Happy testar: Rock Shox Tora

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Trevligt! Jag trivs utmärkt med Motion controll och (dual) air på min Revelation 426 -07, ska bli intressant om Tora är lika bra (eller tja, min har 130mm slaglängd och väger 1697g... ;)

Funderade ni på att testa Rockshox Dart också? Skulle vara intressant att veta exakt hur billigt man kan komma i dämpväg utan att få en gaffel som är en hoppstylta...

Jag har en J3 som är föregångaren till Dart3, om jag förstått det rätt. Eftersom returdämpning finns så är den faktiskt helt OK att köra med och är långt bättre än Suntour dämparna i samma prisklass. Så jag antar att Dart3 borde vara ungefär likadan i känslan.

Dock kvarstår ett problem med min dämpare, nämligen att den blir helt stum omkring +3 grader C. Antar att oljan blir smör eller något... Efter keps cup trodde jag att mina händer skulle ramla av bara för att dämparen varit "låst" och då önskade man nästan att man haft en suntour dämpare eller vad som helst som inte blir stumt.

Jag har faktiskt funderat på att uppgradera till en luftdämpare, för att slippa det problemet... Kanske blir en Tora, får se.

Senast redigerad av en moderator:
Riktigt skönt initiativ! Jag tycker om budgetgafflar. :D

Kanske är det denna man skall försöka hitta nästan oanvänd för 1000kr då ägaren ville ha mer slag eller dylikt, ngn? ;)

Mycket lägligt test! :-) Var ju en MX Comp jag tänkt beställa i sommar till nästa cykel. Även jag har en Judy J3 på nuvarande. Den är väl ok men bryr sig inte mycket i vibrationer och småstötar. Låter "Ouufff" när den får jobba med ett litet drop eller nån sten.. En kontroll på styret för lockout som denna Tora 318 har är nog bra om man ska ha låsning. Lockout nere på gaffelbenet tar nån sekund för mycket å man tappar kontroll när man sträcker sig framåt-nedåt.

Jag har denna gaffel på min Trek 6700, dock en silvermetallic variant som Trek kör.
Har inte riktigt erfarenhet dock, eftersom bara haft en instegshoj innan denna så kan inte riktigt jämföra.
-Men fungerar gör den riktigt bra på stigar och stötiga grusvägar, helt klart.

Sid har ju bara 80mm slag och Tora 130mm. Antagligen tog de för givet att man ville ha lite mer än bara en snabb xc-gaffel. :)

Även om SID har Motion control numera så är den ju gammal i gården jämfört med Pike, Reba och alla andra gafflar som RS spottat ur sig de senaste åren.

Jag har en Tora på min i övrigt stela Focus som jag köpte ny för 2 månader sen. Jag valde mellan en annan Focus med högrs spec på komponenterna och en Reba gaffel men nöjde mig med LX nivå och Tora dämparen. Jag har ännu inte kännt vid någon cykling att jag borde har köpt Reban istället. Jag vet inte hur jag skulle märka det heller. Antagligen vid riktigt snabb körning på ojämnt underlag. Jag kör helst tekniska single track och då går det inte så fort så antagligen räcker Toran gott och väl för mina behov.

Ola

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderade ni på att testa Rockshox Dart också?
> Skulle vara intressant att veta exakt hur billigt
> man kan komma i dämpväg utan att få en gaffel
> som är en hoppstylta...

Min dart3a funkar utmärkt, bortsett från att den är för hård för min kroppsvikt (65 kilo). Den är inte mycket för hård, men snäppet över där jag vill att den ska vara. En ny fjäder är på ingång i alla fall!

Dart3an blev min uppgradering från en sunk suntour, och skillnaden därifrån är milslång! Till en dyrare gaffel är det nog också en bit, men den fungerar för att ta mig ut i skogen och gör helt klart jobbet bra.

Jag blev oxå helnöjd när jag bytte ut min Manitou Axel till en RS Dart3'a
Enorm skillnad, tror att den passar min vikt perfekt (80kg)
Iofs så bytte jag även bakdämparen samtidigt och även där blev det en ordentlig skillnad från en enkel RS till en RS Aerio2.2
Jättelyft för hela cykeln, en Trek fuel70

Helt allvarligt så kan man nästan gå hur lågt som helst utan att få en hoppstylta. Jag tror att min oanvända Marzocchi MZ2 är så nära man kommer om man inte räknar med riktiga sunk-gafflar och den kan jag faktiskt känna att den gör sitt jobb vid drops etc.

Skall dock kika efter en ny ekonomi-gaffel med 115-130mm slag men för 200kr är det en värd gaffel (perfekt hård eftar att jag slängt ut en av elastomer-pinnarna ;P).

Testa gärna gaffeln på lite utslagsgivande teststräckor, som körs med en liknande cykel och annan gaffel för att jämföra prestandan. Enklare gafflar har ofta bra dämpning vid större stötar och långsamma slag, men är dåliga på att reagera snabbt på snabbare och mindre ojämnheter. Går enkelt att testa genom att köra nerför en lagom lång trappa i lite olika hastigheter, då skiljer man lätt ut gafflarna.

/Leo

Fredrik Larsson skrev:
> Funderade ni på att testa Rockshox Dart också?
> Skulle vara intressant att veta exakt hur billigt
> man kan komma i dämpväg utan att få en gaffel
> som är en hoppstylta...

Glömde svara på det. Nej, vi funderade aldrig på Dart 3. Man får koncentrera sig på var man ska lägga tiden, och Toran såg intressantast ut.

Kul att Toran kommer upp till diskussion. Jag hade själv stora besluts problem när jag byggde min cykel i våras. Men efter att ha testat Reba och Tora flera gånger så vart min slutsats att Reba var bättre. Men inte så mycket bättre att den var värd det högre priset.
Tror dock att det skiljer mycket på Tora 318 Air och de billigare Tora modellerna.

Jag är helt ny på detta.. Men vad mera exakt behöver man veta för att kunna byta en gaffel?
Har en Suntour XCM idag och vad jag förstår så ska det vara ngt helt värdelöst?

Vad behöver jag veta? Gaffelrörs-diameter/längd? Bromsfästen? Bredd på gaffeln?

Peccus skrev:
> Jag är helt ny på detta.. Men vad mera exakt
> behöver man veta för att kunna byta en gaffel?
> Har en Suntour XCM idag och vad jag förstår så
> ska det vara ngt helt värdelöst?
>
> Vad behöver jag veta?
> Gaffelrörs-diameter/längd? Bromsfästen? Bredd
> på gaffeln?

Den är så pass ny så det enda du behöver kolla är att det är samma fästen för skivbromsen (om du nu har såna) på den nya gaffeln som på den gamla. IS eller Post Mount. Är det olika finns adaptrar däremellan. Sen är det bara slänga på nya gaffeln. En ny star nut kommer du troligtvis få installera. Sök på happy och du hittar gott om trådar om hur man dunkar in de. Det svåraste i det hela är att lista ut vilken gaffel som kommer passa dig bäst :)

Det är bra om den nya och den gamla gaffeln har ungefär samma slaglängd, men diffar det lite är det normalt ingen fara.

Vikt.

På luftmodellerna har Tora och Recon en enklare konstruktion, Solo Air, där man inte sätter positivt och negativt tryck separat som på Reba och Revelation.

Tora, Recon och även Revelation (lättare än Recon) går att ställa upp till 130 mm (antingen med U-Turn eller genom att labba med all travel spacers). Reba som är lättast och mest XC finns väl upp till 115 mm slaglängd (osäker så rätta mig om jag har fel).

EDIT: Tror inte Revelation går att få med V-bromspinnar som de andra (för visst finns Reba med dessa???).

EDIT2: Reba & Revelation har justerbar Floodgate som justerar "tröskeln" för låsningen.

/Johan

Så revelation har 15 mm mer slaglängd och är snäppet kralligare och är därför mer AM än XC? För hos t ex Pedalogerna skiljer det ju knappast något i pris mellan Reba SL och Rev 426 och "bara" ca 100gram i vikt.

Vad är det för AC-mått på Tora? Jag har letat lite på nätet men inte hittat något. Konstigt att de inte skriver ut det på SRAM:s hemsida.

En Tora eller en Marzocchi Grand Fondo skulle båda ge ett lyft jämfört med din nuvarande gaffel Eric.
Inte för att du har en dålig gaffel, men en olje-dämpad gaffel är alltid skönare än en elastomer-gaffel.
En Tora 302 kan du få på nätet för 1300 spänn, dvs lika billig som Grand Fondon.

Nissen skrev:
> Vad är det för AC-mått på Tora? Jag har letat
> lite på nätet men inte hittat något. Konstigt
> att de inte skriver ut det på SRAM:s hemsida.

Om det är samma som Recon och Revelation, vilket det borde vara, så är det 509 mm vid 130 mm slaglängd. (479 mm vid 100 mm slag alltså).

/Johan

Nu har jag i mitt letande efter en begagnad fin men billig gaffel hittat just en Tora single air poplock!

Den satt på killens cykel som han köpte i höstas den rullade ett par mil i höstas och en del nu i vår men kördes inte under vintern och sägs i princip vara i nyskick.

Han vill ha 1900:- men på en gaffel som ändå gått ett par månader borde jag kunna få ner det lite mer va? 1600:- hade nog varit ett fint pris.

Ovan skriver Jojjem att 130mm slaglängd borde ha A-C = 509mm, någon som kan bekräfta?

Så låt oss säga att gaffeln har gått ett par turer i skogen men inte mycket mer, den är i princip fläckfri och fungerar som ny men är trots allt lite körd och ifrån förra året. Hur mycket kan jag betala och ändå få ett bra pris?

Får den för 1600kr vilket nästan är halva priset ifrån cyclecomponents och den har gått 50 ganska lugna mil och de ända skadorna är slit ifrån vajrar, dock är det 100mm varianten så jag är nyfiken på om det går att få ut mer av den (Jojjem du skrev ngt om spacers)?

Riktigt sugen nu. ^^

Snabb fråga bara, denna eller en EXR Pro air 120mm som gått lite mer men fungerar bra för 950kr?

Saxat ur servicemanualen här http://sram.com/_media/techdocs/95-4310-745-000 2006 Tora Service Guide.pdf

Dubbelkolla att det rör sig om en 318 och inte en 302 som saknar Motion Control-dämpningen.

at-spacers.JPG ht=291

/Johan

Det är en 318, så jag behöver "bara" skruva upp, pilla fram det där och plocka ut den här spacern så får jag 130mm slaglängd utan att öka A-C måttet (509mm är nog på gränsen till för långt)?

Om det är så väl som det ser ut och jag får den för 1600kr så funderar jag riktigt allvarligt på att slå till. :P

Borde inte A-C-måttet ändras om distanserna tas bort? Jag är högst tveksam till att en 80mm-gaffel har 130mm synligt innerben vilket vore fallet om A-C är oförändrat.

A-C måttet ändras när du ändrar slaglängd
Det blir
509mm med 130mm slaglängd
479mm med 100mm slaglängd och
459mm med 80mm slaglängd
http://www.sram.com/_media/techdocs/Tora US4-310058-010_A.pdf

nenja skrev:
> Det är en 318, så jag behöver "bara" skruva
> upp, pilla fram det där och plocka ut den här
> spacern så får jag 130mm slaglängd utan att
> öka A-C måttet (509mm är nog på gränsen till
> för långt)?

Riktigt fint det där ju, tänkte också att det vore underligt om inte A-C ändras.

509mm borde ju gå bra iaf, frågan är om det blir underligt att köra 130mm slag på gaffeln och bara 100mm på dämparen? Jag skulle behöva läsa på mer ang geometri och bakdämpare.

Kan knappt hålla mig, det är ju otroligt mycket fin dämpare för 1600kr.

*övertala sambo att fylla på Rickards lilla cykelkassa lite*

Edit: är det inte:http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=ROCK609&artgrp=2091&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
som oxr testar? Skriver att den kostar 2500kr i butik så jag blev lite förvirrad. :P

Sambon fick lite mer betalt denna månad än hon trott och chansen till att jag får köpa (hon har störst inkomst och tidigare ekonomisk stabilitet så det handlar om vad jag får plocka ur våran kassa till cykeldelar. :D) den fina Toran för 1600kr! Fy fan vad jag hoppas!

nenja skrev:
> Sambon fick lite mer betalt denna månad än hon
> trott och chansen till att jag får köpa (hon har
> störst inkomst och tidigare ekonomisk stabilitet
> så det handlar om vad jag får plocka ur våran
> kassa till cykeldelar. :D) den fina Toran för
> 1600kr! Fy fan vad jag hoppas!

Samma sak hemma hos mig, men min sambo cyklar inte, så jag måste köpa delar i smyg och berätta efteråt...
:)
Nä inte riktigt, men nästan. Det har hänt. (självklart inte för några gemensamma pengar, men ändå..) :P

Ok bara för att få det solklart, om jag köper en 318 solo air 100mm så kan jag öppna den, plocka bort distansen och få ut 130mm? :D

Funderar starkt på att köpa en tora 318 solo air, men e det med eller utan v-broms fäste?
Här på happy under fliken "happy testar" har den v-broms och på www.bike-discount.de visar bilden att den har det men det står inte på informationen,
men på rock shoxs hemsida har den inte det?!?!?! Hur är det?
Funkar toran bra på stigar= xc körning 85-130mm?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp