Hantering av bromsfade

Hantering av bromsfade
Jag är helt enkelt inte övertygad om att skivorna/beläggen är värda sina pengar. Dels vill jag inte vara en sucker och hosta upp för inget, dels har jag väldigt ofta sönder saker på min cykel. Jag har kraschat 4 bromskvior i år och lyckats få kontaminerade belägg flera gånger. Jag väger faktiskt kostnaden för materialet mot vad en extra helg i Järvsö eller en alpvecka skulle ge.

Hantering av bromsfade
Jag upphör aldrig att förvånas av dig :-)
Kvadda bromsskivor finns liksom inte ens på kartan utom om jag skulle köra av en spång på fel sätt.

Men större skivor av samma modell du har ökar arean på bromsytan ganska mycket och borde ge en märkbar skillnad till lite pengar. Du kan ju alltid börja där.

Blir cykeln tung är det nog inte bromsarnas fel..

Hantering av bromsfade
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag upphör aldrig att förvånas av dig :-)
> Kvadda bromsskivor finns liksom inte ens på
> kartan utom om jag skulle köra av en spång på
> fel sätt.
>
> Men större skivor av samma modell du har ökar
> arean på bromsytan ganska mycket och borde ge en
> märkbar skillnad till lite pengar. Du kan ju
> alltid börja där.
>
> Blir cykeln tung är det nog inte bromsarnas fel..

Nä skiljer inte så mycket på 180 till 203 mm skivorna om jag missminner mig. Ca 40 gr var det: http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=discbrakes

Hantering av bromsfade
200/180mm skivor är lösningen säger jag.

Nu kör jag ifs i just Sierra Nevada med 160mm bak och det funkar utmärkt om jag får köra själv och bromsa som jag vill (hårt, kort och kärnfullt) men ska det börjas långsamcykla bakom andra blir det lätt stekt broms av alltihop. Jag har en gammal Formula Mega från 2009 bak.

EDIT: Jag ser risken att låta dryg här. Det jag menar är att om jag kör bra och aggressivt som jag "vill" cykla är det inga problem, men kör jag en stig för första gången eller fegar och har oflyt kan det också bli lite stekvarning.

Eftersom en del av min tid faktiskt spenderas med att ligga bakom andra nuförtin har jag investerat i Saint, men annars hade jag nog kunnat rulla på precis som jag har det nu.

På dehån har jag kört massor med helåk utför skutan (ja, utan att stanna alls) utan att få fade alls, men precis som du säger finns där en hel del partier där bromsarna får vila upp sig också

Senast ändrad:
Hantering av bromsfade
Skulle det vara mycket begärt att prova lite ballare bromsolja? Den värme du alstrar kanske gör att oljan inte orkar nypa helt enkelt.
Det är ingen slump att STCC-killarna köper bromsolja på andra ställen än biltema. Och med det menar jag inte att din Shimanovätska är kass, utan att det kanske finns bättre.

Mvh

Hantering av bromsfade
Det är lite olika symptom.

Överhettas bromsvätskan ("kokar") gör
luftbubblorna att handtaget åker hela vägen rakt in utan motstånd. Noll bromskraft!

Shimano = mineralolja = icke hydroskopisk = kommer det in vatten i systemet är det 100 grader, ca , det tål. Annars 250-300 nånting.

Hantering av bromsfade
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> 200/180mm skivor är lösningen säger jag.
>
> Nu kör jag ifs i just Sierra Nevada med 160mm bak
> och det funkar utmärkt om jag får köra själv
> och bromsa som jag vill (hårt, kort och
> kärnfullt) men ska det börjas långsamcykla
> bakom andra blir det lätt stekt broms av
> alltihop. Jag har en gammal Formula Mega från
> 2009 bak.
>
> Eftersom en del av min tid faktiskt spenderas med
> att ligga bakom andra nuförtin har jag investerat
> i Saint, men annars hade jag nog kunnat rulla på
> precis som jag har det nu.
>
> På dehån har jag kört massor med helåk utför
> skutan (ja, utan att stanna alls) utan att få
> fade alls, men precis som du säger finns där en
> hel del partier där bromsarna får vila upp sig
> också

Det var ett övertygande svar. Nästa uppsättning får bli en storlek större skivor, om jag inte hinner vänja mig vid warp speed innan dess.

Hantering av bromsfade
Jag är rätt säker på att bromsoljan inte är det som ställer till det för mig. Jag har inte luft eller vatten i systemet och känner inte av några sådana fenomen som att bromshandtaget bottnar eller skivorna börjar skrapa.

Hantering av bromsfade
Nu verkar marran redan övertygat dig. Men jag har kör med SLX-bromsar och 180 mm IceTech-skivor f/b, de har väl suttit på nu i 2.5 år. Jag är väl inte den smuttaste och saker går sönder oftare än jag önskar men skivorna håller och har väl börja skeva lite lite nu.

Har mest kört belägg med kylfläns på och jag tyckte det är skillnad mot de Superstar-belägg jag fick för mig att skicka på när jag var i Åre förra året. De presterade betydligt sämre även jämfört med slitna Shimano-kylflänsbelägg.

Jag har inte varit och kört på stora berg men mina funkade lika i början av SS1 på Åre-endurot som i mål, vilket var ett åk utan stopp och under ganska lång tid.

Summering: du behöver nog inte vara orolig för hållbarheten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp