Happyrides i Huddinge (omdöpt)

Hallå, vad sägs om att cykla i lida imorgon kväll?
Jag är sugen på att ta en runda där med start typ 19 och en runda på en en och en halv timme.
Någon som vill med?

Vi körde boda rundorna (grön och röd), tort och fint var det! Sista backen ner till parkering fick jag snakebite, skönt att bilen var bara 100m bortta. ;-)

Jag bara gissar att det är Huddinge kommun som har fixat till rena motorväarna över de blöta partierna på Sörmlandsleden 6:1-etappen. Fint flyt i Visättra blir det i alla fall!

2013-08-2119.04.51a.jpg

Jag tänkte att det var etappansvarig som byggt dem. Men maffiga är dom, det flyter ju ända uppifrån bergskammen fram dit där du tog bilden...

Tänkte bara lobba lite för Gömmaren här: http://happymtb.org/turtips/388/ 5,8km "lätt"cyklat spår (för att vara Gömmar-skogen alltså). Utgår ifrån gröna spåret från och till brandgatan, med några nydragningar för att få bort det värsta "brötet".

Tänker inte våga mig på att "snitsla upp" spåret, eftersom den NS-spång/hopp som byggdes för två veckor sedan över ett nedfallet träd, nu blivit gruvligt slaktat!
Bättre att köra banvisning nån gång framöver, kanske nästa vecka eller så...

Trevlig helg // Larsa :D

Provade Larsas nya spår vid Gömmaren idag. Tack för det spåret.
Fint spår som ligger perfekt till så att jag snabbt kan cykla dit hemifrån tom på en kvällstur.
Första gången i skogen med spd-pedaler gav en 4-5 spd-vurpor, till viss del beroende på splittrad koncentration då jag skulle navigera samtidigt mha telefonen. Lyckades ändå åka fel ett par gånger och det blev lite stressigt för att hinna ut ur skogen innan det blev mörkt vilket jag lyckades nätt och jämnt med. Detta känns dock som ett bra tränings-spår för mig. Lite för svårt bitvis men ändå inom räckhåll känns det som.

Verkar som att spåret vid Gömmaren är något som skulle kunna prövas inom snar framtid, tyvärr blev det en OTB vid Lida i mitten av juli som orsakade en AC-luxation (ligiment utdraget i höger nyckelben)

Går bra att cykla men försöker hålla mig borta från dem värsta partierna i skogen (så man inte vurpar igen) blir tyvärr bara "grusvägar" för mig.. =(

Ah! Trevligt att höra att du gillade spåret!
Lite trixigt på en del ställen men nån teknikutmaning ska det ju va. (Annars kan man ju lika gärna köra grusväg ;)
Visar gärna spåret inkl förlängningen nästa vecka, dock osäker ang vilken dag jag kan.
Såg bud om onsdag, ska försöka planera för det.
// Larsa

telle skrev:
-------------------------------------------------------
> ½OT:
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17433107.
> ab
>
> Läskigt, nån som var ute i gömmarskogen igår?
> :-|
>
> //T

Shaizzeee! Nu tappade jag lusten att hoja där...
Jag kan förresten bara cykla på tisdag denna vecka, så man kanske skulle köra Tisdagsrajd istället denna vecka.
Ni andra som tänkte cykla på onsdag kan ju ta hjälp av PeterÄlvsjö om han har möjlighet.
// Larsa

Jag däckades av en förkylning i fredags så det blev ingen cykling alls i helgen så jag tänkte ligga lågt denna vecka. En jobbarkompis ville följa med på "Visättra runt" nästa helg så jag måste bli kurant tills dess.
Sen börjar det väl bli väl mörkt på kvällarna nu? När jag åkte i torsdags höll jag knappt på att hitta ur skogen i mörkret på slutet.

PeterÄlvsjö skrev:
> Sen börjar det väl bli väl mörkt på
> kvällarna nu? När jag åkte i torsdags höll jag
> knappt på att hitta ur skogen i mörkret på
> slutet.

Det löser du billigast genom två av dessa: http://viewitem.eim.ebay.se/CREE-XM...-4-Modes-6Colors-Waterproof/310675450663/item En på hjälmen och en på styret, samt denna: http://viewitem.eim.ebay.se/Wide-An...pine-and-Gemini-Bike-Lights/251327805403/item som du sätter på styret-lampan.

Har du brottom går du och köper likvärdiga lampor på XXL för 500kr/st, Wide Angle-linsen kommer hem på ca tre dgr.

Lycka till med förkyldningen.

Till övriga Huddinge-rajders, vill ni ha en guide'ning av TT-spåret i Gömmaren så kan jag köra på tisdag, annars får vi ta det nästa vecka.
Meddela i tråden om intresse finns senast imorn kl 16, så jag vet om jag ska cykla till Snäckan eller HBB...

Ciao! // Larsa

Skulle gissa på att spåret tar en timme att köra så ska vi klara oss utan pannlampa bör vi ses vid Snäckan till kl 18. Har vi pannlampor kan jag köra fram tills 21 då det börjar bli dax att vända hem till kudden ;) // L

Vi är två som har pannlampor, dock är jag själv pannlampe-oskuld och testar gärna. Jag osäker på ifall den tredje har det. Ska kolla... Återkommer så snart som möjligt.

Edit: Har fått tag på person tre, tydligen hemma å sjuk. Så det blir två med pannlampa. Kanske mötas vd 19, så man hinner hem efter jobbet, eller är det för sent?

Senast ändrad:
OK. Person nummer två kunde inte förens klockan 19, men ifall du inte vill/kan köra så sent så kan vi kanske ta det en annan gång.

larsaw skrev:
> telle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ½OT:
> >
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17433107.
>
> > ab
> >
> > Läskigt, nån som var ute i gömmarskogen
> igår?
> > :-|
> >
> > //T
>
> Shaizzeee! Nu tappade jag lusten att hoja där...

Sannolikheten att det kommer att ske igen är väll väldigt låg så att jag skulle inte vara så oroligt! ;)
Som tur var bestämde jag mig för att cykla kring Flottsbro igår!
/E

pupe skrev:
> Klockan 19 vid Sea Hund och Katt blir utmärkt. cs
> där

Topp! Och som E. skrev här ovan så tror jag också vi slipper se mördare i skogen, möjlig nån konstapel med hund ;)
// L

Tusan, Tisdagsrajd eller Gömmaren. Mördande konkurrens om oss vilsna. Bestämmer imöra men lutar åt Huddinge. Lite mer GW-känsla.

Som i barndomen när det skulle lekas tjuv o polis, fast nu på riktigt och på cykel!
Kan det bli bättre? Kanske skulle måla lamp-linsen blå och köra med blink-mode också för maximal känsla ;) // L

Ni är så snabba i vändningarna... skulle vara kul med en guidad tur på Gömmaren TT, men har lite svårt att komma loss på veckodagarna så jag kanske ger mig på den själv med hjälp av GPS:en.
Brukar cykla svart/vita från Glömsta till ryttarhalsvägen, det är ju otroligt fint där och inte allt för mycket stök och bök... men det är ju alltid bra med roliga alternativ.
Finns det några riktlinjer för att hitta kring Gömmaren TT, för jag antar att den inte är uppmärkt. Men den ser ut att kunna följa lite andra markeringar bitvis?

I alla fall så tog jag mig friheten att lägga upp den på Runtastic för att underlätta om jag hamnar fel, hoppas det är ok (säg till om det inte är det, så tar jag ner den).
http://www.runtastic.com/en/routes/gommarens-tt

//Snaggen

snaggen skrev:
> Ni är så snabba i vändningarna... skulle vara
> kul med en guidad tur på Gömmaren TT, men har
> lite svårt att komma loss på veckodagarna så
> jag kanske ger mig på den själv med hjälp av
> GPS:en.
> Brukar cykla svart/vita från Glömsta till
> ryttarhalsvägen, det är ju otroligt fint där
> och inte allt för mycket stök och bök... men
> det är ju alltid bra med roliga alternativ.
> Finns det några riktlinjer för att hitta kring
> Gömmaren TT, för jag antar att den inte är
> uppmärkt. Men den ser ut att kunna följa lite
> andra markeringar bitvis?
>
> I alla fall så tog jag mig friheten att lägga
> upp den på Runtastic för att underlätta om jag
> hamnar fel, hoppas det är ok (säg till om det
> inte är det, så tar jag ner den).
> http://www.runtastic.com/en/routes/gommarens-tt
>
> //Snaggen

+1 Självklart ska du lägga upp den där, f.o.m. onsdag kommer även den längre Gömmaren TTL att finnas o tillgå.

Och jo en hel del går ju fortfarande på befintliga Gröna/Svart-Vita leden samt ett litet intrång på häststigen, så kör försiktigt och respektfullt där.

// L

Jag hittade runt med MotionX och det gick hyfsat bra och mestadels lättnavigerat.
Jag missade efter ca 75% av sträckan när man är nästan uppe vid KungensKurva.
På höger sida av en rätt bred stig så finns då ett nerfallet träd. Lite gömt vid trädet skall man ta 90 grader höger ifrån den breda stigen som fortsätter framåt. Där missade jag och fortsatte några hundra meter tills stigen försvann i ett surområde. Sen blev det lite fel på slutet när det bara var 200 meter kvar innan man var ute på vägen igen. Men jag var stressad då för det var nästan mörkt och jag inte hade några lampor.
Tänkte försöka åka sträckan igen i helgen om vädret tillåter.

Jag tänker nog försöka ge mig på Gömmaren TT på Söndag om det är ok väder, får se hur det går att hitta runt med hjälp av min runtastic-rutt. Om någon som känner sig redan ha koll på den, planerar en tur under Söndagen, samt om man orkar vänta på en MTB-nybörjare (som dessutom är extra försiktig pga nyligt införskaffade SPD-pedaler) så får ni gärna säga till.

Gryyyym tur larsaw! Kände igen mig säkert 3 gånger. Gömmaren har sina gömmor.
Du får döpa stigen vid blå/vita polisbanden. Kanske GW eller bara blå/vita? ;-)
Thanks, Magnus

Mang0 skrev:
> Gryyyym tur larsaw! Kände igen mig säkert 3
> gånger. Gömmaren har sina gömmor.
> Du får döpa stigen vid blå/vita polisbanden.
> Kanske GW eller bara blå/vita? ;-)
> Thanks, Magnus

Tack själv allihopa, nöjet var på min sida!
Sitter här och våndas över att mitt GPS-spår blev så kasst, nån som kan PM'a mig ett GPS-spår från ex en Garmin eller dyligt?

Under tiden får ni njuta av snitslingen på "mördarstigen" ;)
Photo2013-09-10195753.jpg

// Larsa :/

pupe skrev:
> Tja. Jag har rundan inspelad, dock är den ända
> hemifrån och tillbaka. Är det av intresse
> ändå?

Yes please! Du har PM.
// L

Hej igen allihopa!
Tyvärr har jag inte lyckats konvertera GPS-spåren till en användbar PGX-fil att ladda upp här under turtips MEN jag har i allafall lyckats lägga upp den som http://app.strava.com/segments/5456356 -segment samt http://my.viewranger.com/route/details/MjE3MzE= -rutt
Så ni får hålla till godo med dessa så länge, vill ni ha spåret som GPX så finns det här: https://www.dropbox.com/s/s1wr1jlrhv8keeb/Gömmaren TTL.gpx
samt den kortare varianten: https://www.dropbox.com/s/pf2zvrjk5b0zsnf/Gömmarens TT.gpx

Ciao! // Larsa :/

Tillbaka
Topp