Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag gör bedömningen att semester nästan är helt slut nu. Det börjar bli en del folk inne i stan, även om jag misstänker att det finns lite mer trängsel att klämma ur stockholmarna. Många cyklister på gatorna också. Och vissa av dessa kanske skulle ha övat en vecka till i inhägnat område, men överlag är det rätt bra pendlarklimat just nu.

Mitt pendelök är inne på service så idag fick det bli promenad till jobbet. Mycket avslappnat behövde inte alls koncentrera sig lika mycket på trafik och övriga trafikanter och fick mycket tid att fundera själv. Ska nog upprepas någon mer gång i år.

Var på jobbet före åtta ändå så jag missade det mesta av pendelkaoset men det var spännande att se cyklisterna från ett annat perspektiv.

Började inte så bra, platt framhjul :(
Men jag chansade och pumpade och det höll hela vägen hit :)
Och nu är jag så där glad som man bara blir av att cykla :)

Inte bra alls.

Mosade en tant som vinglade sicksack. Hon tog ut svängen i en kurva och körde således på sin vänstra sida av cykelvägen varför jag tänkte i min trafikoptimeringslusta att jag skulle köra på min vänstra så att vi kunde mötas snabbt. Hon tyckte dock att prio ett var att snabbt återvända till höger sida och agerade därefter. Vi krockade i ganska låg hastighet men efter att jag frågat hur det gick och artigt bett om ursäkt behagade hon att påbörja en utskällning. Ok, jag hade ju faktiskt cyklat på fel sida, och bevisligen inte hon, men jag tyckte att jag inte hade mer skuld i fallet än att jag hade rätt att som svar på utskällningen säga "orka borka, jag ids inte lyssna på en utskällning" och cykla iväg.

Jag kan dessutom rapportera att allt tyder på att KI-transan (vid Solna Kyrkväg, så den får heta KI-transan) verkar ha varit en helt vanlig semestertransa. Jag gissar på att det var en tjänstemän bosatt i Mörby som under sina fyra semesterveckor ägnade sig åt att vara transa i trakterna av Solna/Sundbyberg. Jag saknar detta inslag i pendlingen, men antar att jag får underhålla mig med att krocka med tanter istället.

Efter en 4-veckors semester och inte en sekund i en cykelsadel gjorde det, så här på andra pendlardagen, sjuuukt ont i arslet den första kilometern...det onda försvann och jag njöt av resten av turen. Folket hopade sig mer än vanligt när jag närmade mig Liljeholmsbron över mot Söder. Ringklockan idkades ivrigt.

En gube i fredrikshovströja har cyklat mig spyfärdig två gånger i rad, en liten bit på hemvägen igår och i morse kom han ikapp vid Islandstorget, går det inte fortare än att man tror sig kunna hänga på hänger man på... nått annat finns inte. (jag måste gå ner mer i vikt)

MangeJL skrev:
-------------------------------------------------------
> En gube i fredrikshovströja har cyklat mig spyfärdig två gånger i rad

Jag tycker dom där på standard cykel i säckig träningsoverall med sportbag på pakethållaren är betydligt mer störande när dom far förbi. Då gäller det snabbt att komma upp med en bra bortförklaring för att självförtroendet inte ska få sig en knäck.

Den var fin börjar komma igång andra veckan på jobbet.
En fråga till er som pendal i stockholm när börjar det bli trångt på
cykelbanorna på morgonen. Tex liljeholmsbron passerade idag vid 745 och då var
det trångt.

Idag var jag med om en nästan incident (ofarlig) som gav mig en liten tankeställare. Jag börjar pendlingen med att cykla på småvägar mitt i villa områdena i stuvsta. Det är aldrig någon trafik där. Brukar ligga mitt i vägen för att inte cykla för nära häckar och utfarter mm. Kom utför Almvägen där jag aldrig sett någon bil tidigare och då kom en bil från höger på Marmorvägen. Brukar försöka respektera högerregeln, men idag blev jag så paff att jag stötte på en bil här att jag helt enkelt inte kom mig för att bromsa. Bilen fick bromsa istället.

På mer trafikerade vägar är man ju mer allert och försöker vara tydlig mm

Ja,ja kontentan är väl att man aldrig får slappna av. Det är den 1000e gången man gör något man gör idiotmisstagen...

bossjo skrev:
> Den var fin börjar komma igång andra veckan på
> jobbet.
> En fråga till er som pendal i stockholm när
> börjar det bli trångt på
> cykelbanorna på morgonen. Tex liljeholmsbron
> passerade idag vid 745 och då var
> det trångt.

Jag kan inte svara på din fråga, men själv slår jag av på tempot över liljeholmsbron, långholmsgatan och västerbron. Rättar in mig i ledet liksom (ok ok det beror på hur tjockt det är). Så slipper jag eftersvettas så mycket på jobbet också! Fast idag var jag så pass sen (8.50 kanske) att jag kunde stå på hela vägen, men så fick jag svettas efter duschen också...

Jag håller med dig det är bra att rätta in sig i ledet.
Som tur är har jag en bit kvar till Rissne så jag kan dra på genom sumpan så att jag får efter svettas ;-)

Igår var det blött och an fick ÄNTLIGEN användning för de där skramliga stänkorna :)
Har för övrigt tappat snittfart på semestern.

bltt.jpg ht=725

/Johan

Söder Mälarstrand kl 05:41

Bilagor

• P140808_05.41.JPG
    P140808_05.41.JPG
    81.8 KB · Besök: 59
Senast redigerad av en moderator:
Astungt!

Benen blev stumma direkt och mjölksyran fylldes på i varje backe. Måste ha glömt att stretcha rumpan efter löppasset i måndags. Snittpuls 176 under ca 51min som transporten tog!

Äcklig. Snubben framför mig hade en ljus skjorta, sånär som på en stor fläck på ryggen som var mörk av svett. Det var dessutom en skjorta jag inte direkt skulle kvalificera som outdoor roughness biking-skjorta utan en han haede tänkt ha på jobbet. Jag fantiserade ihop äckliga närkontaktsscenarion på hans förmodade kontorsjobb och gladdes åt att mina kollegor är fräscha.

Världens flyt. Inte ett rödljus. Inte ens en överglad mollo att spotta.

Måste rycka upp mig på mek fronten. Jag är en sån som inte mekar ionödan med mina cyklar. Funkar dom så rör jag så lite som möjligt. Min gammel MTB (som ska gå som vinterpendlare i år) försökte jag byta drivlinan på men det tog stopp på att stora framklingar satt fast med vevarmen. Har bytt allt utom stora klingan alltså. Intressant att inse har mycket man "nöter ihop" kedja och kuggar. Med nya kedjan och gamla kransen så behöver jag knappt nudda pedalerna för att kedjan ska börja tugga kugg. Så de senaste veckorna har jag pendlat på gammel racern (har bara gammel cyklar) och nu börjar jag tuggakugg även på den! Blev nästan förnedrad på västerbron idag pga det. Nu har jag tillslut fått ihop de delar jag tror mig behöva för att avsluta mekningen med gammel mtbn och påbörja drivlinebytet på gammel racern. Bara att spotta i händerna och sätta igång. Men lite ångest har jag. Alltid svårt att veta om man fått rätt prylar. Speciellt till gammelcyklar (8 delat shimano och 9 delat campa). Köpte t.ex Salsa klingor till racern istället för campa orginal, har lite ångest över hur det kommer att fungera. Vad ska jag ta mig till om jag står där en morgon utan varken gammel mtbn eller gammel racern???

Åkte ifrån en moppe på västerbron men fastnade sedan i cykelklungan från helvetet mellan s:t eriksplan och odenplan. Jag är ärligt imponerad av en del som lyckas cykla långsammare än vad jag joggar (10km/h), de borde ta jobb på cirkus.
Mycket rödljus idag men bara en taxi som svängde utan att blinka.

En annan grej jag är lite funderande över är folk som rullar i uppförsbackar. De trampar på och sen rullar de tills de nästan stannar, trampar igen osv. Vad är tanken?

*flämt* *flämt* måste...orka..*flämt* *flämt* ... ... *flämt* *flämt* ... måste ... ... orka *flämt*

Låg och mosade i medvind, trampade ut utväxlinger och flöt i total stillhet medans folk jag mötte lutade sig mot motvinden. Mäktig medvind in till jobbet, magiskt faktiskt.

....undra om det blir motvind hem.......

Riktigt bra pendlingstur, den första på sex veckor. Och till skillnad från skaparn mötte jag en tant i en högerkurva på vänster sida. Jag påpekade artigt att vi i Sverige gärna kör på höger sida, att det blir enklare så för alla parter varpå hon lackade ur och började bli lite högljudd, då påpekade jag för henne inte så artigt denna gång att hon var ett överviktigt mjölkproducerande boskap (ingen lögn förutom arten då) varpå hon blev ännu mer förbannad. Då kontrade jag med att skratta åt henne och cyklade vidare. En väldigt barnslig reaktion men jag tänkte inte så mycket så jag är nog ganska barnslig.

Sen höll jag på att köra över en gångtrafikant vid Råsunda men det berodde mest på att vi båda tänkte lämna företräde åt varandra och sen köra/gå när den andra tvekade. Vi sa ojdå och sorry och skrattade lite åt varandra. Hon såg bättre ut än den första.

Johan A skrev:
> Riktigt bra pendlingstur, den första på sex
> veckor. Och till skillnad från skaparn mötte jag
> en tant i en högerkurva på vänster sida. Jag
> påpekade artigt att vi i Sverige gärna kör på
> höger sida, att det blir enklare så för alla
> parter varpå hon lackade ur och började bli lite
> högljudd, då påpekade jag för henne inte så
> artigt denna gång att hon var ett överviktigt
> mjölkproducerande boskap (ingen lögn förutom
> arten då) varpå hon blev ännu mer förbannad.
> Då kontrade jag med att skratta åt henne och
> cyklade vidare. En väldigt barnslig reaktion men
> jag tänkte inte så mycket så jag är nog ganska
> barnslig.
>

Fildelning är det nya celeste

Morgonens pendling var frisk i vinden, höll på att blåsa av göta älv bron. Crossen går som en dröm.

Dags för hemresan. Klarar man sig från att bli dyngsur tro?

svar: Hann ut på parkeringen innan det började stänka lite grann. Efter 30s kom en skur som varade i 2min. Lite småskvättande i ytterligare 2min sedan var det uppehåll resten av hemresan!
10min efter hemkomst så kom det en riktigt skur som garanterat hade dränkt mig.... Phu!

Är det bara jag som gjort observationen att kvinnliga cyklister har svårt med höger-vänster ?

Vem kan ärligt ställa sig upp och säga:
Jag har aldrig mött en enda jävla fiskmåshjärna som tycker att man plötsligt skall införa vänstertrafik precis här och nu.
Jag tycker det är skitjobbigt att behöva ta ställning till sånt när jag sitter i 35 knyck och bara får 5-10 sek på mig att bestämma mig.

Detta händer mig nästan dagligen. Inte helt sällan sitter de och SMS-ar i vänsterfilen också, utan hjälm förstås.
Om Darwins lagar fungerade borde de antingen vara döda eller ligga på neurokirurgen, men nej...
Jag ger mig fan på de lyckas se till att jag hamnar där istället.

En annan kul engångs observation: När jag kommer på Långholmsgatan i hyfsad fart för att köra på Västerbron. (Det är väl c:a 1 m brett där p.g.a. målningsarbete), så dyker det upp en blåhårig liten tant i en permobil från Söder Mälarstrand (givetvis utan att se sig för åt något håll) och hinner in precis framför.
Man kände sig som Mr. Bean i trapp-sketchen, typ skall jag lyfta över cykeln till bil-körbanan, cykla om kärringen och sedan lyfta tillbaks den. Men det verkade för farligt.

rogerr skrev:
> Är det bara jag som gjort observationen att
> kvinnliga cyklister har svårt med höger-vänster
> ?

Nej det är du inte ensam om. Utav 8K reggade happyiter måste det vara åtskilliga som kör eller någon gång kört taxi. Jag tror att samtliga taxichaffisar reagerat på att kvinnor som visar vägen genrellt har svårt för höger-vänster.

Vad det beror på har jag ingen aning om.
Om jag nu trampat någon av Happy-damerna på tårna bjuder jag gärna på att jag har rätt bra koll på höger och vänster, men i gengäld har norra europas sämsta lokalsinne, så f..n vet vad som är sämst.
Få är nog de som gått/kört/cyklat vilse så många gånger som jag.

/putte

Det där med lokalsinnet stämmer på mig också. Lokalsinne som en guldfisk faktiskt.
Knappt koll på väderstrecken ens. Men det har ingen annan ont av. Jag kör ju inte ambulans t.ex.

Dagens pendlng var trevlig. Varmt (13 grader) och fuktigt på morgonen med solen som steg upp genom dimman. Skönt trots lite motvind. Hemvägen medvind och varmt och soligt. Helt klart en bra pendling.

Upptäckte att bakhjulet var kraftigt skevt imorse så jag fick lura med pendeln in till stan istället. Jag inhandlade en ekernyckel på lunchen för att fixa till eländet här på kvällskvisten. Tydligen var det så att en eker hade gått av vilket jag i min morgontrötthet inte lyckades upptäcka. Så det blir till att harva pendel imorrn igen och köpa en eker på lunchen...det enda positiva är att jag två dagar på raken får besöka en cykelaffär fullproppad med ögongodis!

Hojade förbi Jomper och hämtade mina happytröjor efter jobbet idag. Efter ett tag kom världens regnskur och jag passade på att testa den långärmade tröjan. Mycket mullig. :) En sekund senare mötte jag Nypan, även han lite mullig. ;)
/J

Hemturen var väldigt fin med ett visst inslag av medvind samt ett smärre råndrama mot svensk kassaservice.
Höll dock på brinna upp i min Galon-Tex jacka.

Wilier skrev:
> Hemturen var väldigt fin med ett visst inslag av
> medvind samt ett smärre råndrama mot svensk
> kassaservice.
> Höll dock på brinna upp i min Galon-Tex jacka.

Man ska aldrig lägga rånbyten innanför galonjackan. De har såna där färgampuller.

Fick ordning på gammelmtbn igår. Blev nya vevarmar. Verkar funka bra. Testade stigpendlingsalternativet för första gången på länge. Kunde konstatera att älvsjöskogen är sig lik. Fast det är allt lite tråkigare att pendla på mtb än på racern, känns segare...

Var även med om en (med all rätt) övertydlig fotgängare vid långholmsgatan också. Efter liljeholmsbron och rödljusen över hornsgatan passerar man ju mellan busshållplatsen och T-bana uppgången. Där var det en kvinna (fotgängare) som tydligt satte upp handen i ett stopptecken och sa högt och ljudligt "Här har vi företräde". Det har hon ju faktiskt rätt i. De flesta cyklister stannade men några tråcklade sig igenom fotgängarna på övergångstället...

Appel skrev:
> Var även med om en (med all rätt) övertydlig
> fotgängare vid långholmsgatan också. Efter
> liljeholmsbron och rödljusen över hornsgatan
> passerar man ju mellan busshållplatsen och T-bana
> uppgången. Där var det en kvinna (fotgängare)
> som tydligt satte upp handen i ett stopptecken och
> sa högt och ljudligt "Här har vi företräde".
> Det har hon ju faktiskt rätt i. De flesta
> cyklister stannade men några tråcklade sig
> igenom fotgängarna på övergångstället...

Kör till vänster direkt ut på Långholmsgatan vid rödlyset istället för att ta cykelvägen den biten, det gör jag av just detta skäl.

OdenXT skrev:
> Kör till vänster direkt ut på Långholmsgatan
> vid rödlyset istället för att ta cykelvägen
> den biten, det gör jag av just detta skäl.
Samma här.
Då får man dessutom till lite lagom intervallträning på Långholmsgatan om man försöker hålla jämn fart med bilarna.
Att börja Västerbron med >90% puls utan attt sedan försöka sänka farten är också karaktärssbyggande.

/Håkan

Cyklister är i allmänhet rätt dåliga på att släppa fram fotgängare. Jag brukar bromsa in och släppa fram dem, och dessutom säga något trevligt. Det är vanligtvis uppskattat.

HåkanC skrev:
> OdenXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör till vänster direkt ut på
> Långholmsgatan
> > vid rödlyset istället för att ta cykelvägen
> > den biten, det gör jag av just detta skäl.
> Samma här.
> Då får man dessutom till lite lagom
> intervallträning på Långholmsgatan om man
> försöker hålla jämn fart med bilarna.
> Att börja Västerbron med >90% puls utan attt
> sedan försöka sänka farten är också
> karaktärssbyggande.
>
>
> /Håkan

Jo, brukar göra det men det är lite läskigt de gånger det samtidigt kommer en buss från liljeholmsbron (dom får ju grönt samtidigt som oss)

Höll för första gången på att bli överkörd av en bil idag under Slussen där mamman med barn i bilen (en sportig liten Mini) tydligen missade skylten som det stod STOP på. Gubben efter mig skrek som en galning till henne och hytte med nävarna så jag slapp.
Men annars var det trevligt som vanligt.

Den korsningen är det ingen som stannar helt vid, där måste man vara löjligt försiktig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp