[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Jajjemän nu har man fått trimkittet till hojarna, synd bara att man inte har några hojar å sätta dem på. Men nya cyklar va ju en smal sak att fixa så nu väntar man spännt på 2 nya att sätta hjulen på. Gumman fortsätter på 26" men jag har tänkt prova en sån däringa storhjuling nästa säsong. Spännande!!!

Bilagor

• 20121020_135056.jpg
    20121020_135056.jpg
    58.8 KB · Besök: 51
Trevligt X-Race! Prydliga hjul. Du håller oss väl underrättade vad ni rullar med nästa år! ;-)

@Segling: Du menar väl inte att du körde idag? Själv promenerade jag idag i bäckarna som vi brukar cykla på. Ägnade mig åt dräneringsarbete i skogen och det ska bli intressant att se vissa avsnitt som kommer att vara stenigare när det torkat upp. Myllan spolas bort och det kan faktiskt bli bättre på något ställe. Det var annars översvämmning på stigen bakom Björnmyrastugan.

Är det någon som tänkt sig att ta en kvällstur de närmaste dagarna måndag-onsdag?

Vill gärna försöka komma ut en tur eller två, om det inte fortsätter att regna vill säga!

Var ute en sväng igår för att lufta Wille och vad som skulle vara ett lungt distanspass slutade med ett hysteriskt tempolopp, "så det kan bli" jag tog banvallen från jössefors upp mot koppom och passerade Krokebol station och döm om min förvåning SJ har lagt ner biljettförsäljningen även i Krokebol, vi bor i en glesbygd det är helt säkert. Kan rekomendera denna väg till er som inte vill snubbla över rötter och stenar, vada i vatten till knäna och bara vill ha en liten trevlig tripp ute i skogen det är helt torrt och fint.
Första testen med XT prylarna vilken dröm, kändes som en sekvensiell låda på en F1 bil. kan verkligen rekommendera dessa.

Bilagor

• Bild 2 2042.jpg
    Bild 2 2042.jpg
    118.1 KB · Besök: 52
Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Snackar vi tisdag hänger jag på. Mycket
> cykelsugen nu!

Visst kan vi köra på tisdag, kan va klar till kl18.

Kan även köra idag och på onsdag om någon vill, får ju försöka köra så mycket det går den veckan man jobbar dagen.

Fint då kör vi kl 18 från någon plats? Kanske hinner med onsdag också, får se....

@Pelle plutt: Bra dränering på den där sträckan med allt grus. Lämplig som sträcka tidig vår eller sen höst. Häftigt syn också med den där lilla tågstation mitt ute i ingenstans när tågrälsen är borta sedan länge tillbaka. Sträckan finns ju här: http://www.bikeinarvika.com/sv/mountainbike/ranken-runt.html

Edit: till Pelle plopp

Senast ändrad:
Vi får fundera på vägval tills imorgon, Mats hänger nog på imorgon och stigletarn kunde på onsdag, så det blir en tur då med vid 18 tiden bara vädret är med oss.

Tiki, du får äran att välja område ikväll.

Körde en runda uppe i Rackstad igår och där var det lite blött på sina ställen men också en del hyfsat torra stigar, så fundera ut någon fin tur du vill köra i kväll om du har lust, så hänger jag på. Klar att köra till kl 18 från vald startplats.

Vi kan gärna ta Rackstad och samlas kl 18 vid Bilbolaget. Fast kan vi undvika slalombackens nedre del för det är så himla sörjigt?

Visst vi kan köra Rackstad, men tror inte att slalombackens nedre del är den som är värst i nuläget. Bra att ha en skärm bak åtminstone, för det skvätter upp en hel del på vissa partier. Stigen ner från gallberget är rena bäcken, iallafall den nedre delen.
Hyfsat torra = Lätt fuktiga

HeSa skrev:
......Stigen ner från gallberget är rena
> bäcken, iallafall den nedre delen.
---------------------------------------
Cykla på barrmattor är så mycket 2012. 2013 är det stenskravel som gäller! Stigarna blir strålande för bakdämpat.

Tiki skrev:

> Cykla på barrmattor är så mycket 2012. 2013 är
> det stenskravel som gäller! Stigarna blir
> strålande för bakdämpat.

Visst, men ännu är det 2012. Men vi får väl riva upp lite mer grus då, så det kommer fram ännu mer sten.

Då kör vi på: Bilbolaget kl 18.

Sätt på bakskärmen så kör vi så länge vi är någorlunda torra. Lerinpackning är det ju en del som betalar för, vi får det gratis. :-)

Senast ändrad:
Lampor äntligen levererade.
Små och lätta.

Fungerade ypperligt i skogen , en lampa på styret som lyser upp strax framför cykeln och en lampa på hjälmen som lyser upp längre framför cykeln och framför allt lyser upp dit du tittar.
En liten röd lampa bak på cykeln.

Testade även på kolsvart landsväg,fungerade ypperligt , 1800 lumen motsvarar 100 Watt, hur många har 100 watt på bilens helljus?

Ser fram emot ett MTB pass som startar mitt i natten när alla andra sover!!!

Kul Segling då hänger du på i skogen framöver. Vi hade en go kvällsrunda i Rackstad häromdagen. Det var förvånansvärt "torrt" i skogen. Nu försvinner jag en sväng men återkommer och då med en kralligare lampa hoppas jag.

I morgon kl. 11:00 kör vi en deltävling i Värmlandsserien i Cyclocross vid elljusbanan på Vik. Det finns öppen klass för MTB.

Kom och kör eller var publik. Men våga inte stanna hemma!

Körde en oannonserad minirunda pga. tidsbrist. Nu var det riktigt bra igen i skogen. Lite frusen mark och det har torkat upp snabbt runt Storkasberget och Långtjärn. Kan rekommenderas!

Stigletar´n skrev:
> Magkänsla....kittlande?
> Tiki och ni andra som tycker om lek i
> nedförsbackarna bör kolla in den här:
>
> =player_detailpage
>
> Den driftige anmäler sig för nästa åk.

Mmmmmm lite annorlunda från Gallberget...

Stigletar´n skrev:
> Magkänsla....kittlande?
> Tiki och ni andra som tycker om lek ..........

> Den driftige anmäler sig för nästa åk.

Det finns också en anledning att se .........

HeSa skrev:
> Stigletar´n skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Magkänsla....kittlande?
> > Tiki och ni andra som tycker om lek ..........
>
> > Den driftige anmäler sig för nästa åk.
>
>
> Det finns också en anledning att se .........
>
>

Aj...........

Ahh kraschfilmen var rentav otäck. Den andra rullen var sjysst. Den här som 42HZ postat i you tube-tråden är häftig, särskilt på slutet:

Frolic, riktigt snygga bilder! Hade gärna kommit och kikat men hann inte allt den dagen.

KVÄLLSTUR PÅ ONSDAG

Tänkte ta en tur på onsdag kväll vid 18 snåret,så om det finns några cykelsugna MTB:are som vill hänga på så vore det väldigt kul. Riktigt kul i mörkret när vi varit ett gäng, helt klart en annan upplevelse än på dagen.

Vägval kan vi bestämma efter önskemål, det enda jag kan säga efter helgens turer på lördag o söndag är att det inte spelar så stor roll var man kör, blött både på stigarna och grusvägarna.
Det är bara att acceptera vätan nu i höst (sommaren var väl inte helt torr den heller), för det verkar ju inte vara någon hejd på regnandet.

Tänkte inviga en ny cykellampa, kan tänka mig en kvällstur imorgon tisdag eller onsdag. Vädret ser bättre ut på onsdag men det kanske funkar imorgon också. Någon som vill med? Kör nog kring Storkasberget.

Klart man vill med, men som du skrev så lovar prognosen något bättre imorgon. Bara det håller uppe med regnandet så kör vi, men det är ju lättare sagt än gjort. Vi kan ju avvakta dagen och se hur det ser ut i kväll. Jag kan vara klar till 18-tiden, likaså imorgon.

Här stretar man hemåt i duggregnet i godan ro när hela Sågudden helt plötsligt lyses upp av 2x2 lampor/strålkastare. Jösses, ni måste se varenda kotte i skogen.

Undertecknad, HeSa och Mats hade en riktigt fin tur igår. Blött där det var blött hela sommaren annars ett bra underlag att leka på.

Enda plumpen var avverkningen som skett efter "betongspången" sydost om Långtjärn (delar av röd linje). Måtte gudarna vara med oss att de ska ta bort alla liggande småträd som nu omöjliggjort cykling på detta fina stigavsnitt! Bävrar och skogsägare tycks tävla om att jävlas med oss längs denna stig.

langtjarr-o-lanktornet-vers.gif

HannaK skrev:
> Här stretar man hemåt i duggregnet i godan ro
> när hela Sågudden helt plötsligt lyses upp av
> 2x2 lampor/strålkastare. Jösses, ni måste se
> varenda kotte i skogen.

Jodå, ljuset räcker för att se det man behöver se även vid lite fart.

Sorry HannaK att jag inte stannade för en pratstund men hade farten uppe(såg inte att det var du förrän jag nästan var jämsides med dig) och det började bli lite sent samt att vädret åter hade fått för sig att regna. Men skaffa en lampa till själv och häng på i skogen vet ja, fan va kul det är i mörkret.

Tiki skrev:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
>Undertecknad, HeSa och Mats hade en riktigt fin tur igår. Blött där det var blött hela sommaren >annars ett bra underlag att leka på.

Riktigt kul var det, men fuktigheten (regnet) gjorde att det blev rejält halt också dessvärre men lite sladdande är ju lek det med.

Vintertur på lördag vid 11 tiden?

Är det någon som vill med på årets kanske sista tur, då det verkar som prognosen visar allt fler dagar med snö framöver. Det ligger tydligen enligt uppgifter redan ca 10 cm snö lite här och var utom just i stan.

HeSa och moi tog en jäkla fin vintertur kring Storkasberget med i princip barmark på lägre höjderna och ca 15 cm snö i den högre terrängen. Förutom i rena lössnön var greppet riktigt bra med fasta stigar. Rekommenderas! Lite kylslaget om fingrarna mot slutet så vantar hade varit att föredra.

Äntligen okey ljus - dax för kamera!

HeSa fokuserar på att följa stigen mellan Storkasberget och Björnmyra.
HeSa1.jpg

HeSa2.jpg

Fältet vid Örshulta var småklurigt att få grepp på en dag som denna. Bra för balansen!
HeSa3.jpg

Vintermys vid utför`n i Örshulta
Jo-1.jpg

Ceremoniell känsla genom portalen på traktorvägen vid Nordal.
Jo-2.jpg

När fingrarna tinat framför brasan blev jag sugen på en tur imorgon igen. Är det någon som vill med? Tid är flexibelt men dagsljus gäller.

Hej alla glada skogsåkare!

Är det någon som är intresserad av ett par sprillans nya däck?

Det finns ett par Schwalbe Racing Ralph Evolution, TL-Ready, 26 x 2,1 (54-559) till salu för 450:-. Det är ungefär halva priset medräknat frakten hem från ngn av inköpställena på nätet.

Skriv på forumet om det finns intresse, eller ta kontakt på annat sätt, tex sms. Tiki och Hesa har mitt mobilnummer.

/Stigletar´n

Riktigt bra jobbat med mtb-skolan Jansson99. Kul om det kan fara runt knattar på stigarna kommande säsong.

Roade mig idag med att bygga spångar på två ställen. Kan vara gôtt att rulla över de ständiga blöthålen när sommaren kommer...

Jaha ja då har man äntligen fått tummen ur och köpt ordentlig lampa å då blir det smällkalt och snö som det ser ut, man får väl helt enkelt kanske ta fram skidorna snart, men det kommer att beställas dubbdäck om det här vädret håller i sig. Har inte varit så aktiv på forumet men det ska jag försöka ändra på nu när butiken äntligen är klar, så nu ska det väl förhoppningsvis finnas lite mer tid på kvällar och helger att vara med och leka med er andra :-). Ha en fortsatt bra kväll!

X-Race skrev:
-------------------------------------------------....Har inte varit så aktiv på forumet men det
> ska jag försöka ändra på nu när butiken
> äntligen är klar....

Cykelbutik?

Vi har piffat upp AIS klubbstuga under hösten. Nu skulle vi behöva några coola cykelposters. Finns det någon som har några?

Jag har en FOX Shox Poster som jag kan skänka, inga problem. Jovisst är det en liten cykelbutik, ute på Mossebrg så har jag hyst in mig i RK Ride Parts lokaler, Maskingränd 1, har ett litet hörn där det finns några hojar utställda, tillbehör och reservdelar. Det är dock begränsat med yta så det kommer fortsatt att finnas både cyklar och grejer hemma på Kolonigatan 19. Jag är på plats på Mosseberg måndag - fredag mellan 8:00 - 17:00 så kom ut å töla lite cykel om ni har vägarna förbi.

Jocke
(x-race)

Tillbaka
Topp