MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad/vilken stolpe eller typ av stolpe ger bättre
> komfort och varför?
Läs mer om hur Tour mäter ramkomfort här
http://www.tour-magazin.de/?p=1594
Sadelstolpen som används är den som följde med ramen eller en Ritchey WCS (alu)
> Ger 25mm däck bättre komfort?
Troligen, åtminstone med (ngt) lägre tryck jmf med 23mm, eftersom de inte bara flexar utan även dämpar vibrationer bättre. Men det är mitt eget antagande, dvs inget som Tour har mätt.
> Tycker själv att en cykel som svarar bra när man
> ställer sig upp och trycker till är kul att
> köra på men självklart är det skönt om det
> finns någon slags komfort.
Komforten kommer ffa från hur bra ramen/cykeln passar dig.
Men visst är det kul om även ramen 'hjälper till'
> Om man läser det ena av testerna ovan så tycker
> jag att det ser ut som att redbull mäter bra.
RedBull-ramen klarade sig riktigt bra även i Tours stora kolfiberramstest i 3/2008
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=2748
Den fick iofs lågt betyg på gaffelkomfort, men i praktiken kan du hjälpa upp det en hel del med rätt tapp och styre.
Om du är orolig över gaffelstyvheten bör du undvika Uber-styva OS-styren/tappar, tex Deda Newton. Välj helst flexibla 26mm-styre/tapp, tex Syntace F99 och RaceLite 7075
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/normal_TourTest Styre o styrtapp.jpg
OBS det finns de som tycker att den kombinationen flexar för mkt.
I RedBull-ramsetet ingår dessutom en FSA K-Force-stolpe.
http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=7978
K-Force Lite-varianten har i ett annat Tour-test har fått bra betyg map på komfort
/Håkan