Handbakbroms till lastcykel

proj

Medlem
Jag har precis satt en Bafangmotor på vår tvåhjuliga lastcykel. Ramen är av "tantmodell" med klämbroms i fram och ett Nexus 8-speed nav med fotbroms i bak. Nu fungerar inte längre fotbromsen eftersom Bafangklingan inte kan trampas bakåt. Det finns inga fästen för att montera någon typ av fälgbroms, även om fälgen i sig verkar gå att bromsa. Finns det något smart sätt att fixa en bakbroms på den här cykeln? Går det att koppla ett bromshandtag till den befintliga nav-bromsen på något vis?

Jag har Nexus 8 med kabelstyrd trumbroms / roller brake på cykelpoolens (helt icke-elektriska) bakfiets.nl. Borde gå att montera på de flesta cyklar. Bromsen håller emot med en klämma runt ramen, precis som på vanlig fotbroms. Du behöver byta hjul eller i alla fall bygga om hjulet med ett nytt nav.

Sen [elcykel, egentligen] undrar jag vilken Bafang du har? Har en trehjulig lastcykel i tjänsten med Bafang-motor vid vevpartiet, och den går tack och lov att trampa bakåt (bra om den fått i sig skosnöre, om inte annat)

Det finns de som vet bättre men jag kan inte minnas att jag sett fälgbroms på lastcykel, fixar fälgen så ev. mycket och lång belastning? Tror mer på navbaserad broms.

Senast ändrad:
Tror att det ej går att konvertera en fotbroms till vajer. Man brukar rekommendera tongsheng motorer till cyklar med fotbroms då de har en modell som stödjer det. Det enklaste men kanske inte så billiga är nog att byta nav till ett med vajerstyrd navbroms.

Tillbaka
Topp