Handbroms ligger på efter användning? *FIXAT, tack!*

CykelS

Medlem
Hej! Hoppas att allt är väl!

Ursäkta att jag startar en ny tråd om det här, men jag önskar lite snabb hjälp =)

Är det normalt att ena "handbromsklossen" (på "armen" som inte rör sig vid användning) ligger kvar mot hjulet efter man använt handbromsen?
Och så är det skruvar som inte är inskruvade helt, en på var sida, ska det vara så? Ska jag lossa någon skruv eller kanske dra åt eller spänna/lossa någon annanstans?

PS. Cykeln är bara några månader gammal. Använd ca 4 gånger i veckan.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar :)
Tack!!

20181018_203359.jpg

20181018_203428.jpg

20181018_203433.jpg

20181018_203437.jpg

20181018_203445.jpg

20181018_203441.jpg

Senast ändrad:
Nej, den ska ligga lika långt ifrån som innan, om man inte kör jättelångt och bromsar massor för då ska den ligga längre ifrån.
Skruvarna man lägger åt beläggen med ska vara lösa för annars har man justerat färdigt på de beläggen och då ska beläggen bytas och skruvarna släppas.

Låter som att du har en v-broms och att den behöver underhåll. Båda armarna ska röra sig in mot hjulet när du bromsar och båda ska fjädrar tillbaka efteråt så att de sitter på skapligt lika avstånd från hjulet.

mickescott sa:
En bild säger mer än tusen ord
Ja självklart, jag har nu uppdaterat inlägget :)

emmer sa:
Nej, den ska ligga lika långt ifrån som innan, om man inte kör jättelångt och bromsar massor för då ska den ligga längre ifrån.
Skruvarna man lägger åt beläggen med ska vara lösa för annars har man justerat färdigt på de beläggen och då ska beläggen bytas och skruvarna släppas.
Tack för svar! Hmm... Kan det finnas någon video på det här tro? Jag har aldrig pillat med bromsar förut. Cykeln är bara några månader gammal förresten. Ej justerad sedan fabrik, relativt sparsamt använd.

d_anders sa:
Låter som att du har en v-broms och att den behöver underhåll. Båda armarna ska röra sig in mot hjulet när du bromsar och båda ska fjädrar tillbaka efteråt så att de sitter på skapligt lika avstånd från hjulet.
Tack! Okej, det låter vettigt att båda armarna ska bete sig likadant. Underhåll, är detta något jag kan göra själv, tro?

Senast ändrad:
PS.
Ni kanske lade märke till mitt "hemmabygge" i bild... Det är så att jag var tvungen att flytta lampan där fram eftersom jag annars inte skulle kunna få dit korgen på styret på ett bra sätt. Jag monterade lampan på ena "bromsarmen" som ni kan se i bild, jag bytte ut den befintliga skruven till en längre. Kan detta ha med saken att göra? Nu när jag skriver det så här så känns det som en dum fråga, haha! Men var ska jag annars göra av lampan :S Jag vill inte borra något nytt hål och det känns halvkul att fästa den med buntband. Eller så får jag skippa den och köra på avtagbar belysning, det funkar ju det med. Tror ni att detta har något med det att göra, att bromsklossen inte fjädrar tillbaka och att den armen inte rör sig?

Senast ändrad:
Låter väldigt troligt att dina problem beror på lampan. Du borde nog skaffa något fäste som man klämmer fast runt gaffeln och sen fäster lampan i.

d_anders sa:
Låter väldigt troligt att dina problem beror på lampan. Du borde nog skaffa något fäste som man klämmer fast runt gaffeln och sen fäster lampan i.

Tack för svar, okej jag får testa att återställa det imorgon. Trevlig kväll! =)

PS.
Ni är är så bra ni som hänger här i forumet, så snabb och bra hjälp! Man kan räkna med er =) Tack!

CykelS sa:
emmer sa:
Tack för svar! Hmm... Kan det finnas någon video på det här tro? Jag har aldrig pillat med växlar förut. Cykeln är bara några månader gammal förresten. Ej justerad sedan fabrik, relativt sparsamt använd.
Jag fattade snorfel och trodde du pratade om mekaniska skivbromsok :-)

På V-bromsar ska det röra sig på båda armarna och de ska vara lika långt från hjulet när man släpper bromshandtaget.
Justera fjäderkraften på resp sida så det blir så.

Med tanke på hur mycket kablar,vajrar etc som löper över bromsarmen så inte undrapå
Prova som ovan nämnt att justera förspänning på bromsarmarna så att du får samma avstånd på bägge sidor

emmer sa:
På V-bromsar ska det röra sig på båda armarna och de ska vara lika långt från hjulet när man släpper bromshandtaget.
mickescott sa:
Med tanke på hur mycket kablar,vajrar etc som löper över bromsarmen så inte undrapå
Prova som ovan nämnt att justera förspänning på bromsarmarna så att du får samma avstånd på bägge sidor
Tack alla! Nu har jag löst det, jag tror att det var justering av de små skruvarna som sticker ut som gjorde susen (jag har aldrig pillat med bromsar förut). Nu rör sig båda armarna när jag använder handbromsen, och båda släpper fälgen helt när jag släpper handbromsen. Och så flyttade jag lampan så den inte är och trängs med bromsen. Tumme upp!

GurraG sa:
Sen gör det ju inget om bromsklossen bromsar mot fälgen isf däcket :-)
Ligger bromsklossarna fel, eller menar du att jag skrev fel någonstans? För mig ser det rätt ut, mot fälgen, så du menar nog det senaste? =) Hoppas det!

Senast ändrad:
CykelS sa:
emmer sa:
mickescott sa:
Tack alla! Nu har jag löst det, jag tror att det var justering av de små skruvarna som sticker ut som gjorde susen (jag har aldrig pillat med bromsar förut). Nu rör sig båda armarna när jag använder handbromsen, och båda släpper fälgen helt när jag släpper handbromsen. Och så flyttade jag lampan så den inte är och trängs med bromsen. Tumme upp!

GurraG sa:
Ligger bromsklossarna fel, eller menar du att jag skrev fel någonstans? För mig ser det rätt ut, mot fälgen, så du menar nog det senaste? =) Hoppas det!

Svårt att se exakt på bilder, men OM klossarna tar i däcket så går däcket mycket snart sönder. GurraG är erfaren mekaniker så lyssna gärna på hans visdomsord.

Bengt-re sa:
GurraG sa:
Tänk på att jag har aktier i däckstillverkare. Vill du göra mig utfattig?
Svårt att se exakt på bilder, men OM klossarna tar i däcket så går däcket mycket snart sönder. GurraG är erfaren mekaniker så lyssna gärna på hans visdomsord.

Slängde upp en liten film, hur ser det ut tycker ni? =)

CykelS sa:
Och så är det skruvar som inte är inskruvade helt, en på var sida, ska det vara så? Ska jag lossa någon skruv eller kanske dra åt eller spänna/lossa någon annanstans?

Dom ändrar fjäderspänningen på respektive arm. Du kan justera hur armarna är positionerade i relation till fälgen genom att skruva i dom. Om du skruvar in eller ut lika mycket på båda så ändrar du hur styvt fjädrarna tar emot när du trycker ner bromshandtaget men avståndet från armarna till fälgen ändrar inte.

Om du vill att båda armarna ska åka lika mycket in eller lika mycket ut så får du skruva på den runda plastmojängen uppe vid bromshandtaget som justerar längden på vajern.

Senast ändrad:
Salabaladala sa:
CykelS sa:

Dom ändrar fjäderspänningen på respektive arm. Du kan justera hur armarna är positionerade i relation till fälgen genom att skruva i dom. Om du skruvar in eller ut lika mycket på båda så ändrar du hur styvt fjädrarna tar emot när du trycker ner bromshandtaget men avståndet från armarna till fälgen ändrar inte.

Om du vill att båda armarna ska åka lika mycket in eller lika mycket ut så får du skruva på den runda plastmojängen uppe vid bromshandtaget som justerar längden på vajern.

Hej och tack så mycket för informationen, man lär sig något nytt varje dag! Problemet jag hade var att ena armen inte rörde sig, men nu är det löst =) Jag tror inte att det är något problem med avståndet från klossarna till fälgen.

Salabaladala sa:
CykelS sa:

Vad var det du ville visa? Ser normalt ut för mig iaf.
Vad bra! Jo jag fick en oroväckande kommentar om att bromsklossen kanske tryckte mot däcket istället för mot fälgen så jag filmade så att man kanske kan se tydligare. =)

Senast ändrad:
CykelS sa:
Salabaladala sa:
CykelS sa:

Hej och tack så mycket för informationen, man lär sig något nytt varje dag! Problemet jag hade var att ena armen inte rörde sig, men nu är det löst =) Jag tror inte att det är något problem med avståndet från klossarna till fälgen.

Salabaladala sa:
CykelS sa:

Vad var det du ville visa? Ser normalt ut för mig iaf.
Vad bra! Jo jag fick en oroväckande kommentar om att bromsklossen kanske tryckte mot däcket istället för mot fälgen så jag filmade så att man kanske kan se tydligare. =)

Bra!
Svårt att se, men bra råd ändå. Bromsar mot däck är illa så en klokhet att ta med sig i livet.

Tillbaka
Topp