Handledsproblem

• Trådstartare Trådstartare LOK
  • Start datum Start datum

LOK

Medlem
Handledsproblem
OK! Jag är klen.

Efter MTB-pass med mycket studs och stenar får jag ont i handlederna (speciellt den ena) - känns ungefär som en vrickning. Är jag ensam om detta eller är det något som andra också upplevt? Och vad gör man åt det?

/Linus

Handledsproblem
Inna jag köpte dämpat var jag där med. Men nu är det kalas. Hade jävla ont på vänster sidan i ryggen precis ovanför skulderbladet ett tag men ju mer jag cyklar desto bättre blir det:)

Handledsproblem
Nej du är absolut inte ensam om det. Jag hade problem med det för ett par år sedan och det tog ett jäkla tag innan det blev bra igen. Tror det är vila som gäller om det ska bli bra igen. Kan inte så mycket om idrottsskador men det är väl som vanligt överansträngning och kanske i samband med kyla. Så var det i mitt fall.

Handledsproblem
Hade problem med handleden för ett halvår sedan, löste det med att byta från riserstyre till "rakt" styre. Fick en annan vinkel på handleden och känner inget nu.

Handledsproblem
Har haft problem med höger handled av cykling sen april-maj någon gång. Tror det har med vinkeln på styret att göra. Ska försöka skaffa ett lite bredare och se om det hjälper. 74cm istället för 69cm.

Det är utsidan precis vid den där knölen man har där som gör ont för mig.

Handledsproblem
LOK skrev:
-------------------------------------------------------
> OK! Jag är klen.
>
> Efter MTB-pass med mycket studs och stenar får
> jag ont i handlederna (speciellt den ena) - känns
> ungefär som en vrickning. Är jag ensam om detta
> eller är det något som andra också upplevt? Och
> vad gör man åt det?
>
> /Linus

vad har du för gaffel? Mjukare inställning (mindre luft) är väl steg 1, ny gaffel med längre slaglängd borde också hjälpa lite. Annan typ av styre kan hjälpa som Mårten säger.

Handledsproblem
Hur har du bromshandtagen? Om handtagen sitter för långt upp så att du får fel vinkel i handleden kan det leda till ont. Vrid ner dom så att du får en rak vinkel mot armen .

Handledsproblem
Tackar!

Har en RS Recon som faktiskt är ganska mjuk, men glömmer allt som oftast att ta ur den ur stelläge.

Har just styre åt riserhållet så ett byte där vore kanske bra.

Vad tror ni om såna här - Ergon GC2? Står iofs att det i första hand passar för "recreational cycling" enligt en användarbedömning på ChainReaction.

/Linus

Bilagor

• Ergon GC2.jpg
    Ergon GC2.jpg
    9.4 KB · Besök: 30
Handledsproblem
Mårten skrev:
> Har haft problem med höger handled av cykling sen
> april-maj någon gång. Tror det har med vinkeln
> på styret att göra. Ska försöka skaffa ett
> lite bredare och se om det hjälper. 74cm
> istället för 69cm.
>
> Det är utsidan precis vid den där knölen man
> har där som gör ont för mig.

Mmm.. apbreda, raka trialstyren i kombination med krampaktigt pekfingerbromsande är ju inte det mest ergonomiska man kan utsätta sig för. Been there...

Handledsproblem
Jag inbillar mig att ett bredare styre gör att jag rätar ut handlederna. Som det är nu ser mina armar ut som en halvt ihopfälld tumstock när jag cyklar. :P

Handledsproblem
Mårten skrev:
> Som det är nu ser mina armar ut som en halvt ihopfälld tumstock när jag cyklar. :P

Du får börja gymma lite så blir dom nog kraftigare ;)

Handledsproblem
Rippa skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har haft problem med höger handled av cykling
> sen
> > april-maj någon gång. Tror det har med
> vinkeln
> > på styret att göra. Ska försöka skaffa ett
> > lite bredare och se om det hjälper. 74cm
> > istället för 69cm.
> >
> > Det är utsidan precis vid den där knölen man
> > har där som gör ont för mig.
>
> Mmm.. apbreda, raka trialstyren i kombination med
> krampaktigt pekfingerbromsande är ju inte det
> mest ergonomiska man kan utsätta sig för. Been
> there...

Beror ju på hur mycket man spänner sig, tycker de är bekvämt. Denna tråd påminner mig om en som frågade varför han hade ont i knäna när han börjat cykla 5 mil om dan till jobbet fort som fan från att inte ha rört sig alls..

Handledsproblem
örgelgörgel skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Mårten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har haft problem med höger handled av
> cykling
> > sen
> > > april-maj någon gång. Tror det har med
> > vinkeln
> > > på styret att göra. Ska försöka skaffa
> ett
> > > lite bredare och se om det hjälper. 74cm
> > > istället för 69cm.
> > >
> > > Det är utsidan precis vid den där knölen
> man
> > > har där som gör ont för mig.
> >
> > Mmm.. apbreda, raka trialstyren i kombination
> med
> > krampaktigt pekfingerbromsande är ju inte det
> > mest ergonomiska man kan utsätta sig för.
> Been
> > there...
>
> Beror ju på hur mycket man spänner sig, tycker
> de är bekvämt. Denna tråd påminner mig om en
> som frågade varför han hade ont i knäna när
> han börjat cykla 5 mil om dan till jobbet fort
> som fan från att inte ha rört sig alls..

Jo, jag håller med. I stort sett alla krämpor jag haft har i grund och botten berott på att jag varit otränad för just det jag för tillfället hållit på med. Å snackar vi trialscykling så spände jag mig något ofantligt i början, det gick över efter ett tag. Lagom tills jag la av :)

Handledsproblem
Jag vet av erfarenhet att på motorcyklar så kan man laborera med styren av olika vilklar och höjder, justera koppling och bromshandtagen (i detta fall endast broms) olika gummihandtag och vinklingen av styret i kronan samt styrets höjd i kronan.

Det är också lämpligt att armen är i princip rak ifrån axeln till styret.

Försök hitta varför du har dum vinkel på handleden? För brett styre smalt, lågt,högt etc etc

Handledsproblem
Har haft ont i högra handleden sen vintras men det har nästan blivit helt 100%:igt nu. Jag har kört med handledsskydd, som jag använde till styrketräning förr i tiden, på alla vakna timmar :)

Tillbaka
Topp