Happy Witch Ride -07

• Trådstartare Trådstartare Vic
  • Start datum Start datum
Happy Witch Ride -07
Jaha, det var ju en trevlig liten cykeltur. Tack Scand, Road_Runner och framförallt Vic för en bra runda. Vi var starka allihopa. Första biten ner mot Dommarudden var kladdigast. Sedan var det jättekladdigt resten. Fast i slutet var det bara jätte kladdigt ibland. Sista milen var ren pannbenskörining. För oss alla. Utom möjligen Vic.. Han är var oförskämt pigg ända in till slutet fast han segade lite i backarna dom sista km... :o)

Hojen höll och jag ramlade inte en enda gång. NN är verkligen fånigt bra. De enda incidenterna var förutom en pinne i min bakväxel (det gick bra) Scands kedjeavhopp.
Ryggen var ok förutom den vanliga tröttheten.

Sedan gjorde fukten att pungen och allt i närheten sved skönt. Men nu känns det helt ok, speciellt efter tens-maskinen har får skakat om flertalet av mina muskler. En sådan borde alla ha.

Nu har man gjort detta också och här kommer några bilder från turen.

13 gubbar startade:

GÃnget.jpg ht=500

VicpÃbro.jpg ht=667

Riktigt bra mat på Dommarudden:

MLarssonochScand.jpg ht=500

VicochRoad_Runner.jpg ht=500

Min hoj var halvskitig. Fast då hade jag ändå sköljt av den i Wira Bruk:

Skoglingsotoppsade.jpg ht=667

Ja, det är en bakväxel.

BakvÃxel.jpg ht=667

EfterDommarudden.jpg ht=500

Vic.jpg ht=667

MLarsson.jpg ht=667

Vi splittade upp oss ganska mycket. Mytis och Oxr körde eget rejs. Men dom körde hela. Det gjorde vårt gäng också. Aron, glicth, Bruce, Gumae, Ostkaka och några till ginade.

MLarsson vek av lite tidigare. Han var visst ute med jobbet igår... :o)

edit: Stavar som ett jon

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Happy Witch Ride -07
Vilken fantastisk dag! En rejäl utmaning, kul stigar och inget tekniskt krångel (annat än att peta bort lite lera då och då). Vi hade som ambition att nöta på i ett stadigt tempo och köra leden i sin helhet. Kan tilläga att Glitch gjorde ett fantastiskt jobb med att titta på träd. Tyvärr hittade vi dock inte den alternativa stigen ovanför Angarn så där fick det bli asfalt en liten bit.

Grymt imponerad av er som körde så snabbt. Ni måste ha legat på som små illrar.

Crossåkarna hade gått ganska hårt åt stigarna kring Rörmossen. Vi var tvungna att leda förbi bra många sumphåll. Vi träffade för övrigt ett par småkillar som kom på sina motorcyklar. Nöjde oss dock med att blänga lite. I dom trakterna blev jag dessutom utsatt för dagens jobbigaste upplevelse. En massattack av vidriga små Älgflugor. Blä. Borde inte de vara stendöda såhär års?

Stigarna norr om Täby kräver dock ett nytt besök till nästa sommar. Vilka suverräna hällar! Hade jag inte haft 70 km i benen hade jag skrattat så jag kiknat.

Jag loggade 119 km inklusive cykelturen hem från Danderyd. Detta är mer än dubbelt så mycket som jag tidigare cyklat under en och samma dag vilket ger en extra liten guldkant på dagen.

Summa summarum: Kanonkul!

Lite bilder:

IMG_1257.jpg ht=544

Hur deltagarnas humör i Team Skolflickorna skulle bli under dagen var tydligt redan från start

IMG_1258.jpg ht=725

Samling i gryningen

IMG_1270.jpg ht=544

I Roslagen har de gräs och lera

IMG_1271.jpg ht=544

Happy Witch Ride -07
Shit, det var många som förlorade oskulden idag och inte blev ni tagna av vargen heller.

Johnny och jag skänkte er en tanke när vi smörjde kråset på Hellasgården. Hellas var fö nästan kanstertorrt :)

Happy Witch Ride -07
Glömde kameran hemma men här är några bilder jag tog när jag kom hem.

Helt otroligt att man inte hade ett enda mekaniskt problem.
00001.jpg ht=544

Inte ens några spökväxlingar... moderna mtb-komponenter är bra skit!
lerinpackning.jpg ht=616

Glad och trött
00010.jpg ht=725

Happy Witch Ride -07
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> För övrigt vill jag utse Giant Trance som årets
> sämsta lercykel. Baksvingen är totalt
> feldesignad så att den samlar in all lera och
> skit den kan få tag på mellan stagen.

Mm, håller med. Anthem-ramen är inte så mycket bättre heller. Är det torrt fastnar det kottar, är det blött och lerigt rullar det tungt. Sitter även en förstärkning som tar i däcket om man kör med för lågt däcktryck vilket gör att mina 2.25" NN UST äter på ramen. Lacken är helt bortnött där däck och ramförstärkning möter varandra :/

trÃngt.jpg ht=480

Jag är djupt imponerad hur väl prylarna fungerar för övrigt. Bortsett från minsta (översta) kuggen bak som inte ville leka ordentligt fungerade resten klockrent, såväl fram- som bakväxel och bromsar. Helt sjukt med tanke på att jag har hållit på att befria hojen från en cementliknande massa (lera, gräs och annat äckel) i typ tre-fyra timmar nu :-D Jobbigt med lägenhet utan badkar och med extremt lågt vattentryck i duschslangen..

Happy Witch Ride -07
Skogling skrev:
> Fan vad snygg du är utan glasögon Mytis ! :)

I know! Synd att jag har ett mongosynfel som påtvingar mig brillor... ;-)

Happy Witch Ride -07
Härliga bilder! Sett i efterhand ser det riktigt nice ut.. Nä, kul var det men f-n så tungt.
Inser att det var klasskillnad på cyklisterna, vi träffade på en snubbe vid en gård kring 13 tiden tror jag, han sade att han mötte två andra innan, skulle tydligen samma väg. "Fast det var ju innan lunch förstås".. Mytis och OXR?

Måste träna mer till nästa år så det inte blir ytterligare en Witch konverterad till Bitch.. Får nog bli en vår/sommarträningsBitch.

Happy Witch Ride -07
Min hoj är nu helt färdigtoppsad. Det var skitigt fast jag doppat det vid Wira Bruk. Också imponerad över att allt funkade. Fast jag gick ju iofs igenom allt innan och är pedant. Nu har jag till och med plockat bort beläggen och rengjort inne i oket. Det behövdes.

Vad jag saknade igår var after beer. Vi splittade på oss rätt snabbt och det hade varit kul att sitta ner och snacka lite efteråt. :o

Det sjuka är att jag är grymt sugen på att sticka ut och cykla idag men tyvärr ligger frugan med dålig mage så det blir inget av det. Ju mer man cyklar destå mer vill man cykla. Igår passerade jag 600 mil.

//Skogling

Happy Witch Ride -07
Skogling skrev:
> Min hoj är nu helt färdigtoppsad. Det var
> skitigt fast jag doppat det vid Wira Bruk. Också
> imponerad över att allt funkade. Fast jag gick ju
> iofs igenom allt innan och är pedant. Nu har jag
> till och med plockat bort beläggen och rengjort
> inne i oket. Det behövdes.
>

Kan du inte ta en tur till Årsta, har en skitig hoj som behöver toppsas.

/STEFAN

Happy Witch Ride -07
Ja inte vare lerigt mellan Rävsta och Karby inte. Tycker ni att det var lerigt där så skall jag ringa er nån gång så kan ni få hänga med ut å smaka på riktig lera!

Så vad gnäller ni om? Fick ni lera på SPD-pumpsen eller? ;-)

Aron: Här har du dina hällar!
http://fullface.happymtb.org/filmer/TC070923.WMV

Om du vill köra dom snart igen så hör av dig. Vi kör dom varje söndag kl 10.

Stalle

Happy Witch Ride -07
glitch skrev:
> sämsta lercykel. Baksvingen är totalt
> feldesignad så att den samlar in all lera och
> skit den kan få tag på mellan stagen. Stundtals
> gick det inte ens att rulla hjulet för att det
> var så igensatt. Antar att de inte har lera i
> Taiwan?

Varje sund Trance-ägare bygger sig en liten skärm. Sparar dig gram, rengöring och service:

fender.jpg ht=418

I like it alot! Jag kör med 2,4or och de e lungt. Ere mycket lera så skrapar det lite men snurrar snart förbi istället för att fastna i fackverket.

Stalle

Happy Witch Ride -07
Jaha ser ut som ni fick en riktigt fin tur. Synd att en el bröt efter Brollsta en del av de finare sträckorna kommer därefter. Men det kommer fler tillfällen.

Happy Witch Ride -07
Happy Witch Ride -07 var enligt min uppfattning både BRA och ANUS. För det mensta under riden så tyckte jag det var mer inslag av ANUS..
Efter 2 minuters körning tog jag mig en tur över styret. Fortsatte med att Racing Ralph förådde mig och slank/kanade av en bergshäll som resulterade en blåslagen höfft.
Lera, gegga, klet och kladd.. Mina växlar funkade inte så bra tillsammans med allt det. Lunde knappt växla, kedjan slirade på den totalt igenkladdade kassetten, kedjan hakade upp och låste sig.. Inte mycket funkade. Efter matstoppet var det kroppen som inte började fungera. Pungont så in i H-VETE(!!!?), en blåslagen höfft, ett högerknä som inte ville vara med längre och lite rumpont.

Men men, trotts allt detta så var det bara att köra på! Trio mé Bumba tog sig till målet trotts allt! Ja, vi genade och cyklade en del landsväg i slutet. Men jag tror det räddade mig, skulle inte klarat av de sissta 2-3 milen i skogen. Men men, jag är glad och lycklig att jag och de trogna kamraterna i Trio Mé Bumba tog oss från punkt A till B i alla fall.

Happy Witch Ride -07
bruse skrev:
> Gumae: precis som det ska vara på en Witch.

;) Nästa år så jävlar!

Happy Witch Ride -07
Faktum är att mina NN också visar korden. Leran slipa duktigt ! Blir nog ett par nya 2,25" till våren.
Annars är dom klockers !

Aj, aj Gumae. Det är alltid trist att gå över styret. Tyvärr så är scotts HT inte så lämpade för riktigt stök.(Tycker jag) Det är för brant gaffelvinkel. Jag har har kört Scott så jag vet. Dom är snabba och bra på just snabba stigar men i stöket är den knepigt. Inte ens ett riserstyre hjälper.

Smek pungen ömt i kväll så skall du se att den piggnar till. :o)

//Skogling

Happy Witch Ride -07
Skogling skrev:
> Tyvärr så är scotts HT inte så
> lämpade för riktigt stök.(Tycker jag) Det är
> för brant gaffelvinkel. Jag har har kört Scott
> så jag vet. Dom är snabba och bra på just
> snabba stigar men i stöket är den knepigt. Inte
> ens ett riserstyre hjälper.

Ha ha... +1 på den. Vet inte hur många ggr man gick över styret på Scott. Men bra på asfalts-stoppies var den.

Happy Witch Ride -07
Kung Stalle skrev:
-
>
> Varje sund Trance-ägare bygger sig en liten
> skärm. Sparar dig gram, rengöring och service:
>
>

Ähum, byggbeskrivning tack :)

Happy Witch Ride -07
Nä verkligen inte men du kan ju komma lite högre upp och få bak tyngdpunkten något. Jag vet att jag ej gått på KTH men jag har testat en del cyklar och moddningar. :o)

Happy Witch Ride -07
Jo det ligger nog någonting i det du säger Skogling. Den är snabb som fan på "normal-stökiga" och "små-stökiga" stigar. Men när det blir "stökiga" stigar kan den kännas lite lätt bak. Har inte lidit jätte mycket av detta. Har vant mig vid min Scott och är jätte nöjd med den. De få gångerna man "lider" av den branta vinkeln kan jag ta ;)

*Smeker ömt*

Happy Witch Ride -07
Skogling skrev:
> Faktum är att mina NN också visar korden.

You tåkin to mi?

Det där är ju inte nedslipning medelst lera. Det där är ett riktigt hugg av en vass sten någonstans vid kommungränsen mellan Täby och Vallentuna.

Happy Witch Ride -07
Riser minskar ju kvickheten i styrningen lite vilket kan vara gynnsamt. I branta motlut kan det kanske vara lite svårare att få ned överkroppen på ett smidigt sätt för att få lite tyngd över framhjulet (för styrningens skull).

Happy Witch Ride -07
drivlina.jpg ht=725

Hur i h-e växlarna kunde fungera när drivlinan ser ut så här är ett mysterium. MTB-växlar är good shit som tidigare konstaterat.

Happy Witch Ride -07
glitch skrev:
> sämsta lercykel.

Och det säger du nu??

Hitta f.ö inget lås de sista dagarna over ther, sorry!

Happy Witch Ride -07
glitch skrev:
> > Hur i h-e växlarna kunde fungera när drivlinan
> ser ut så här är ett mysterium. MTB-växlar är
> good shit som tidigare konstaterat.

Heee, jag vet vad du egentligen vill?
psss, 29 och SS är grejer det.

Happy Witch Ride -07
Johan A skrev:
> glitch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För övrigt vill jag utse Giant Trance som
> årets
> > sämsta lercykel.
>
> Och det säger du nu??
>

Hur skulle jag veta det då? Har ju varit relativt lerfritt hittills :)

Scand skrev:
-------------------------------------------------------------
> Heee, jag vet vad du egentligen vill?
> psss, 29 och SS är grejer det.

Haha mina växlar funkade i alla fall felfritt till skillnad från DIN! ;-)

Happy Witch Ride -07
Scand skrev:
> Heee, jag vet vad du egentligen vill?
> psss, 29 och SS är grejer det.

Jag säger ingenting Scand, så har jag inget sagt... :)

Happy Witch Ride -07
glitch skrev:
> Hur skulle jag veta det då? Har ju varit relativt
> lerfritt hittills :)

Nu e det du som köper mig en annan ball ram, hör du det?

Happy Witch Ride -07
Ooo... har sett era bilder nu... å känslan av hur illa jag mådde efter 12-tiden kommer tillbaka.

Tips! Sup inte torsdag och fredag innan en witchride, tillnykringen blir en pina.

Har dessutom dragit på mig en förkylning.

Happy Witch Ride -07
Starkt att du kom så långt som du gjorde, asfalten hem kan inte ha varit rolig i det skick du såg ut att vara.
Du kommer igen nästa gång!

Happy Witch Ride -07
Vic skrev:
> Starkt att du kom så långt som du gjorde,
> asfalten hem kan inte ha varit rolig i det skick
> du såg ut att vara.
> Du kommer igen nästa gång!

Så här i efterhand ångrar jag att tog ledningsbanan... borde tagit asfalt från golfbanan ner till Angarn, och tagit den vägen genom skogen istället.... hade blivit samma sträcka i skogen, men mer rakt på hemmet istället för att runda skogen på asfalt.

Till nästa gång skall jag dricka ännu mer dagen före... så jag inte hinner bli bakfull innan vi är framme i Dandryd.

Happy Witch Ride -07
nej, jag också

men om enduroåkarna har kört upp ledningsgatan kanske jag nöjer mig med danderyd angarn tor. Det löser logistikproblemen också.

Happy Witch Ride -07
mytomspunnen skrev:
> Är det bara jag som längtar tillbaks?

Å, slutför den tanken. :-) Rikards förslag låter som en bra idé.

Tillbaka
Topp