halva korsbandet kvar = cykling?!......

carl.josefsson

Aktiv medlem
Avslutade vintersäsongen som skidlärare med två vurpor, där den första mest troligt drog av mitt inre ledband MCL och den andra delar av mitt korsband ACL, sedan gick jag till doktorn som skickade mig på MRI. Schweizisk MRI visade full ruptur på MCL och partiell ruptur på ACL och hel meniskel. Har kört viss rehab sedan start men inte fått önskat resultat, mest troligt på att jag inte har vågat "lita" på mitt ben. Gjorde en ny MRI i förra veckan och den visade att MCL var hel och att ACL fortfarande hade en partiell ruprut, typ halva kvar, meniskel och brosk såg fina ut. Så nu kan ni tro att det rycker i MRB-tarmen!!! Hur avancerad åkning hade ni vågat er på? känns ju inte jättekul att bara nöta grusväg......

tack på förhand!
/C

Korsbanden är väl inte så viktiga vid just cykling. Kännas som de mindre belastande sakerna man kan ägna sig åt. Kraschar du är det kanske inte så bra, men det är ingen höjdare med friska korsband heller...

Kör på. Det är bara din egen smärta som sätter gränser. Testa i enklare terräng först. Det som inte är bra är om du behöver sätta ner benet med icke full kontroll så du vrider eller viker knät. Cyklar själv utan främre korsband sedan 2008. Cykling var en stor del av min rehab i början.

Kör du i stökig terräng kanske du ska undvika SPD pedaler? Annars borde cykling vara ganska safe. När jag hade sönder ett ledband kunde jag fjällvandra samma höst (utan att kunna räta ut benet i och för sig) men simma bröstsim dröjde 2-3 år innan det kändes OK.

Tack alla,

låter gott! lite som jag tänkte själv ;-)
Lite gubb-rejsing i Hafjell i slutet av säsongen känns kanske inte som en omöjlighet nu iaf :-)

/C

Har själv ett opererat korsband på ena benet som funkar bra och på andra benet ett som är halft rupturerat funkar kanon att cykla för mig både DH/trail/xc.

Extra viktigt kanske att som sagt rehaba (lite stabileserande muskulatur) och fortsätta underhålla muskulaturen med övningar.

Senast ändrad:
Bofinken sa:
Har själv ett opererat korsband på ena benet som funkar bra och på andra benet ett som är halft rupturerat funkar kanon att cykla för mig både DH/trail/xc.

Extra viktigt kanske att som sagt rehaba (lite stabileserande muskulatur) och fortsätta underhålla muskulaturen med övningar.

thanx! låter riktigt lovande med tanke på vårt gemensamma öde om halvt rupturerat korsband, vet du om ditt har självläkt? vissa hävdar att det går men tar tid, andra hävdar att det inte går......

Luzen sa:
Cykling är bästa träning för korsband.

tackar! känner till detta men har varit orolig för cykling i skogen i och med att man står och cyklar mer, står mer ”statiskt” och inte minst risken för olyckliga fot nedsättningar

Har också sabbat korsband, och har ofta kört med ett Rehband (typ detta: https://www.rehband.se/qd-knee-sleeve) för lite extra stabilitet, både vid mtb och skidåkning. Vid cykling så har jag haft det under knäskydd. Nackdelen är att det blir extra varmt och svettigt..

Edit: Nu länkade jag till det tunnaste (3mm), kan ev. vara värt att gå upp i tjocklek för mer stabilitet, men då ökar också nackdelarna (minskad rörlighet förutom värmen).

Senast ändrad:
Ah nej, det var inte heller riktigt vad jag skrev.

Jag kan ev. hooka upp TS med en kinesisk läkare som kan svartmontera ett korsband från valfritt djur, men sköter den biten via PM.

Tja, det första skyddet jag fick ha hade metallskenor på sidorna och det gav givetvis betydligt mer stabilitet. Då var det dock inte upplagt för offpist-skidåkning (och jag hade knappt upptäckt mtb). Nästa steg var neoprenskydd och jag upplevde det som att det var bättre än utan iaf. Dock enbart anekdotisk bevisföring och kan ha varit placebo (..och placebo funkar ju uppenbarligen).

Edit: Nu använde vi kanske ordet skydd i lite olika bemärkelse. Om det finns vettiga knäskydd av typen som brukar användas vid cykling och som även ger stabilitet så får du gärna länka (jag har inte google på min dator).

Senast ändrad:
Har själv ett halvtrasigt korsband efter skidvurpa för 3 år sedan. De gånger jag känt obehag och vik-tendenser i mitt dåliga knä var i början av min rehab när jag fick stopp i brantare uppförsbackar och var tvungen att snabbt hoppa av cykeln för att inte trilla bakåt. Om jag då tog nått snabbt och okontrollerat kliv bakåt kunde det kännas obehagligt. Det här har helt försvunnit med att jag fortsatt min rehab och nu upprätthåller mitt träningsprogram som jag fått från min sjukgymnast. Annars har jag aldrig känt något så länge jag cyklat vare sig det varit brötig stigcykling, drop eller hopp :)

Min egen anekdot: Jag slet av korsbandet i lumpen när jag var i 20-årsåldern. Fick ett nytt inopererat. Läkaren upptäckte broskskador när han tittade med titthålskirurgi. Fick beskedet att risken fanns att de skulle behöva steloperera mitt knä när jag var kring 40. Läkaren sa att jag absolut inte skulle träna fotboll eller något sådan farlig sport. De första åren så svullnade knäet upp direkt om jag tog längre promenader eller sprang, men det gick över. När jag var 30 började jag träna thaiboxning. Sparrades en hel del och fick otaliga sparkar på knäna. Inga problem eller smärtor i mitt 'kassa' knä. Sen fyllde jag 40 och insåg att jag inte kunde hålla på med kampsport i den mogna åldern. Jag började istället cykla mtb. Det hela eskalerade tills jag körde 50-60 lopp per år. 800 timmar cykling per år. Jag fyller nu snart 49 och har fortfarande inga problem med knäet. Om du frågar mig vilket som är mitt dåliga knä så måste jag titta efter operationsärren för att hitta rätt.

Det här funkade för mig och behöver inte fungera för andra. Som sagt: Den statistiska basen är en person (jag).

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
Min egen anekdot: Jag slet av korsbandet i lumpen när jag var i 20-årsåldern. Fick ett nytt inopererat. Läkaren upptäckte broskskador när han tittade med titthålskirurgi. Fick beskedet att risken fanns att de skulle behöva steloperera mitt knä när jag var kring 40. Läkaren sa att jag absolut inte skulle träna fotboll eller något sådan farlig sport. De första åren så svullnade knäet upp direkt om jag tog längre promenader eller sprang, men det gick över. När jag var 30 började jag träna thaiboxning. Sparrades en hel del och fick otaliga sparkar på knäna. Inga problem eller smärtor i mitt 'kassa' knä. Sen fyllde jag 40 och insåg att jag inte kunde hålla på med kampsport i den mogna åldern. Jag började istället cykla mtb. Det hela eskalerade tills jag körde 50-60 lopp per år. 800 timmar cykling per år. Jag fyller nu snart 49 och har fortfarande inga problem med knäet. Om du frågar mig vilket som är mitt dåliga knä så måste jag titta efter operationsärren för att hitta rätt.

Det här funkade för mig och behöver inte fungera för andra. Som sagt: Den statistiska basen är en person (jag).

Jag lägger till mig själv i statistiken.
Jag slet av det när jag var 43, började cykla mtb som rehab, i blrjan mest grusväg men sedan allt mer tekniskt. Nu är jag 51 och mitt opererade knä är starkare och mer stabilt än mitt icke opererade.

Slitit av, opererat och slitit av igen. Nu flera år senare är det knät minst lika bra som det andra. Men det tar tid, i mitt fall flera år, innan man litar på det fullt igen. Dels så tappar man muskler i samband med skadan och dels så slits ju nervtrådar som kommunicerar "känslan" i knät av. Träna rehab och cykla men försök undvik att ta emot med benet i fart eller i samband med hopp och dylikt, det är då det kan skita sig och du kan få värre skador på menisk mm.

Tillbaka
Topp