Happy i Floda??

91Markus

Ny medlem
Happy i Floda??
Tja
Undrar om någon här cyklar i Flodaområdet (utanför göteborg)?

Skulle även vilja ha några turtips runt Floda, har inte hittat något bra ännu..

Happy i Floda??
Du kan åka längs med banvallen på stambanan mot alingsås, åk igenom tunneln under järnvägen och uppför asfaltsbacken, antingen fortsätter du på asfaltsbacken upp till golfklubben och vidare via grusväg till norsesund alternativt tar av på den första grusväg som går höger i asfaltsbacken och kör den grusvägen (och håller höger) ända till norsesund.

Far sedan upp mot ingared och hemsjö, i korsningen där du skymtar hemsjö kyrka uppepå kullen så kör du höger så får du en jäkligt lång asfaltsklättring.
Väl uppe på toppen ringlar den ner igen och landar vid Nääs-fabriker, åk längs med vägen till allén som leder till Nääs slott.
Far över E20 och upp mot slottet och förbi det, snart kommer du till tunneln du åkte igenom vid början av turen. Sväng av och kör samma väg tillbaka som du körde allra först, en trevlig tur blir det!

Sen finns det ju lite berg i Floda, det finns bra stigar uppepå berget som ligger mittemellan floda och stenkullen. Du kan ta dig upp vid bergsrummet (stora stålportar) som man ser på höger sida när man åker mot stenkullen från floda.

Stigen som går längs med "floda fors" bort till stenkullen är helt fantastisk, särskilt på våren, men det är tyvärr cykelförbud där. *hint hint*

Happy i Floda??
Eller så tar du andra hållet och cyklar mot härskogen, där inne verkar det finnas lite fina stigar. Har kusiner i floda och funderar på att ta med mig cykeln någon gång.

Happy i Floda??
haha många bra tips här, har precis börjat cykla(/ eller försöker cykla:-D) och är ute och letar efter en bra runda.. får prova den bort mot hemsjö..

har faktiskt tänkt hänga på friskis och svettis, men har dragit mig lite eftersom konditionen inte är på topp direkt... men de kanske inte kör så hårt... jag kör nästa vecka... hehe

Happy i Floda??
Hasse och Morgan brukar alltid vänta in alla och anpassa tempot efter dom som är med så har du bara lite vana av skogscykling så skall det nog inte vara några problem.

Happy i Floda??
Det finns hur mycket cykelområde som helst kring Floda. Jag bor i Hyltorna, Floda och cyklar mest i skogarna mellan Floda och Hindås. Mycket sjöar, kuperat, en hel del åsar på drygt 200 möh med fina utsiktspunkter.

//Janne

Happy i Floda??
Hej
Jag bor i Gråbo och har väl mest cyklat runt vid Alefjäll. Även jag tänkt haka på Friskis & Svettis turen så fort ryggen blir bättre (diskbråck i januari). Jag ställer mig samma fråga om man orkar så det blir mest cyklat själv. De långa passen avskräcker ngt då jag brukar cykla run timmen åt gången. På asfalt blir det ca 25km/h i snitt och 140 i snittpuls under en timme, tveksamt om jag orkar detta under 2-3h..........
Det finns iaf mängder med stigar. beväpna dig med en GPS och ge dig ut!

Gråbo/Floda karta: http://hhtech.se/mtb/maps/7bso.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Happy i Floda??
Orkar du nöta 25km/h på asfalt i en timme lär du orka att följa med dom. När jag var med så brukade vi köra i runda slängar 20km på 2-3h med en hel del stopp för att vänta in och vila.

Happy i Floda??
Cyklade mycket mtb runt i floda när jag var yngre, finns en del roliga stigar med ns dropp på på uddaredsberget för dem som gillar det. Sedan skogen mellan floda och gråbo finns en del sköjiga stigar.

Nu cyklar jag bara racer kring floda men snart får jag min fultyskmtb så jäklar ska jag ut i skogen igen =)

Tillbaka
Topp