Happy 3.0 - Publik betaversion av nya sajten är nu öppen

richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> Utveckling, ett läskigt ord för gråsossar och
> bakåtsträvare..

Åh, där placerade du mig verkligen i rätt fack... Hahahaha! Fan oxå.

Min önskan att happy hade är samma funktion som minhembio.com har som heter "mitt galleri".

Där skulle man kunna lägga upp bilder på sin cykel eller byggprojekt och kunna skriva kommentarer samtidigt som andra kan kommentera och ställa frågor.
Idag används trådarna "vis din(cykelmärke)" till detta men blir snabbt ganska grötigt när folk frågar om olika uppgraderingar man gjort som hamnar kanske ganska långt ifrån ursprungsinlägget.
Jag har också fått en del frågor på PM men då kan ju bara den som frågat ta del av svaret.

Tycker denna funktion som minhembio har är outstanding och skulle vara en grymt bra funktion här på happy.
De har också en funktion på förstasidan som hela tiden visare de senaste galleriuppdateringarna vilket gör att flashar det förbi något intressant så är det bara att klicka sig vidare in i galleri- delen.

Mycket bra.

Namnbytet känns fräscht och visar att happyride vill vara med och sätta standarden på cykelcommunity även i framtiden.

Bakåtsträvare kommer vi alltid ha. Men det är entrepenörerna som driver utvecklingen.

Stor eloge till gänget bakom happymtb.

Inte är det väl 1a april idag? ;)

Som många andra håller jag med om att förstasidan är fräsch men rörig. Mycket rörig. Rakare flöde skulle jag säga, istället för det plottriga.

Jag hade gillat att man tog vara på nuvarande färgschema, och på så vis lät det gamla leva kvar i det nya. Behagligare för ögat, som andra även skrivet.

Namnet vet jag inte, tycker nog varken bu eller bä. Jag brukar bara relatera till "happy"; "jag läste på happy igår att...". Förstår tanken, och jag gillar att loggan tar upp på mtb och lvg med bergen och vägen.

Jag funderar på om man kan begära obligatorisk []-taggning av trådar när man skapar nya. Då skulle man även lätt kunna sortera ut lvg, mtb, ot, cx-trådar osv.

JLarsson skrev:
> Ta sl.se som avskräckande exempel på hur man
> gör om nåt som fungerar till modern
> panikångestframkallande
> windows8-surfplatte-design. Sa jag panik?

+1. Ja, hur fan tänkte de där?

inget namnbyte tack. mer kategorier på köp och sälj hade vart trevligt dock anser jag iaf.

Varför är så liten del av förstasidan vigd åt forumet? I förslaget är ju största delen artiklar vilket ändå känns som en rätt liten del av vad happymtb är. Mer fokus på forumet och kalendern på förstasidan.

kimlill skrev:
> mer kategorier på köp och sälj hade vart trevligt dock anser jag iaf.

+1

Det kan inte vara så lurigt att happymtb.org-domänen ska finnas kvar parallellt med happyride.se för att vi gamla stofiler ska kunna besserwissra oss i det gamla utseendet?

Förmodligen har ni väl gjort något åt detta hållet, men jag tror det är värt att hela tiden hålla det i tankarna:

Lista det som funkar bra/uppskattas och det som funkar dåligt/ogillas/inte används. Ta med både egna åsikter, de som uttryckts i denna tråd och ev. andra externa åsikter. Se sen till att den nya versionen inte förstör saker som fungerar bra medan den fixar så mycket som möjligt av det som inte är så bra.

Att förändra bara för sakens skull eller för att följa senaste modenycken (som garanterat kommer att vara överspelad inom ett par år och då kännas väldigt daterad) tycker jag är meningslöst. Förändringar ska göra saker bättre på något sätt, funktionalitetsmässigt, läsbarhetsmässigt, ...

Mer specifikt:
Forumuppdelning - nej tack!
Taggar + sök/sorteringsfunktioner - gärna!
Lättladdat - aldrig en nackdel!
Tydlig uppdelning s.a. man ser vad som är reklam och inte - definitivt!
Mer fokus på forumet på förstasidan - varför inte!?
Mer av "sociala nätverksfunktioner" - personligen spelar det ingen roll.
Logga - har aldrig fattat poängen med ett loggabyte (mer än att ev göda ngn konsultfirma)
Förstasida som kräver en massa scrollning p.g.a. mkt platskrävande bilder - nej tack!

Ang namnbytet är ju nuvarande namn faktiskt ganska missvisande i att det finns så mkt mer än MTB här nu och därmed tycker jag det bör bytas trots den nackdel det innebär att överge ett väl etablerat namn. Sen är happyride inte klockrent i mina öron. Om man ersätter MTB med ride har man fortfarande ett namn där mkt inte täcks. I det avseendet tycker jag happyvelo, som ngn föreslog, är bättre.

Slutligen en fundering som ev inte hör hemma här:
Går det att göra s.a. bilder i forumet mer träffsäkert visas åt rätt håll så att man inte måste rotera huvudet 90 grader? Är okunnig på området, men det verkar ibland som att vissa ser en viss bild rätt och andra ser den roterad.

Jag ser allt positivt förutom kladdet på loggan, mer stilrent med det nya namnet enbart, känns lite väl mycket som en jakt/fiskegrej med den bilden bredvid loggan =)

Kör med både happyride (nya utseendet) och happymtb (som det är). Happymtb för oss gamla och bittra, och happyride för övriga.

Vad är det syftet med förändringen?

Edit: ångrade mej i största allmänhet.

Senast ändrad:
GoranS skrev:
> Förmodligen har ni väl gjort något åt detta
> hållet, men jag tror det är värt att hela tiden
> bla bla bla

+1

Tveksam till gilla-knapp.
Det blir så enkelt att bara klicka gilla utan att engagera sig.
Många gånger har mina inlägg börjat med +1 men sen kom jag på att jag vill skriva något oxå. Risken finns att det bara blir en massa gillande hit och dit och mindre kommentarer.

+1 på ny design men -1 på namnbyte
Förövrigt skulle jag villa se att en liten 'flaggmarking' vid de trådar man själv har skrivit i och på så sätt lite snabbare kunna hitta tråden som man kladdade i utan att komma ihåg rubriken :)

Dirty_rider skrev:
> Förövrigt skulle jag villa se att en liten
> 'flaggmarking' vid de trådar man själv har
> skrivit i och på så sätt lite snabbare kunna
> hitta tråden som man kladdade i utan att komma
> ihåg rubriken :)

En av de saker jag tänkte på med fler funktioner, att man lätt kan hitta trådar man själv skrivit i. Annan lösning är en knapp "Mina trådar" eller "Mina inlägg" som enkelt visar de trådar man skrivit i. Fungerar så på Sweclockers (tror jag det var). Kanon!

Och ni som är skeptiska till kategorier ("uppdelning"). En knapp med "Senaste inlägg", skulle presentera trådarna precis exakt som det är idag. Kronologisk ordning i en enda lång lista. Det är också bra ibland om man bara vill skumma igenom det senaste efter en lång dag på jobbet t ex.

Med lite ordning i form av kategorier (eller underforum) så kan man välja att presentera hur man vill ha informationen. Om man vill in och bläddra eller om man vill se det i en lång lista. Då har man ett val. Som det är nu är det bara som det är, en lång lista utan någon som helst ordning (förutom kronologisk) och där det skrivs inom klamrar vilken sorts kategori det är, t ex [OT], [1/2 OT],[Däck], [Ride], [Cross] osv. Bra om man vill kolla det senaste men frustrerande att försöka hitta något gammalt, om man vill in och kolla mek-tips t ex, ett underforum för det hade underlättat mycket.

Vore kul med en blogglista med. Är ju en hel del happyriders som bloggar.

Inser att happyriders är enklare att säga/skriva än happymtbers.

Gillaknapp, smilisar, emojis, egna mailboxar, chat och avatarer tycker jag vore en bra början. Och massa kategorier och medlems statestik!!!. Här är ju bara bara en stor jädra sak....

Möjlighet att köpa uppgraderingar av inläggsräknaren för de som tycker det är viktigt/intressant? För 10 kr får du 100 snäpp upp på inläggsräknaren. De som vill ha lite mindre uppenbar manipulation kan köpa prenumerationer - 5 extra snäpp på inläggräknaren/dag i ett års tid, bara 200 kronor! Tänk så mkt tid som sparas på att inte behöva skriva en massa inlägg och, framför allt, all tid som sparas på att en massa människor inte behöver läsa dom!

jomper skrev:
> Nu har det gått över 10 år sedan jag startade
> Happymtb och det nuvarande utseendet har hängt
> med i över 8 år. Hög tid att göra något
> alltså, och nu finns det till skillnad från
> tidigare möjlighet att få proffshjälp!
>

Försöker förstå syftet med uppdateringen. Att utseendet har hängt med i 8 år samtidigt som medlemmar och besök ökar är i mitt tycke ett uttryck för den styrka och användbarhet konceptet och designen har idag. Framförallt gäller nog detta forumdelen. Att den kan förbättras funktionellt i små steg verkar många hålla med om.

Varför är det just nu, efter 8 år, hög tid att göra något? Normalt brukar webbplatser byggas om med 3-5 årsintervaller. Happy kanske fungerar, användarmässigt, så bra för att det förändras så lite.

Du anger att ni nu har tillgång till proffshjälp nu. Är det skälet till förändringen? Jag jobbar själv i internetbranschen och tillgång till proffshjälp är ingen garant för ett lyckat projekt.

Skriv gärna ner en utvecklad beskrivning av mål och syfte med förändringen. Då är det lättare att komma med bra feedback.

Föreslaget ser jättebra ut! Snyggt och fräscht!

Har ni någon användarstatistik över vilka sidor folk går in på? Jag använder i princip endast forumet (+ köp/sälj) på sajten och är därmed mest intresserad av hur ni tänker modernisera dessa. Det är inte precis lättnavigerat som det är nu.

-Hej vad gjorde du i helgen?
-äh? jag var på happyride...
-Va, hela helgen? Inte ute alls då? är du sjuk?
-Jo jag sa ju att jag var på happyride!
-Ahh jaha jag fattar, happyride-ride!

o.s.v.

(från en som iof inte ens äger en mtb)

Har länge varit inne på forumet och läst en massa saker men aldrig blivit medlem. Nu när jag såg denna tråd visste jag att det var dags!
Forumet är ju katastrof enligt mitt tycke, det är i särklass den delen som borde ändras. Det borde inte vara så svårt att byta forum motor och importera redan skapade trådar till den nya.
Många erkänner sig som stofiler när de inte vill ha förändring och hänvisar att sidan bara växer och växer och därför behövs inte förändring. Det är just därför som det behövs förändring som t ex kategorier.
Kan inte nog säga hur värt det skulle vara med en sådan uppdatering....

Gällande sidan:
Font och färgsättning - fint - dock kanske en mörkare grå för brödtext?

Jag tycker att man ska kunna se nyheter direkt på sidan, där visas en förhandsvisning som sedan länkas vidare till ny sida.

Vidare bör det minskas ner med "tiles" dvs rutor som designen bygger på och ha olika storlekar beroende på vad folk är mest intresserade utav (detta går efter besöksantal till varje sida - fler besökare =lättare att hitta, t ex forum)

Det kan visas de senaste forumtrådarna - här kan användaren själv välja vilka trådar det är - om inte det så kan det vara en enkel RSS feed.

De senaste blogginlägen från bloggar som Happyride.se följer.

En ruta som visar nästa happyride - kommer från en kalender/event från forumet - med plats och tid samt deltagare.

MTBiker skrev:
> Vore kul med en blogglista med. Är ju en hel del
> happyriders som bloggar.
>
> Inser att happyriders är enklare att säga/skriva
> än happymtbers.

Happyiters ;-)

Har i ren frustration inte orkat läsa alla inlägg, måste bara skriva:

1. Satsa på FUNKTIONALITET. Utseende spelar mindre roll.
2. Ska ni ändå satsa på utseende, gör inte samma misstag som hur många som helst redan gjort, att lansera en sida som kryllar av bilder, färger och som är supertung att ladda.
3. Jobba utifrån användbarhetsfrågor, snegla för guds skull inte på alla andra snajdiga sajter.
4. Gamla användare måste känna igen sig, det vill säga gör inte om sajten för mycket direkt.

Jag lovar att det snabbt som ett ögonblink kommer lämna användare om det bara blir tillstymmelse till prestandaproblem eller rörig design.

Personligen ser jag inget problem med den lätt ålderdomliga designen av Happymtb. Varför ändra på ett fungerande koncept? Gör små ändringar, stegvis. Smyg in dem, och låt ett gäng användare få vara med på tåget.

Det som skrivs om proffshjälp tror jag snarare är en risk. Det vill till att det är en inbiten cyklist också, gärna någon som varit med ett tag och som förstår kulturen.

H. skrev:
> kimlill skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mer kategorier på köp och sälj hade vart
> trevligt dock anser jag iaf.
>
>
> +1

Kategorier är skit och på tok för begränsande. Speciellt som många saker inte entydigt passar i en unik kategori. Men om forumet får ett tagsystem hade det det varit fantastiskt även i Köp och Sälj. Gärna med ett enkelt gränssnitt där de vanligaste taggarna kan klickas i ur en förslagslista.

gaffel + rock_shox + qr + xc + mtb + säljes + konisk + postmount + skivbroms + mint + uppland

... är oändligt mycket mer informativt och sökbart än ...

MTB → Komponenter → Säljes → 'Vill någon ha min gaffel?'

Märkligt att man vill förstöra något som fungerar bra. Lite som att tycka att det gammalmodigt hur cyklar är konstruerade och desiger som försöker revolitionera designen. Brukar ju bli kass. Vissa saker har nått sin optimala utformning och förändring blir liktydigt med försämring. Är man på nordpolen är alla riktningar söder....

Bengt-re skrev:
> desiger som försöker revolitionera designen.
> Brukar ju bli kass.

Med undantag av plastcykeln Itera =)

T skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > desiger som försöker revolitionera designen.
> > Brukar ju bli kass.
>
> Med undantag av plastcykeln Itera =)

Itera var nog bästa beskrivningen av den nya "designen" hittills.

Bengt-re skrev:
> Märkligt att man vill förstöra något som
> fungerar bra. Lite som att tycka att det
> gammalmodigt hur cyklar är konstruerade och
> desiger som försöker revolitionera designen.
> Brukar ju bli kass. Vissa saker har nått sin
> optimala utformning och förändring blir
> liktydigt med försämring. Är man på nordpolen
> är alla riktningar söder....

Ja, alla vet ju att en stål-mtb från 93 är det bästa som gjorts. Sen har det bara gått utför.

Ingen jäkla uppdelning. PUNKT!

Möjlighet att följa och spärra folk.

Och som moderator på köp & sälj vill jag ha integration med användarnamnet och ett krav att man har läst reglerna innan man kan skicka in sin annons.

jansson99 skrev:
> Ingen jäkla uppdelning. PUNKT!
>
> Möjlighet att följa och spärra folk.

Något speciellt folkslag?

jansson99 skrev:
> Ingen jäkla uppdelning. PUNKT!
>
> Möjlighet att följa och spärra folk.
>
> Och som moderator på köp & sälj vill jag ha
> integration med användarnamnet och ett krav att
> man har läst reglerna innan man kan skicka in sin
> annons.

K&S integrerat med användarnamn låter klart vettigt. Ger lite (falsk) trygghet när man handlar av kända happyprofiler :)

Längtar till 50-,60-,70-talisterna börjar få problem med balansen och höftleder, så de står ur vägen för utveckling och förnyelse, det är inte farligt.

richardtenggren skrev:
> Längtar till 50-,60-,70-talisterna börjar få
> problem med balansen och höftleder, så de står
> ur vägen för utveckling och förnyelse, det är
> inte farligt.

Det dröjer ett tag innan vi konservativa 90-talister faller av pinn så du får nog lida ett tag till.

Integration av användarnamn på K&S vore helt klart fint. Annars är den sidan så enormt mycket bättre än t.ex. Terrengsykkels K&Sdel som suger.

Behåll Happymtb tycker jag, kanske räknas som gammal här men Happyride är väl ändå något man gör och inte är på. Happymtb är man på, Happyride gör man. Oavsett namnbyte lär det bli fel för forumet innehåller ju allt mellan himmel och jord :D

Taggar är fint. Sökmotorn skulle kunna förbättras med. Så man får upp varje tråd en gång och får sökordet markerat. Kanske visa tråden en gång i resultatlistan och så en liten lista under med alla sidor de är nämnt på. Vore fint om man söker på Specialized i Visa din cykel t.ex.

Framsidan bryr jag mig inte så mycket där, knappt där förutom när det är en intressant tråd om någon artikel där. Forumet som är grejen.

Den integrerade Googlesökningen tycker jag fungerar tillräckligt bra. Det är nog rätt klen avkastning på att försöka överträffa den.

Tillbaka
Topp