Hamax - Kiss, Sleepy, Smiley, Siesta?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Dags för barnstol. Ungen måste sitta bra när vi ska rejsa mot mytomspunnen och hans unge på NICK-spåret i vår. Finns det någon anledning att välja den ena Hamaxen framför den andra, eller finns det någon anledning att välja bort någon av Hamax-modellerna?

Kiss och Sleepy bygger på samma grund. Skilnaden är att sleepyn går att tilta 17 grader bakåt.
Maxvikt 22kg

Smiley och Siesta bygger på samma grund. Skilnaden är att Siesta går att tilta 22 grader bakåt.
Maxvikt 22kg

Smiley/Siesta har ett lite högre ryggstöd än Kiss/Sleepy. Båda varianterna använder sig av samma föste men Smiley/Siesta har en annan stålställning under med en annan vinkel i böjen(mer lämpad för mtb) och sittsen hamnar några cm längre bak från sadeln än vad Kiss/Sleepy gör.

Så Kiss är mindre lämplig alltså? Den kommer för det mesta sitta på min gamla Explosif, skulle jag tro.

Den här tilt-funktionen, är det ungefär samma bjäfs som elhissar på bilen eller har det någon praktisk funktion?

Tilt-funktionen är mest till för att barnets huvud inte ska tippa framåt om de somnar så det beror ju lite på hur gammalt barn och var man cyklar om det är någon poäng med tilten.

Har en Kiss(om det är den billigaste) och den funkar.
Men jag hade hellre haft en med "luta bakåt"-funktion, för mer stöd när barnet somnar.
Sen borde det vara mer aero med en lutande stol :-)

/Magnus

Normalpris är en tussing för en Siesta, 799:- för smiley och Sleepy och 599:- för kiss

Hamax Sleepy fungerar kanon. Har fästen både på min Uncle John och pendlarmountainbiken. I morse var första morgonen som det inte blev cykel till förskolan - dottern äter ju ändå penicillin ...

Att kunna tilta bakåt är en jättebra finess - ett par gånger har hon somnat och då är det bara att stanna till och skruva så huvudet lutas bakåt.

Bilagor

• Isabella on a bike.jpg
    Isabella on a bike.jpg
    112.8 KB · Besök: 316
skulle satsa på siestan, de ska ha tur om du får ungen att sova med hjälm utan att huvudet faller fram på sleepyn. Räkna med att de somnar på alla turer som överstiger en halvtimme.

Räcker det att barnet är så pass stabilt i rygg/nacke att det kan sitta för att använda en sådan här stol?
Tänkte åtminstone försöka ha en till DbP. Atle är då fem månader.

Har tillbringat ett stort antal cykelturer genom åren med en hand på styret och en hand på någon av döttrarnas hjälmar för att försöka hålla upp deras huvuden. Jag kan definitivt rösta för tilt-funktion. Fanns inte att köpa, vad jag visste, när dom var små...

Äldsta barnet somnade direkt när man cyklade. Hade då en barnsadel utan tilt och det var jobbigt. Till nästa barn köpte jag en Sleepy. Hon somnar aldrig:). Hur som helst så är jag mycket nöjd med sleepyn.

Johan A: Minns inte rikigt längre då det var ett tag sedan men jag har för mig att det borde vara lungt då barnet klarar att styra nacken ordentligt. Du märker nog om det känns bra. De flesta föräldrar har nog en orolighetsspärr som slår till långt innan det blir farligt på riktigt.

Angående lämplig ålder hos barnet - kolla så att hjälm passar. När dottern var 11 månader köptes cykelhjälm och det var precis att den passade. Så vid 5 månaders ålder tror i alla fall jag att det kan bli svårt även om rygg och nacke är stabila. Skulle i så fall satsa på cykelkärra.

Tycker om Hamax jämfört med Rex och liknande eftersom den flexar och ger relativt mjuk åkning.

Vi hade Hamax Sleepy till både vår dotter och son. De enda nackdelarna som jag såg med dessa var att när barnen somnade så hängde deras huvuden ner pga tyngden från hjälmen samt att de fjädrade väldigt mycket. För att råda bot på det sistnämnda problemet så satte vi fast stolarna i packethållaren. De första problemet löste vi aldrig och nu är de stora nog för att cykla själva.

Varför inte titta efter en trailer istället?

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Fått ett PM också så jag är övertygad om att
> Kiss inte duger. Får väl bli en sleepy.

Har du köpt en Sleepy? Nöjd?

Den är köpt och provad några hundra meter så jag kan inte säga så mycket än, men det finns ju andra som kört mer med den.

Markus F skrev:
> En fråga bara, hur mycket behöver barnet hjälm
> om huvudet inte sticker upp över kanten på
> sitsen?

om barnet är kortare än (typ) 70 cm så är det nog för litet för cykel. Om de är längre sticker de upp över kanten.

Markus F skrev:
> sitsen?

Fullface går åt i fall man skulle göra en ofrivillig 180 när det går brant nerför.

Markus F skrev:
> sitsen?

Du skall se blickarna man får från dagispersonalen när man kommer rullande med ungen utan hjälm. Det kan nog räcka som incitament.

Så, då var man sleepyägare. Jag tycker dock att den hamnar väldigt nära sadeln. Kan man köpa längre rails att ha till stolen?

Vi köpte en Siesta i fredags och är mycket nöjda efter ett par turer i helgen.
Malte somnade båda gångerna skönt i den 22 grader lutande stolen.

oxr skrev:
> Man borde vänta till i sommar och köpa nya
> modellen.

Nya modellen?

f

Ok. Jag har fattat att det är Siesta som gäller, men hjälm då? De minsta jag hittat är för 58cm, men lilltjejen är ju bara 56. Hon är grymt sugen på en cykeltur!

f

Eh, 58? Det har jag... 48 kanske? Vi hittade hjälm på Barnens Hus och fick ta näst minsta då minsta var för liten trots att Lo då bara var knappa året.

*micke* skrev:
> Eh, 58? Det har jag... 48 kanske? Vi hittade
> hjälm på Barnens Hus och fick ta näst minsta
> då minsta var för liten trots att Lo då bara
> var knappa året.

Äsch, va noga du ska va. Jo 48/46 menade jag nog. Jag får väl ta en sväng till "helvetet på jorden" (dvs babyhörnan).

f

Det finns gott om hjälmar Cratoni, Met, Bel för små huvuden. Kolla så den är lätt att justera så en mössa får plats.

/STEFAN

Fantastisk bild! Även om jag inte hunnit test den ännu är jag redan nöjd med att det blev en Siesta :-)

/Mikael

Vilken bild Budda!
Vår bvc-sköterska sa alltid att barn är mjuka och det inte gör något att huvudet hänger och slänger lite när dom sover. Men som förälder så ser det inte så kul ut.

Köpte en sleepy förra året. Skulle hellre köpt en Siesta för att den går att luta mer.

Såg nu att det finns en ny stol med fjädring(!) och möjlighet att luta den 20°, Hamax plus. Den går dock givetvis bara att montera på Hamax speciella pakethållare.
http://www.hamax.com/?CatID=1231
Står dock inget på Hamax hemsida om att sitsen är fjädrad. Men här står det:
http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____47881.aspx

Är det någon som har provat Hamax plus system?

Bra att man inte har köpt någon ännu då Plus verkar vara ett bra alternativ till Siestan som de flesta verkar lovorda. Dags att börja kolla på en nu!

Okej, nu har jag hunnit med några rundor med Siestan. Dottern är nöjd och jag är glad :-)

En sak klurar jag på, och det är hur jag ska få fast en baklampa på bästa sätt. Tidigare hade jag en lampa under sadeln. Men med barnstolen monterad gör den ingen nytta säkerhetsmässigt.

Hur har ni löst det? För ni cyklar väl inte bara med cykelbarnstol när det är vackert väder och solsken?

Lite bilder från en HappyBabyRide, och fler ska det bli i höst för då är jag pappaledig :-)
http://www.pixbox.se/alb483801

Bilagor

• 12617839.jpg
    12617839.jpg
    32.7 KB · Besök: 112
Nej, stolarna snäpps fast i ett ramfäste som kläms runt sadelröret. Krävs dock att ramen har plats för det, och att ramtillverkaren tycker det är ok.
På 5-Spoten skulle jag bli tvungen att sätta fästet på sadelstolpen, men då sa gossarna på Turner Aja-Baja!

Tillbaka
Topp