Happy VR -09 sub 9 03:38 [Nu är det kört]

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Hej,

Vet inte om jag gör rätt nu. Men vill meddela att jag gärna hänger på Sub-9 teamet! Känns askul!
Sub8 teamet som startar kl 03.20 har en person som heter LEO styrt upp rejält. Vi måste agera på samma sätt. Jag har inte tillräckligt med erfarenhet - vem tar/har ledarposition? En ledare behövs, inget snack.

Team Sub8, jobbar med visselpipor för att få klungan att bromsa och öka. Kan vi göra samma? Jag tror det finns mycket att hämta från Leos instruktioner inför rundan runt pölen. Vädret ser inte ut att bli det bästa. Så för att hålla motivationen igång måste gruppen fungera bra. Stoppen känns rimliga. Belgisk klunga är i min mening det enda som kommer att fungera för att hålla jämn fart och spara på krafter - men då måste alla vara med. Det är teamet som kommer få oss att lyckas inte individen...det måste vi tänka på.

Jag lägger till mitt namn i listan längst ned.

1 Anders H
2 Olsson_Johan
3 Stisse
4 Daner
5 Saltgurkan
6 Jari
7 Per
8 Skier (Nils J)
9 Darre (Björn D)
10 AndreasM
11 Toxy (Kalle)
12 Superape
13 Magnus
14 Olby
15 Thor
16 Sten R
17 Kristoffer
18 Mathias (genom Darre)
19 Björn L (genom Darre)
20 Håkan (genom Darre)
21 SteffoN
22 Lars P (genom Darre)
23 Mugge (genom Darre)
24 Jimpa (genom Darre)
25 Patric (Paprikan)
26 cmo (Calle M)
27 fornander (Daniel F)
28 JonasG
29 Alex
30 Floda-Janne
31 Fredrik
32 MattiasA
33 SvenC
34 MTBAndretti
35 felix_sors
36 OlofH
37 Lasse S (Ljusdal)
38 Rickard (Umeå)
39 MrLi (Ljusdal)
40 Anze (Uppsala)

Lite skeptisk till belgisk kedja på vr men går det så går det, det skadar inte att försöka. Var fan är Brunstorp förresten? Det kanske var där vi pinkade förra året med sub10? Angående uppdelning; för min egen del tror jag att det är självmord att hänga på killar osm är kapabla att gå under 8:30 alltför länge. Om vi siktar på att hänga ihop till Fagerhult så kan vi dela upp oss där?

Alltså, inget illa menat men gruppen är ganska full sedan länge och det ska visst finnas en kölista osv. Kolla med Anders H om det finns plats :).

Är det sagt någon uppsamlingsplats på fredag kväll (tidigt)? Så man kan morsa på folk och gå igenom lite rutiner och så det självklara peppet?

Anton

En sak kan vi kanske enas om va? Mötespunkt 18:00 för dom som vill ses lite innan, nordöstra hörnet på nummerlappstältet:
TraffpunktVR2009mod.jpg ht=530

Ser ni en tunnhårig snubbe på 175 cm som står och ser förvirrad ut med en påse energikakor i handen så är det jag : ) Tar väl med mig en sub9-banner i handen också som kännetecken.

Bara för att säga hej och sådär, och sen försöka sätta oss ner på något ställe och slafsa i oss pasta eller liknande. Var beror ju på hur många vi är och så, men det finns ju å andra sidan inte brist på pasta-hak i Motala den kvällen.

Jag kommer sen stå vid insläppet vid startfållan 20 minuter innan start, och om inget annat så ses vi i startfållan.

Pissepaus i Gränna är de som gäller. Inget annat är sagt? Som saltgurkan skriver är de 35km mellan Brunnstorp och Fagerhult, då kan vi lika gärna köra till Fagerhult så får dom som måste pissa göra de där! Anders H är chef för oss och han bestämmer. Säger han Brunnstorp så stannar även jag där ;) Men Gränna måste på alla sätt vara de bästa alternativet.

Toxy skrev:
-------------------------------------------------------
> Pissepaus i Gränna är de som gäller. Inget
> annat är sagt? Som saltgurkan skriver är de 35km
> mellan Brunnstorp och Fagerhult, då kan vi lika
> gärna köra till Fagerhult så får dom som
> måste pissa göra de där! Anders H är chef för
> oss och han bestämmer. Säger han Brunnstorp så
> stannar även jag där ;) Men Gränna måste på
> alla sätt vara de bästa alternativet.

Precis, inget bra med för många kockar, förra året passade det faktiskt bra med ett pinkestopp i Gränna. Kan tro att några kommer att kissa i brallan om inte första stopp blir innan Brunnstorp, iofs så har man blöja i cykelbrallan men ändå ;).

Anders H skrev:
> Lite skeptisk till belgisk kedja på vr men går
> det så går det, det skadar inte att försöka.
> Var fan är Brunstorp förresten? Det kanske var
> där vi pinkade förra året med sub10? Angående
> uppdelning; för min egen del tror jag att det är
> självmord att hänga på killar osm är kapabla
> att gå under 8:30 alltför länge. Om vi siktar
> på att hänga ihop till Fagerhult så kan vi dela
> upp oss där?

Jag har också alltid varit skeptisk till belgisk kedja, dom gånger jag provat har jag alltid tänkt "det här går aldrig på VR, med tanter på treväxlade innanför etc".
Men jag har svängt sen Nationaldagsloppet här i Göteborg i lördags, det gick otroligt fint även med många långsammare cyklister. Lätt att få fart, det var självreglerande och blev mycket jämnare än att köra led. Bröts kedjans rotation i en backe då någon ångade på för mycket så löste det sig automatiskt och mycket smidigare än då man kör ett led linje.
Fördelen med belgisk är att en lucka som uppstår och tätas inte alls ger samma gummisnoddseffekt som ett led.
Jag tycker att vi ger det ett rejält försök, vi fixar det om vi pratar med varandra.

Brunstorp är krönet på backen där ovanför E4:an, efter nedförsbacken från Kexholmen, innan Jönköping.

Anders H:
Bestäm pissepausen du, så är det "officiellt och skrivet i sten" sen. Gränna, Brunstorp, shit the same för mig, bara så kan jag göra min banner och hålltidslista färdig : )

Sen brukar det som sagt oftast lösa sig naturligt någonstans runt Fagerhult vilka som är kapabla till vad. Vi ångar på dit så får vi se.

Men, va fasen, blir det sen ösregn och åtta plusgrader så gäller det ju bara att överleva antagligen...

Senast redigerad av en moderator:
Kan vi bestämma oss för Gränna (2 min), Fagerhult (5 min) och Boviken (5 min)! Det här liknar mer polsk riksdag än VR uppladdning!

Patric

hehe, tänk om vi stannar och pinkar och kommer in på 9.01. 8-=

Toxy skrev:
> Om de ändå är regnigt och blött kan de vara en
> fördel att pissa i brallan ;)

paprikan skrev:
> Kan vi bestämma oss för Gränna (2 min),
> Fagerhult (5 min) och Boviken (5 min)! Det här
> liknar mer polsk riksdag än VR uppladdning!
>
> Patric

Mmmm. Jag ska nog vara tyst om just detta ett tag nu, blir bara rörigt.

Jag åker med sen får vi se. Det brukar hända mycket under dom där 30 milen som man aldrig kan planera ändå, och på något jäkla vis så löser det sig hyfsat ändå. Om inte annat så är det en skön känsla att bara ta sig runt.

Godnatt.

Jag lägger till mitt namn i listan längst ned.

1 Anders H
2 Olsson_Johan
3 Stisse
4 Daner
5 Saltgurkan
6 Jari
7 Per
8 Skier (Nils J)
9 Darre (Björn D)
10 AndreasM
11 Toxy (Kalle)
12 Superape
13 Magnus
14 Olby
15 Thor
16 Sten R
17 Kristoffer
18 Mathias (genom Darre)
19 Björn L (genom Darre)
20 Håkan (genom Darre)
21 SteffoN
22 Lars P (genom Darre)
23 Mugge (genom Darre)
24 Jimpa (genom Darre)
25 Patric (Paprikan)
26 cmo (Calle M)
27 fornander (Daniel F)
28 JonasG
29 Alex
30 Floda-Janne
31 Fredrik
32 MattiasA
33 SvenC
34 MTBAndretti
35 felix_sors
36 OlofH
37 Lasse S (Ljusdal)
38 Rickard (Umeå)
39 MrLi (Ljusdal)
40 Anze (Uppsala)
41 PP (Katrineholm)

Bra medvind

Vi kör som planerat, pinkning i Gränna. Eller strax efter måste det ju bli, vi kan ju inte stå och pinka på pavén.
För er som vill haka på: En ledig plats finns i gruppen efter Pers vurpa och den går till första namn på reservlistan om inte vr-kansliet har invändningar. Om någon vill fuska sig med i gruppen så lägger jag mig inte i det. Möjligen arrangören.

Jag har fortfarande starttid 04:30 och vet faktiskt inte om jag står med på reservlistan, hoppas det.. Har alla på listan ovanför starttid 03:38 eller?
Hur många startande är det i varje grupp? Sub10 är ju ett litet gäng oxå..

Btw, jag vet inte om det är omnämnt, men cykelbud, som är uppskriven som nr 13 i första inlägget i den här tråden, ska inte vara med då han fått tillökning i familjen och inte haft tillräcklig tid med att träna inför VR. Mao, borde det alltså finnas plats för en reserv då osv.

Anders H skrev:
> Vi kör som planerat, pinkning i Gränna. Eller
> strax efter måste det ju bli, vi kan ju inte stå
> och pinka på pavén.
> För er som vill haka på: En ledig plats finns i
> gruppen efter Pers vurpa och den går till första
> namn på reservlistan om inte vr-kansliet har
> invändningar. Om någon vill fuska sig med i
> gruppen så lägger jag mig inte i det. Möjligen
> arrangören.

Mailar du kansliet så någon på reservlistan får byta startgrupp, eller är de först till kvarn att byta när tältet öppnar i Motala?

Belgisk kedja så ofta det finns utrymme för det, sen får vi anpassa oss då det blir trångt etc. PP efter Gränna, stopp i Fagerhult & Boviken så ska vi nog greja det här. Angående SUB9 alt. SUB8.5 så är det efter Boviken som det är som mest krångligt med bilar både bakom & mötande plus att att det är många som ska köras om, det är där det kommer att bli svårt att hålla ihop gruppen men lyckas vi med det så finns det mycket tid att köra in på vägen ner mot Motala. Har vi god marginal till SUB9 där så kommer även dom som släpper ha en chans att gå in på SUB9 medans dom starka kanske kan komma ner mot SUB8.5. Men målsättningen är givetvis att vi 40 som startar kommer in i samlad grupp till målet. En önskedröm men plötsligt händer det!!!!!!

Kan man få mobilnumret till nån som ska vara med på samlingen då jag & Jimpa tyvärr inte hinner komma till 18:00 men ansluter gärna så fort vi kommer.

//Darre

Samtal m VR-kansliet där det inte alls lät som senast, det var i och för sig några månader sedan (då var beskedet att man kunde fylla på via mig om det blev återbud). Helkört att plocka in någon i gruppen, gruppbyte bara på plats. Alla återbud måste in till kansliet för att en plats ska bli ledig

Exkrement!!!
Sitter här med lite halv-panik och velar.
Imorse när jag vaknade så var halsen öm och det smakade fan då jag hostade, lite snorig och en fet huvudvärk. Och på det så ska det bli shajt-väder också. Det är humor det.
Jag hade känningar förra veckan, men bara lite och jag provade att köra NDL i lördags vilket kändes bra hals- och pulsmässigt. Lite ""kall känsla i halsen efter loppet, men inget mer. Tills imorse.
Fan.
Skojade ju om att jag borde isolera mig under dom två sista veckorna... Man ska inte skoja så.
Grannarna och deras ungar (som vi umgås med en del) är sjuka, det går ögoninfektioner till höger- och vänster på dagis, döttrarna är lite halvsnoriga och rossliga men inte sådär att dom är sjuka.

Läser i andra trådar om att det ska bli lite lätt fuktigt och blåsigt. Inser att jag måste uppgradera lite regnkläder och törs knappast chansa på att köpa allt i Motala, så jag får väl fara iväg imorgon och shoppa lite oavsett hur halsen känns på fredag.

Men jag kör järnet nu med vitlök, gurgla whisky på kvällarna, diverse förkylninsgförebyggande preparat vi har hemma i medicinskåpet så måste det fan bli bra. Vill inte, tänker inte missa.

Och är jag fortfarande halvkass på fredag så har jag meddelat frun att jag nog ändå åker upp till Motala. Sen får jag se vilket tempo jag bedömer mig klara, eller kanske en fikarunda om det är allför kasst. Eller om jag bara sätter mig och dricker pilsner och hejar på er andra.

Men jag ska inte tänka i dom banorna, utan jag ska tänka positivt. Halsjävel, du ska få!! Bli bra!!

Någon som är grym på positiv voodoo eller har en bättre kanal till någon himlamakt än mig kan ju göra en insats här nu under tis-tors.

Senast redigerad av en moderator:
Toxy skrev:
> Är de någon som gör en "officiell" banner?

Det räcker med smajleysar på hjälmarna väl? Banner orkar ingen titta på då de inte syns under regnjackorna ;).

Stisse skrev:
> Exkrement !!! osv..

Jag för också en kamp mot klockan, min högra hälsena är fortfarande öm, jag hoppas dock på att det ska bli hyfsat bra fram till Fredag natt, om inte så kanske jag åker ner ändå och är bitter över att jag inte fått nöjet att cykla 9 timmar i regn.

Njae Kalle, regnjacka kan vara ypperlig & jag kommer att satsa på regnjacka vid start. Har just varit på Uteliv & inhandlat en Icebreaker undertröja i Merino-ull...hörs ju på namnet att man kommer må som en pingvin på Nordpolen om man har den på sej.........så nu kommer prognosen förmodligen bli bättre & bättre. Som sagt, sämre kan det ju inte bli. Hade ju varit värre om det var kanon väder idag & det bara blev sämre & sämre ju närmare fredag/lördag vi kommer.

En repris på 2004 då man sa "aldrig mer" när man stod & frös som en hund & inte ens ölen smakade gott vid målet, men man ska aldrig säga aldrig.

Vi slipper iallafall snö som det verkar ;-)

//Darre

Jag tror kör med en tunn vattenavvisande jacka, ev. en vindväst ovanpå så de inte fladdrar så förbannat! Under de har jag långärmad underställströja, cykeltröja och ev. armvärmare. Nertill blir de knävärmare och skoöverdrag. Men hoppas fortfarande på sol och vindstilla :D

Värdret börjar se lite "bättre" ut nu. Inte så mycket regn iaf, men mycket blåst. Hade gärna fått vara tvärtom.

slår prognoshelvetet in lär bli tufft att fixa sub9 i vinden. var ute en sväng i kväll. tårna domnade bort fast det var 12 grader och benen kändes kassa. Snyftade högljutt när jag tänkte på kraftig nordan och piskande regn i timtal. Man kanske ska byta prio till att ta sig runt med nån slags heder i behåll bara.

Hmm kanske inte va så bra ändå... Undra hur länge de tar att återhämta sig efter denna rundan... 2004 tog de mer än en vecka innan jag återfick normal känsel i händerna...

Var också ute idag. Gick åt helvete, hade käkat en pleskatallrik en timme innan som jag ömsom fes, ömsom rapade upp. Benen kändes slöa, hela jag kände mig slö. En titt på tiden bekräftade att jag sög. Kläderna funkade lite för bra, jag svettades ymnigt och den blöta kalla svetten var väldigt obehaglig mot min rygg. Vafan ska jag ner till Motala och göra? Jag tar med mig fiskegrejerna för säkerhets skull...

Ser ni en Finaxkille som cyklar åt fel håll redan efter Gränna så vet ni vem det är.

Ja, dessa i-landsproblem visar verkligen hur bra man har det. men regna ska det visst lik förbannat. Jag har inte ens en vettig regnjacka. Än.

Jag impregnerade min vattenavvisande vindjacka idag, hoppas det fungerar.
2004, även kallad helvetesrundan så körde jag också med vattenavvisande vindjacka vilket funkade bra så länge man höll sig i rörelse. Ett misstag var dock att ha neoprenöverdrag till skorna då de drog åt sig så mkt vatten att det plaskade varje gång jag trampade :). Minns också att jag stannade i en depå och köpte nya torra strumpor och handskar, det var najs, fast de blev ju iofs blöta igen.

Kolla vädret på svt.se istället. Dom har haft betydligt bättre än norskarna hela tiden.

Chattrade med en kompis som jobbar som meteorolog på Smhi i Norrköping och enligt honom så blir det regn och nordvästanvind, enligt honom alltså mestadels motvind hela tiden. Upp vid Askersund kunde vinden vända sedan och det skulle jävlas där också.
Jag vet inte om han var full men om man kollar på yr.no så kanske det ligger ngt i det, vi kanske ska cykla motsols istället?

Detta suger...jag hostar och har huvudvärk, värker i vaderna och knän. La mig i sängen 19:00 igår kväll och låg sen i någon feberkoma tills imorse. Föräldraledig som man är så är det bara att masa sig upp och greja med ungarna tidigt på morgonen. Får vila ikväll igen.

Fast med tanke på vädret som ska komma, så är det med blandade känslor detta. Ska man missa en VR så ska det vara då det är skitväder. Dock är jag inte den som bangar bara för skitväder, alla vårturer i snöblandat regn vi gjort här nere i Götlaborg har ju härdat en aning. Å andra sidan var dom inte 30 mil.

Men jag ger det en dag till, fast allt (och alla, typ min fru) säger mig att det är dumt att köra även om jag skulle må bättre imorgon, det är för tätt inpå.

Fan. Eller inte.

Stisse! Jag lider med dig, men vill byta med dig.

Vad är det som sker? I går var jag ute på en liten 7 milarunda. Det är ont om rena cykelbrallor hemma nu så jag fick ta ett par gamla Pearl Izumi som jag inte använt på 100 år och blir påmind om varför. Got them ol' skavsår! De svider lite i duschen, de där såren.

”Det är illa nog idag och för var dag kommer det att bli värre, tills det värsta av allt inträffar” -Schopenhauer

Spännande läsning detta!
Man önskar ju att man hade kunnat komma med några klämkäcka råd 10-taggare som man är men det enda jag kommer på är typ ni kommer ju bara att vara ute i 9 timmar så det är ingen evighet direkt. Och om TdF killarna kan köra i skitväder med lite kläder och överleva så ska väl ett gäng vikingar klara det. Jag tror helt enkelt inte man ska oroa sig för mycket det kommer att gå snabbt och bra ändå!
Och som jag sa till nån, försök slå på autopiloten vid 20 mil och bara veva på utan att tänka, sen när man börjar tänka igen då är det bara några mil kvar.

(Jaja det låter lite ihåligt det här men man kan ju inte låta bli att engagera sig och det här var det enda jag kunde komma på!)

tack Staine, det värmer.
Men TdFsnubbarna de byter ju kroppsdelar varje dag och får dessutom hyfsat betalt. Att klara 9 i de här förhållandena kan bli tufft inbillar iaf jag mig, men det verkar jag vara ensam om.

"Livet utan smärta har ingen mening" - Schopenhauer

Nu gick jag in på yr.no igen och väderprognosen verkar helt plötsligt snällare, det står iofs att de ska uppgradera sajten så det kanske har blivit ngt fel i samband med det?

Både Lance och Levi twittrade om att årets 7+ timmarsetapp i Girot var deras tuffaste någonsin. Jag säger inte att VR kommer att bli lika intensiv som deras helvetesdag, men 8-10 timmar i kall regn och motvind blir en annan sorts utmaning.

Jag funderar på att byta ut mina S-Works skor och Ultegra pedaler till Shimano vinterMTB skor med eggbeaters. Varmare, mer vattentät och minst sagt välbeprövat.

Kolfiber "rotor" hjul tar jag med men de kommer inte att monteras om det regnar, det kan jag lova.

Tempohjälmen ser fånigt ut men släpper inte in lika mycket vatten och kylande luft. Jag tar både med mig och bestämmer mig på plats.

Kanske bättre att strunta i tiden och satsa på att förbättra placeringen (jämfort med tidigare år) istället. Måste hitta något sätt att rädda flera månaders mentala, kroppsliga och ekonomiska satsningar...

Tillbaka
Topp