Har beslutsånget mellan El-Mtb eller vanlig.

Nej men alltså akustisk som motsats till el (elgitarr vs akustisk gitarr).

Motsatsen till en 'analog cykel' borde ju vara en 'digital cykel', inte en elcykel.

Som sagt - det finns olika tankar kring rättspatos hos befolkningen. Somliga försöker följa lagar och regler, andra bryter mot lagen i tysthet. En tredje kategori fotograferar och laddar upp på internet, eller skriver raplåtar för den delen, för att skryta om när de gör det.
250w och 25 km/h alltså en helt vanlig cykel. Men det är alltid kul att kunna reta upp er 😁

250w och 25 km/h alltså en helt vanlig cykel. Men det är alltid kul att kunna reta upp er 😁
Jag är inte uppretad. Jag är förvånad över att så många inte verkar bekymra sig om att följa Sveriges lagar och regler. Att dessutom skryta om det är något jag har ännu svårare att förstå.

Från länken i mitt första inlägg:
"Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten."

Elcykel != Vanlig cykel

Jag är inte uppretad. Jag är förvånad över att så många inte verkar bekymra sig om att följa Sveriges lagar och regler. Att dessutom skryta om det är något jag har ännu svårare att förstå.

"Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten."

Elcykel != Vanlig cykel
Det är okej att inte förstå allt

Elcykel != Vanlig cykel
Vad säger du om att jag, när jag ligger och kör racer i 30 km/h på CB, blir omkörd av elcyklister? Ibland kör dom JÄVLIGT fort. 😬

Vad säger du om att jag, när jag ligger och kör racer i 30 km/h på CB, blir omkörd av elcyklister? Ibland kör dom JÄVLIGT fort. 😬
Jag säger att om trådskaparen vill, med gott samvete och inom lagens råmärken, kunna cykla i skogen, så bör denne satsa på en, i lagens mening, vanlig cykel (utan motor alltså).
Jag menar vidare att de som skryter i tråden med att de medvetet bryter mot lagen, och uppmanar andra (dvs. trådskaparen) att också göra det, inte har ordentligt på fötterna.

Skiljer ganska exakt

Diff = (strava KOM) - (orkar inte hela vägen upp)

I en test på mig alltså

EDIT. Jag tittar snett i en blanding av avundsjuka och övertygelse att snart är det slut på mtb i skogen.
Jag vet redan att jag kommer att landa i att det är lika bra att själv joina festen. Fast vill ju gärna ha gasen på styret.

Från artikeln länkad i #34:

Across Austria, Germany, the Netherlands, France, Italy, the UK, Spain and Switzerland, the total number of electric bikes sold in 2023 dropped from roughly 4.2 million to 4 million. This drop came despite large-scale discounting and marketing efforts by brands and distributors, according to Bike EU.

Year-over-year sales in 2024 fell by -9.65% in the UK, -15.76% in France and -19.09% in Spain.

Vad finns det för roliga stök-HT nuförtiden?

Rose Bonero är bra. Men ser nu att den nuförtiden bara finns som e-MTB, i utförsäljning med bra rabatt, såklart.

Från artikeln länkad i #34:

Across Austria, Germany, the Netherlands, France, Italy, the UK, Spain and Switzerland, the total number of electric bikes sold in 2023 dropped from roughly 4.2 million to 4 million. This drop came despite large-scale discounting and marketing efforts by brands and distributors, according to Bike EU.

Year-over-year sales in 2024 fell by -9.65% in the UK, -15.76% in France and -19.09% in Spain.

Rose Binero är bra. Men ser nu att den nuförtiden bara finns som e-MTB, i utförsäljning med bra rabatt, såklart.
Då har vi en vinnare!

Tillbaka
Topp