Hammerchmidt, vad hände?

*Mikael*

Aktiv medlem
Hammerchmidt, vad hände?
Kommer Hammerchimdt finnas att köpa snart? Finns det privatpersoner som äger det? Är det mycket energiförluster?

Kändes lovande men vart tog det vägen?

Hammerchmidt, vad hände?
Det är på gång.

I första hand levereras det OEM men säljs lösti större skala inom kort.

Problematiken är att allting runt omkring måste vara spot-on.

Vevlagerbredd och ISCG-fästets position får inte avvika allt för mycket från SRAMS tänkta modell. ISCG fästets samt vevlagerhylsans sidor måste vara helt plana och helt paralella.

De måste kunna lita på att de installeras ordentligt och en vettig handledning skall förekomma leveranser av systemet.

Hammerchmidt, vad hände?
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> modell. ISCG fästets samt vevlagerhylsans sidor
> måste vara helt plana och helt paralella.
>

Jaha där ströks Transitions hojar ur listan: direkt kompatibla ramar...

Fan.

Hammerchmidt, vad hände?
Jag är mest orolig för priset. Verkar ju som att de kommer hamna på mellan 600 och 700 CAD inklusive allt. Lite väl saftigt tycker jag, men kul att utvecklingen går framåt!

Hammerchmidt, vad hände?
Som sagt Marin Attack Trail 2009 kommer med Hammerschimdt, men den ramen är lite modifierad jämfört med 2008-års Attack Trail för att passa Hammerschmidt bättre ( http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/attack-trail-09-33624 )

Även Felt Redeption och Canyon Nerve (otroligt snygg smurfblå färg på Hammerschmidt Nerve:en) kommer i Hammerschmidt versioner.

Jag Googlade vid tidigare tillfälle på Hammerschmidt som lösa komponenter och jag har för mig att jag hittade nån tysk firma som påstod att de skulle ha det i lager. Däremot är jag tveksam till om jag skulle våga montera Hammerschmidt på en cykel utan att ramtillverkaren hävdar att den är Hammerschmidt-kompatibel. Det verkar som nämnts ovan krävas lite mer än ett ISCG-fäste för att en viss ram ska vara lämplig att montera Hammerschmidt på.

Min gissning är att 2009 kommer vara något av ett provår för Hammerschmidt och att nästa år blir det år då Hammerschmidt börjar säljas i volym.

EDIT: Försökte göra länken klickbar
EDIT2: Gjorde länken klickbar

Senast redigerad av en moderator:
Hammerchmidt, vad hände?
+ blixtsnabba idiotsäkra växlingar i fullt drag
+ högre markfrigång
+ inga kedjedropp

- något hekto tyngre
- energiförluster (har inte sett exakt mätning) men spelar ingen roll annat än för XC-åkare som tävlar

Vekar hur bra som helst för alldagsskogsbergåkning!
/Magnus

Hammerchmidt, vad hände?
Jag undrar om man verkligen bryr sig om ifall man får ta bort framväxeln eller ej, när man ändå måste ha kvar bakväxeln?

För min del känns Hammerschmidt som en lösning på ett problem jag inte har. På vissa cyklar har jag en klinga, på vissa har jag två, men framväxeln är aldrig ett problem. Inte hasar jag runt på bashen och tycker jag har för låg markfrigång med 32T heller.

Jag kan förstås tänka mig en tvåväxelsetup på en SS-ram, men då kommer energiförlusterna och planetväxleriet in och gör det hela ointressant ändå tyvärr.

Men alla initiativ för att rensa upp i den gamla landsvägsdrivlinan är ju lovvärda.

Hammerchmidt, vad hände?
NU tänkte jag skriva nått om att hammersmicdhchct verkar vara en lösning på ett problem som inte finns.. men så visst så har erik h redan gjort det.. så jag får bara hålla med istället.

Hammerchmidt, vad hände?
Jaha då ska man bara hitta någon affär som har den extra fräsen för iscg tabsen, och plastverktyget som kontrollerar att det över huvud taget går att montera.

Bikeplace? Någon annanstans i gbg?

Hammerchmidt, vad hände?
erik h skrev:
> För min del känns Hammerschmidt som en lösning på ett problem jag inte har.

Det är för att du slutat hucka berg. Fördelen är ju att kunna ha en rejäl kedjestyrare men ändå tillgång till både klätter- och utförsväxel.

Om du tänker tillbaka till Fralperna 2006 kanske du minns att det var lite jobbigt att veva uppför ibland?

Hammerchmidt, vad hände?
*Mikael* skrev:
> Jaha då ska man bara hitta någon affär som har den extra fräsen för iscg tabsen, och
> plastverktyget som kontrollerar att det över huvud taget går att montera.

Men hallå! Som jag förstått det av SRAMs installationsvideor så ingår den där mojängen för att kolla att det fungerar att installera i pakeket när du köper ett Misserschmidt! Bara att hosta upp ett halvdussin tusenlappar och chansa :-)

Hammerchmidt, vad hände?
björre:
Det är en planetväxel, POE finns inte. Den trycker emot direkt när du trampar, samma sak som växlarna. Du kan växla i stillastående läge, trampandes baklänges, under tryck osv...

Hammerchmidt, vad hände?
Det jag tycker är lite synd är att man baserat den på en liten klinga 22t? det ställer till problem med trampeffektiviteten/pedalgung på många av dagens länkgage då draget från kedjan hamnar mycket (nåja) längre ned och utgör större moment för länkaget.. Hade hellre sett en variant med en 36t klinga och lågväxel, då de flesta dh-ramar är konstruerade runt 36-40t klinga.

Senast redigerad av en moderator:
Hammerchmidt, vad hände?
Vartex är importör av SRAMs produkter, så det är naturligt. Alla affärer som handlar av dem skall kunna få tag på det. Men de är inte tillgängliga i Sverige än.

Hammerchmidt, vad hände?
Preacher skrev:
> Vartex är importör av SRAMs produkter, så det
> är naturligt. Alla affärer som handlar av dem
> skall kunna få tag på det. Men de är inte
> tillgängliga i Sverige än.

Aha okej, thnx för updaten.

Någon som vet viktskillnaden emellan FR och AM modellen eller hur det nu var.

Hammerchmidt, vad hände?
Jonas W (fd PoundEm) skrev:
> Aha okej, thnx för updaten.
>
> Någon som vet viktskillnaden emellan FR och AM
> modellen eller hur det nu var.

Första träffen på google http://www.pinkbike.com/news/Truvativ-HammerSchmidt-Preview-2008.html ...

Jag hade absolut kunnat tänka mig denna produkt. Faktumet att det kräver iscg-fäste tycker jag dock gör att många ramar som skulle vara intressanta att köra det på på stryks ifrån kompatibel-listan.

Hammerchmidt, vad hände?
Timothy skrev:
> Har du fortfarande inte fått dit nån framväxel
> på Preston mikael?

Jodå, Shimano SLX high mount passar fint!

Hur tar man reda på om trampeffektiviteten försakas på den stackars singel pivot ramen?

Hammerchmidt, vad hände?
*Mikael* skrev:
> Timothy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du fortfarande inte fått dit nån
> framväxel
> > på Preston mikael?
>
>
> Jodå, Shimano SLX high mount passar fint!
>
> Hur tar man reda på om trampeffektiviteten
> försakas på den stackars singel pivot ramen?

Du testar att cykla runt på lillklingan fram om du har någon

Hammerchmidt, vad hände?
the_TnT skrev:
> ha en rejäl kedjestyrare men ändå tillgång till både klätter- och utförsväxel.
> [...] minns att det var lite jobbigt att veva uppför ibland?

Jo, det är inte så att jag vill vara utan framväxel på en allmountain. Men om jag ska hålla på och cykla uppförs i 45 minuter, har jag antagligen ändå en cykel som jag inte behöver kedjestyrare på.

Och om jag har en cykel som jag behöver kedjestyrare på, vill jag inte trampa uppförs i 45 minuter på den.

Och planetväxel-vattentrampet vill jag varken ha när jag klättrar på 22T i 45 minuter eller när jag trampar skog och platt på 32-klingan.

Fast det är ju mina användningsfall. Jag kan tänka mig andra typer som gör annat med sina cyklar.

Hammerchmidt, vad hände?
odbro skrev:
> Jonas W (fd PoundEm) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aha okej, thnx för updaten.
> >
> > Någon som vet viktskillnaden emellan FR och AM
> > modellen eller hur det nu var.
>
> Första träffen på google
> http://www.pinkbike.com/news/Truvativ-HammerSchmid
> t-Preview-2008.html ...
>
> Jag hade absolut kunnat tänka mig denna produkt.
> Faktumet att det kräver iscg-fäste tycker jag
> dock gör att många ramar som skulle vara
> intressanta att köra det på på stryks ifrån
> kompatibel-listan.

Synd att dom måste göra det så komplicerat, om man inte har iscg kan man inte bara skaffa iscg-adapter då? eller sitter det kass?

Hammerchmidt, vad hände?
iscg adapter fungerar inte vad jag hört.

erik h: Är det så jävligt att det är "vattentramp". Isånafall minskar begäret.

Angående trampa 45 min upp med kedjestyrare så har jag just en sån hoj. 2 växlar fram med kedjestyrare.
Hammerschmidst egentliga enda fördelar för mig är markfrigången och estetiken, kanske inte riktigt värt så mycket kr.

Hammerchmidt, vad hände?
Ett problem som jag upptäckte just under 45min-stigningarna Fralperna-06 var att det krävs jäkligt lite för att en framväxel inte ska orka peta ner kedjan till lillen fram när man släpar sig upp för that "tiny climb".

Jag löste det i somras med en resa där man får bära cykeln uppför istället. :)

Hammerchmidt, vad hände?
vet inte vad som hände med just hammerschmidt, den kanske iofs finns kvar?

liknande växlar har funnits sedan 1800 talet, singer hade en tidig variant. på 1970talet när jag bodde i usa fanns helt liknande produkter som hammerschmidt att köpa. shimano tillverkade en femväxlad variant på 80talet.

har själv sedan några år på en brompton en schlumpf speed drive. har direktväxel och plus 65%. var lätt att montera i 68mm standard vevparti och har fungerat bra. till en början upplevdes visst internt motstånd, men det har blivit bättre med inkörning och tunnare smörjmedel.

Tillbaka
Topp