[Happy Ride] Varje vecka i Karlstad (del 2)

Trident skrev:
-------------------------------------------------------
> Får vi äran att ta emot några av er
> Karlstadsbor på Karolinertrampet i helgen?
> Motionsarrangemang på jäkligt fina stigar runt
> kroppefjäll i Dalsland, lagom långt att åka
> för en dagsutflykt.
> www.karolinertrampet.se
>
> Mvh
> Markus

Nä, inte mig. Jag ska ner till kusten och fiska berggylta.

Alla får vi göra våra prioriteringar, klart att berggylta går före snabba fina singeltracks i glada vänners lag med vår beryktade mästerkock som står och grillar hamburgare efter målgång. Skulle berggyltan nappa dåligt så är det bara att höra av sig så kan jag ta en sväng med dig senare om du vill ha lite sällskap.

//Markus

Trident skrev:
> Får vi äran att ta emot några av er
> Karlstadsbor på Karolinertrampet i helgen?
> Motionsarrangemang på jäkligt fina stigar runt
> kroppefjäll i Dalsland, lagom långt att åka
> för en dagsutflykt.
> www.karolinertrampet.se
>
> Mvh
> Markus

Det låtar trevligt. "Snabben" tror jag inte är rätt man för jobbet, man han kanske ställer upp. Någon annan som vill åka?

Första passet sedan förra veckans hårda etapplopp blev en timme på trainern. Så nu känner jag mig rejält laddad inför lördagen. Kommer att köra mellanbanan. Har tyvärr väldigt bråttom hem så jag kommer att åka direkt efter min målgång. Kan därför inte erbjuda skjuts. Vi ses på lördag. Alla ni som åker till Kristinehamn på lördag lycka till.

Det är en sak jag inte förstår angående kanotfysik... på något sätt måste olovs närvaro göra kanoten styrbar. Förmodligen har det något att göra med kolfiberpaddeln men är inte helt säker, vad tror ni?

Frolicc+KONAmi
Olov.jpg ht=535

Frolicc+Trangärd
Robert.jpg ht=535

Vi frös och ville låna en telefon för att hitta Bosse och Maria så vi fick åka hem =) Men nej, du var inte hemma. Sen sprang vi lite för att hålla uppe värmen...

Ah, va synd.. Jag var på Orrlekens familjekväll med hamburgerverkstad och tipspromenad. men telefonen var hemma =)
Men jag såg er vid kanotstället samtidigt som mina barn fick ta emot sina vinster så jag kunde inte gå ifrån. Ni kunde ju kommit dit och värmt er vid grillen?

rätt kul att se GPS-spåret :)

som jag sa så är det nästan viktigare att man paddlar så rakt som möjligt än lite fortare och krokigare. Det blir kul att se på tävlingen imorgon vilka som paddlar fortast ;)

@Hundmat: Hur mår det getingstuckna fingret förresten?

Senast redigerad av en moderator:
Fingret ser ut som en ballong som skall explodera men expansionen hindras av ringen. =) Det sväller mer för varje dag. Skall ta en tur till apoteket idag för att se om de erbjuder någon form av huskur.

Kan vi inte tävla vem som paddlar längst mellan punka A och B istället? Bara de fega kör kortaste vägen ju!

Haha vilket go runda vi tog Frolicc. Tur vi har den på karta nu så vi kan ta den igen!
Jag tror absolut kolfiberpaddeln har med den första rundan där uppe o göra. Den var ju böjd på nått vis o mycket lättare.
Säkert samma skillnad som mellan en alu-mtb och en i kolfiber...

jordan skrev:
> Är det någon happy som ska åka vätternrundan?

Vore intressant att testa nån gång.. Men jag tror det får dröja ett tag innan jag har 40årskrisen att skylla på.

Hittade en trevlig cykel på CRC rea nyss. Nedsatt 44%... epoxi och 105 för 11500 ca.. Sugen.

jordan skrev:
> Skilgannon trodde att du skulle va med imorgon vad
> hände?

Känner mig inte helt pigg, känner mig sliten och har precis börjat på mitt nya jobb och har mycket att sätta mig in i innan eleverna kommer på måndag.

Sista helgen i oktober tänker jag åka upp till Falun för att gå grundkursen i velodrom cykling. Troligen så kommer kursen att gå på söndag. Det är tydligen mycket som händer i yaarena den helgen. Vilka fler är det som vill hänga med?

Ni kan läsa mer om vad det kostar på yaarena.se

JollyJumper skrev:
> hej!
> vilken cykelklubb ska jag gå med i? Kanske bra
> för mig om den är "natioal"...

Vi i Solsta CK vill gärna blir fler, det finns redan många landsvägsåkare i klubben men vi behöver bli fler som kör mtb. På tisdag är det deltävling i värmlandsserien mtb, föreningsanslutna cyklister deltar gratis. Är du från Karlstadtrakten är Solsta CK det naturliga valet.

MVH Henrik Ravin Solsta CK 2:a H30 värmlandsserien MTB + LVG 2008. (Pokalerna står på hyllan, jag säger inte mer...ni som vet ni vet)

Första etappen på Festningsrittet, målgång i Arvika. Jag tror vinnaren var någon tysk, svenska mästaren blev tvåa. Lite häftigt att se så stora klungor köra..

Bilagor

• Målgång.jpg
    Målgång.jpg
    45.6 KB · Besök: 43
Riktigt bra tävling, bra skyltar (fast starten var lite knepig att hitta), bra flaggvakter och ok väder. Får göra ett nytt försök om ett år. Funkade bra i sådär 9 mil sen insåg min kropp att den hade för lite vatten för att köra hårt. Fick sportdrika i två depåer och delade en med mina utbrytarkollegor. Kom i mål som 12:a och hinkade i mig någon liter vatten.
Så här efteråt inser jag att jag drack lite både igår och i morse. Nåväl, jag var iallafall i kapp ledaren innan jag tog slut.

Kristofer bra kört. Vet du vilken plats du kom i mål på?

När jag släppte huvudklungan idag tänkte jag bara ta mig ut till 175:an ta höger till Arvika och åka hem.

Men efter ett tag kom ett gäng på ca 25 st ikapp mig och jag hängde på. Efter Bron började det kännas bättre och jag märkte att jag hängde med uppför. Innan Glava var jag loss ett tag med två andra innan vi blev uppkörda. Efter Sulvik lyckades jag gå ikapp en grupp på 3 vi fick sedan sällskap av en till. Vi körde på med ett bra lagtempo. Innan Arvika släppte en så till spurten var vi fyra kvar. Jag spurtade inte eftersom jag hade kramkänning i mina vader.

Så till slut blev det en riktigt trevlig dag i Arvika.

Ni var 12:or båda två i era respektive klasser.

Mellanbanan hade ca. 50 startande och långa hade ca. 30 startande.

Ge mig en mailadress så kommer en sammanställning över hur lång tid deltagarna var ute på banan. För någon resultatlista har vi ju inte på vårt motionslopp.... ;-)

Tjenare! :) Ni verkar ha bra koll på cykelstigar här i Karlstadtrakten. Vilken är eran favoritstig här i Karlstad. Är ganska ny på det här med MTB så det kan vara bra med lite stigtips ;-)

det är lite svårt att beskriva så här men...........Tyrspåret ovanför Rud är fint...........sen har tu tuggelitemilen som går ner till wåxnäs och tillbakamot skåre...........Bonäsleden på Hammarö med start från Kilenegården....Annars kan du höra av dej .jag kan sticka ut och visa nångång!

Kroppen känns fortfarande hemsk efter gårdagens multisport. Racet startade bra för mig och Trangärd. Vi och två andra bildade tidigt tätklungan på den inledande cykelsträckan. Det andra paret bestod av en cykelstark och en cykelsvag person där den starke var fruktansvärt dragvillig och gjorde sitt bästa för att hänga av mig och trangärd i ungefär varenda uppförsbacke. Som tur var hängde hans lagkamrat rätt löst så hans ryck var förgäves.

Kändes lite illa att gå om när han dragit men vid en korsning missade de svängen och jag och trangärd kunde gå om på ett snyggt sätt och sen gick det undan! Med hyffsat friska ben hade vi en ledning på 20-30 sekunder när vi gick in för växling till kanot... nu började det gå utför. =)

Efter att jag instruerats av en fúnktionär hur man knäpper flytvästen kom vi iväg i motvinden. Vi hade vissa styrproblem i motvinden men ännu syntes ingen olov med sambo till och vi kom upp som par 6-7 någonting. Nu var det dags för löpning...

Löpning är helt enkelt inte vår grej... Olov och Erika seglade om i ett rasande tempo tillsammans med säkert 10 par till i olika klasser. Förstår faktiskt inte hur man kan springa så snabbt. Konditionsmässigt hade vi nog kunnat gå på hårdare men benen och balansen var absolut inte med på noterna. Mycket trötta och törstiga upptäckte vi att vätska in serverades vid växling till sista kanoten. Ingen körde förbi oss på kanoten, förmodligen inte för att vi körde fort utan för att de flesta redan kört om oss =) Men kul hade vi, placering 11.

Jag och Erika rullade på i ganska hyfsad fart fram till det började bli rotigt och stenigt. Då tappade vi en del när Erika vurpade och hade det allmänt tufft som ovan skogscyklist. In till växling låg vi rätt långt ner i fältet. Men...

...då gjorde vi en supersnabb växling, sedan skulle vi paddla och det är vi tydligen j*vligt bra på :) Vi avancerade snabbt och hade plockat flera placeringar när det var dags att ge sig ut och springa.

Vi kopplade i draglinan, tankade i farten kroppen med högoktanigt socker och gav oss i väg i jakten på hundmat m.fl. Jag drog och Erika visade att sommarens hårda löpträning gett resultat. Efter ett par kilometer var vi ikapp Frolicc och Mr Trangärd(fick höra efter tävlingen av ett annat lag att de gjort upp att de skulle haka på oss när vi passerade). De hakade på en bit innan vi kom fram till stranden och löpning på hala stenar då de fick ge upp ;)

Vi låg sedan trea när det var dags att paddla igen och hade då tvåan inom sikthåll, så vi körde på allt vad vi kunde och lyckades gå om och rycka till oss en lucka på ca 2 minuter som vi höll hela vägen i mål. Så 2:a blev dagens resultat efter ett par slitiga timmar.

Nu när ni funnit detta intresse bjuder jag på några tips om man vill vara snabb på multisport:
1-SÖLA INTE I VÄXLINGARNA!! en minut av lugn och ro i växlingsrutan är mycket tuff att ta igen ute på banan. Tänk efter hur långt du cyklar/springer på en minut så inser du vikten av detta.
2-(för att uppnå 1:an) Ät/drick i farten, jag brukar försöka göra det strax INNAN det är dags för växling så man är fit for fight när man växlar ut. Ligger man i klunga med andra lag kan detta vara skillnaden på att kunna hänga med klungan eller behöva fundera på mat och dricka.
3- Var väl förberedd! d.v.s innan start skall du veta exakt vilken utrustning du skall ha på respektive sträcka och vad du skall äta och dricka när. Ändra inte detta för stundens infall när du är trött, "följ mat och dryckplanen"

Gjorde comeback idag på räjsern efter 2 veckors frånvaro. Har inte känt mig helt pigg de senaste veckorna. 11 mil blev det idag med Solsta, vi var sju stycken friska grabbar som startade från sjön imorse vid 9 snåret. Riktigt trevligt var det, kul att träffa nytt folk att cykla med.

Jag kommer att åka till Mallorca troligen 29/4 till 8/5. Några happyiter har visat intresse att följa med. För att få er att bli riktigt sugna på att cykla på Mallorca kolla den här länken.

http://cykla.se/files/artiklar/dokument/4 sidor Cykla på Mallorca.pdf

Jag och Bozz ska kolla på fotboll på lördag. Vi finns på pitchers från strax före 16, kom gärna förbi och hälsa på oss.

jordan skrev:

> Jag och Bozz ska kolla på fotboll på lördag. Vi
> finns på pitchers från strax före 16, kom
> gärna förbi och hälsa på oss.

Jag och några kompisar satt där i lördags, såg Arsenal totalkrossa blackpool med 6-0. Kanske tar en sväng förbi på lördag också, trevligt med fler som gillar "det gröna fältets schack"

Jag skrev en RR (RaceReport) från Festningsrittet i ett eget inlägg i går.

Storforat hade inget som helst intresse för att Arvika IS skrev lite värmländsk cykelhistoria då de var med och arrangerade en internationell elittävling. Sen fiskjade jag ju lite cred för bilderna som jag tyckte blev riktigt bra.

Så är skrev jag:

Vilken tur att jag flyttade från Stockholm till Arvika. Går det som önskat så får Arvika IS en återkommande internationell cykeltävling, "Festningsrittet".

Saxat från deras hemsida:
Vi skal lage et interregionalt sykkelritt som dekker 4 norske kommuner. På sikt vil rittet også inkludere en runde i Sverige (fra 2010). Vi skal lage et sykkelritt med norgescup-status i 2008 og 2009 som bygges videre til UCI-ritt (internasjonalt sykkelritt) i 2010. Norges Cycleforbund er 100 år i 2010.
Festningsrittet skal sette miljø og helse i fokus på alle nivåer av organisasjon og gjennomføring.
Rittet arrangeres i helgen 20 - 22 August 2010. I Festningsrittet 2010 samarbeider vi med Arvika IS.

Klubbens eldsjälar har lagt ner veckor av förberedelser för att allt skulle fungera. Själv gled jag ner ett några timmar innan tävlingen rullade in i stan eftersom jag aldrig är hemma i veckorna nu för tiden. Det fanns gott om jobb att hugga in på. Jag och ett par andra funktionärer hängde upp all reklam längs målrakan och hjälpte till med att koppla upp tidtagningsutrustningen och målfotokameror.

När hela tävlingen med motorcyklar, cyklister och följebilar rullade in för varvning stod jag på en riktigt bra plats för att egentligen hålla ordning på bilar och åskådare. Men dessa hade effektivt motats bort i korsningen strax före där jag stod. Jag plockade därför fram min mobil och knäppte några bilder.

file=134701

file=134702

file=134703

file=134704

file=134705

file=134706

file=134707

På varv två filmade jag en snutt

Efter tävlingen bar det av mot dusch och pastaparty i sporthallen

file=134708

Prisutdelning på Olssons Brygga

file=134709

RESULTAT

1    VINTHER  Troels         DEN        Glud & Marstrand-LR
2    STEVENSON  Michael      SWE        Sparebanken Vest-Ridley                          
3    POSTHUMA  Jelle         NED        Cyclingteam Jo Piels

Hej Kristoffer...
Det funkade för mig och jag öppnade via ”Outlook” mailbox…

"http://cykla.se/files/artiklar/dokument/4%20sidor%20Cykla%20på%20Mallorca.pdf"

Här är adressen… Glöm inte att ta bort ” ”… Bara…

Skilgannon skrev:

> Jag och några kompisar satt där i lördags, såg
> Arsenal totalkrossa blackpool med 6-0.

Vilken underbar mening!

Tillbaka
Topp