Hammarbyhill xc

flogned

Medlem
Hammarbyhill xc
Hur stor procentdel av loppet är grusväg resp single track?
Funderar om loppet ska cyklas med xc-HT eller FS med 120 mm dämp?
Jag har erfarenhet cykla HTn i semistök (läs NICK-rundan) men ingen erfarenhet cykla längre lopp..

hm

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
Crossmax sa:
Jimel sa:
Ska nog gå in och anmäla mig, aldrig cyklat i Hellas så det vore ju kul att se.
Om du aldrig cyklat i Hellas så är HHXC ett ganska tråkigt sätt att begå premiär...

Får man fråga varför du tycker det vore ett tråkigt sett ? Är det tävlingshetsen.

Andra tycker det är kul att "tävla" och köra en uppmärkt bana istl för att irra omkring planlöst själva utan att hitta.

hm

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
flogned sa:
Hur stor procentdel av loppet är grusväg resp single track?
Funderar om loppet ska cyklas med xc-HT eller FS med 120 mm dämp?
Jag har erfarenhet cykla HTn i semistök (läs NICK-rundan) men ingen erfarenhet cykla längre lopp..

50% 20km är singletrack tyvärr blivit av med en del pga av markägaren, både grus o stig så % håller i sig.

Det var ett tag sen jag körde nickspåret , är väl något lite stökigare i hellas men ca samma? nickspåret är väl ca 8km varav nån km är grus? så om du ska köra 3 varv på nick +3varv på 5km elljusspåret vilken cykel tar du då ?
jag skulle iaf ta en fs.

roskai

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
hm sa:
Crossmax sa:
Jimel sa:
Om du aldrig cyklat i Hellas så är HHXC ett ganska tråkigt sätt att begå premiär...

Får man fråga varför du tycker det vore ett tråkigt sett ? Är det tävlingshetsen.

Andra tycker det är kul att "tävla" och köra en uppmärkt bana istl för att irra omkring planlöst själva utan att hitta.
Fast planlöst föreslog väl inte Crossmax? Jag körde HHXC förra året på min enduro, det var ganska jobbigt men kom ändå på plats 75 eller nåt sånt och då startade jag sist. Men om du vill uppleva hellas för vad det är ska du inte åka på långlopp, häng med på en anordnad tur istället. Ska cykla imorgon vid kl 10. t.ex. Sen kan du köra HHXC för att det är en bra tävling men åk inte dit med förväntan om att hitta de bästa stigarna.

Crossmax

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
hm sa:
Crossmax sa:
Jimel sa:

För att HHXC missar nästan allt det bästa i Hellas i utbyte mot en hel del grus. Om målet är att uppleva Hellas ordentligt så gör man det klart bättre i en grupprajd. Men visst, vill man tävla XC så är det säkert en bra tävling.

hm

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
vilka är dom (5 st) bästa stigarna i hellas då? länk till strava helst ;)
har vi röstat fram någon topplista någon gång tro ?
jag kanske behöver vidja mina vyer.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
Har ingen koll på årets 40 km bana, men 45 km banan från 2016 var väl helt ok. Den banan var väl ungefär 30% Hellas-stök med sten/rötter, 30% snabbstig, 35% grusväg och 5% asfalt. Jag har inga som helst problem att ta mig runt den banan på en Scale 900 CF i bra tempo, men en lätt FS med 100-120 mm slag funkar förstås utmärkt det med.

Bilagor

• HHXC_2016_45km.png
    HHXC_2016_45km.png
    681.4 KB · Besök: 15

hm

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
jofahjalm sa:
hm sa:
vilka är dom (5 st) bästa stigarna i hellas då? länk till strava helst ;)
har vi röstat fram någon topplista någon gång tro ?
jag kanske behöver vidja mina vyer.

Nacke 1, Nacke 2, Nacke 3, Nacke Pi och Nacke 4. Ligger på Strava.

oj, ja smaken e som baken delad , du såg att jag skrev bästa och inte sämsta i Hellas :)
närå jag kanske ska testa dom lite mera först , har bara kört 1:an 3 gr och 2:an 1 gång såg jag på strava , (låg lika med dig förövrigt på 1:a segmentet) innan jag uttalar mig . har letat efter dom andra en gång också men ser att jag fått inte med hela.
oftast krävs det ju några vändor innan man uppskattar en stig , men tror nog det är lite mycket bromsanvändning på den typen av stigar för min smak

Jimel

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
Crossmax sa:
hm sa:
Crossmax sa:
Jimel sa:

För att HHXC missar nästan allt det bästa i Hellas i utbyte mot en hel del grus. Om målet är att uppleva Hellas ordentligt så gör man det klart bättre i en grupprajd. Men visst, vill man tävla XC så är det säkert en bra tävling.

Jo jag trodde inte att jag skulle få se allt det bästa som Hellas har att erbjuda utan bara få se det och kanske få smak och komma tillbaka. Alla pratar ju så gott om det

Mini_me

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
Jag ska köra. Enduro(ish).

Drog ca 2mil med just Crossmax idag och skulle det vara så i 45km då skulle jag dö.

Tror att det blir vad man gör det till. ??

Sixten Fors

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
Startloopen 8 km är visst samma som förra året, medan loop två är omdragen och ca 31,5 km lång, totalt knappt 40 km alltså.

Bilagor

• HHXC_2017.png
    HHXC_2017.png
    699.9 KB · Besök: 19

milnik

Medlem
Hammarbyhill xc
Hur avhängd blir jag på en specialized enduro?....Väldigt. Dessutom efter 3e metern. Jag tar det som en träning med tidtagning som indikation på hur mycket mer träning jag behöver. Skoj åsido, jag fick startplatsen gratis, så varför inte tävla? Blir bara glad om jag kör snabbare än nån på en till ändamålet lämplig kolplastraket.
Ses på lördag!

Hammarbyhill xc
milnik sa:
Hur avhängd blir jag på en specialized enduro?....Väldigt. Dessutom efter 3e metern. Jag tar det som en träning med tidtagning som indikation på hur mycket mer träning jag behöver. Skoj åsido, jag fick startplatsen gratis, så varför inte tävla? Blir bara glad om jag kör snabbare än nån på en till ändamålet lämplig kolplastraket.
Ses på lördag!

Jag blev rätt saftigt frånkörd på min Stumpy när jag körde för nåt år sen, iaf på grusväg, på stigarna kan man plocka lite placeringar och kör om där det ges möjlighet för endurolinjer. Jag är dock alltid i dålig form.

pero02

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
soderblom sa:
Sixten Fors sa:
Startloopen 8 km är visst samma som förra året, medan loop två är omdragen och ca 31,5 km lång, totalt knappt 40 km alltså.

Ser bra ut! De håller sig borta från mina favoritstigar så man behöver inte oroa sig för onödigt slitage..

Ser ju i princip ut som förra året. Enda skillnaden jag kan upptäcka är att "kepscup" ser ut att vara borta vid äventyrsbanan.

Jimel

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
milnik sa:
Ses på lördag!

Då kan vi bli avhängda tillsammans. Kommer också köra på min enduro.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
pero02 sa:
soderblom sa:
Sixten Fors sa:

Ser bra ut! De håller sig borta från mina favoritstigar så man behöver inte oroa sig för onödigt slitage..

Ser ju i princip ut som förra året. Enda skillnaden jag kan upptäcka är att "kepscup" ser ut att vara borta vid äventyrsbanan.
Skillnad ner mot Erstaviken. Blå österut, gröna västerut i årets bana. Ser väl roligare ut just i det partiet.

Rompa

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
Sixten Fors sa:
pero02 sa:
soderblom sa:
Sixten Fors sa:

Skillnad ner mot Erstaviken. Blå österut, gröna västerut i årets bana. Ser väl roligare ut just i det partiet.

Så var det ju även förra året.

milnik

Medlem
Hammarbyhill xc
Jimel sa:
milnik sa:
Ses på lördag!

Då kan vi bli avhängda tillsammans. Kommer också köra på min enduro.

Enduro FTW! Som Luthman sa...ska försöka plocka placeringar på tekniska partierna.
För övrigt är det en xc tävling. Funderar på att komma med rakade ben, knäskydd och iförd spandex. (men då riskerar jag nog att köra ensam, längst bak). Om inte min mancold gör att jag sitter hemma på lördag....

milnik

Medlem
Hammarbyhill xc
jofahjalm sa:
Det är inte en xc-tävling. Det är långlopp vilket är mycket töntigare än xc...

Vad gäller för klädstil då? Mankini och knäskydd? :)
Skämt åsido... de som kör snabbt där är ju sjukt duktiga. 40km i tävlingstakt är fortfarande krävande både fysiskt och mentalt.

hm

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
Sixten Fors sa:
Rompa sa:
Sixten Fors sa:
Så var det ju även förra året.
Så du menar att någon av kartbilderna ovan är fel? Det är uppenbart olika bansträckning. Blå åt olika håll. Nya banan längre åt norr. Eller?

Vill påstå att övre bilden är från 2015 eller tidigare, inte från förra året

hm

Aktiv medlem
Hammarbyhill xc
Vattenpölarna får en rejäl påfyllning idag.
Ett par däck med mjukare gummi är nog inte så dumt på lördag. Synd jag inte har några...

Köp & Sälj

Topp