Happy testar: Rock Shox Tora

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Jag vet en som står, tror det är en -05:a så jag kan väga den åt dig. Jag tror att MX Comp Air och Tora 318 Solo Air hamnar ganska lika.

Sorry, jag var nog inte tillräckligt tydlig. Jag syftade mer på funktion än vikt. Som jag har fattat det så är båda gafflarna ämnade till samma typ av körning. Kort och gott, är toran skönare att köra än mx compen?

PopLoc-reglaget med justerskruv* följde med till min Tora 318. Kompisens förmonterade 318 har manuell justering på själva gaffeln och det reglaget är också steglöst. Manualen säger också att det är steglöst justerbart.

Idén med en gammal friktionsväxel som reglage verkar lysande. Klart smidigare än standardreglaget som man bara kan skruva på när dämpningen är låst...

Hur gaffeln fungerar i förhållande till andra gafflar får ni andra diskutera. Jag är bara glad att det fungerar så mycket bättre än min gamla Mag 21 ;-)

* http://www.sram.com/en/rockshox/accessories/index.php#tab3

aha. Även om det inte är uttalat så är det klart att jag haft mx comp i bakhuvudet när jag testat eftersom de är något av konkurrenter.

båda har sina fördelar. jag stör mig på att mx comp är så plastig, men i funktionen är den ju helt okej. jag tycker gafflarna är ganska likvärdiga. mx comp är alltid plush men jag tycker nog dämpningen jobbar lite bättre på tora när den är servad. det kan ju förstås bero på inställningarna, eftersom man aldrig orkar göra något åt dem på en mx comp fast man teoretiskt sett kan. tora känns stabilare och rejälare.

jag skruvar hellre på en tora än en comp. lite fler moment på tora men jag blir så irriterad på marzocchins uppbyggnad.

men hade jag en mx comp skulle jag inte byta ut den mot en tora. de är för lika för att det ska vara värt det.

Nu har jag provat att komprimera gaffeln med reglaget i olika lägen och jag kan inte komma fram till något annat än att det bara finns två lägen på kompressionsjusteringen, hård och mjuk.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag provat att komprimera gaffeln med
> reglaget i olika lägen och jag kan inte komma
> fram till något annat än att det bara finns två
> lägen på kompressionsjusteringen, hård och
> mjuk.

Då har du inte den funktionen som beskrivs i RS-manualen:

C O M P R E S S I O N A D J U S T M E N T (FIG. 3)
Some fork models also feature adjustable compression damping. Increased compression
decreases fork movement in the ‘Open’ position. Compression adjustment can be used to
help combat brake dive and "squatting" under hard cornering.
For crown activated forks, compression damping increases to ‘Lock’ as the crownmounted
actuator rotates 90 degrees clockwise. Position the actuator anywhere within
the range from ‘Open’ to ‘Lock’ to suit the desired level of compression damping.
Forks equipped with the PopLoc Adjust provide compression damping adjustment for
the ‘Open’ position. Turning the blue adjuster on the PopLoc adjust clockwise
increases compression damping for the ‘Open’ position. The PopLoc lever features
gradients to help illustrate the current level of compression. Eight complete turns of
adjustment are provided.
http://www.sram.com/_media/techdocs/07 Tora and Recon User Manual_RevB2Rotated.pdf

Testade min polares Kona Caldera-09 idag och på den sitter det en Tora och blev förvånad vilken skillnad det kan vara på dämpare.
Kör själv på en Stumpjumper FSR med Fox Float 120 RL och skillnaden var enorm när det gäller att absorbera rötter och dylikt. Visst, bakdämparen hjälper väl till men när jag körde Toran så kändes den "död" i jämförelse.

Bör det vara en sådan markant skillnad, eller finns det tuningmöjligheter för min polare?
Hade inte tid att leka med returen men det känns som om den ska gå att få den att gå bättre.

jonnybaz skrev:
-------------------------------------------------------
> Testade min polares Kona Caldera-09 idag och på
> den sitter det en Tora och blev förvånad vilken
> skillnad det kan vara på dämpare.
> Kör själv på en Stumpjumper FSR med Fox Float
> 120 RL och skillnaden var enorm när det gäller
> att absorbera rötter och dylikt. Visst,
> bakdämparen hjälper väl till men när jag
> körde Toran så kändes den "död" i
> jämförelse.
>
> Bör det vara en sådan markant skillnad, eller
> finns det tuningmöjligheter för min polare?
> Hade inte tid att leka med returen men det känns
> som om den ska gå att få den att gå bättre.

Det skall absolut vara så stor skillnad när det skiljer 4ggr i pris

Tillbaka
Topp