Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Grymt trevlig pendling idag. Jeansknickers och långärmad tröja. De två första km till förskolan (dagis) med cykelkärra och mest uppförs och resterande fem km i medvind och mest nedförsbacke. Bra lämning på dagis, strålande solsken och fågelkvitter. Dessutom cyklade jag ifrån både en moppebrud och några tusen bilar (bilkö) längs roslagvägen. Sånt förnöjer.

Körde en lite udda jobbpendling mellan Enskede och Västberga i morse via Bromma, Ekerö och Slagsta. Blev 45 km istället för 5 km. Ska nog inte ta den vägen hem dock...
/laser

Tog Trancen idag.
Värmande solstrålar som letade sig ner mellan träden, frost på en skuggig äng, fågelkvitter och avlägset trafiksus. Klarade ett knixigt parti som jag inte grejade i vintras.
Efter att ha skojat runt i skogen en timme rättade jag in mig i ledet och rullade med de andra tanterna och gubbarna över (Lidingö)bron in mot stan.

Superfint i Ursvik i morse. Dessutom såg jag ytterligare två pendlare vilket inte hör till vanligheterna, ett tydligt vårtecken :-)
/Thomas

Fin cykling, ännu rätt lugnt med cyklar över Lidingöbron. Premiär för kortbrallorna, kör fortfarande med dubbdäcken.
/Allan

Försökte hänga på en racer/cross från sumpan men det var rätt kört, tappade honom i rissne någonstans.
Fick lite prylar från wiggle som plåster på såren.

Kanske tar omvägen via helenelund-solna på vägen hem och inviger nya solbrillorna.

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Revansch idag LR *ler*
> Jag kommer väl dit 16.00. Tar en fika på 7-eleven å proppar magen full med gel å ful-strechar lite :)
> 16.50 = Racetime om jag inte deckat i Hummlan på vägen dit :(

Så hur gick det då igår över Skanstullsbron mellan Jocke och Bang?

/Pilen

Dagend pendling gick bra, en tant på damcykel blev rädd när jag körde upp på cykelbanan med 1,5 meters marginal till henne när jag höll ca 40km/h när jag höll vänster och hon åt höger. Blir man rädd för sånt borde man inte få cykla tycker jag :) Sen skulle jag cykla om en liten kille som vinglade över hela cykelbanan men när jag fick tillfälle brände ja om på vänstersidan men då skulle han vänster och va nära att köra in i mig. :) Bara en vanlig dag i B-Os nya liv.

Edit: skrev högersidan istället för vänstersidan =)

Senast redigerad av en moderator:
staine skrev:
> Skittrist sånt. Ska kanske fundera på att bara
> nicka o hålla med, typ " ja det var dumt".

Bilister borde tvingas cykla ibland, cyklister borde tvingas köra bil ibland osv. Då får man mera förståelse. Jag tror jag är rätt snäll mot de flesta när jag tar mig runt i stan på olika vis, lämnar t.ex. plats för cyklisterna när det går långsamt i stan och är trångt mellan rörlig fil och parkerade bilar osv.

Det är få som är kompletta idioter men ändå är dom för många..

jomper skrev:
> Det är få som är kompletta idioter men ändå
> är dom för många..

Det är dom som syns. Bra trafikanter lägger man inte märke till, det är väl nästan definitionen av en bra trafikant t om.

Shit, hela sthlm är som en enda parkeringsplats pga att E4:an var avstängd idag. Himla tur att man inte satt i en bil idag - eller skicklighet kanske man kan kalla det.

Det blev långa vägen hem i det fina vädret. Gött

Ìngen bra pendling idag - blev nästan prejad igen.
Försöker förstå hur de resonerar bilisterna, när de med våld måste förbi för att sedan _direkt_ svänga höger?

Idag: 40-sträcka efter korsning, svag uppförsbacke (korsningen vid teatern i norra hamn, Luleå, upp mot gymnasiebyn). 100? meter framåt kommer 30-skylt/fartgupp/vägskäl höger, allt i ett. Jag trycker på i backen - det går inte mycket under 40. Bil bakom gasar som f*n för att hinna förbi. När bilisten ('äldre' herre) passerar mig typ 15 meter före vägskälet/fartguppet slår han ut blinkers, bromsar hårt och svänger höger. Precis så jag får fast innan jag sitter i höger bakskärm:(

Varför?

edit. jo.

Pilen skrev:

> Så hur gick det då igår över Skanstullsbron
> mellan Jocke och Bang?

Såg ingen Bang. Vet inte om han väntade, jag var 10 minuter sen.

Mycket snabba cyklister ute på vägarna nu! Jobbpendlingen blir riktigt hårda fyspass!

En kille i full racermundering tog rygg hem igår mellan Bolideplan och Älvsjö.

Jag och en rödklädd kille körde hårt i morse från Skanstullsbron till Vasagatan.

Pust och puh, nu måste jag gå och duscha!

Motvind för tredje dagen i rad till jobbet, det är nackdelen när det är fint väder här, då kommer vinden från sydost av nån anledning. Men det är riktigt trevligt att det inte har regnat på en hel vecka, då tar jag gärna lite motvind istället, det går fort när man ska hem iaf.

Lite tungt, drevade om bak från 17 till 16, en enda kugg mindre. Men det märks. Från 2,47 till 2,62. men jag hoppas jag får Kärrtorps starkaste ben inom kort!

MickeS skrev:
> Varför?

Förmodligen någon prestigegrej, har man lagt X antal tiotusenlappar på en bil vill man inte bli omkörd av en cykel :-(

bruse skrev:
> Lite tungt, drevade om bak från 17 till 16, en
> enda kugg mindre. Men det märks. Från 2,47 till
> 2,62. men jag hoppas jag får Kärrtorps starkaste
> ben inom kort!

okej jag kan ta fram nån kalkylator men nu frågar jag istället, vad kör du för kaka?

Atlas_sthlm skrev:
> okej jag kan ta fram nån kalkylator men nu
> frågar jag istället, vad kör du för kaka?

Storleken på kakan ger svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting"

Fast jag måste säga att det var inte mycket till utväxling det där.
Nästan lite kärringvarning... ;-)

Samma som jag kör, grymt behaglig om man som jag kör skanstullsbron och götgatsbacken ett pag ggr dagligen. Absolut en bekvämlighetsutväxling! Lite fisig kanske men ack så skön. Aldrig problem att skidda.

MickeS skrev:
> Varför?
>
Min gissning:
De flesta bilister är nog inga värstingcyklister precis och då kan de inte förstå att man kan hålla nästan 40 i en uppförsbacke. Enligt dem går man i uppförsbackar eller cyklar myyyyycket sakta. Dessutom är det svårt att bedöma hastighet på ett såpass litet objekt som en cykel. Han trodde nog helt enkelt att han skulle hinna om dig med god marginal.

MickeS skrev:
> Ìngen bra pendling idag - blev nästan prejad
> igen.
>
> Varför?
>
> edit. jo.
Men ajaj. Kan det vara så i Lule, har det spridit sig? Jag trodde det bara var i Storstäderna sånt tråkigt händer. Jämför man med Mallorca tex så är det en helt annan cykelkultur. Om det är trångt och mötande trafik så väntar bilisterna bakom tills det är fritt att köra om, så gör man inte i Sverige. Här behandlas cyklister som fåglar som lätt flyger undan. Varför?

haland skrev:
> Här behandlas cyklister som fåglar som lätt flyger undan. Varför?

Jag tror Jante är inblandad.

/Magnus

Ah! Vilken underbar morgon. Jag sitter här hemma i köket och blickar ut över hustaken. Bredvid mig har jag ett glas apelsinjuice och strax ska jag göra mig en espresso.

Tänker tillbaka på gårdagens pendling och längtar ut. Men först ska ni få ta del av lite bilder som jag fixade på hemvägen.

Inte så långt kvar nu ;)

DSC00305.JPG ht=480

Här står cykeln redo för nya äventyr.

DSC00306.JPG ht=480

Lite REA-mat har aldrig skadat :D

DSC00308.JPG ht=480

Vissa får betalt för att cykla på jobbet *ler*

DSC00309.JPG ht=480

Götgatan var väldigt tom just då, när jag hade plockat ner kameran susade det förbi Minst 42-cyklister :)

DSC00315.JPG ht=480

Det är bra att man cyklar, slipper betala biltull :) Sparade ihop till en ny slang varje dag :)

DSC00317.JPG ht=480

Ligger på rulle likssom...

DSC00319.JPG ht=480

Genväg eller omväg?

DSC00322.JPG ht=480

Alltid omväg :)

- fast då kan man räkna med...
http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=3469543338884593319&hl=sv
Sedan pinnade jag vidare mot Vega...

DSC00326.JPG ht=480

Det luktar alltid nygrillat här. Blir schjuukt sugen att stanna till någon gång å avnjuta deras Sambalburgare, men inte nu. En annan gång...

DSC00327.JPG ht=480

Jag bara HATAR den här backen. Helt okej i början men sista biten = SYYYYYYYRA!

DSC00328.JPG ht=480

Äntligen hemma!

DSC00330.JPG ht=480

"Muffins" tycker också det är kul att Husse kommit hem...

DSC00329.JPG ht=480

Dags att fylla på energidepån :)

Sedan blev det en kväll med Happy och fruktsallad.

Atlas_sthlm skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite tungt, drevade om bak från 17 till 16, en
> > enda kugg mindre. Men det märks. Från 2,47
> till
> > 2,62. men jag hoppas jag får Kärrtorps
> starkaste
> > ben inom kort!
>
> okej jag kan ta fram nån kalkylator men nu
> frågar jag istället, vad kör du för kaka?

Åh, det borde jag ju skrivit:
Då: 42/17
Nu: 42/16

bruse skrev:
>
> Nu: 42/16

Jah, då kör jag samma utväxling som bruse. Så kan jag inte ha det. Dax att skaffa en större kaka. =)

Hur tänker ni kring utväxling på en pendlare? Väljer man efter platten (lite för lätt) eller för att klara motvind och uppförsbackar utan att dö?

Även jag kör 42/16 på pendlaren och tycker allt som oftast att det är i lättaste laget. Men så kommer dagarna med regn och motvind och då är jag glad att det inte är tyngre växlat. Försöker nog hitta en 45 eller 46-klinga att prova med. (ett plus är ju att hojen blir snyggare med större klinga).

För övrigt var dagens tur till jobbet rätt händelselös. Trevligt att ungarna börjat cykla till skolan så att man har sällskap den första kilometern. Fast synd att de är så långsamma att de förstör mitt snitt. :)

/Johan

"För övrigt var dagens tur till jobbet rätt händelselös. Trevligt att ungarna börjat cykla till skolan så att man har sällskap den första kilometern. Fast synd att de är så långsamma att de förstör mitt snitt. :) "

HAHA! undra om Zipp gör 808 till 24"? Kanske en bra julklapp :)

rikard skrev:
>
> Jah, då kör jag samma utväxling som bruse. Så
> kan jag inte ha det. Dax att skaffa en större
> kaka. =)

Åh nej, jag gör ju också det. Måste jag också byta? Jag känner grupptrycket.

hälsade på min übertrevliga granne på vägen ut, tog Hjalmar brantingsgatan (där alla pendlarna går/cyklar till tåget) för att få lite utsikt och sen var jag framme. 2 km går snabbt.

JojjeM skrev:
> Hur tänker ni kring utväxling på en pendlare?
> Väljer man efter platten (lite för lätt) eller
> för att klara motvind och uppförsbackar utan att
> dö?
>

Kommer jag uppför Götgatsbacken eller Katarinavägen fem dagar irad, är det inte för tungt.

Kan jag cykla till kungens kurva mitt i natten är det helt lagom! Man skall ju satsa på att orka länge, länge

42/16

men kanske i lättaste laget. Hade gärna prövat 43/16

JojjeM skrev:
> Hur tänker ni kring utväxling på en pendlare?
> Väljer man efter platten (lite för lätt) eller
> för att klara motvind och uppförsbackar utan att
> dö?
>

Varför inte skaffa en växelcykel :-))

bruse skrev:
> Kommer jag uppför Götgatsbacken eller
> Katarinavägen fem dagar irad, är det inte för
> tungt.

Aha, jag får helt enkelt ta med hojpan till Sthlm för lite Happycertifierad utväxlingsutprovning :)

/Johan

JojjeM skrev:

> Aha, jag får helt enkelt ta med hojpan till Sthlm
> för lite Happycertifierad utväxlingsutprovning
> :)
>
> /Johan

Japp, det MÅSTE vara Götgatsbacken, oavsett var du cyklar i till vardags :-)

fastforward skrev:
> ... Han trodde nog helt enkelt att han skulle hinna om dig med god marginal.

Visst, tror jag också - men hur kan man direkt "glömma bort" att man passerar en cyklist så man inte ens kollar höger backspegel INNAN man svänger? Jag såg hans huvud i både inre backspegel och yttre högra så jag var inte i nått dött synfält eller nåt. Bil-drulle helt enkelt...

Jaja, inte första gången det händer.
Jag lovar mig själv varje gång att nästa gång skall jag banne mig dunka plåt - men när väl situationen uppstår har jag fullt sjå att hålla mig på cykeln:)

ps. Imorse var det tom plusgrader på väg till jobbet - skönt.

Första cykelpendlingen för i år.
Första turen med landsvägscykeln för i år.

Shit! Det är andra muskler som används vid landsvägscykling jämfört med skogscykling. De 33 km från Tyresö till Kista sög i benen. Inga direkta insidenter annat än en dåraktig gångtrafikant med mobilen i örat som gick rakt ut på cykelbanan. Lite busvissling gjorde susen. Strålande väder var det iallafall. Vid hemresan imorgon eftermiddag så åker överdragsbyxorna av och långfingerhandskarna byts till korta dito.

JojjeM skrev:
> Även jag kör 42/16 på pendlaren och tycker allt
> som oftast att det är i lättaste laget. Men så
> kommer dagarna med regn och motvind och då är
> jag glad att det inte är tyngre växlat.
> Försöker nog hitta en 45 eller 46-klinga att
> prova med. (ett plus är ju att hojen blir
> snyggare med större klinga).

När jag valde utväxling satt jag och läste lite i några trådar här för att se vad folk körde. Då var det helt klart 46/16 som var vanligast förekommande. Gäller inte det längre, var det förra årets utväxling?

Jag kör på 47/16 och tycker det rätt lagom men så är Uppsala platt också. På SS:en kör jag märkliga 34/11 vilket väl är ännu lite högre utväxling, men den har 26"-hjul så det kanske inte räknas. Jag har ännu inte greppat konceptet helt och hållet.

Jag hänger på JojjeM till stora staden för certifiering. Måste man ha med sig någon slags kontrollant?

pean skrev:
> Jag hänger på JojjeM till stora staden för
> certifiering. Måste man ha med sig någon slags
> kontrollant?

Det måste vara en certifierad certifieringskontrollant. Det finns inte så många, men vem som helst kan bli det för en billig fylla.

Jag har hört att man kan nypa sig ett certifikat på fredag, stämmer det bruse? Eller iallafall bli certifierad. -Det måste ju bara skilja ett par pilsner.

pellerin skrev:
>
> Varför inte skaffa en växelcykel :-))

Hahaha, skopåse! Växlar på cykel, stor humor. Vad kommer härnäst. Bromsar? :)

/Johan

JojjeM skrev:
> pellerin skrev:
> --------------------------------------------------
> > Varför inte skaffa en växelcykel :-))
>
> Hahaha, skopåse! Växlar på cykel, stor humor.
> Vad kommer härnäst. Bromsar? :)

Haha såna här resonemang är oslagbara. Tänker varje gång på genombrottet för radio när ett företag lyckades ta fram en radio som kunde ta emot och visa rörliga bilder! Det var kanske runt.. 1996 eller så.

Bromsar och växlar låter helt sjukt. Så här ska det se ut 2008:
product_thumb.php

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp