Halv-OT: svettas som en jävla gris

Lillgammal

Aktiv medlem
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Hur fan ska man göra? Första jag gör på dagen när jag kommer till jobbet är att svepa två tre glas iskallt vatten för att kyla ner mig och sedan drar jag in på toan och hänger av mig skjortan innan jag svettas rakt genom den.

Ingen annan verkar lida av samma problem på jobbet. Enda andra polaren med samma problem är i samma sits (kroppsbyggare), kan svettningarna vara relaterat till överskottsvikten? Tänker att kroppen kanske genererar mer hetta normalt eller så kanske jag bara genetiskt är en gris.

Alla tips mottages gärna.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Drick lite varmare vatten än iskallt,hur gammal är du ? är det mycket brudar på jobbet ;) svettas du bara när du åker dit eller gäller det även hem
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Inte säker på att jag förstår heller. Är det någon fysisk insats inblandad, eller är temperaturen hög på din arbetsplats? Vad föranleder din ankomst?

Jag har svettgener eller nåt från farsan, som båda mina syskon fått oxå. Det kan rinna nåt enormt, särskilt från huvudet. En sak som får mig att blir varm när jag sitter inomhus är vårt ösiga kaffe på kontoret, som är som dynamit.

Tillägg till toysc postning: Kallt vatten kan få magen att slå på värmen.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Människor svettas olika mycket och det oberoende av ålder. Jag har svettats kopiöst mycket från det att jag åkte barnvagn till nu när jag färdas mer på cykel.
Det finns väl inga riktigt fungerande metoder att svettas mindre i sig, utom att klä sig så att man hellre är lite kall och kanske får bita ihop lite när man står stilla än att man svettas törstig när man rör på sig och anstränger sig. (Är det under 20 grader på cykelturen får jag alltid frågan om jag inte fryser i så lite kläder som jag har.)

Att alltid ha undertröja för att skona skjortan är en smart metod för att minska de negativa konsekvenserna. En annan är att ha en cykelkeps under hjälmen så att svetten inte rinner ned i ansiktet. Man kan klippa bort kalotten också, för mer svalka åt skulten, så att man istället får något liknande ett pannband med skärm.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Lider med dig och har samma problem. När det väl börjar rinner det längs kroppen. Jättekul när man står i kostym och vit skjorta i Shanghai när det är 35 grader. Har inget bra svar på varför men jag är rätt stor med både muskler och lite mage, vet ej om det påverkar.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
toysc sa:
Drick lite varmare vatten än iskallt,hur gammal är du ? är det mycket brudar på jobbet ;) svettas du bara när du åker dit eller gäller det även hem

Svettas typ i trappuppgången på väg till kontoret, jag skojar inte när jag säger att jag toksvettas av att ta trappan en våning upp. Soljäveln ligger an på morgonen i en glasad trappuppgång utan ventilation så fanskapet är varm och kvav som en bastu. Eftersvettningarna kickar typ igång direkt när jag passerar genom dörren. Sedan kan jag svettas även under arbetet, bara av att stå vid datorn, rummet är så jävla dåligt ventilerat.

Ingen annan verkar dock vara påverkad.

Jag är 27 år, jobbar inom corporate/business så min dresscode är kostym (hänger dock av kavajen och kavlar upp skjortärmarna). Finns ingen möjlighet till shorts eller annan informell och slapp klädsel.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
ething sa:
Lider med dig och har samma problem. När det väl börjar rinner det längs kroppen. Jättekul när man står i kostym och vit skjorta i Shanghai när det är 35 grader. Har inget bra svar på varför men jag är rätt stor med både muskler och lite mage, vet ej om det påverkar.

Precis! Finns inget värre än när man början känna svetten dra igång på ryggen. Jag svettas typ inte alls runt armhålorna utan svetten är verkligen koncentrerad till panna, bröst och rygg. Har ännu inte vågat testa att köra linne under skjortan, har du gjort det? I sådana fall, hjälper det?
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Ok så steg ett från och med imorgon är att jag skippar iskallt vatten utan kör mer ljummen temperatur.

Funderar seriöst på att pendla i träningskläder, typ shorts i meshmaterial och t-shirt och sedan duscha och byta om på jobbet. Då kringgår jag delvis problemet med de initiala svettningarna, men på bekostnad att jag ser ut som en slusk när jag pendlar.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Här har du en till like. Vi har fikaavdelningen längst upp i huset på jobbet och jag går inte upp på förmiddagsfikat längre. Ventilationen kommer igång först efter lunch på allvar så det är liksom lika bra att lägga ned direkt. Från det att det är över 15 grader utomhus så börjar det bli kämpigt - på riktigt.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Haha! Kul att höra tips från folk som inte svettas, som när det föreslås att man ska inte ska så mycket kläder på sig, grejjen är att man skulle svettas lika mycket om man skulle vara naken, bara frysa ännu mer!
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Oj så ung jag lider med dig,stressar du till jobbet ? och varvar ner när du är framme ?har du provat olika material på kläder duschar du på morgon eller kvällen eller både och,jag har en satans massa ideer men alla passar inte alla jag skriver lite olika förslag så man kan tänka till och kanske ändra lite på sina vanor jag vet att det kan vara nog så svårt,det där med ventilationen på jobbet låter tungt
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Jag har samma problem och är i samma ålder som ts. Jag duschar varje morgon och när jag kommer till jobbet tvättar jag bort den värsta svetten. I mitt huvud är det bättre att känna sig fräsch på jobbet på bekostnad på hur man ser ut på vägen dit.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
toysc sa:
Oj så ung jag lider med dig,stressar du till jobbet ? och varvar ner när du är framme ?har du provat olika material på kläder duschar du på morgon eller kvällen eller både och,jag har en satans massa ideer men alla passar inte alla jag skriver lite olika förslag så man kan tänka till och kanske ändra lite på sina vanor jag vet att det kan vara nog så svårt,det där med ventilationen på jobbet låter tungt

Jag känner inte att jag stressar till jobbet, men jag är å sin sida hyperaktiv som person så jag kan nog också ha svårt att avgöra sådant. Jag duschar ofta på morgonen, svettas jag mycket under dagen blir det definitivt även dusch på kvällen. Jag försöker köra stretchyoga för att lugna mig morgon eller kväll, men annars är jag uppe runt 04-04:30 och gymmar innan jag drar till jobbet.

Varva ner är typ det jag försökt göra nu sedan värmen kom till Sverige, men känns ganska lönlöst att varje morgon ägna första 15 min åt att häva i sig kallt vatten och torka ryggen med pappersservetter.

Den främsta faktorn jag kan tänka mig är just att jag går de där 600m i solen från pendeln till kontoret med tillhörande bastuliknande trappuppgång. Jag är sedan ganska stor med 95 kg på 184cm och lågt kroppsfett så det är en del överflödig vikt jag släpar på. Dålig ventilation i delen av kontoret jag jobbar på gör inte saken bättre och fönstrena är varken stora eller belägna på ett sådant sätt att man får någon sval vind.

En till sak att testa för morgondagen är att jag ska ta bussen till jobbet, visst jag kommer 15 min senare till jobbet än med pendeln, men då har jag å sin sida skugga hela vägen till ingången. Dessutom, om jag kan slippa toksvettas det första jag gör genom att ta bussen så går jag +/- 0 på att ta buss vs pendel. Ur ett jobbperspektiv är sommaren den bedrövligaste perioden för mig ):

Bussresa och inte så kallt vatten blir första steget. Hoppas det förbättrar situationen. Det ska bli 16 grader och halvklart imorgon vid klockan 7 så jag har stora förhoppningar inför morgondagen!
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Mathias B sa:
Jag har samma problem och är i samma ålder som ts. Jag duschar varje morgon och när jag kommer till jobbet tvättar jag bort den värsta svetten. I mitt huvud är det bättre att känna sig fräsch på jobbet på bekostnad på hur man ser ut på vägen dit.

Skönt att höra att man inte är ensam om detta problem!
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Några tips efter att en gång i tiden spenderat nästan tio år i kostym:
* Spola kallt vatten på insidan av handlederna. Där sitter ytliga blodkärl som i sin tur kyler ned resten av kroppen. Detta går snabbt att göra innan tex ett möte.
* Dra ut skjortan baktill, under kavajen, så att det skapas en luftström längs ryggraden. Frågan är dock om detta fortfarande funkar med dagens korta kavajmode. Med slips på så är det dock lönlöst oavsett.
* Linne. Ett bra linne syns inte under skjortan
* Supertunna strumpor. Det finns några varianter som knappt isolerar någonting, men ändå ser ut som en riktig strumpa.
* Undvik kläder som sitter supertajt, luftspalten isolerar.
* Ullkostymer andas bättre än syntet
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Bodybuilding handlar väl mycket om att boosta sin ämnesomsättning så man kan bli stor och ha lite fett samtidigt? Allt som höjer ämnesomsättningen gör ju att du blir varmare och svettas mer, träning, äta ofta, kosttillskott +ANNAT.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Här är en till som svettas?

Håller med om att spola vatten på handlederna är effektivt. Sen ligger det nog något i din morgon gymning, kan du inte ha andra kläder efter gymmet och ta kostymen när du är framme?
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Uppdaterar lite med info igen:

En del av nuvarande rutinen är faktiskt kallt vatten på handlederna och sköljer ansiktet & hals med kallvatten medan skjortan torkar upphängd inne på toan. Tanken är precis som ni säger att kyla ner de större ytliga kärlen i kroppen.

Gymmet har ingen inverkan på svettningarna då jag svettas lika mycket dagar jag inte tränar innan. Om något svettas jag något mindre de dagar jag har kört ordentligt innan. Kan dock tillägga att gymmet är jag klar med 0600 så jag har ca 1,5h innan jag är på jobbet.

Idag testar jag att strunta i gymmet, tog en ljummen dusch nu för en halvtimme sedan och kommer testa alla tips som finns i tråden.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Aron sa:
Några tips efter att en gång i tiden spenderat nästan tio år i kostym:
* Spola kallt vatten på insidan av handlederna. Där sitter ytliga blodkärl som i sin tur kyler ned resten av kroppen. Detta går snabbt att göra innan tex ett möte.
* Dra ut skjortan baktill, under kavajen, så att det skapas en luftström längs ryggraden. Frågan är dock om detta fortfarande funkar med dagens korta kavajmode. Med slips på så är det dock lönlöst oavsett.
* Linne. Ett bra linne syns inte under skjortan
* Supertunna strumpor. Det finns några varianter som knappt isolerar någonting, men ändå ser ut som en riktig strumpa.
* Undvik kläder som sitter supertajt, luftspalten isolerar.
* Ullkostymer andas bättre än syntet

Wow grymt!

Ullkostymer kör jag uteslutande, är väldigt förtjust i Hugo Boss samt Oscar Jacobsson, för båda märken finns en passform som är som gjord för mig vilket är gött då jag slipper göra för många måttändringar direkt när jag köper kostymen, ligger någonstans mellan rak och slim passform, dvs figurnära utan att bli tight eller restriktiv. Just pga min kroppsform hade det sett komiskt ut med moderna tighta kostymer så jag undviker dessa som pesten (för att inte tala om hur varma de blir).

Det där med att dra ut skjortan baktill hade jag inte tänkt på, även med slips kanske det kan vara till hjälp? Tänker att det blir i alla fall mer luftat än när skjortan är stängd. En del skjortor jag har är också rätt stora i nedre ryggen&midjan för att vara bekväma i överkroppen så det kan kanske hjälpa för att inte skjortans ländrygg ska bli sjöblöt. Dock ser det lite sjaskigt ut med en slapp midja på skjortan men det kanske jag får leva med.

Idag eller imorgon drar jag direkt och köper linnen, har undvikit dessa i tron att jag skulle bli för varm men jag ska lyda ditt råd. Är det vanliga bomullslinnen eller något annat du rekommenderar? Fler dress-strumpor ska jag också köpa samtidigt, har definitivt slarvat och kört lite för tjocka strumpor. Kom även på att jag slarvat med att snöra upp skorna när jag sitter vid datorn.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Fläkt är en bra idé. Det behövs inte mycket luftflöde för att kyla av rejält, även i ett varmt rum. Går förstås inte på alla arbetsplatser, men kolla upp det.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Linnekostym är ännu svalare än ull, om man nu vill detaljoptimera.

Själv har man halsduk i beredskap på jobbet för att ACn får spel när det är riktigt varmt ute.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Ofodrade (alt halflined, quarterlined) kavajer är att rekommendera, det kör jag gärna året runt. Och givetvis ingen syntet i skjortorna heller.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Lillgammal sa:
Idag eller imorgon drar jag direkt och köper linnen, har undvikit dessa i tron att jag skulle bli för varm men jag ska lyda ditt råd. Är det vanliga bomullslinnen eller något annat du rekommenderar?

Kolla där du köper dina kostymer. De borde kunna rekommendera någon bra modell. Bäst gillade jag varianterna som har en massa lasserskurna perforerade hål, de var lite diskretare än rena nätlinnen.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Uppdaterar med: Inga sköljmedel används vid tvätt och jag kör alltid ofodrade/tunt fodrade kavajer. Alla skjortor är bomull, alla kostymer är i ull (120 eller 150). Linnekostym är lite för informellt för att kunna nyttjas eller så har jag inte hittat rätt modell bara?

Ska höra mig för idag angående linnen, tänker mig att Ströms på Kungsgatan kanske har bra tips?

Bästa uppdateringen: en aggregering av alla era förslag + buss till jobbet gav mig en svettfri start på dagen. Lite lätt varm rygg men inget svettande. Tokigt vad glad man kan bli av något som för andra är ett icke-problem ?
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Oskar sa:
Bara en säkerhetskoll: du tar väl av dig kavajen under din golgatavandring från pendeln till kontoret?

Oja! Knäpper upp skjortan så långt ner jag törs och kavlar upp ärmarna på skjortan. Tror dock att jag får ge upp pendeln. Min kropp genererar på tok för mycket värme av promenaden + läget gör att jag går i sol hela vägen också. Det får bli buss hädanefter. Då har jag skugga hela vägen samt endast 100m promenad.
 
Senast ändrad:
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Jag har också lite problem med reglering av kroppstemperatur på morgonen. Brukar klä mig för svalt, på gränsen till frysa för att inte bli genomsvettig innan jag kommit till jobbet. När jag cyklar blir det oftast shorts och en vindväst om det blåser.

Vi har bra AC på jobbet så det brukar oftast vara runt 19-20 grader här. Går jag ut så svettas jag ändå. Jobbar i långbyxor och skjorta.
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Lägg ner hårt gymmande för jobbet. Jag svettas också mycket och min erfarenhet är svettning lätt leder till mer svettning. Porerna i huden kommer igång och blir aktiva. Jag cyklar ofta ganska hårt in till jobbet och ser till att värma ner med lugnt trampande från närförort och genom stan. Kan även sitta då en bra stund i gymets lobby för att svettas klar innan jag går ner och duschar.

Likaså förklarade en läkare att man ska börja duscha lite varmt efter en träning med hög intensitet och gradvis gå över till svalare temp. Detta för att behålla porerna öppna så de inte panikstänger och eftersvettas efter duschen.

Jag har kompisar som är lyriska över http://www.apotea.se/stop-24-kräm-a...9ylE0X2VoS3a8Tjd3ixCLXMCQvswJXlaKkaAjVj8P8HAQ
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
evirob sa:
Jag har också lite problem med reglering av kroppstemperatur på morgonen. Brukar klä mig för svalt, på gränsen till frysa för att inte bli genomsvettig innan jag kommit till jobbet. När jag cyklar blir det oftast shorts och en vindväst om det blåser.

+1
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Kan officiellt checka ut första dagen som någorlunda svettfri! Tog emot alla tips och eliminerade alla potentiella uppkomster till svett och vad det hjälpte!

Gjorde följande:

Buss med promenad i skugga 100m till kontoret istället för pendel och 600m gång i sol.

Supertunna "kostymstrumpor"

Inte så kallt vatten dracks direkt när jag kom in till kontoret

Inget gym innan jobbet, men ljummen dusch.

Ska fortsätta tillämpa detta nästa vecka för att se att det inte var en engångsföreteelse, känns helt magiskt
 
Halv-OT: svettas som en jävla gris
Byta jobb kanske?
VSIJK.

(Vi som Inte Jobbet i Kostym) ?

Arons råd att kyla hand och handled är bland de bästa när man väl är varm.
 
Tillbaka
Topp