Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tungt idag, försov mig och sen motvind nästan hela vägen. Gick inte fort trots stor ansträngning. Sen och stressad. :(

Men miljövänlig! (Ställde av bilen igår)

Fint och lite folk timmen som vi fick i helgen märktes tydligt i morse lär väl tyvärr även märkas
i em. Spottade en happyit vid Huddingevägen/Glömstavägen iklädd happytröja och kortbyxor.

En annorlunda pendlingsmorgon, mest på grund av att jag flyttade i helgen. Plötsligt blev pendlingsvägen bara hälften så lång och det ser jag som en nackdel! ;)

Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Spottade en scott cross med zippbakhjul vid
> slussen i morse. Jag fick grönt när han fick
> rött. Misstänkte att det var en happyit.
>
> Skön morgon! Ljust och fint.
>
> Pat

Det var jag :D
Ska nog byta hjul då alla känner igen mig hela tiden :)

Kanske till mina nya rödoxiderade Ambrosiotubhjul.

bossjo skrev:
> Spottade en happyit vid
> Huddingevägen/Glömstavägen iklädd happytröja
> och kortbyxor.

Kan har varit jag - ca 7.45? Jag cyklade söderut på Huddingevägen. I så fall får det bli ett glatt "hej" i efterhand :-)

/Toni

Seg start i morse. Men eftersom jag enligt knasometern inte hade någon puls alls så tyckte jag att det nog gick oväntat bra ändå.
Kom att tänka på sketchen om Fingal Olsson, [MEDIA=youtube]gMHr_1MxJ_w,[/MEDIA] så jag fick ett leende från knasometern iallafall.
Kom ikapp en figur på röd Nikishi vid första rödljuset, försökte hänga på lite halvhjärtat.
Han drog ifrån, men oändligt långsamt. Tog flera minuter innan han försvann ur sikte. Kränkning i slow-motion.
Svänger in längs Huddingevägen och in i det ondskefulla inflytandet från järnvägens luftledningar. Knasometern vaknar till lite - puls 60 och kadens 130. Att pulsa 60 är väl i sig inte så svårt, men skulle jag försöka nå en kadens på 130 hade jag antagligen kastat mig själv ur sadeln...

Mötte figuren med TT-pinnar på sin pendlar-MTB/hybrid igen när han snirklade sig förbi Fullersta torg. Han verkar trivas, men jag tycker det verkar läskigt med en så bromsbegränsande position längs en sträcka med så mycket rörliga hinder, främst i form av Ipodzombies och mobilpratare.

Försökte mig på lite kadensträning över Årstafältet, ner på en låg växel och sen spinna på tills jag börjar hoppa i sadeln.
Gäller att spara lite så jag inte blir alltför patetiskt långsam i uppförsbacken på andra sidan. Knäna gillar den högre kadensen, men än så länge är den förbaskat jobbig för flåset.
Det skall tydligen bli bättre efter några veckor/månader, men fan tro´t.

Knasometern hickar till lite och visar en puls på 156, verkar väl vara rimligt, sedan går den ner på noll igen. Nåja, det är ju inte så långt till SöS ifall det skulle vara hjärtat och inte mätarn som stannat;-)

Efter Slussen bestämmer sig tydligen knasometern för att den har vilat färdigt, och går igång med en rasande fart. Enligt den så pulsar jag 240+ ända fram till Strandvägen, där den går ner till 60 igen. Det ger ju ändå ett genomsnitt på 150, så det kanske finns nån logik bakom mätvärdena ändå...

Struntar i knasometern och cyklar odistraherad av elektronik de sista kvarteren till omklädningsrum, dusch och jobb.

Westman skrev:
> Tungt idag, försov mig och sen motvind nästan
> hela vägen. Gick inte fort trots stor
> ansträngning. Sen och stressad. :(
>
> Men miljövänlig! (Ställde av bilen igår)

Jag är stolt över dig! Hoppas att du som jag kommer på den stora lättnaden när man slipper bry sig om plåtburken. Mer pengar till hoj för bövelen ;)

Du kan inte skriva så där Dabac kollegorna undrade varför jag garvade som jag gjorde så
nu är jag avslöjad med att läsa Happy på arbetet.

Efter sju veckors föräldrarledighet är det dags att göra iordning vinterpendlaren. Nästa vecka får jag äntligen cykla dubbla pass igen.

Tänkte visa upp min pendlarhoj som används på vinterhalvåret.

Ramen är en GT Avalanche LE från 1998 med en Cycle Pro Alu gaffel.
Komponenterna är blandade från Alivio till XTR, mest sånt som har blivit över från andra cyklar.

DSC00121.JPG ht=544

DSC00122.JPG ht=544

Dubbla lysen bakåt varav ett som blinkar.

DSC00123.JPG ht=544

Tre lampor fram.

DSC00125.JPG ht=544

Nu ska jag bara byte vajrar och höljen så är den redo för lite vinterpendling.

När snön kommer så sätter jag på Nokian Hakkapelitta W106

Snygg spökreflex! :D "Ghost rider", typ... ;)

Nu börjar hösten kännas på riktigt. Var rått och kyligt i morse, och ännu kallare på väg hem i eftermiddag.

Jag åkte motorcykel idag . Jag hade lämnat både pendlarhojen och bilen på jobbet. I morgon får jag skjuts till jobbet, sen kan jag börja hojja igen.

Jag är nog en av väldigt få, som lämnar tjänstebilen på jobbet för att kunna cykelpendla ( väldigt miljövänligt)

F-n det börjar bli riktigt kallt ute och mörkt tidigt,
pga vintertid. Cyklade racer idag ca 6 mil och frös om
fötterna. Väl hemma så kände jag mig väldigt nöjd med mig
själv men har fått ont i halsen igen och det känns som jag
kan bli förkyld och sjuk igen :-(

Friskt och härligt! Fulfixien är vintermoddad med stänkor och frambroms och det är rätt glassigt att komma fram utan att vara helt genomblöt i arslet och i skorna :)

Det var visst back-tävling i stan idag. Och då menar jag inte downhill, utan bilar som backar runt hörn, backar mot en parkeringslucka 50 meter bakom, backar mot fotgängare på obevakade övergångsställen osv.
Tja, vissa dagar är det SM i dubbelparkering, idag var det backning utan uppsikt. Undrar vad de hittar på imorgon?

Jag tror minsann att det snart är dags att byta till fodrade handskar. De långa sommarhandskarna börjar bli på gränsen till för svala.

Åhh första cykelpendlingen på flera veckor. Har äntligen flyttat kontoret. Höll på att bli hel galen av att köra bil varje dag. Fett snyggt väder var det också.

Haha! I dag var "pendlingen" fina fisken eftersom jag tog Gloryn och körde en omväg för lite adrenalin-laddning innan jobbet.

Lite frostigt, lite is på vattenpölarna. Tur att det är normaltid, annars hade det varit mörkare och kallare.

Kallt i morse, så nu har jag ont i örat. Fortsätter det så här åker snart fula pannbandet fram.

Lite kallt om händerna, vann "backtävlingen" uppför västerbron. Kändes kanon!
Vem var det som skrek på mig under Essingen i höjd med Pampas?

/STEFAN

Senast redigerad av en moderator:
0,6 grader och sol. På vippen att köra ihjäl en polares chef när jag passerade Karl Johann men det gick väl...
Läste en artikel i Aftonposten, Oslos morgontidning(!) i förra veckan där det stod att 18% i Danmark brukar cykeln varje dag, 12 % i Sverige och endast 5 % här i Norge. Grymt förvånad eftersom cykelsporten är väsentligt större här....men så är svenskarna dubbelt så många också...förklarar dock inte danskarnas iver...

Det var -3 när jag startade å +5 när jag kom fram. Flossade handskar åker fram imorgon. Även mina vindtighs börjar kännas kalla.
Idag åkte mina nya Ambrosiohjul på med mina nya crosstub å det måtte ha läck fett med luft så jag studsade fram imorse. Måste kolla trycket i eftermiddag hos min LBS. Det kan inte vara mer än 15 Bar :( I skogen märks det knappt men i stan pumpar jag på. Det släppte i en kurva vid medis imorse men jag lyckades balansera upp cykeln igen.

Nu ska jag kila ner å köpa mig en macka å drickyougurt.

/Caio!

grymt fin morgon med nyoljad kedja och lite genande genom ursvik så jag slapp E4an. trevligt.

-1 och solen var på väg upp. Vindstilla och lätta pedaler. Det vart Endura brallorna idag samt en tunn balaclava, varmt och gött!

Bang skrev:
> å det måtte ha läck fett med luft så
> jag studsade fram imorse. Måste kolla trycket i
> eftermiddag hos min LBS. Det kan inte vara mer än
> 15 Bar

Glömde du ett decimaltecken där, eller...?

ÄVEN UTAN ZIPP känner folk igen mig! Skulle ju byta hjul för att smälta in :(
Måste säga att Centaurnaven rullar på grymt bra.

Jilster = Fixed å kammojacka?

Geologen, självklart menar jag 1.5 bar

Thomas, 2.8 låter som ett perfekt tryck :) Vad ska du ha på söndag? Jag rekomenderar 2.3. Mycket tungt gräs/lera men även grus å sand.

Vad mycket kläder alla verkar ha. För mig funkade knickers utmärkt i morse. Jag skulle nog ha svettats ihjäl i ett par Endurabrallor.

det tunnar ut i trafiken, behövde knappt boxa mig fram på götgatan kl 08.10
Nya lampor inhandlades igår, jag är grymt nöjd.

Arrgh, sprang till jobbet imorse igen, vilken pina. Stapplade fram som en 80-årig gubbe då morgontrötta kroppen var styv och stel som en aluram...löpsteg vad är det?
-2, sol och nästan vindstilla.

Fick sakta in lite vid pendeltågsstationerna för där var fullt med folk som irrade omkring och såg upprörda ut. För övrigt så flöt det på bra med en nytvättad och nysmord penlare... :-)

/* Jörgen */

Bang skrev:
> Jilster = Fixed å kammojacka?

Japp. Märkte hur hornen växte fram vid röljuset stureplan upp på birgerjarlsgatan.....he he!

Jag brukar normalt inte låta min cykel stå i cykelförrådet i källaren i mitt bostadshus, men på grund av det ena och det andar så var den tvungen att stå där under helgen.

När jag skulle hämta den imorse för att cykla till jobbet hade någon stulit mina skärmstag till framskärmen.

Nej, jag skojar inte, båda skärmstagen fram var bortmonterade. Varje stag sitter med två skruvar med mutter. De satt garanterat där när jag ställde ner den och varken stag, skruv eller mutter gick att återfinna på golvet.

Alltså var min dagens pendling dålig.

Jilster, jag var ju tvungen att peta mig i näsan. hade värsta kråkan som jag var tvuvgen att få bort :(

inget vidare- tog pendeln som tog ca 50 minuter att åka med... från Centralen till Karlberg.

Imorgon bitti ska det tydligen bli 0-gradigt så det blir till att byta till vinterdäck ikväll *suck*.
Hur gör ni andra? Fortsätter ni köra med era vanliga däck eller byter ni i samband med att kvicksilvret ligger runt 0:an?

Mike the bike skrev:
> Imorgon bitti ska det tydligen bli 0-gradigt så
> det blir till att byta till vinterdäck ikväll
> *suck*.
> Hur gör ni andra? Fortsätter ni köra med era
> vanliga däck eller byter ni i samband med att
> kvicksilvret ligger runt 0:an?

Jag brukar dra ut på det tills det snöat, halvt smält bort och sedan fryst på. Dvs när det är isgata... =)

Mike the bike skrev:
> Imorgon bitti ska det tydligen bli 0-gradigt så
> det blir till att byta till vinterdäck ikväll
> *suck*.
> Hur gör ni andra? Fortsätter ni köra med era
> vanliga däck eller byter ni i samband med att
> kvicksilvret ligger runt 0:an?

Jag väntar tills det är isgata. Minusgrader är inget problem så länge det är torrt. Dock återstår inköpet av dubbdäck, ska nog ta en sväng till Biltema vid tillfälle. Någon som testat de dubbdäcken? Vad kör du på Mike the bike?

> Jag brukar dra ut på det tills det snöat, halvt
> smält bort och sedan fryst på. Dvs när det är
> isgata... =)

Samma här. Finns ingen anledning att göra det extra tungrullat i onödan. För att inte tala om det där hemska ljudet som blir av dubbar mot asfalt.

Jag blev kränkt av nån på en orange Ghost i Värtahamnen idag. Han låg inte riktigt på rulle, utan höll lite extra avstånd. När jag tyckte att vi skulle switcha trampade han på över Lidingöbron så att det kändes som om han precis hade rullat ut från garaget och jag hade avverkat 5 mil i uppförsbacke och motvind. Men så var det säkert inte i verkligheten...

garpa skrev:
> Mike the bike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Imorgon bitti ska det tydligen bli 0-gradigt
> så
> > det blir till att byta till vinterdäck ikväll
> > *suck*.
> > Hur gör ni andra? Fortsätter ni köra med era
> > vanliga däck eller byter ni i samband med att
> > kvicksilvret ligger runt 0:an?
>
> Jag väntar tills det är isgata. Minusgrader är
> inget problem så länge det är torrt. Dock
> återstår inköpet av dubbdäck, ska nog ta en
> sväng till Biltema vid tillfälle. Någon som
> testat de dubbdäcken? Vad kör du på Mike the
> bike?

För tillfället kör jag med Conti Explorer fram och IRC Mythos XC II bak. Vinterdäcken ligger redo att monteras och det är Nokian Hakka WXC både fram och bak som gäller. Schwalbe Ice Spiker som ligger i garderoben tänker jag inte använda mer eftersom de ständigt spricker i däckssidorna.

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp