[Happy ride] Genarp

[Happy ride] Genarp
Facebook-fri och länge sedan jag körde vita slingan Häckeberga, friskrivning slut.

Skog avverkad vid Serpentinen mellan Häckeberga- och Boke?sjön. Lite tungkört uppför, såg ut att gå hyggligt nedför!

Edit: stavfel

Senast ändrad:
[Happy ride] Genarp
Fortsatt Facebook-lös och nu även glasögonlös görs ett försök här;

tappade mina glasögon* idag, någonstans där Unos backe- a.k.a. mördarbacken-slutar och stigen går in till vänster och där man först möter vita Björnstorpsslingan (på andra sidan stenröset). Kört fram och tillbaks 2 gånger så de ligger väl i blåbärsriset eller bland gräs. Har du bättre tur än mig och hittar dem får du gärna lägga dem bakom nån skylt vid idrottsplatsen parkering så kan jag gå och hämta!

Med vänlig hälsning T

* orangea glas, grå skalmar, från xxl-rea typ 150:-

PS Lite trist att det var jag själv som skrev senast i en tråd med 73 sidor...

[Happy ride] Genarp
73 sidor om 12 ( eller 30 , har ingen betydelse ) km lång skogsrundan med 125 höjdmeter .....
När jag kommer från mina MTB resor ( mest Rumänien , och övriga Balkan länder ) då bara tanke att jag ska till Genarp gör att jag mår illa.

[Happy ride] Genarp
jarek996 sa:
73 sidor om 12 ( eller 30 , har ingen betydelse ) km lång skogsrundan med 125 höjdmeter .....
När jag kommer från mina MTB resor ( mest Rumänien , och övriga Balkan länder ) då bara tanke att jag ska till Genarp gör att jag mår illa.
Fy fan för att cykla i Östeuropa.
Smutsigt inne i husen, trångsynt människosyn, och skitdålig musik!

[Happy ride] Genarp
jarek996 sa:

Enkelt löst! Skit i att åka dit eller att tänka på det.

Nåt mer du vill ha hjälp med?

[Happy ride] Genarp
Skönt att det blivit cykelväg på vita slingan. Makadamet ligger som ett salsgolv, men när kommer asfalt och lyktstolpar?
Farmor hälsar att det är skönt att slippa rötter och sten men att det fortfarande är lite jobbigt att cykla uppför till klinten. Kan inte kommunen fixa en tunnel?

[Happy ride] Genarp
jonte987 sa:
Skönt att det blivit cykelväg på vita slingan. Makadamet ligger som ett salsgolv, men när kommer asfalt och lyktstolpar?
Farmor hälsar att det är skönt att slippa rötter och sten men att det fortfarande är lite jobbigt att cykla uppför till klinten. Kan inte kommunen fixa en tunnel?

Tyvärr har det blivit lite så, stenar och annat plockas bort. Inte ens den lilla vallen man går över i början på Häckeberga/Risen fick vara kvar utan skulle grävas ner till halva höjden.

[Happy ride] Genarp
anledningen till att vissa partier har fått stenmjöl och bärlager är att dessa partier är vattensjuka och under de blöta månaderna är dessa ej körbara. Ett alternativ är att stänga av delar under dessa månader under året för att låta marken återhämta sig, ett alternativ som få gillar. Dessutom finns det gått om stig att roa sig på om man söker tekniska partier.

[Happy ride] Genarp
Vilket av förstärkning med stenmjöl eller träkonstruktioner som förstör naturen minst (även i förhållande till att cykla i vattensjuka spår) är nog mest en smaksak.

[Happy ride] Genarp
jarek996 sa:
Har jag skrivit nåt som tillåter dig kala mig IDIOT ?

Jupp, eftersom du uppenbarligen uttalar dig om saker du inte är särskilt insatt i, eller så är du insatt och kommer med medvetet skitsnack. Oavsett vad det är så beter du dig som en idiot. Skit i att åka dit om du inte gillar det.

Jämför med någon som åker till Liseberg åtta helger varje sommar, går direkt från kassorna och åker samma två barnkaruseller varje gång och sedan går hem och skriver på ett bergochdalbaneforum om hur djävla uselt Liseberg är.

Senast ändrad:
[Happy ride] Genarp
I ett försöka att drömma sig bort från politiken, både irl och på happy, vilken cykeltyp är optimal för Björnstorps vita? (=snabbast runt)

1) XC
2) XC/Trail (Neuron, Sparc?)
3) Trail
4) Trail/Enduro (Nukeproof Mega?)

och HT eller FS?

Jag vill att det är 4 men tror att det är 1 men jag kommer att tillsätta en utredning under våren.

[Happy ride] Genarp
Tveklöst en xc. Vita slingan i sig har inget som gör att du behöver nåt mer aggressivt. Men frågan var ju snabbast. Fel fråga tycker jag, vad är roligast, en trail cykel eller en lite aggressiv hardtail. Skulle man däremot cykla vilse och avvika ifrån vita slingan så finns det väldigt roliga stigar där en Nukeproof Mega är jättekul och snabb i det området...

[Happy ride] Genarp
Fel eller rätt fråga är väl en ren smaksak, för vissa är snabbast roligast.

Men en XC-hoj är klart snabbast, FS eller HT är nog mer individuellt för cyklisten i fråga.

De få få bitarna där en trail/enduro kanske är snabbare är bara några få % av hela slingan. De 10 sekunder man kanske tjänar nerför switchbacks är ju uppätna redan innan man passerar häcken i "uppförkohagen".

[Happy ride] Genarp
Raggamuffin sa:
Fel eller rätt fråga är väl en ren smaksak, för vissa är snabbast roligast.

Men en XC-hoj är klart snabbast, FS eller HT är nog mer individuellt för cyklisten i fråga.

De få få bitarna där en trail/enduro kanske är snabbare är bara några få % av hela slingan. De 10 sekunder man kanske tjänar nerför switchbacks är ju uppätna redan innan man passerar häcken i "uppförkohagen".

Så sant, jag rättar mig, snabbt kan också vara roligast.

[Happy ride] Genarp
Det var det jag misstänkte.

Jag är redan kass på platten så det blir nog träligt att släpa runt en enduro/ tung trail.

Jag tror en vettig kompromiss vore en aggressiv HT istället för en mesig FS. Kör HT 26 nu och tycker inte det är så farligt.
Borde bli ungefär samma vikt på min budget. Sittställning oroar mig mindre.

Sen får jag drömma om n+1

[Happy ride] Genarp
Jag tänkte på att där finns det ett avtal med markägarna.
Behövs nej, hörde om nån som åkte där. Om sanningen ska fram så har jag varken emtb eller kompis.

Raggamuffin sa:
jonte987 sa:
Är emtb tillåten på vita? Obs, det är en kompis som undrar.

Är väl samma regler som överallt annars.

Om det är nånstans det inte behövs är det väl just där...om man inte har någon skada såklart.

[Happy ride] Genarp
Stort (stort) träd ligger över stigen ner till Veberöd. Västergatan DH. Jag ser inte riktigt nån väg förbi men det löser sig väl.

Ligger i början där Skåneleden korsar gärsgården.

[Happy ride] Genarp
Upphittade. Nu vid IP, friluftsfrämjandets stuga. Skärmen varit där några veckor.

Bilagor

• 20200805_121921.jpg
    20200805_121921.jpg
    468.4 KB · Besök: 101
[Happy ride] Genarp
Ny Upphittad-annons!

Power-bank, idag vid 17-tiden, Björnstorps-slingan nära Klinten, gemensam del med Skåneleden.

Återfås mot beskrivning. Mvh T

[Happy ride] Genarp
Hej igen!

Nån som sitter med kontaktuppgifter till person som kan ta emot en 'felanmälan' på en liten, svag och sned bro på vita rundan Häckeberga?

Mvh T

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp