Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel

Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Kolla in Focus Cayo expert utpris 23998
säljs nu på rea på TCM i tyresö för runt 18.000
Duraace på allt...
Bättre alternativ
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Ramen är med största sannorlikhet samma som cykelcitys "Columbus F100". Reapriset för den är 15.495, men då med Ultegra. Utifrån det kan du räkna ut ett rimligt andrahandsvärde ;)
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Och F100 är svajig enligt min kompis som köpt den...

Jag har Cayon, väger över 90 och den är styv som satan....
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
imrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla in Focus Cayo expert

Focus Cayo Expert testades som en av 24 cyklar i det stora 2000Euro-testet i nummer 4 2007 av Tour
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel//show.php3?id=2330&subnav=21&nodeid=25
Där kan du även ladda hem hela testet

Focus Cayo Expert var inte bäst i test, vare sig ramen (betyg: 2,7) eller den kompletta cykeln (2,5)
Däremot fick den positiva omdömen för den relativt låga ram-vikten(1181g), men den fick minus för att lacken inte var särskilt slagfast

Jag har lagt in testresultatet för Focus Cayo Expert bland de andra i det här inlägget:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/626990/628124#msg-628124



/Håkan
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
skall leta upp testet där Cayon fick bäst betyg...
Engelsk tidning...

Men styvheten!!!!!!, känner inget svaj.... känns som en Aluram.
Men kanske borde sitta finare hjul på och bättre vevparti...

Roger
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Detta test ger ett lite bättre resultat...
Det enda minuset är att den är för STYV och intern kabeldragning...

Roger

******************************
http://www.roadcyclinguk.com/news/article/mps/uan/3151

Verdict
The Focus is a lot of fun to ride, you get a top spec and light weight for not a lot of money, and it rides well. It's a stiff frame though, and anyone with any interest in comfort for longer rides might be best to look elsewhere. If a stiff and racy bike is what you're looking for though, the Focus can be thoroughly recommended.


--------------------------------------------------------------------------------

+Top spec, stiff frame, light

- A bit too stiff, lots of feedback, internal cable routing

Performance 8
Value 10
Ovarall 9



www.focusbikesuk.com
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
imrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta test

Tyska tidningen http://www.roadbike.de har inte enbart recenserat Focus Cayo Expert och valt att kalla det för ett test.
De har dessutome testat den (och även om det inte är Tour-nivå på testerna har de definitivt skärpt till sig jmf med för några år sedan) tillsammans med 15 andra kolfibercyklar.
http://www.roadbike.de/test/bikes/test-16-carbon-rennraeder-bis-2-000-euro.230817.9.htm?skip=0

Hyfsat låg vikt, åtminstone på ramen
gewichte.jpg.923156.jpg



tretlager.jpg.923166.jpg
lenkkopf.jpg.923176.jpg


Bra styvhet och stabilitet(=säkerhet), möjligen att den mätbara komforten är i underkant,
men det går till stor del att komma till rätta med genom noggrannt val av sadelstolpe.
komfort.923198.jpg.923205.jpg



Focusen klarar sig riktigt bra, ramen är nästan lika bra som klassikern Scott CR1.
Men i det testdae utförandet hade Scotten både sämre gaffel och hjul, jmf med Focus Cayo

Focusen vann inte testet, men den placerade sig såpass högt att tyskarna klassade den som köptips
focus_daten.jpg

*0-20 schwach, 20-40 befriedigend, 40-60 gut, 60-80 sehr gut, 80-100 überragend

Men om det är en bra cykel för dig, det kan bara du svar på.

7419.jpg

http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1227

Om du köper den bör du sätta av pengar till bättre hjul, eller varför inte försöka byta dem direkt i affären.
De hjulen är såpass usla att ingen bör behöva cykla på dem, tex uppmätt vikt på 1888g!


/Håkan
 
Senast redigerad av en moderator:
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Focus Cayo Expert Campa(samma ram men med annan utrustn) testades av Tour i nummer 4/2008
explorer.php

http://tour-magazin.de/?p=1990
Hela testet kan tankas hem där för 2 Euro

Men några har jag skrivit om här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/830099/830797#msg-830797
The results 
[legend: make, model | 
           standardized frameset weight | 
              lateral stiffness | fork stiffness | BB stiffness | comfort frame | comfort fork
Focus Cayo Expert Campa |1673g | 83Nm/° | 37N/mm | 52N/mm | 344N/mm | 66N/mm

Några andra intressanta ramar ur samma test att jämföra med
Cannondale SystemSix    |1772g | 92Nm/° | 50N/mm | 60N/mm | 331N/mm | 89N/mm
Canyon Ultimate AL F8   |1702g | 92Nm/° | 53N/mm | 63N/mm | 216N/mm | 102N/mm
Scott CR1 Pro           |1550g | 95Nm/° | 47N/mm | 54N/mm | 295N/mm | 110N/mm
Specialized Tarmac Comp |1936g | 80Nm/° | 47N/mm | 48N/mm | 147N/mm | 71N/mm 
Stevens Carbon SLC      |1510g | 79Nm/° | 38N/mm | 46N/mm | 306N/mm | 91N/mm

Du kan jämföra med några ramarna från kolfiber-ramtestet i nummer 3/2008 http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=2748
Canyon F10 Ultimate CF         |1422g | 79Nm/°  | 53N/mm | 56N/mm | 213N/mm | 103N/mm
Cervelo R3SL (w/ THM Scapula)  |1289g | 94Nm/°  | 59N/mm | 65N/mm | 202N/mm | 143N/mm
Fat RP Carbon                  |1609g | 95Nm/°  | 40N/mm | 55N/mm | 287N/mm | 75N/mm 
Isaac Impulse                  |1589g | 103Nm/° | 49N/mm | 62N/mm | 213N/mm | 94N/mm 
Look 595 Ultra Black           |1629g | 78Nm/°  | 44N/mm | 53N/mm | 188N/mm | 96N/mm 
Scott Addict SL                |1237g | 91Nm/°  | 46N/mm | 51N/mm | 263N/mm | 97N/mm 
Specialized S-Works Tarmac SL2 |1460g | 94Nm/°  | 49N/mm | 60N/mm | 190N/mm | 110N/mm
Storck Fascenario 0.7          |1203g | 101Nm/° | 43N/mm | 58N/mm | 241N/mm | 83N/mm 


Focus Cayo Expert-ramen klarar Tours test riktigt bra, som synes.
Möjligen är gaffeln lite väl vek och även den mätbara komforten kunde vara bättre (vilket stämmer både med det andra testet och den brittiska recensionen)
FAT Carbon är väl både bättre och billigare, men de verkar det vara svårt att få levererade.
Den klassiska Scott CR1an är också bättre, men i dess 20000:- variant får du inte DA-utrustn och ännu sämre hjul.


/Håkan
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Vänta två månader så kan säkert köpa Trek, Cannondale med DA på rea för mycket bra priser.
om du nu vill ha ShimaNO..
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
i vilket fall som helst, så tycker ja personligen att 27000 är på tog för mycket för den där hojen.
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> i vilket fall som helst, så tycker ja personligen
> att 27000 är på tog för mycket för den där hojen.


Precis som Jensen skriver är 27000 alldeles för mycket.

20000 kan vara ok om framför allt däck, kedja, kasset, bromsbelägg inte är slitna.

Om dessa delar behöver bytas ut snart bör priset vara ännu lägre än 20000.


/Fedde
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem vågar köpa racern otestad? ;)


Jag. Men så sover jag ju inte om nätterna heller. Jag hemsöks av flexande kedjestag i mina drömmar.
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Wilier, lite samma sak här :)

Har faktiskt köpt en del testvinnande prylar men de strular de med. Men kan ändå inte motstå starka argument från förstå-sig-påare.
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
HåkanC skrev:

Bra styvhet och stabilitet(=säkerhet), möjligen att den mätbara komforten är i underkant,
men det går till stor del att komma till rätta med genom noggrannt val av sadelstolpe.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad/vilken stolpe eller typ av stolpe ger bättre komfort och varför? Ger 25mm däck bättre komfort?

Vet att du har skrivit många gånger om ramars komfort men det här vore intressant att veta. Tycker själv att en cykel som svarar bra när man ställer sig upp och trycker till är kul att köra på men självklart är det skönt om det finns någon slags komfort.

Om man läser det ena av testerna ovan så tycker jag att det ser ut som att redbull mäter bra.

/Mats
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
grejen är väll att man för 14000 kr får en ram inkl. full Sram RED grupp. ja det saknas hjul, men då har man runt 10000 över till hjul, om amn ska jämföra me pro-liten :D om man ska räkna me tull o sånt. annars kan man räkna på ännu mer pengar på hjul :D o till råga på allt, sprillans nytt :D
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Senast redigerad av en moderator:
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad/vilken stolpe eller typ av stolpe ger bättre
> komfort och varför?
Läs mer om hur Tour mäter ramkomfort här
explorer.php

http://www.tour-magazin.de/?p=1594
Sadelstolpen som används är den som följde med ramen eller en Ritchey WCS (alu)

> Ger 25mm däck bättre komfort?
Troligen, åtminstone med (ngt) lägre tryck jmf med 23mm, eftersom de inte bara flexar utan även dämpar vibrationer bättre. Men det är mitt eget antagande, dvs inget som Tour har mätt.

> Tycker själv att en cykel som svarar bra när man
> ställer sig upp och trycker till är kul att
> köra på men självklart är det skönt om det
> finns någon slags komfort.

Komforten kommer ffa från hur bra ramen/cykeln passar dig.
Men visst är det kul om även ramen 'hjälper till'

> Om man läser det ena av testerna ovan så tycker
> jag att det ser ut som att redbull mäter bra.
RedBull-ramen klarade sig riktigt bra även i Tours stora kolfiberramstest i 3/2008
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=2748
Den fick iofs lågt betyg på gaffelkomfort, men i praktiken kan du hjälpa upp det en hel del med rätt tapp och styre.
Om du är orolig över gaffelstyvheten bör du undvika Uber-styva OS-styren/tappar, tex Deda Newton. Välj helst flexibla 26mm-styre/tapp, tex Syntace F99 och RaceLite 7075
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/normal_TourTest Styre o styrtapp.jpg
OBS det finns de som tycker att den kombinationen flexar för mkt.

I RedBull-ramsetet ingår dessutom en FSA K-Force-stolpe. http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=7978
K-Force Lite-varianten har i ett annat Tour-test har fått bra betyg map på komfort
normal_TourTest%20sadelstolpar.jpg
normal_TourTest%20FSA%20sadelstolpe.jpg



/Håkan
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> MatsS skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ger 25mm däck bättre komfort?
> >
> Troligen, åtminstone med (ngt) lägre tryck jmf
> med 23mm, eftersom de inte bara flexar utan även
> dämpar vibrationer bättre. Men det är mitt eget
> antagande, dvs inget som Tour har mätt.


Jag kör conti 4-season 25 mm på pendlarkinesen. De är märkbart bekvämare. Har ett kilo mindre tryck i dem. Jag tycker inte att de rullar så mycket sämre heller.
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Det är spännande med det här om vad som gör att man gillar en cykel men inte en annan. Jag sitter i sitsen just nu att jag har två racers, den ena är en Giant TCR med kolfiberram, full Sram Force, Ritchey WCS OS-styre/styrstam . Den andra är en Cinelli Aliante med aluram och kolfiberstag i dom bakre ramrören, dessutom med "noflex tube" :) Den har en PRO sadelstolpe i alu samt styre/styrstam i alu ej oversize.

Dom här är identiska i storleken men Giant har en mer slopad ram, den är dessutom ett under i komfort samtidigt som den svarar skapligt. Cinellin är en spurtkung! mer racig i det mesta . Jag tycker att båda är bra fast på lite olika sätt.

Nu är Gianten på väg bort så därför var jag nyfiken på hur man skulle kunna förbättra komforten lite grand. Då kan ju tipset om FSA k-force stolpen vara bra.

/Mats
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör conti 4-season 25 mm på pendlarkinesen.
> De är märkbart bekvämare.

Jag jobbpendlar på 28mm GP4Season
Cyklade MR på 25mm Pro2Race och har 23mm GP4000S på mina 1400g-hjul till Canyonen

Jag tycker oxå att bredare däck och lägre lufttryck ger mjukare gång.

> Jag tycker inte att de rullar så
> mycket sämre heller.
Nja, iofs vet jag inte om det enbart beror på däcken, men jag upplever 'rullet' som överlägset hos mina hjul med GP4000S överlägset de andra.
Men det är mkt annat förutom däcken som skiljer....

MatsS:
Lycka till med ditt cykelköp.


/Håkan
 
Hälp mig värdera en Pro Lite Kolfiber landsägscykel
Häpp! ska inte köpa någon ny cykel utan försöker att bli av med en av mina två hojar. Då jag tror att Gianten är mest intressant för ev. köpare så hoppas jag att min Cinelli blir kvar och därmed är mottaglig för lite förbättringar i form av komfort.

/Mats






Racer säljes: <http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=22549>
 
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp