[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Jodu Bozz, alltid trevligt med snackturer. Tur vi inte var en till, det skulle blivit trångt när alla ska cykla på bredd och snacka ;o)

Ska försöka hänga med lite mer på lördagarna när knattefotbollen tar sommaruppehåll om nån månad.

12-25 måste ge starka ben på en mtb.

När jag skulle upp för billingen för sista gången och energinivån var långt under fotsulorna var jag överlycklig över min lillklinga fram på 22 och 11-32 kasset. Inte ofta man får köra på 1:an och ändå knappt orkar trycka ned pedalerna. =)

Och min Transa har stått orörd sedan i höstas. Tja, det var väl egentligen bara det jag ville säga. Inget viktigt med andra ord men det är ju kul att tråden lever... .. . . . .... . . ...

Frolicc skrev:
> Jomensåatt:
> Har läst lite på sidan nu. Gaffeln är en
> manitou R7 med kass lockout, när jag ändå har
> isär den är det ju lika bra att byta olja
> tänkte jag. Semibath oljan var lite simmig men
> dämparoljan inuti hade nog kunnat stanna där den
> var. Men men, nu ligger båda i samma slaskkärl.
>
> Vad är skillnaden mellan mineral och syntet? Är
> syntet mer viskositetsstabil i ett större
> temperaturintervall?
>
> Vad jag fattat kan man dumpa i vilken motorolja
> som helst som semibath olja i gaffeln. Har några
> flaskor syntetisk racingolja 10-40w för
> motorcyklar. Det funkar?

Syntetolja är av mycket högre kvalitet, i mineralolja finns slaggprodukter mm vilket inte ska vara så bra för gaffeln i längden vad jag hört.

Den viktiga oljan är den i kompressionsbenet, där är viljekvalitet och viskositet avgörande för hur dämparen fungerar. Även att mängden är exakt. För lite så tappar man kompression och lockout, för mycket så får man inte ut slaglängden och kan i värsta fall (extremt) förstöra enheten. Antingen mäter man i ml eller mm från toppen av innerbenen.

I ytterbenen är det inte lika känsligt, den oljan är bara till för att smörja och man kan ha lite olika oljor. Det ända man ska tänka på här är att byta ofta då det kommer in skit och vatten genom packningarna. Iom att det alltid kommer upp lite olja på innerbenen så tar denna olja slut efter ett tag också = sticktion. Var dessutom noga med att inte ha i för mycket olja så detta också kan medföra att man inte får ut slaglängden och i värsta fall skjuter ut packningarna.

Då blir det syntet med andra ord.

Vår order har uppdaterats med att den är skickad... men min kassette fick inte följa med. Den är tydligen listad med "due in ´stock 14/5 2010" men om inte jag misstar mig är det idag. Vet inte riktigt vad de pysslat med... har skickat ett mail iallafall.

Var det det du gjorde på Biltema, köpte olja? Såg dig i kassalinjen när jag var på väg in för köp av kedjor. En till pendlarn och en till räcerombyggnationen.

Nej jag reklamerade en sladdlampa och köpte en av en annan modell =)

Föjde rekommendationen i tråden och köpte märkesolja på mc firman. Dyr var den, stor förpackning också...

Eklund skrev:
-------------------------------------------------------
> Söker sällskap för en tur i morgon eftermiddag
> (efter regnet)...Någon intresserad? LVG. eller
> MTB...

Tyvärr inte i morgon, men förhoppningen är att det blir en på söndag.
Och ev då på em, efter att det regnat klart.

Eller kanske ska försöka vara i tid kl09.00;)

Jag kan idag…
Eftermiddag…
Jag ska bara cykla en runda med lvg sällskap…
Kroppkärrssjön...
10:00...
40 - 50 km lugna kilometer...
Bara...

Senast redigerad av en moderator:
yr.no måste ju flippat totalt. Jag kollade vädret för idag innan jag gick och la mig och då visade de regn hela dagen. Nu visar de sol och 22 grader i eftermiddag.

10.00 kroppkärrssjön lvg med Solsta.

I eftermiddag blir det nog MTB eller löpning. Man kan inte sitta inne om det blir sånt väder.

imorgon blir det MTB från kroppkärrssjön..jordan frolicc biaz ch nån från triathlomklubben............11.oo välkommna!!

Vi får se om frolicc dyker upp. Det blev trötta ben när jag blev avhängd från lagtempot efter pissning/vurpa/sadelstolpsmek/etc.

Frolicc det är väl därför som du ska dyka upp så du inte blir avhängd i framtiden. Just då kände jag Kämde mig ungefär som Cadel Evans gjorde på girot idag. Kul att dom kör på grusväg och att det regna gjorde ju att det blev ännu roligare.

bozz skrev:
> imorgon blir det MTB från
> kroppkärrssjön..jordan frolicc biaz ch nån
> från triathlomklubben............11.oo
> välkommna!!

Blev inget för mig idag, så jag kommer nog med i morgon

Jag körde asfalt på eftermiddagen: 20 grader och sol:)

Behöver tyvärr nya vevar på skogshojen, får nog bli en racerrunda imorgon också.

jordan skrev:
> Jordan är lite snuvig så idag blir det vila.

Jordan, krya på dig. 11.00 vid Kroppkärrssjön gäller fortfarande, eller hur? Jag kommer i så fall.

Hurra!! Årets första cykeltur har äntligen blivit av. Landsväg och invigning av nya cykeln blev det. Härligt! Nu väntar vi bara på garaget så vi kan ha cyklarna på lite närmre håll (istället för inlåsta i ett förråd inne i stan) så blir det förhoppningsvis även skogscykling framöver.

Trolling hela dagen igår från 07-17. Hade kontakt med tre fiskar men inget i båten tyvärr. Fick monterat en trådlös cykeldator på Rosita igår kväll och fick lite sug efter en tidig morgontur idag - tills jag tittade ut. Urrk.

Igår blev det premiär för våra nya Canyon MTB, jag & Radler tog en tur i I2-skogen med JoMenSåAtt.

Testade även hur man bäst flyger över styret men landade mjukt och fint i blåbärsriset, så det var ingen fara.

Andematt, tacka din fru för fönsterputsningen hos oss. Jag putsade fönstren med vår vanliga husmorskur, fönsterputs och tidningspapper när din frus nuna dök upp på rutan, NWT där hon var med. ;)

Har snart skrufvat ihopa hojen för SSC, vilka mer ska vara med i år?

Det blev en fin liten runda med bozz, Eklund och Biaz. Stockfallsskogen, tyrspåret och I2 skogen. Härligt, trevligt och roligt trots att jag har rätt trötta ben. Tack!

Men oj, jag däckade i soffan här på eftermiddan. Kan det varit något ruskigt jag sett under dagens ride som gjorde mig så kraftlös?

Vårt paket har ankommit Central depot, det har med andra ord inte rört sig ur fläcken under helgerna men det har iallafall lämnat CRC. Återstår att se om min kassett är med...

bozz skrev:
> tack själv....och ekelund var på sitt roligaste
> humör...........mkt skratt i blötvädret

Tack själva, roligt att äntligen åka med Happy, hoppas det blir snart igen.

Efter omfattande tjat har jag ännu inte lyckats omvända Emma till att bli en multisportare lagom till Utmaningen i höst. Jag söker därför en bra och billig lagkamrat av hyffsad kvalité.

Vi deltar i motion eller sprintklass, vi kanske inte behöver hålla blodsmakstempo hela vägen men det är ju ingen semester. Då mina orienteringskunskaper är något begränsade är det bra om dina inte är det. Jag tycker inte om höjder kombinerat med rep och sele. Repmonent kräver förmodligen intagande av modhöjande dryck, vilket skulle kunna vara en motivering till att välja motion då repmomenten förmodligen inte är lika skrämmande där.

Jag har ingen erfarenhet av multisport eller dylika aktiviteter. Är det någon sugen på att dela mitt lidande under några timmar?

Edit: Kom på att jag inte är någon multisportare... motionsklassen blir bra. =)

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling MTB
Onsdagar kl 18:00 vid Rackethallen?

Hur ser intresset ut att dra igång regelbunden onsdagscykling igen?
Ett förslag är att köra som vi gjorde för ett par år sedan med träff varje onsdag kl 18:00 vid Rackethallen.

Jättebra förslag jomensåatt. Tyvärr kan jag inte komma. Då vet jag vart jag ska skicka alla som vill åka MTB.

Börjar ni nu på onsdag?

Rent spontant dyker nog jag upp på onsdag, behöver få lite teknisk cykling i benen.

Har fått svar från CRC nu iallafall. Min kassett har fastnat i vulkanaskan och kommer senare. Alla andra artiklar är med i orden. Allt borde vara lugnt... om inte askan craschar planet i atlanten.

Tillbaka
Topp