Happykorrekt dubbdäck 2012

landen

Aktiv medlem
Vilket däck är det som gäller i skogen och varför? Aldrig kört med dubb och tänkte göra en beställning i veckan, men vilka?

Ultralite skrev:
-------------------------------------------------------
> Pro är 300 gram lättare/ däck men kanske inte
> så stor skillnad i övrigt??

Enorm skillnad säger bekanta som provat båda.

Jag har ice spiker på min nu och även om jag inte har något att jämföra med så är jag nöjd. MEN, jag hade nog inte köpt dubbat idag utan snarare bredare däck med redig mönstring istället. Cykeln väger bly med dubbisar på oxå, stort minus i tycker jag!

Det är inte automatiskt att ett dubbdäck är lika med vinterdäck, dubbdäck har man för att få fäste på is.

Jag körde en runda på Continental Mountain King 2.4 (RaceSport med black chili) igår kväll i 9 minusgrader och ett tunt lager snö och det gick fantastiskt bra, med lagom lågt lufttryck. Även på asfaltsvägen med snö på vägen dit ut. Däremot viftade hjulen ut åt sidan när jag passerade några ispartier, fick gå av och leda en gång.

Så min uppfattning är att breda grovmönstrade däck utan dubb funkar bra i skogen, så länge man tar det "isigt" vid isfläckar... :)

Tobias 74:a skrev:
> Jag körde en runda på Continental Mountain King
> 2.4 (RaceSport med black chili) igår kväll i 9
> minusgrader och ett tunt lager snö och det gick
> fantastiskt bra, med lagom lågt lufttryck. Även
> på asfaltsvägen med snö på vägen dit ut.
> Däremot viftade hjulen ut åt sidan när jag
> passerade några ispartier, fick gå av och leda
> en gång.
>
> Så min uppfattning är att breda grovmönstrade
> däck utan dubb funkar bra i skogen, så länge
> man tar det "isigt" vid isfläckar... :)

Jag körde odubbat igår med Baron fram och MKII bak. Fungerade hur bra som helst utom på ett ställe där jag inte var beredd på att det skulle vara is under snön. Sen fegade jag lite av ovana men där jag vågade stå på (mest uppför) greppade det precis som vanligt.

Dubbdäcksinköpet ser jag mer som en förberedelse inför senvintern när det tinat och frusit och är mycket isigare i skogen.

Köp så breda dubbdäck som möjligt, det är mitt tips.

Snö = Vanliga däck
Is = dubbdäck

Nästa vecka åker dubbdäcken på, det ska bli några plus efter helgen. Lite regn och så fryser det på igen. Då är det rodelbana, riktigt kul faktisk! :-)

/Leo

Sugen så "suomi 300 2.2" 750g enligt tillv. Xxl har dessa, pratade med en kille där som lovordade dessa väldigt! Dyra där 699st men imon 5/12 har de 25 procent rabatt om man prenumerera På deras nyhetsbrev. Visa upp mailet från din mobil i kassan. Jag tror jag skall slå till iallafall:-)

/Simon

Senast ändrad:
Tog ett par smala marathon i år, men i dagens snökaos så spårar de alldeles för lätt. Tror de funkar bättre på svartis och ren modd.

SimonO skrev:
> Sugen så "suomi 300 2.2" 750g enligt tillv. Xxl
> har dessa, pratade med en kille där som lovordade
> dessa väldigt! Dyra där 699st men imon 5/12 har
> de 25 procent rabatt om man prenumerera På deras
> nyhetsbrev. Visa upp mailet från din mobil i
> kassan. Jag tror jag skall slå till iallafall:-)
>
> /Simon

Jag köpte dom förra året och körde hela säsongen med dom, satte på dom i veckan igen, kört ett par turer och funkar lika bra iår, mycket nöjd! Bra grepp på is, men dom funkar fint i lös snö med. Skönt att slippa tänka på var det kan finnas en isfäck...

Cyklar man mycket på vintern, är dom en god investering!
Lycka till!
MP

Jag slog till på ett par Suomi Extreme 29" då de låg i 499:- lådan och med 25% rabatt på det kan jag inte klaga.
Fast jag hade hellre provat Scwalbes Ice Spiker Pro 29" med en miljard dubbar, kevlar och lägre vikt. Men för dubbla pengen hoppar jag över dem.

Nu vill jag bara ha lite barmark så jag kan köra in dem.

Inkörning av ice spikers?
Har just monterat mina dubbdäck men nu ligger snön och isen redan så att köra in på ren asfalt går inte, får försöka köra försiktigt första milen till och från jobbet men vilket däckstryck bör man ha vid inkörningen? Vill verkligen inte tappa dubb i onödan på så dyra däck.

Jag funderar på att byta tillbaka till odubbat, de gör ju ingen nytta i det här vädret ändå, 20min för att sätta på dem igen sen om det skulle bli isigt ute kan man ju ta!

Kanske inte Happy-korrekt med så tunga däck men det blev i alla fall ICE-Spiker från Schwalbe för 34,95 Euro styck. Även ett par conti RaceKing med blackChilli för 31,90 styck slank med. Beställde i söndags och i onsdags hade leveransförsök skett men hämtade på utlämningsstället idag. Provkörde ca 1,5mil på snö/isbelagd asfalt och än verkar alla dubbar sitta kvar.

Bilagor

• DSC02273.JPG
    DSC02273.JPG
    84.2 KB · Besök: 13
Tillbaka
Topp