[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Skilgannon skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Har varit i Åre i veckan och kikat på Haglöfs
> Åre Extreme Challenge, hade ju funderingar på
> att ställa upp i duo-tävlingen men min kompanjon
> och jag tog beslutet att inte köra pga av
> forspaddlingen. Men nästa år blir det av.
> Träningen inför detta började idag. Tror också
> att jag såg Olof Solberg däruppe, både i
> starten, och i målet, tyckte att de sa hans namn
> i högtalarna. Grattis i så fall.

Självklart var jag där. Forsen var vildare än någonsin :) gick galant på träningsrundorna men på tävlingen blev jag trängd strax efter ingången till forsen och slog runt. Klarade dock resten utan bad trots en smal och rank kajak. Löpsträckan var lika tung och jävlig som vanligt ;) utan konstigheter. Cyklingen däremot var inte att leka med, blötare och mer sugande vägar får man leta länge efter.
Spurtade iaf in på en 19:e plats i Herr SOLO av 153 anmälda.

Kan verkligen rekommendera dig att vara med! forsen är inte så svår som den ser ut, och vad gör det förresten om man trillar i? det är ju bara att simma in till kanten och hoppa i kajaken igen ;)

KONAmi skrev:

> Spurtade iaf in på en 19:e plats i Herr SOLO av
> 153 anmälda.
>
> Kan verkligen rekommendera dig att vara med!
> forsen är inte så svår som den ser ut, och vad
> gör det förresten om man trillar i? det är ju
> bara att simma in till kanten och hoppa i kajaken
> igen ;)

Jo nästa år så, det är väl sisådär en 363 dar kvar till tävlingen går igen och då ska man väl kunna ha kommit i form. Får jag ingen med mig nästa år så får man väl helt enkelt köra själv. Grattis till en fin placering.

Efter en veckas "lite granna" halsont som inte gått över fick det bära eller brista. Antingen blir man frisk eller blir man sjuk, iväg till tossebergsklätten och bergsintervaller. Perfekt så fick sambon lite övningskörning också.

Tog lugnt första vändan, 14 minuter på lätta växlar. Fegade järnet nedför och bromsarna luktade brännt. Andra vändan, tryckte på bra mot slutet och kapade 40 sekunder... fick till flytet nedför... ett tag.

Precis innan t-korsningen längs ned knäpper det till i bakhjulet och bakbromsen tappar allt tryck. Undersöker bakbromsen och ena belägget har delaminerat sig, nästan all beläggning har släppt från metallplattan. Tålde de inte värmen under första rundan? Man tycker ju bromsbelägg borde fixa sånt...

Att köra nedför berget med bara en broms kändes inte tokstabilt utan det fick bli att packa in skiten i bilen och åka till korvmojen för att sen fara hemmåt.

Sammanlagt 14 mils övningskörning och 45 minuters cykling dryga 8 km. Känns som ett bra dagsverke.

Tänkte återvända lördagen efter mörksuggan om någon är sugen att hänga på. Finns plats för en cykel till på stället. Racer var tanken men troligtvis är det lika miserabelt att ta sig upp oavsett cykel.

Minns när jag var 8 år och skulle med familjen på sommarsemester norrut. Då skulle vi upp på den där Tossebergsklätten för matpaus. Men bilen klarade inte riktigt av det, motorn började koka. sedan dess har jag inte varit dit.

Organiska belägg tål värme lite sådär. Ska du "fegbromsa" längre sträckor utför så skulle jag rekomendera metalliska belägg.

Ser man till bromsteknik så är det bättre att släppa på och bromsa intensivt ibland än att ligga och hela tiden dra på bromsarna, för då kommer de att överhettas. :)

Släppte på och bromsade intensivt men med den lutningen blir det broms rätt ofta ändå.

Metallsiak belägg finnes i reserv så skall vara väl rustad inför helgen. Och halsen? Jo tack, den är lika "lite granna halsont" som förut. Vad är felet egentligen?

Hjälp… Har någon tid…
Jag har skapat en ”Klubb” sida om oss på ”Facebook”…
Ska jag radera sidan eller vad tycker ni…

Biaz skrev:
> Hjälp… Har någon tid…
> Jag har skapat en ”Klubb” sida om oss på
> ”Facebook”…
> Ska jag radera sidan eller vad tycker ni…

Neeeeeeeeeeeeeeeej och åter nej!
Jag har raderat sidan… Jag har en grupp tillsvidare…

Allt för att bli fler i sällskapet…

Senast redigerad av en moderator:
Hej på er alla. Ja nu nu är jag hemma efter årets längsta, men jag är inte klar än, pass.

Hitils är det två pres, av tre, som är uppfyllad.

Pers 1. Cyklade drygt 24 mil utan att sätta ner foten. På VR blev det ca 18-20 mil.
Pers 2. Cyklade runt Vänern på under 20 timma. Gamla var 20.32 och nya lyder 18.24.

Ja det gick väl lite fortare i år, än förra året. Detta trotts en jävlig motvind i natt ner till Vänersborg. Fy fan vad det blåste. Och sen från Mariestad fick jag kant/sidvind. Och från Kristinehamn, var det motvind igen. Men jag hade ju i allafall förberett mig lite bättre i år och så körde jag inte fel, 45 mil förra året, och i år 42 mil. Och bara två stopp. Frukost i Götene och så hos polaren "Per" i Kristinehamn Kan bara inte cykla förbi honom

Nu är det ett litet depåstopp med fotboll, sen på igen. Ska uppfylla Pers 3. i natt är det tänkt;)

Biaz skrev:
> Du Pebben…
> Kan du beskriva lite närmar vad du håller på
> med…?

Tja det är väl inte så märkvärdigt. Jag cykla väl lite långsammare, men kanske lite längre;)
Jag hade tänkt starta vid 18 tiden i går kväll. Men det blåste lite för mycket så jag sköt upp starten. Men vid 22 insåg jag att, nej det blir inte bättre. Så då är det ju bara att ge sig i väg.

jag körde ner mot Vänersborg, tog av mot Vargön och vidare mot Götene. Där käkade jag frukost, 45 minuters stopp. Sen är det bara att cykla upp mot Kristinehamn och sedan Karlstad. Och nu ett lite längre depåstopp. Och sen ska jag fixa till perss nr 3, hoppas jag. Bara jag inte somnar i soffan, framför Tv:n. Då fixade jag ju bara två av tre, och det är väl OK iofs.

Biaz skrev:
> Bra Pebben...
> Alt in för Multisport tävling… Eller…?

Nej hej du. Bara för att veta vad jag klarar av. Varken mer eller mindre.

Herr Trangärd, Tack för det ;7) Ja, jag hoppas jag med. Bara inte somna i soffan ;-)

Körde 5 st 5 minuters intervaller ikväll och avslutade med 8 stycken 20 sekunders intervaller i absoluta maxfart. Efter löprundan och paddlingen igår och badmintonen med svågern i förmiddags är jag nu lite mör i kroppen.

För övrigt hoppas vi här hemma i soffan att Uruguay går vidare till final och tvålar dit de filmande osportsliga holländarna en gång för alla.

KONAmi skrev:
> är det onsdagsride idag?

Ja så klart som... Kommer...
Vi får se vilka som kommer...

Efter som en del har tagit friheten testa sina fysikiska förmågor...
Och grattis Pebben och alla andra som har deltagit i nöjet...
Dårskap förgyller livet... ¨
Sånt gillar vi...!
Grattis...!

Körde också "intervaller" igår. Värmde upp i ca en timme utan större ansträngning sen tog jag två snabba med en kvarts mellanrum på hemvägen innan jag avslutade med lite snack vid bryggan samtidigt som jag förtöjde båten. Drog alltså upp två små abborrar igår. Flöt med strömmen ner längs älven. Spegelblankt, lungt, tyst, enda sällskapet var en bäver som simmade mig till mötes och dök strax framför båten. Det var på vägen hem, när jag trollade i motströmmen jag fick napp alltså.

Gårdagskvällen var för vacker för att inte njutas i avkopplingens tecken.

Nybörjaren cyklade också…
Men bara om gud hade sitt Pucko i sina barn saga…

Gårdagens lilla ruda blev inte mycket till att skryta med,
men den blev bara 60.48 kilometermeter lång…

JoMenSåAtt skrev:
> andematt: Har du hängt på en snurra nu eller ror
> du drag?

Köpte en elmotor i höstas på CO som drar 30Ah så i teorin har jag två timmar på "maxgas" med mitt 75Ah fritidsbatteri.

Ja ha ja. Jag tog en liten sväng till, inte så lång som jag hade tänkt. Men jag är nöjd ändå och tre pers han jag med.

Pers 1. Cyklade drygt 24 mil utan att sätta ner foten. På VR blev det ca 18-20 mil.
Pers 2. Cyklade runt Vänern på under 20 timma. Gamla var 20.32 och nya lyder 18.24.
Pers 3. Cyklade mitt längsta pass någonsin. ca 55 mil, å det är jag rätt nöjd över.

Bilagor

• Turkiet 2010 Bla 121.JPG
    Turkiet 2010 Bla 121.JPG
    79.7 KB · Besök: 18
Var det ingen onsdagcykling idag? Jag kom till Rackethallen strax efter 18, mötte två multisportare som letade efter happyiter.
Vi tog en tur på egen hand, de hade bättre koll på stigarna än jag så vi snurrade runt i nästan en timma. Sedan undrade de om det var lagom. När jag avgivit ett jakande svar nämnde de att de också var nöjda men att de redan hade kört ett pass innan..
Men vi körde ut från skogen, jag cyklade hem, fyllde på vatten och drog iväg på en solorunda. Kan ju inte vara sämre än multisportare:)
2 timmar 39 minuters cyklande blev det för min del.

De räknar för övrig med att komma även nästa onsdag.

Idag vart det båtliv (stack tidigare från jobbet) och sen fotboll... vilket iofs kunde kvitta då matchen var kass.

Dock riktigt sugen på att cykla. Helgtur?

Cyklade i 10 minuter med lillgrabben hemmavid efter 3 km var jag slut, fasen vilken ork de har de små! Han måste få en riktig cykel innan det är för sent.

Iofs kanske vinet till grillmaten just innan gjorde sitt att jag var lite extra slö.. Sen somnade nästan vi grabbar i en hög framför fotbollen så jag såg bara första halvlek innan jag slocknade helt.

Det finns fortfarande platser kvar i stugorna om någon vill hänga på till Norska fjällen v.29 mån-tors.

, och som ni ser så finns det fortfarande platser kvar. Om ni känner någon som vill med, men inte har anmält sig, så fråga dom. Ju fler vi är ju trevligare och billigare blir det.

Om ni har några funderingar så kontakta någon av nedanstående.
Jakob Fryklund jakemail@comhem.se
Thommy Flognfeldt tommy_bjarne@telia.com

Jag var med för första gången igår och när jag kom ner till Rackethallen var endast en person där. När klockan var ca fem över sex drog vi iväg till Skutberget. Synd att vi inte väntade längre då eftersom fler dök upp. Dock var det en trevlig tur och jag testade Skutbergets bana för första gången.
Skall försöka komma fler gånger, dock ej nästa onsdag pga andra åtaganden.

Läste om I2-skogen och jävelvägen i NWT imorse. Blir det skövling tror jag att jag ska minska visionen till 99999 för de där opålitlikerna. Jag använder inte skogen ofta tyvärr men när några minuters väntan i tåg gör att man ens kan fundera på att skövla skogen så blir jag elak. Amses garanterat vara bakåtsträvare men det bjuder jag på. Karlstad är en fis-stad och inte nåt ministåkkålm... Ääähhh. Jag är skeptisssk.

Tja, det är ju val i höst. Hade man suttit i stadshuset och lyssnat nu kunde man nog lätt skaffat sig en bra uppfattning om van man ska/inte ska rösta på..

Jag ska/skulle rösta på de som bygger en riktigt bred och fin cykelbana runt sjöarna. Vänern, vättern och mälaren. Där inga andra än cyklister får vara;)

Jag ska rösta på dom som inte vill skövla skogen för att bygga en jävla järnväg bara för att tjockisarna som åker tåg ska spara en kvart till göteborg.

De som vill yttra sig angående vålbergsrakans dragning genom I2-skogen bör nog göra det inom de tider som finns angivet.

"Ett andra samrådsmöte för allmänheten hålls den 22 juli. Allmänheten kan lämna synpunkter skriftligen till den 25 augusti.
Därefter revideras planen och ställs ut den 20 september - 20 november, då man också kan lämna synpunkter. Då ska också myndigheter och organisationer säga vad de tycker.
Översiktsplanen beräknas bli antagen i fullmäktige den 9 december."

Ju fler röster från allmänheten som hörs i sådana här ärenden desto tyngre väger de. Tänk på sakliga och motiverade argument. Eftersom det är myndighetspåverkan vi pratar om är det än viktigare än vanligt... Bara så ni inte missar att påverka

Är det någon som fått fram vart de skriftliga grejerna skall skickas?

De lyckades ju stoppa gravaleden p.g.a. någon hackspett, har den flyttat nu?

Frolicc skrev:
> Är det någon som fått fram vart de skriftliga
> grejerna skall skickas?

Mäh, tafatt så tidigt på morgonen?
http://karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlstad.nsf/$all/7EEA397C6511D181C125774C00232D4C

> De lyckades ju stoppa gravaleden p.g.a. någon
> hackspett, har den flyttat nu?

Sveriges vanligaste sällsynta fågel. Borde jag väl kunna ta reda på här på samma plan som jag sitter om det inte vore för att alla är på semester.. Räcker det inte med alla skyddsvärda hällskogspartier med tall och annat "bôs" i skogen?
Edit: det finns en wordfil på 30 mb här http://karlstad.se/apps/symfoni/kar...Bilaga 1 Riksintressen i Karlstads kommun.doc som beskriver alla riksintressen i området. Men I2-skogen är ju visserligen inte av riksintresse även om hela MTB-riket kan läsa om hur underbara stigarna är...

hemma tillbaka från mitt äventyr på Mulhacen!! nu är jag sugen på att cykla för det har det inte blivit nött på 2 veckor........Invite me pliiiiiiiiiiiizzzzzz............"bös" ska väl va bozz va andematt eller.......;)

Bôs eller bozz - same same ;o)

Kroppkärrssjön kl 10.00 lördag står i min planering. Hoppas bara inget kommer ivägen igen, risken finns men lite extreme vardagsedge behövs för att förgylla tillvaron.

Memento vivere!

Jag funderar på en lite längre mtb-tur på söndag.. Jag har för dålig koll på stigar så utgångsidéen är vandringsleden till Kil t.o.r. Har någon lust att guida ett par timmar kör jag gärna något annat..

Tänker ge mig av vid tio-tiden, med fika och en termos i ryggan..

Kristoffer det går inte att cykla där inte enligt dom som försökt bland annat Tiki. Ta bilen och åk upp till Brattfors där finns det många leder att åka.

Tillbaka
Topp