Happy sökfunktion

Froste

Aktiv medlem
Happy sökfunktion
Det finns en rikedom av kunskap skrivet bland hundratusentals inlägg på det här forumet. Att navigera bland informationen är ibland inte helt enkelt.
Jag har en liten önskan om att förbättra sökfunktionen på forumet.

Låt säga att jag vill hitta [Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes. För att hitta dit räcker det inte med att söka på yard sale, yard-sale eller yardsale. För att komma nära krävs det att jag söker på yardsale* eller bullseye yardsaletråden. Då dyker den upp.

Jag ber om ursäkt om detta har varit på tapeten tidigare, jag har gjort ett tappert försök att hitta en liknande tråd. Om ni har sökknep får ni gärna dela dessa med. Troligtvis är jag bortskämd av världens nu 4e största företag. På Google hamnar yardsaletråden högs upp. Och kanske är det också svaret på min önskan/fråga.

1695894143621.png

Happy sökfunktion
Även köp och sälj skulle behöva en förbättrad sökfunktion. Att söka på bara ett ord ger godkänd träffsäkerhet, men med flera ord så väljer den att söka efter något av orden.
Exempel: Commencal Meta Trail
Antalet resultat ökar för varje ord jag lägger till, så bäst resultat får jag med så ospecifikt sökord som möjligt, vilket är lite udda.

Konstigast blir det om jag provar söka på: Scott Voltage FR
Då ballar den ur och väljer att söka på ord som börjar på FR, med så gott som varenda annons på happyride som träff.

Happy sökfunktion
Har inte funderat så mycket på det så jag kan inte säga exakt men det är ju numer elastic som driver söket så det borde vara rimligt görbart att ge fritextsök map den begränsade textmängden.
Men jag är inte insatt i den specifika setupen här så jag kan inte lova något. Skulle gissa att det största hindret är att få dit någon som är nsatt i hur man skruvar på elastic utan att förstöra någon annan viktig egenskap.

Happy sökfunktion
Ett tips: om man googlar "site:happyride.se/forum <sökterm>" där <sökterm> är det man vill söka efter, så får man bara resultat från forumet här på Happyride; finns dock tyvärr inget sätt att sortera efter datum, man får gå in under "Verktyg" och välja "När som helst" och sedan "Senaste året" om man bara vill ha nyare resultat.

Happy sökfunktion
Det finns en rikedom av kunskap skrivet bland hundratusentals inlägg på det här forumet. Att navigera bland informationen är ibland inte helt enkelt.
Jag har en liten önskan om att förbättra sökfunktionen på forumet.

Låt säga att jag vill hitta [Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes. För att hitta dit räcker det inte med att söka på yard sale, yard-sale eller yardsale. För att komma nära krävs det att jag söker på yardsale* eller bullseye yardsaletråden. Då dyker den upp.

Jag ber om ursäkt om detta har varit på tapeten tidigare, jag har gjort ett tappert försök att hitta en liknande tråd. Om ni har sökknep får ni gärna dela dessa med. Troligtvis är jag bortskämd av världens nu 4e största företag. På Google hamnar yardsaletråden högs upp. Och kanske är det också svaret på min önskan/fråga.

Visa bilaga 656880
skriv något unikt i tråden sen kan du söka på det ordet i fortsättningen!

"busstrickmedkrumbumballe" t.ex. ;)

Happy sökfunktion
Den interna sökfunktionen verkar ju kräva en exakt ordmatch för att få matchar, dem trådarna som har några relevanta taggar går ju snabbt att hitta när man kryssar i sök endast rubriker. T.ex memes tråden kan man söka på bilder, humor, memes. Om man kan lägga till taggar på t.ex yardsale tråden, dagens bild tråden och liknande så skulle det underlätta mycket. Men jag gissar att det måste vara en moderator isåfall

Happy sökfunktion
Det finns också den här sökmotor, bruka vara träfsäkert (men lite långsam):

Senast ändrad:
Happy sökfunktion
Ett tips: om man googlar "site:happyride.se/forum <sökterm>" där <sökterm> är det man vill söka efter, så får man bara resultat från forumet här på Happyride; finns dock tyvärr inget sätt att sortera efter datum, man får gå in under "Verktyg" och välja "När som helst" och sedan "Senaste året" om man bara vill ha nyare resultat.
Det här är det enda sätt jag använder för att söka på happy, fungerar oftast. Att bygga en bra sökfunktion är ganska svårt. Är det någon som använt en programvara med sök-funktion som fungerar bättre än en google-sökning?

Happy sökfunktion
Det här är det enda sätt jag använder för att söka på happy, fungerar oftast. Att bygga en bra sökfunktion är ganska svårt. Är det någon som använt en programvara med sök-funktion som fungerar bättre än en google-sökning?
Det är liksom dödsdömt att vara bättre än Google. Söker också så, oavsett vilken site det är jag söker på.

Happy sökfunktion
OK, Om @jomper och gänget använder Google för sökning på Happy så får jag ta och göra så med.
Hade förvisso varit smutt om "Sök med google knappen"
1695976760174.png
hade skickat en direkt till google med sitt sökord per @Qvadrater förslag. "site:happyride.se/forum <sökterm>"

Men vad är en bal på slottet?

Happy sökfunktion
Det finns också den här sökmotor, bruka vara träfsäkert (men lite långsam):

Den där borde klistras, för jag lyckades inte hitta den heller när jag sökte.

Happy sökfunktion
Ingen som funderat på att skapa Happypedia?
En sida där all samlad kunskap/åsikt från det här forumet struktureras och sorteras. Och sen diskuteras det här över allt som avviker från den personliga, enda korrekta åsiktskorridoren.

Tillbaka
Topp