[happy] Färgerna!

[happy] Färgerna!
Hmm.. this is more like it.....

bruse.jpg

>insert funny caption here<

[happy] Färgerna!
Trevligt, jag kör med "fasta" fonter, istället för "auto" på Firefox, så min happybild ser nära nog likadan ut som förr, förutom färgerna. Teckensnitt är ibland skönt att använda samma till det mesta. :-)

/Leo

[happy] Färgerna!
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Såhär ser min skärm ut:
>
>
>
> Ser er annorlunda ut`?
Nepp ser lika ut i FF oxxå....
ächhhh funka inte med PDF filer... attans...

[happy] Färgerna!
Tanken med loggan beskrev jag såhär för tusen år sedan:

1) Happy är/ska vara gulligt och mjukt - därför ett runt och fluffigt typsnitt.
2) Happy är mycket retro. Det är singlespeed, tour de retard, helstelt. En retrologga behövdes tänkte jag.
3) Happys målgrupp är folk runt 30-35 (eller säkert genomsnittsålder). 70-tals retrofärger och typsnitt kan funka då?
4) Happys färger - är det inte, men de anknyter till sajten på ett fint sätt tycker jag. En idé skulle kunna vara att byta ut de två balkarna mot årstidsfärger på sajten och ha en logga som "masterlogga" här och var.

[happy] Färgerna!
Jättesköna färger! Däremot skulle jag gärna ha lite lite mer kontrast (dvs mörkare färg på texten) på forumlistan, när man läser alla topics. Yeh/neh?

[happy] Färgerna!
Vafan det blir ju bara mulligare och mulligare? Kan vi bara få bort allt det vita kring topploggan nu bara så kommer här bli apmysigt. Allt vitt ovanför happyloggan gör liksom att sidan ser "ofärdig" ut på något sätt.

Hepps nu ska jag justera växel o käka pytt.

/C

[happy] Färgerna!
Den låga kontrasten mellan text och bakgrund i kombination med typsnittet gör sajten väldigt svårläst. Usabilityn sjönk ett par snäpp i och med den nya formen. Ögonen måste göra en extra ansträngning för att kunna ta in textmaterialet. Dessutom behöver jag gå tillbaks och läsa om text oftare än normalt. Ni skulle med mycket små medel kunna förbättra läsbarheten väsentligt för användarna. Observera att jag inte gnäller på formen som helhet, jag är ingen Nielsen-fanatiker.

Min setup:
Utmärkt syn & färgseende
Dyr & hårdvarukalibrerad trinitronskärm
Arbetsplats som är ljussatt för grafiskt arbete

[happy] Färgerna!
Fint typsnitt men den grön/bruna färgen i forumet för topicsen är ngt för ljus. Smälter in för mkt i bakgrundsfärgen. Jag tycker det är svårt att urskilja text från bakgrund samt se tidigare läst text, måste koncentrera mig mer och fokusera blicken noggrannare istället för att som tidigare bara kunna skumma igenom alla topics fort... annars en mkt fin design.

[happy] Färgerna!
Aron: Ett av problemen i sammanhanget är nog att alla inblandade sitter på bärbara datorer med skärmar som, har jag insett, inte riktigt återger färgerna som på CRT-skärmar. Vi ska kika på det så fort som möjligt, det är klart att det ska vara bra :)

[happy] Färgerna!
Tycker nog som Ariel och Aron, fin design och kul med nytt, men man får anstränga ögonen mycket mera. Speciellt när man kolla på topicsen, ser inte riktigt skillnaden mellan läst och icke, samt får anstränga blicken ganska rejält.
Sen när man går in på en tråd så skull jag nog uppskatta bakgrunden på texten lite ljusare och själva texten lite mörkare.

Annars är det ett kanon jobb!

P.S. Märkte nu när jag posta så hoppa jag ut till topicsen och inte till sluet på tråden där mitt svar postades... konstigt, någon annan?

Senast redigerad av en moderator:
[happy] Färgerna!
Nu vill vi inte höra ett ljud om färgerna förrän ni sovit på saken och surfat in er några dagar. God natt!

(ps. förut såg det vidrigt ut om man inte hade en platt skärm som visar färgerna helt fel.)

[happy] Färgerna!
Jo, en sista sak. Om det den mörkare färgen i inläggslistan är mörkgrå och den andra färgen är vit så beror det till 98,9% säkerhet att du har en LCD-skärm som inte kan visa nyansen "lattepappa" som är den färg vi valt.
Nästa sak blir att ta en kik på typsnittet, det är mycket riktigt rätt svårläst eftersom det är litet hoptryckt.

[happy] Färgerna!
70 talet ringde precis...de ville ha färgerna och layouten tillbaks!!!!:-P

Känns ju som man är med i filmen "tillsammans" hela dagarna när man surfar här.

[happy] Färgerna!
På en bärbar med tft, så får den gråa radbrubriken (ämne, inlägg osv) samma kulör som de bruna raderna för inläggen. Svårt å se skillnad vad som är tabellrubrik och inläggsrad.

Har för mig att det var en linje under tabellrubriksraden? då var det bättre. Ananrs är själva den grå ljus å bra, det var nog lite för mörk förut för att kunna se den svarta texten.

Så nåt mer distinkt som skiljer tabellhuvudet från överiga kroppen. Om ni förstår vad jag menar.
I övrigt ser det bra ut nu. Men det sa jag förut med när ni ändrade inatt.

[happy] Färgerna!
Nu är det examt samma färg på länkarna som vanlig text. Hur ska man då veta vad som är vad? Inte bra, det var perfekt igår em!

[happy] Färgerna!
Jag håller med alla som klagar. Det är mest olika nyanser av grått på min bärbara tft. Please, fixa bättre, mer kontrastrika färger.

Och dessutom hoppas jag ni ska byta tillbaka till det typsnittet vi hade förut. Jag håller med klaes från föregående sida:
>För mig ser den nyvalda fonten mystisk ut. Som att man valt någon storlek som inte stödjs helt ut.

/Zeb

[happy] Färgerna!
Hrm, först och främst så tillhär jag nite de där "gamla gubbarna", 17 år är man fyllda och anser mig ha rätt god syn ivf, den var tillräcklig för att få körkortstillstånd ;)

Sen att färgerna inte visas korrekt tror jag inte heller det är då min skärm har många gånger blivit prisad för sin skarpa och bra färgåtergivning. Nu när skytet är färdigt så ska jag frsöka med lite konstruktiv kritik med.
Det som är fel nu är att _allt_ är samma färg, textfärgen är mörk liksom högerkanten, detta gör att blicken söker sig utåt högerkanten när man skumläser, inte bra. Även så borde ni bygga upp sidan med <div>-taggar så att de anpassas efter upplösningen. Som det är nu när man kör i 1280x1024 så blir det vääääldigt mycket kloakbrunt på högersidan.

Sen alla ni som klagar på typsnittet, om ni sitter med en TFT-skärm så högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper, klicka på fliken utseende och knappen effekter. Sen i andra drop-down-menyn så välje ni "ClearType". Sen okej, okej.
Då kommer tecken snitten anpassas efter tft-skärmmar och det blir mycket mer behagligt att läsa.

[happy] Färgerna!
Ankan, din skärm är platt, eller hur? Sorry, färgerna må vara starka och fina men korrekt färgåtergivning har den inte. Skarp är den säkert däremot. På en normal CRT så var allt pistagegrönt förut, det var verkligen inte fint.

Det är fullt medvetet att sidan inte anpassas efter sidbredden. Det är bara jobbigt att läsa rader som är toklånga - det är därför man spaltar in text i tidningar och det är därför böckers spalter inte är så breda.

Typsnittet i brödtexten i inläggen ska ändras, vi har bara inte hunnit som sagt.

(Skrev jag inte att ni skulle vänta minst en vecka med att gnälla förresten? ;))

[happy] Färgerna!
Jag tänker gnälla svinmycket idag. Det var ju så fint igår? Jomper, kan du inte i alla fall förklara vad som är tanken med det här svart-vita temat? Det kanske var 70-tal förut, men nu ser det ju ut som en film från 40-talet.

[happy] Färgerna!
Färgerna som är nu är svåra att läsa på båda mina tft-skärmar, som återger färger mycket bra (för att vara tft-skärmar) anser jag.

Bakgrunden för texten är för mörk, ljusa upp den lite så skulle det bli bättre..

[happy] Färgerna!
Tom det som är länmkar inne i brödtexten har exakt samma färg som övrig text. Hur ska man hitta länkarna?
Snälla jomper, det måste vara avvikande färg på länkarna!

[happy] Färgerna!
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> (Skrev jag inte att ni skulle vänta minst en
> vecka med att gnälla förresten? ;))

Diktator! Jag gnäller precis när jag vill ;-)

Fast här på jobbet är det skitsnyggt. 19 tums plattskärm av hyfsad sort.

/Zeb

[happy] Färgerna!
Ibland när jag läser långa trådar så blir jag glad när jag komer ner till googloannonserna, så mna ser lite färg!
Är sidan skitlång så scrollar jag upp till toppen för att hämta andan nån gång.

[happy] Färgerna!
Tack jomper, nu hittar jag vadsom är länkar. Det är inte övertydligt, utan lite lätt diskret som koskit blandat med lera utsmetat på ett däck.

[happy] Färgerna!
Vilken enorm skillnad det är på olika skärmar! På tft:n på jobbet får jag olika sköna nyanser av latte, laptopen hemma ger olika granitgrå nyanser och på crt:n är det återigen latte. Det fantastiska är att alla tre varianterna funkar utomordentligt :-)

Tillbaka
Topp