Handla ny HT-ram

revben

Aktiv medlem
Handla ny HT-ram
Tjenare, jag sitter och funderar pa att flytta over alla prylar fran min Radon zr team 7.0 fran 2011
helt p.g.a att jag har trottnat pa hur den ser ut egentligen. Tycker den ar lite trakig till utseendet men nog om det.

Har fastnat for denna ram: http://on-one.co.uk/i/q/FROOCWHND/on_one_carbon_xc_whippet_un_decaled_frame
Billig och fin i kolfiber.

Gillar utseendet pa andra ramar t.ex Ragleys grejer men de verkar byggda for gafflar over 100mm slaglangd och jag ar inte sugen pa att byta mer an ramen just nu. On-one Inbred ser aven den lite kul ut, billig ocksa sa det kanske vore nat.
Det sitter sakert nagon har och laser och ser att det kanske inte kommer ga att bara flytta over mina grejer utan komplikationer, uppskattar all input eftersom jag ar total nyborjare pa allt som ror att skruva itu och ihop en cykel.
Kanske finns det battre ramar for battre pris jag borde titta pa istallet? Kanske tycker du jag ar en idiot som vill byta ram? Kom garna med forslag.

Ursakta avsaknaden av svenska bokstaver, sitter i Colorado och myser.

/Johan

Handla ny HT-ram
Vad jag kan se så kommer du att behöva en ny frammväxel, finns en lista på vilka som passar om du läser beskrivningen av ramen. Sen kommer du också att behöva ett nytt vevlager, Pressfit 92. Om det finns nått som passar till ditt vevparti vet jag inte, så du kanske behöver ett nytt. Annars tror jag allt annat kommer att passa.

Själv kör jag på en On one 456 Carbon och är jätte nöjd. Så själva ramen tror jag kan vara riktigt bra.

/A

Handla ny HT-ram
Kör själv på en onone scandal som jag är mycket nöjd med. Känns lätt och rapp och med 100 mm fram är den också en mycket kompetent klättrare. Priset är inte heller det sämsta...
Lycka till med letandet!

Handla ny HT-ram
Har också en 456 i carbon,jag lyckades med att få en spricka i överröret men att laga det var inga större bekymmer.nu har jag iofs skaffat en annan hoj som jag trivs mkt med,men kan varmt rekommendera en on-one.

Mikael

Handla ny HT-ram
Är det inte en RockShox Reba på den cykeln? Isåfall kan du enkelt bygga om den till 120mm slaglängd genom att plocka bort en distans. Står i servicemanualen hur man gör.

Handla ny HT-ram
anders_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte en RockShox Reba på den cykeln?
> Isåfall kan du enkelt bygga om den till 120mm
> slaglängd genom att plocka bort en distans. Står
> i servicemanualen hur man gör.

Japp det ar en Reba RL pa cykeln, det var som fan det visste jag inte men kollade i manualen online nu och det verkar ju stamma. Det ar inte sa att distanserna ar borta fran fabrik och man endast kan korta langden genom att satta dit dom?

Kan jag bygga om den till 120mm sa latt sa koper jag nog den har ramen istallet : http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55499

Handla ny HT-ram
Jag ökade slaglängden på min Reba RL så sent som för ett par dagar sedan, från 100mm till 120mm då. Det sitter alltså en distans monterad från fabrik.

Kika in On-One Inbred också om det är trailramar i stål för 100-120 slag du är ute efter. Annars är Piglet omtyckt och säkert en grym ram.

Handla ny HT-ram
Kanon, var det smidigt svalgis eller javlades det for dig? Har kollat pa Inbred ocksa faktiskt, den ar ju billigare an Ragleyn och det ar ju ett plus saklart men a andra sidan kanske man aker pa att kopa mer grejer for att fa Inbreden korbar, kanske ar smidigare att bara flytta over allt till Ragleyn? Har tid att fundera sa det ska jag gora nu :)

Handla ny HT-ram
Det var inga större problem, finns gott om guider och så att följa.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1328937/1328937#msg-1328937
http://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-how-to-adjust-travel-on-a-rockshox-trail-fork--26840/ Jag har dock inte cyklat på den än så jag är ju inte helt säker på att den inte kommer explodera när jag använder den. ;)

Jag vet inte hur mycket extra inköp det innebär med Inbred vs Piglet, du får jämföra specs och räkna på det. Det jag gillar med On-One är att man beställer direkt från tillverkaren vilket känns bra, sen kan man få t.ex. styrlager installerat innan leverans vilket är smidigt.

Handla ny HT-ram
Verkar ratt smidigt om man har ratt grejer da. Tack ska du ha svalgis, lutar at en Piglet rejalt just nu. Det jag ser ratt upp o ner som jag far inforskaffa ar en ny sadelstolpe och klamma, sakert mer grejer nar jag tittar narmare men det har jag inte gjort an :)

Handla ny HT-ram
Nytt styrlager lär du behöva också, ett 1 1/8" standard till skillnad från det interna som sitter på din Radon. Kan vara bra att köpa lite extra distanser i samma veva då headtuben förmodligen är kortare på Piglet. Växelvajrar och höljen lär du också vilja köpa nytt. Ny klämma till framväxeln kan också behövas, alternativt någon slags distans. Men sen borde du vara good to go. :)

Handla ny HT-ram
Det slutade med att jag nu har bestallt en On one 456 stalram, narmare bestamt den har i brunt http://shop.titusti.com/ProductDetails.asp?ProductCode=FROO456
$174 inkl frakt, inte illa. Frakt till sverige hade blivit 100 dollar dyrare men jag hoppas att jag kan trycka ner ramen i mitt bagage nar det ar dags att lamna staterna for den har gangen om ett par veckor. Ska (forsoka) forlanga slaget till 120mm i min gaffel och se vad som passar och inte passar fran min andra ram. Gott med stal!

Handla ny HT-ram
Lycka till, det lär bli en kanontrevlig cykel. Det är plättlätt att förlänga gaffeln, jag trodde att min Reba bara var 100 mm som max så när jag hittade distansen i samband med service blev jag skitglad, bor ju i Göteborg.

Handla ny HT-ram
Haha ok, ja kanske blir man gladare over sant om man bor i Goteborg, vad vet jag.
Eftersom som jag inte gett mig pa att riva isar och satta ihop en cykel forr sa tankte jag hora vad for nagra specialverktyg jag kan tankas behova? Har alla vanliga verktyg som man bor ha som svensk karl men saknar cykelverktyg.

Handla ny HT-ram
Vet i fan om jag vågar mig på att förlänga slaget själv, känns som att det kommer gå åt skogen. Finns det någon film på hela proceduren? Är inte helt övertygad av guiderna.

Handla ny HT-ram
Vet någon om det går att förlänga slaget på Reba SL också, inte aktuellt just nu bara nyfiken.
Annars är det väll en lätt procedur och man passar på att göra en liten service på innerbenen, göra rent skumringar, fylla på olja mm. Jag hade rock'n roll grease innanför skrapringarna också som hjälper till att täta lite extra. Det är ingen raketforskning att meka gaffel om man har lite vana av att skruva isär och sätta ihop saker bara man är rädd om innerben och bussningarna i ytterbenen.

Handla ny HT-ram
Förlängde slaget precis, kunde inte sova. Det verkar fungera som det ska och var inte alls krångligt hoppas bara att det håller nu.

Handla ny HT-ram
Nu sitter det mesta på ramen, det som inte sitter fast är vevparti, vevlager, kedja. Kommer bli "spännande" att ställa in växlarna. Det jag märkt redan nu som vill jävlas är att styret kärvar en aning när man svänger det långt åt vänster, inget som stör men det kanske skadar lagren? Kanske inte var optimalt att ge sig på det när jag vart vaken i ett dygn men jag kunde inte hålla mig, hur fan jag kan vara jetlaggad efter nästan en vecka hemma är ett mysterium, tur man är ledig i alla fall.

Handla ny HT-ram
Allt är på hojen men växelvajrarna glider runt lite, kanske borde byta dom? Finns det någon finfin guide till hur man ställer in dom? Misstänker att jag kommer ha en del huvudvärk när jag gör det men nu är det nära!

Handla ny HT-ram
Nu blev jag sugen jag med... Har en Cube Acid 2011 som jag skulle kunna plocka ifrån... hmm nu blev det svårt.

Hur sitter man på On one 456orna? Önskar få en bekväm upprätt ställning! Skall användas till att köras i stan.

Vad tror ni man får för en acid 2011 ram? Någon som har nått kul att byta med?

Handla ny HT-ram
Så här blev resultatet, mycket nöjd so far.

Bilagor

• 2012-06-15 13.14.14.jpg
    2012-06-15 13.14.14.jpg
    115.8 KB · Besök: 57
Tillbaka
Topp