Hålla tröjan fräsch mellan turerna

Marcus

Ny medlem
Hej!

Jag undrar om nån har nåt tips på hur göra för att hålla cykeltröjan relativt luktfri ett längre tag. Använder en tröja m funktionstyg även när jag tränar (gym o pass). Vill ju inte att det ska lukta gammal gympapåse som man hade när man gick i mellanstadiet :), inte heller tvätta den efter varje användning.

Har för mig att nån här skrev nån gång i en annan diskussion att han brukade skölja ur den i lite ättika i vatten mellan turerna.
Luftning o vattensköljning är receptet idag.

Hoppas att mina tankar gick fram :)

//Marcus

Vill du inte maskintvätta den var gång så ta med dig en hink, tröjan (och ev. andra kläder) samt en flaska såpa in i duschen [1].

Sen är det bara att handtvätta med såpa i hinken, skölja ur och hänga på tork.

Blir att lukta såpa när man blir varm sen, men det är bättre än alternativet :)

1. För du duschar väl efter träningen? :)

EDIT: För den delen kan du ta vanligt maskintvättmedel i hinken också... Frågar du Obed går det nog bra med diskmasinen också ;)

Post Ändrad (04-03-30 14:42)

Haha.. Diskmaskinen...

Obed! Kan inte du skriva ihop nåt om vad man kan använda en diskmaskin till, förutom att göra ren disk då. Har för mig att det var här på Happy, men nån postade en länk till en sida som hade lite förslag på vad man kan använda en cykel till. Flytta och frakta segelbåt var nog i mina ögon bland dom tuffare! Nån hade visst kört ett piano också.. Nåt i den stilen? =D

Grumme tvättsåpa är bra för exempelvis Gore-Tex kläder mm, då det ej innehåller blek- och vitmedel eller andra hemska saker.

Den brukar jag ha för handtvätt av känsliga kläder, typ funktionsmaterial. Några cl i en hink med ljumet vatten, krama kläderna lite så tvättmeldet fördelas å sugs in, låt stå å verka några minuter, å så trycker jag ned duchen i den å låter den sköta sig själv av ursköljningen ett tag, så allt skumm är borta.

Ha dock ett dusch muisntycke som väger lite, så den inte flyger upp å blöter ner dig å allt i badrummet.

> Ha dock ett dusch muisntycke som väger lite, så den inte flyger
> upp å blöter ner dig å allt i badrummet.

Senast i raden över cykelprylsinvesteringar: Ett lätt "dusch muisntycke"

(Jo, jag förstår att det ska vara ett tungt duschmunstycke, men när tråden redan spårat ur så...)

the_TnT skrev:

> > Ha dock ett dusch muisntycke som väger lite, så den inte
> flyger
> > upp å blöter ner dig å allt i badrummet.
>
> Senast i raden över cykelprylsinvesteringar: Ett lätt "dusch
> muisntycke"
>
> (Jo, jag förstår att det ska vara ett tungt duschmunstycke, men
> när tråden redan spårat ur så...)
>

Shit så fel det ble, både felstavat (slarv) å felsyftat... samt värst av allt, särskrivning... hur bar jag mig åt?

Nå, det ska vara "ett duschmunstycke som väger mer än vanliga"

Vad är jobbigast, att tvätta tröjan i maskin eller skölja den i ättiksvatten?
Om det bara är hållbarheten man oroar sig för så kan man ju sätta tvättmaskinen på 30° ulltvätt och hälla i ättika i stället för tvättmedel.

Jag kör allt mitt i 40° med tvättsåpa och Skona sköljmedel.
Men vissa saker luktar huggorm i allafall så fort dom blir varma.

Jag kör alltid allting i 30 grader ulltvätt (eller vad det heter) med lite tvättmedel direkt efter jag varit ute. Funkar sådär. Luktar ju apa ganska fort igen. Har funderat på att skvätta i lite klor i tvättmaskinen också. Möjligtvis att man bleker sina grejjer lite, men visst fan borde det ta bort lukten, eller?

f

Har du vita cykelkläder eller? Räkna med att grejerna blir rejält blekta om du häller klor i maskinen. Jag tror fö. inte att du blir av med så mkt. av lukten heller. Möjligtvis att den dränks av all klordoft då förstås. :-)

Har själv haft ett helsike att bli av med doften från min softshell-jacka som har använts flitigt i vinter vid långfärdsskridskor, löpning, längdskidåkning och lite cykling. 30 grader är rek. temperatur. Sist testade jag med extra mycket tvättmedel, längre program och något väldoftande mjukmedel. Nu luktar den som en hel parfymaffär istället.

Om kläderna luktar så skunkarna flyr, står av sig själva eller ser ut som kamouflagekläder så åker de i tvättmaskinen och då är det 60° som gäller, oavsett vad tvättråden säger.
Håller inte kläderna för det så hamnar dem omgående i Sverkers soptunna och märket på min svarta lista ;-)

Har faktiskt inte haft ett enda cykelplagg, underställ eller strumpor/sockar som inte tål 60°...

Post Ändrad (04-03-30 19:08)

Det är nog grymt många plagg som tål 60 grader. Men min softshelljacka från Tierra gör det garranterat inte. Den börjar nästan skrynkla sig och släppa i lamineringen bara vid 40 grader! Skulle jag pressa den i 60 grader skulle jag ha 2 eller 3st sånna jackor i tunnare utförande. ;-)

Njaee.. mestadels är det väl svart på mina kläder, men bara en liten skvätt klorin bleker inte mycket i vart fall. Har provat någongång på en svart tröja som jag funderade på att kasta för att den luktade så illa. Den blev inte märkbart blekare, men något bättre i doften. Dock kom doften tillbaka ganska snabbt igen. Sedan dess har jag inte provat igen. Kanske är dags....

f

Ok. Jag använde klorin när ett svart plagg hade slinkit med i vittvätten en gång. Kläderna blev kritvita från att ha varit grådaskiga. Men så rörde det sig inte om en liten skvätt heller.

Det kanske fungerar bra i bakteriedödande/dofthämmande syfte vid rätt dosering?

Det ryktas om att man kan lägga grejerna i frysen en bunt timmar för att ta död på bekterierna som luktar illa... har inte testat själv, men det slite ju minimalt på kläderna, och kan ju knappast göra saken sämre... annars kanske man kan köra dom i micron?

Såna här diskussioner är det bästa argumentet för ull jag kan tänka mig.
Synd att man ska ha kläder i funktionsmaterial för 6000:- som måste användas tills dom tar slut innan man kan köpa nytt.

Ja, funktionskläder är bra värdelösa ur tvättsynpunkt. :-(

Visst må det vara fint med material som andas, står emot väta och som är smidiga att ha på sig när man "sportar". Men det blir ju ganska meningslöst om man inte kan få dem rena emellan användningarna pga. att de inte tål tvättmaskinen.

Ahh.. Gore tex och syntet myten. Fan vad jag är trött på dessa STINKANDE jävla as till plagg. "Andas" gör dom inte heller (W.stopper o G.Tex).

Men efter år av hjärntvätt från tillverkarna står man likförbannat där som en torsk i butiken o läser på lappar, feta som instruktionsmanualer, fästa vid mirakelplaggen och låter sig förtrollas av alla trollkonster som dessa "technical wear" utlovar.

Hur lyckades egentligen folk bestiga berg, åka skidor och överhuvudtaget befinna sig utomhus förr i tiden?

Tvätta i hink med vanligt maskintvättmedel, det tar bort lukten om man tvättar efter varje träningstur. Det går snabbt, bara släng kläderna i hinken när du ska duscha, rör om, hoppa i duschen, rör om och skölj.

/Leo

Alla underställ jag har är märkta 60 grader och de är nog tillverkade i samma material som de andra tillverkarnas, de lär med andra ord också klara 60 grader.

Det är klart enklare att slänga in en maskin än att böka med hink nu när jag har maskinen i samma rum som duschen :)

Frysen tror jag inte på. Det är urinämnen som man svättas ut som gör att kläderna luktar piss. Problemet att tvätta ur lukten beror på att materialan är gjorda för att inte ta åt sig fukt. Blir tyvärr då även så att det är svår att tvätta rent dem.
Ättika hjälper. Jag heller i direkt i tvättmaskinen.
När det blir för jä... så tvättar jag på 60°. Dock ej vågat slänga i windstopper och goretex. För dyrt att chansa. Någon som försökt?

Dom underställen jag har från Craft är märkta med 95 grader.

Men jag kör allt, kategoriskt, på 60 grader (förutom Crafts underställ då).

Kläderna jag har närmast kroppen tvättar jag varannan gång, typ. Kläderna ytterst som mest blir leriga tvättar jag bara ibland, eller om dom blivit _för_ skitiga.

Finns igen anledning att hålla på och tvätta efter varje gång man varit ute. Det om något sliter på plagget. Ofta räcker det med att skölja ur plagget i vanligt vatten och hänga upp det på tork.

Tillverkare som märkt sina plagg med 30 grader är fega eller använder dåliga material. Seriöst. Det blir inte rent när man tvättar i 30 grader. Det som händer är att man bara ger bakterierna i kläderna bättre miljö att frodas i.

/Mattias

Det som inte brukar hålla för 60-grader är själva trycket på tygen.

Tyget brukar hålla.

Men kom inte till mig och gnäll om kläderna går åt h-vete!

:)

Kläder som inte håller för 40 grader borde inte få vistas i en bil en het sommardag heller?

bruse skrev:

>Grumme tvättsåpa är bra för exempelvis Gore-Tex kläder mm, då det ej innehåller
>blek- och vitmedel eller andra hemska saker.
>
>Den brukar jag ha för handtvätt av känsliga kläder, typ funktionsmaterial.
>Några cl i en hink med ljumet vatten, krama kläderna lite så tvättmeldet fördelas
>å sugs in, låt stå å verka några minuter, å så trycker jag ned duchen i den
>å låter den sköta sig själv av >ursköljningen ett tag, så allt skumm är borta.
>
>Ha dock ett duschmunstycke som väger lite, så den inte flyger upp å blöter ner
>dig å allt i badrummet.

Jag kör en variant på din metod efter tips från en cyklande teknisk biolog som utföres några gånger per år: vatten + många cl såpa. Låt stå 24h eller mer. Det dödar garanterat allt som luktar illa och ersätter det med en ljuv såpadoft (a la 30-tal...). Därefter får kläderna en omgång av tvättmaskinen i 40 grader. (Med förtvätt! :) Den ljuva såpadoften försvinner inte helt, men hamnar definitivt på en adekvat nivå.

Själv använder jag bara mina kläder en gång, sen får de åka i tvättkorgen. Det gäller att ha en statig uppsättning med kläder, men köper man kvalitet så håller de länge länge! Själv har jag haft ett par i cykelbyxor i 2 år utan märkbara bristningar.

/Dajja

__a skrev:

> EPA-varianten: En burk axe på tröjan efter användning???
>

Luktar OT, men väldigt roligt :) Tror mer på "anti-lukt-sprej" som det gjordes reklam om för några år sedan -- behöver man aldrig tvätta något!

/Dajja

Axevarianten brukas ändas i nödfall då man inser att man inte har några som helst käder rena någonstans och man har Jennifer Lopez knackandes på ens dörr =P

///Björn

Hmm ingen har tagit upp hur de torkar sina funktionsplagg.

Jag tvättar mina cykeltröjor och underställ i tvättmaskin. Om de får torka på klädsträcket så luktar de piss när de torkat. Men om de däremot får torka snabbt på ett varmt element eller framför en värmefläkt så luktar de ingenting när de är torra.

/Anders

>Mattias L:
>Finns igen anledning att hålla på och tvätta efter varje gång man varit ute.
>Det om något sliter på plagget. Ofta räcker det med att skölja ur plagget i
>vanligt vatten och hänga upp det på tork.

Det är en bra anledning om man vill slippa lukten. Sen är cykelbyxorna inte så fräscha efter en tur, de används ju "live" utan kallingar. Tror faktiskt inte att cykelkläderna, nu menar jag de närmast kroppen, slits så mycket av själva tvätten. Det är ju syntetkläder, de bleks inte, krymper inte, noppar inte. Däremot tror jag de slits mer om man använder de smutsiga, med saltavlagringar och allt annat "gött" man har smutsat ned dom med. En snabbtvätt i en hink med pulver under tiden man duschar är nog en mildare variant än tvättmaskin, det är ju trots handtvätt man utför. ;-)

/Leo

Är det bara svett så behöver man inte ens använda tvättmedel, en skvätt tvål eller schampo borde räcka i hinken, eller bara tvätta samtidigt med sig själv i duschen.
Syntet torkar fort.

AJ - Tycker alltid det luktar bra direkt efter tvätt. Men redan efter första rundan så luktar de piss igen. Som jag skrev innan så är det urinämen i svett som är svåra att tvätta ut. Funktionsplaggen är gjorda för att släppa igenom svett utan att själva bli blöta. Tyvärr så har det samma effekt när man tvättar dem. Därför sitter lukten kvar.

TnT skrev:
>
>Kläder som inte håller för 40 grader borde inte få vistas i en bil en het >sommardag heller?
>

Exakt! Eller om man skulle svettas (Gud förbjude!) i kläderna en solig dag så lär det också bli över 40 grader. =) 30 grader är bara trams.

Nä, inge kläder under 40 grader, även handskar och Camelbak går bra, vissa grejjer åker ibland i 60 grader, och underställ alltid 60.

Utan egen tvättmaskin blir man ju dock lite begränsad, så det blir handtvätt däremellan.

då letar vi efter ett ämne/lösningsmedel som löser urinämnena men inte förstör kläderna eller?

60 grader tar det. Mina coolmax tröjor håller för det. Windstopper har jag inte vågat testa.

Angående luft/vatten temperaturer... det är skillnad på hur grejor uppträder efter vatten eller i luften. Försök tvätta en ulltröja i 40° och sedan lägga den i torktumlare. Råkade få in fruns nya tröja med andra grejor :'(.... vi gav sedan bort ulltröjan till en 5-årig tös... och den passade perfekt.

Post Ändrad (04-04-01 14:53)

Vet inte hur det är med vanlig windstopper. Men jag har sagt det tidigare i den här tråden och säger det igen.

I mina Tierra softshell kläder (form av windstopper) står det 30 grader och är kryss över tamejfan allt på tvättlappen. De kunde ju lika gärna ha skrivit "får ej tvättas, kan sköljas under kranen".

Fasen vad jag ångrar att man inte kikade på tvättlapparna när man inhandlade dessa plagg för åtskilliga lusentappar. *lurad*

cal skrev:

> Vet inte hur det är med vanlig windstopper. Men jag har sagt
> det tidigare i den här tråden och säger det igen.
>
> I mina Tierra softshell kläder (form av windstopper) står det
> 30 grader och är kryss över tamejfan allt på tvättlappen. De
> kunde ju lika gärna ha skrivit "får ej tvättas, kan sköljas
> under kranen".
>
> Fasen vad jag ångrar att man inte kikade på tvättlapparna när
> man inhandlade dessa plagg för åtskilliga lusentappar. *lurad*

Tyvärr gör många tillverkare så för att gardera sig mot reklamationer. Men det är väl nästan i princip ulkostymer och skinnjackor du inte kan tvätta i maskin. Är man osäker, kör 30 grader ulltvätt, det är det skonsammaste.

Jag har redan testat 40 grader "skonsamt program" med milt tvättmedel och kan säga att de inte blev rena. Har även testat 60 grader vilket fick dem betydligt renare men då började materialet delaminera på bröstet och något mer ställe.

Men nu har man ju en hel tråd med fina tips om tvättprinciper som inte skadar plaggen. Kommer duscha med kläderna på i fortsättningen på kallast möjliga temperatur. ;-)

Hittade denna gamla tråd.
Det är fan ull som gäller.Har en ullfrottetröja som har varit med om tre löp-pass och sex cykelturer med endast sköljning i vatten.Den luktar endast lite ylle när den blir blöt och det kan jag stå ut med=)

Jag ahr en Paek-tröja... tvättar den i 40 grader efter varje träning förutom en gång i månaden när ajg tvättar den i 60. Funkar hur bra som helst och tröjan luktar nytvättat.. :)

oj, kläderna åker i tvättmaskin efter varje pass.. allt från strumpor till skaljacka, handskar tvättas dock inte då de blev så hårda och obekväma sist innan de blivit innötta igen.. men det går.

det är äckligt att träna i smutsiga kläder, ungefär som att dra på sig samma underkläder efter träningen som man hade under.. precis det gör man inte.

frysen fungerar kan jag meddela, har frusit in mina skor ett par gånger med gott resultat.. fast det är klart de luktar likadant efter ett par pass.

Besprutning är det enda som fungerar.

influensan1wg.jpg

tack för tipsen om hink i ducshen, att man inte tänkt på det. Vi bor i lägenhet och har två veckor till nästa lediga tvättid i princip alltid...saker luktar illa hos oss ;o) Fast mest skorna. Kan man tvätta cykelskor i maskin?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp