långt, men va faen- respekt"

Tack men detta gör jag inte varje dag, 1-2 ggr/v om bra väder och funkar med familjen.
Dessutom skiftar mina arbetsplatser mellan veckorna, har oftast 2*26km vilket jag iofs kört nästan varje arbetsdag from april.

Riktigt tung respekt förtjänas av de som pendlar året runt oavsett väder.

Skönt väder fast det var långbyxor och långärmat på. Fick fettförbränna på jobbet då det inte blev läge för andrafrukost i fyra timmar. Nåja, hann ta igen det och hade skönt väder hem också. Kortbyxor och kortärmat. Imorron är det sista cyklingen innan semestern! Yeeehaaa!

Nej jag pendlar inte 10 mil om dagen. Normala vägen är 2*30 km i fredags blev den en extra sväng hem på 10 mil. Totalt blev fredagens dos 13 mil.

Idag var jag nog både allergisk och förkyld. Tråkigt, men kränkte iaf en traktor på upploppsrakan!

Skönt med lite jobbpendling igen efter 4 veckors cykelvila.

Är kondition färskvara?

Inte lika mycket som muskelstyrka, enligt nåt jag läste av någon som hörde av något av någon som lyssnade på den där Pekka Kanerva.

Pilen skrev:

> Är kondition färskvara?

Skön svettig pendling i morse fö!

Första jobbpendlingen på 6 veckor!! Sjukdom och semester utomlands har givit mig ett ofrivilligt långt uppehåll. Skillnaden på antal cykelpendlare imorse mot när jag körde sist är helt sjuk! Det kändes som efter ett atombombskrig, så tomt var det. Men till slut hittade jag några andra att kränka i alla fall :-) Skönare väder också, hoppas regnet som faller just nu försvinner till i eftermiddag. Skönt att vara igång igen i alla fall.

En till som gör sin första jobbpendling på 4 veckor. Dessa sommarförkylningar. Jag blir lite förvånad över hur folk kör. Stannade innan ett övergångställe på cykelbanan bakom Högsta domstolen för att släppa över en gravid kvinna.. Och självklart kom ett yrväder av cyklist som körde om mig och nästan över henne. Som tur va hade hon koll på läget. Orkade inte kränka honom igen och spruta ner honom med vatten....

Andra dagen med cykelpendling, tyvärr är det extremt ont om kränkningsoffer ute när jag åker strax före sju... Räknas en tjej på elcykel? Såg dessutom en kille med rejäl lastad långfärdscykel, massa väskor fram och bak samt en enorm vagn helt fulllastad, han hade det jobbigt i backen upp mot Bergshamra.

det var så fuktigt att håren på benen krullade sig.

tror jag bevittnade en kränknings efterglöd. Mötte happys Mlarsson vid PHS. Han hade god fart. Strax efter kom en karl med lite lägre fart, rött nylle och vidöppet brödinkast.

Både pendlarcross och lvg på verkstaden. Långpendlade på fixin och det kändes helt okej.

PS Låter troligt att MLarsson är ute efter kränkningshämnd efter helgens tillställning.

snyggt med långpendling tille!

själv var det försovning och ärende efter jobbet = bil.

bra pendling idag EU moppar är bra för att få upp tempot. Regn molnen började dra ihop sig men jag klarade mig från regn. Vill ju inte blöta ner den nyputsade cykeln.

vaknade 40min sent men vadå det är ju semestertider, klappade en häst, såg x antal manglade ormar, svag medvind, bra väder, lite trafik som vanligt längs skånelavägen=bra. Tempo som gunnar 75 nyss prostataopererad. Totalt sett en mysig pendling

Tomma vägar. Morgontrötta ben som fick skrämmas igång med lite puls, sen bra pigga. Ljum morgon med ngn enstaka sekundmeter motvind. Mogna sädesfält, lövskogar, slingrande backar bland hästhagarna. Till och med de 2 km grus kändes kul idag. Lite högre tempo än vanligt och långspurtade sista 3 kilometer i jakt på en fjärran moped som kränktes med 1 km kvar.
Ser ut att bli lite mer vind i em, med fördelaktig riktning.

Blir knappast bättre än så här va? Borde tänkt på att vara tricolor matchad dock...

Två punkor, en reservslang.
Jag hade sönder ventilen på reservslangen, så jag fick promenera till en mack och köpa ett lappningskit.
Märkte efter mycket tjafs att det var en snakebite-punka.
Lämnade hemmet 06.00. Hade tänkt anlända före 07.00. Kom fram 08.30.
Vissa morgnar är helt enkelt lite sämre än andra...

Det blev racerpendling imorse då jag tänkte mig en 5 mila tur ut till Värmdö efter jobbet. Så Langstern fick vila sitt "klonkande" frihjul idag, nytt White Industries, beställt i alla fall. Ska bli grymt att komma ut på en långrunda i eftermiddag!

äre ba ja som inte får någon update på denna den finaste av trådar? Den har fastnat på mattels inlägg och skrotar på sidan 3 på inläggslistan. Klickar jag på tråden ser jag de andra inläggen.

Skön pendling idag varmt och inte mycket folk ute.
SuperApe: Jag får samma fel

Vilken underbar morgon i Stockholm. Sol,vindstila och knappt någon trafik. Avrundade med en frukost på Mellqvist vid S:T Eriksplan innan jobbet.
Hem vägen blir det att ta cx runda via nacka reservatet och någon sjö att bada i.
SuperApe: Samma problem med denna tråd.

japp, även jag har samma problem. kanske tråden har nått sitt geologiska max?

eftersom jag var vek igår så tog jag igen det idag. fin sval morgon och en omväg via FRA-stäket-upplands väsby till jobbet i kista. hemvägen gick via edsviken och mörby.. totalt 63 + 28 = 91km. nu dags för ett par recoveryöl i solen.

varför är ej denna tråden med på forumets framsida längre???.
fick söka efter denna tråden för att hitta den, även det bara är ca 2 minuter sen det skrevs i tråden.
den hamnar liksom inte långt upp i listan över dom olika trådarna i forumet.
hoppas någon förstod vad jag menade och kan svara på vaför.

Den är på min framsida!

Dagens pendling var seg. Har ingen riktig koll på tiden, men klart under 30km/h i snitt under milen från Skarpnäck in till stan. Jag skyller på motvinden, men den var lika svar som jag kände mig.

Helt sagolik långpendling, 45km, från norra Värmdö in till city. Första milen var helt magisk, ensam på liten landsväg med nylagd asfalt med lukten av skog och hav i näsan... cykelpropaganda. Sen får man gåshud när man ser hur vacker Stockholm är från sjösidan när man kommer Stadsgårdsleden! Tyvärr förstördes denna stund av skönhet av en idiot på damcykel som vinglade fram i typ 15 km/h med mobiltelefonen vid örat. Jag skrek "håll till höger" allt vad jag orkade flera gånger men idioten reagerade inte förän jag trängde mig förbi och en sista gång vrålade "höööööger", då tittade han förvånat på mig och jag hörde hur han sa i mobilen "jag får ringa dig sen". Jag var för arg för att stanna och tala vett i honom utan körde vidare in mot stan. Efteråt förbannar jag mig själv för att jag inte försökte slå mobilen ur handen på idioten men då hade det nog blivit slagsmål.... Men ipod zombies och mobilpratare borde kölhalas innan man kastrerar dom!

Försökte mig på en kränkning igår på väg hem från jobbet.
Såg en kille på räser med rygga vid Helenelunds station.
Låg bakom en liten stund.
Sedan var det dags att trycka på lite.
Vid omkörningen var det bara att inta den nonchalanta positionen (upprätt, oberörd och titta lite åt vänster).
- Tjena Pilen, känner du inte igen mig.
Superapan var på glid hemåt så vi gjorde följe.

En trevlig tur i bredd på cykelbanan tills vi mötte MLarsson (idag med hjälm på huvudet) som låg och hjulsög i en slakmota.
Då var det bara att kasta sig in bakom Superapan för att undvika kollision.

Passar också på att önska Superapan en trevlig semester ifall vi inte ses vid morgondagens pendling.

Mattel: FRA-Stäket-Väsby-Kista rundan har jag aldrig kört. Du får gärna släpa runt mig någon gång så jag lär mig rutten.

Försökte mig på en kränkning igår på väg hem från jobbet.
Såg en kille på räser med rygga vid Helenelunds station.
Låg bakom en liten stund.
Sedan var det dags att trycka på lite.
Vid omkörningen var det bara att inta den nonchalanta positionen (upprätt, oberörd och titta lite åt vänster).
- Tjena Pilen, känner du inte igen mig.
Superapan var på glid hemåt så vi gjorde följe.

En trevlig tur i bredd på cykelbanan tills vi mötte MLarsson (idag med hjälm på huvudet) som låg och hjulsög i en slakmota.
Då var det bara att kasta sig in bakom Superapan för att undvika kollision.

Passar också på att önska Superapan en trevlig semester ifall vi inte ses vid morgondagens pendling.

Mattel: FRA-Stäket-Väsby-Kista rundan har jag aldrig kört. Du får gärna släpa runt mig den någon gång så jag lär mig rutten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp