Happy Pride

Happy Pride
Ja, någon borde säga till de dumma bögarna och flatorna att skärpa till sig.

Eller så kanske ni borde höja blicken en smula och inse att det är den sexuella biten som media plockar upp, och att Pride innehåller så enormt mycket mer än detta.

Happy Pride
Folk ser nog inte sexualiteten som ett problem i sig utan det är uttryckssättet som sabbar det hela. Pride-festivalen kan nog i mångt och mycket ha en negativ inverkan på acceptansen eftersom den i princip ger uttryck för att hbt är konstigt.

Nu menar jag inte att alla måste se lika dana ut osv. men jag tror att man i princip kan likställa mycket av problemen kring hbt (öh, tolka det rätt) med problematiken kring raveare tex. Dom ser helt enkelt "konstiga" ut. Så länge det inte syns får folk tända på vad fan som helst, men det är när folk får det upptryckt i ansiktet i form av tex. en festival man bäddar för konflikter.

Det bästa vore om man bara slutade tala om det och det blev accepterat utan tidningsrubriker etc. Att det helt enkelt bara blev en naturlig del av samhället. Pride mm. bidrar inte till det som jag ser det.

Notera nu att jag själv inte är homofob. I min bekantskapskrets finns folk med alla möjliga läggningar (ingen som tänder på staket vad jag vet dock) men det är inget man direkt tänker på. Det bara är så liksom... Who gives a fuck egentligen?

Happy Pride
Mårten: De som inte kan vara sig själva gives a fuck. Men jag förstår vad du menar. Det borde egentligen inte vara nåt problem. Folk borde få tända på vem de vill och gifta sig med vem de vill (sålänge det är en människa). OCH även få delta i en lagsport.

Happy Pride
BFS: Men som jag skrev tror jag det mer handlar om framtoning än om läggning. Heterosexuella med annorlunda framtoning har också problem att bli accepterade (raveare, punkare etc.)... Det får man nog nästan acceptera(!). Eller kanske inte, men det är något vi har dragits med i alla tider att avvikande framtoning ses som konstigt. Som sagt tror jag det är mångt och mycket där man har hamnat i hbt-debatten. Det handlar inte längre om sexualiteten i sig utan om hur folk väljer att uttrycka sig.

Skälsordsanvändningen av bög, flata, lebb etc. tror jag man nästan får skriva av. Det kommer man inte komma ifrån då det i mångt och mycket bara är ord utan innehåll precis som alla andra kraftuttryck typ fan, jävlar, helvete osv.

Jag menar inte att problemet med verklig homofobi inte finns utan att det som man ofta ser som homofobi i själva verket inte har ett jävla något med läggning att göra. (Dusch-exemplet däremot är väl ganska uppenbart homofobiskt och omoget, men samtidigt inte helt oförståeligt om än oacceptabelt eller nåt. :P)

Happy Pride
Mårten: vill punkare verkligen vill bli accepterade? Föds man punkare? Det är ju inte samma utgångsläge för HBT:a. Om det gynnar dem att ta igen det de förlorat under de andra 51 veckorna kanske inte är säkert, men det sätter igång en debatt och svenskarna har en anledning att prata om och tänka på problematiken (som inte egentligen borde vara en problematik). På mitt jobb, där det finns en hel del smygrasister och homofober, är det inte uttrycksformen som sticker dem i ögonen, utan sexualiteten. Det är fel, onaturligt och äckligt. Och de tycker att det är bättre att barn växer upp i ett hem där mannen misshandlar frun (även om det inte är riktigt bra) än växer upp med samkönade föräldrar (och då menar jag inte typiska Pride-stereotyper med fjädrar och Dame Edna-sminkning) som älskar sina barn och inte slår varandra...

Happy Pride
BFS: Vad punkarna vill och hur dom blir det spelar ingen roll. Det jag skrev var hur jag tror folk ser på hbt i form av läderbögar och rosa fjäderboas... Sexualiteten stör inte andra än idoter men vissa attribut kan även verka konstigt och vara uppseendeväckande för de som inte har några problem med sexualiteten i sig.

Man föds lika lite med en rosa fjäderboa runt halsen som man föds som punkare.

Happy Pride
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
<->
> Kort och gott vem bryr om vilken läggning någon
> har om man inte skall inleda samkväm med
> vederbörande.

Word!

Happy Pride
Mårten: Punkare, vad jag förstått, vill ju inte direkt smälta in. De har ju sina rättigheter redan. Det är skillnad. Om det är den avvikande framtoningen och inte sexualiteten som är problemet skulle ju folk inte ha nåt problem med HBT (så länge de inte klär sig i rosa fjäderboor). Men det är ju det folk har. Om folk ser ett gäng punkare med halvmetersspikar så reagerar de ju knappt. Att ha haft en pinsam frisyr att tänka tillbaka på, och le generat åt, förenar nog de flesta. Men inte en "avvikande" sesualitet. Om två killar/tjejer i helt vanliga ouppseendeväckande kläder håller varandra i handen på offentlig plats lär folk tyvärr reagera. Det är vad jag tror.

Happy Pride
Det har mycket mer att göra med gällande kulturella omständigheterna. I länder runt persiska viken där hbt-livstilen är strängt förbjudet är det inte alls ovanligt att hetero män som är bara kompisar eller släktingar går hand i hand.

BFS skrev:
> Om två killar/tjejer i
> helt vanliga ouppseendeväckande kläder håller
> varandra i handen på offentlig plats lär folk
> tyvärr reagera. Det är vad jag tror.

Happy Pride
Mårten skrev:
>Det jag skrev var hur jag tror folk
> ser på hbt i form av läderbögar och rosa
> fjäderboas... Sexualiteten stör inte andra än
> idoter men vissa attribut kan även verka konstigt
> och vara uppseendeväckande

Eller så är folk helt enkelt avundsjuka. Bögar och flator som har har party och får jättemycket sex är jävligt irriterande för herr och fru Svenne som ska upp i ottan för att lämna på dagis.. Visst, vem vill inte ha det så?

Alltså blir det lättare för personer med ett snävt medelklassperspektiv att ta till sig "snälla" bögar som Jonas och Mark, eftersom dom ju lever ett vanligt Svenneliv. I Sverige är vi väldigt bra på att acceptera homosexualitet så länge den är "vanlig". Två killar eller två tjejer som vill leva med varandra är fullt OK så länge dom lovar livslång trohet i kyrkan. Men den som bara vill knulla med så många som helst och dessutom inte sticker under stol med det är hårdsmält.

Och om den personen dessutom vill betrakta män som sexobjekt på samma sätt som andra män tittar på kvinnor blir det stora problem.
En kvinna som betraktar andra kvinnor på det viset blir en allvarlig konkurrent.

Allt detta ackompanjeras dessutom av media som säger "titta vad mycket roligare dom har än ni".

Happy Pride
Daner skrev:
> Det har mycket mer att göra med gällande
> kulturella omständigheterna. I länder runt
> persiska viken där hbt-livstilen är strängt
> förbjudet är det inte alls ovanligt att hetero
> män som är bara kompisar eller släktingar går
> hand i hand.
>
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om två killar/tjejer i
> > helt vanliga ouppseendeväckande kläder
> håller
> > varandra i handen på offentlig plats lär folk
> > tyvärr reagera. Det är vad jag tror.

Jo, det är ju stor skillnad. Fast två tjejer går väl inte hand i hand lika obekymrat runt persiska viken? I öst pussas ju män utan att nån bryr sig. I Sverige är det ju inte alls lika vanligt. Inte där jag bor, iallafall. :) Det är ju mest par som går hand i hand i Sverige. Och i vår kultur betyder det ju oftast en sexuell relation. Vilket "folk" såklart ska ha åsikter om.

Happy Pride
Markus F: Eller så är det så att ett beteende som signalerar promiskuositet inte accepteras oavsett läggning och att hbt-personer är bättre på att bete sig på det sättet än vanliga tråka medelklass-heteron? Det är annorlunda och tabu och ses ner på oavsett läggning (framförallt om det är tjejer (fast jag tror det är mer accepterat med lesbiska än bögar)).

Äh, kanske är jag naiv eftersom jag som sagt umgås i kretsar där homosexualitet är accepterat.

Att bunta ihop en grupp som hbt känns förövrigt lite dumt i många fall. Jag är hetero men inte sysslar jag med swinging eller s&m för det...

Happy Pride
Markus F skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> >Det jag skrev var hur jag tror folk
> > ser på hbt i form av läderbögar och rosa
> > fjäderboas... Sexualiteten stör inte andra
> än
> > idoter men vissa attribut kan även verka
> konstigt
> > och vara uppseendeväckande
>
> Eller så är folk helt enkelt avundsjuka. Bögar
> och flator som har har party och får jättemycket
> sex är jävligt irriterande för herr och fru
> Svenne som ska upp i ottan för att lämna på
> dagis.. Visst, vem vill inte ha det så?
>
> Alltså blir det lättare för personer med ett
> snävt medelklassperspektiv att ta till sig
> "snälla" bögar som Jonas och Mark, eftersom dom
> ju lever ett vanligt Svenneliv. I Sverige är vi
> väldigt bra på att acceptera homosexualitet så
> länge den är "vanlig". Två killar eller två
> tjejer som vill leva med varandra är fullt OK så
> länge dom lovar livslång trohet i kyrkan. Men
> den som bara vill knulla med så många som helst
> och dessutom inte sticker under stol med det är
> hårdsmält.
>
> Och om den personen dessutom vill betrakta män
> som sexobjekt på samma sätt som andra män
> tittar på kvinnor blir det stora problem.
> En kvinna som betraktar andra kvinnor på det
> viset blir en allvarlig konkurrent.
>
> Allt detta ackompanjeras dessutom av media som
> säger "titta vad mycket roligare dom har än ni".

vanliga medelklass-svennar är ju helt vilsna och blåsta i pallet, fattar ingenting liksom

Happy Pride
Mårten skrev:
> Markus F: Eller så är det så att ett beteende
> som signalerar promiskuositet inte accepteras
> oavsett läggning och att hbt-personer är bättre
> på att bete sig på det sättet än vanliga
> tråka medelklass-heteron? (fast jag tror det
> är mer accepterat med lesbiska än bögar)).

Vad svamlar du om? Sulle kvinnlig promiskuositet oavsett om den riktar sig mot män eller kvinnor ha en högre acceptans? Har du rökt crack?
Sexuell promiskuositet kanske inte är normen, men det är drömmen. Om du inte tror mig så läs valfri tuttblaska.

Bruce: Ja, vanliga medelklassvennar är helt blåsta i pallet. Det står jag för.

Happy Pride
Jag tycker det är intressant när man generaliserar, lite som, -hur fan tänkte du då? som Filip och Fredrik hade uttryckt det.

Två exempel:
1. En f d kollega till mig påstod på fullt allvar att alla boende/födda/inflyttade i Malmö var "helt dumma i huvudet", detta uttryckt i nyktert tillstånd i vuxen ålder. När han utvecklade resonemanget snubblade han givetvis på skosnörena omgående. Idiotiskt och dumt men sättet han sade det på gjorde att man kunde dra lite på munnen.

2. En annan vuxen person uttryckte till mig i nyktert tillstånd att alla bögar var vidriga och borde skjutas/hängas/deporteras eller flyttas till en okänd ö etc. När han utvecklade resonemanget fick man en taskig smak i munnen. Idiotiskt och man kunde absolut inte dra på munnen.

Ditt budskap om "Ja, vanliga medelklassvennar är helt blåsta i pallet. Det står jag för." passar ju fint in under de lite mer rumsrena/ljusbruna generaliseringarna, kategori 1./Malmö-typen som man kan småle åt. Kul med ytterligare ett exempel, tack!

Happy Pride
images.jpg ht=99

Happy Pride
"1. En f d kollega till mig påstod på fullt allvar att alla boende/födda/inflyttade i Malmö var "helt dumma i huvudet", "

Haha är det inte så enkelt att han inte var helt nykter och blandade ihop Malmö med Göteborg? Det skulle förklara uttalandet i så fall. Eller så är det så i Malmö också...

Happy Pride
bigmollo skrev:
> Kön är omoraliska.

För att inte säga även allt som sitter i närheten

Happy Pride
Markus F: Börjar du bli lite gammal och gaggig, och blind? Det jag menade var att det är mer accepterat att vara lesbisk än det är att vara bög, det verkar iaf så. Sexuell promiskuositet är mindre accepterat bland kvinnor än bland män. Att påstå något annat vore nästan statistik. ;)

Happy Pride
bruce skrev:

>
> Ditt budskap om "Ja, vanliga medelklassvennar är
> helt blåsta i pallet. Det står jag för." passar
> ju fint in under de lite mer rumsrena/ljusbruna
> generaliseringarna, kategori 1./Kul med ytterligare ett
> exempel, tack!

Nja, jag tyckte nog bara att det var skönt att kasta lite skit på den högljudda majoriteten.
Kände du dig träffad?

Happy Pride
jonasp skrev:
> "1. En f d kollega till mig påstod på fullt
> allvar att alla boende/födda/inflyttade i Malmö
> var "helt dumma i huvudet", "
>
> Haha är det inte så enkelt att han inte var helt
> nykter och blandade ihop Malmö med Göteborg? Det
> skulle förklara uttalandet i så fall. Eller så
> är det så i Malmö också...

Nej, helt nykter faktiskt, fast han var galen på många andra sätt också så det var inte mycket att orda om. Nu tror jag hans liv har ordnat upp sig. Jaså även Götelaborgare anses dumma i huvudet? Undrar hur många minoriteter det finns som är dumma i huvudet. Är det inte Morfum som brukar skriva ngt sådant? var bor han?

Happy Pride
Markus F skrev:
> bruce skrev:
> -----
>
> >
> > Ditt budskap om "Ja, vanliga medelklassvennar
> är
> > helt blåsta i pallet. Det står jag för."
> passar
> > ju fint in under de lite mer rumsrena/ljusbruna
> > generaliseringarna, kategori 1./Kul med
> ytterligare ett
> > exempel, tack!
>
> Nja, jag tyckte nog bara att det var skönt att
> kasta lite skit på den högljudda majoriteten.
> Kände du dig träffad?

Nej, uppskattar mest bara att läsa eller höra idiotiska generaliseringar. Fast ibland är det inte ett dugg kul förstås.

En som är ganska kul just nu är hur manliga författare sågar kvinnliga dito.

Happy Pride
Mårten skrev:
> Markus F: Börjar du bli lite gammal och gaggig,
> och blind?
Nej. Jag har alltid varit gammal, men jag är defintivt inte gaggig (än). Den enkla går jag inte på.

> Det jag menade var att det är mer
> accepterat att vara lesbisk än det är att vara
> bög, det verkar iaf så.
Nu blandar du ihop verkligehten med porr. Bara för att två tjejer slickar på varann betyder det inte att lesbiskhet har allmän acceptans. Läs nån bok med text som omväxling.

> Sexuell promiskuositet
> är mindre accepterat bland kvinnor än bland
> män.
Där är vi åtminstone överens, även om det smärtar mig att erkänna.

Happy Pride
Markus F: Ouch, en bok med text... Måste jag? Det är ju skitjobbigt. Speciellt som jag inte kan läsa.

Vilken ska jag ta? Pygmalion? Hamlet? Things Fall Apart? The Great Gatsby? Snabba Cash? Flickan som lekte med elden?

Den sista tar faktiskt upp just homosexualitet bland kvinnor och folks syn på den. Ganska obefintlig acceptans där...

I verkligheten tror jag dock det är fler som lider av bögskräck än av lebbskräck.

Hur porrbranschen ser ut skiter jag faktiskt i och i vilket fall tror jag att du har mer erfarenhet av de senaste årens utveckling på den fronten - säg från första pride-festivalen fram till idag.

Retorik och dryghet vet jag att du kan respektive behärskar så det behöver du inte försöka briljera med. Kom istället med ett sakligt svar utan personangrepp - vare sig uttalade eller underförstådda.

Jag vet inte varför jag gav mig in i den här tråden men nu sitter jag här med skägget i brevlådan och får försöka ta mig ur det hela i ett stycke. :D

Happy Pride
Min erfarenhet är att straighta killar har lättare att acceptera lesbiska kvinnor och straighta kvinnor har lättare att acceptera bögar. Antagligen för att de då inte är ett "hot" mot en. Bisexuella tror jag det är lite mer osäkerhet runt, och de har det nog knepigare både bland straighta och homosexuella.

Happy Pride
Mårten skrev:

> Hur porrbranschen ser ut skiter jag faktiskt i
Nej, och diskussionen handlar inte om porrbranschen, viket du borde veta. Det är ett helt annat ämne, men inte ens jag har några ingående kunskaper om den.

Angående Pridefestivaler har jag heller ingen koll. Det brukar höras en massa äcklig schlager och disco över Årstaviken från Tanto på kvällarna. Helt fruktansvärt. Verkar som ett kul party, men råtaskig musik.

Tillbaka
Topp