Har beslutsånget mellan El-Mtb eller vanlig.

Nej men alltså akustisk som motsats till el (elgitarr vs akustisk gitarr).

Motsatsen till en 'analog cykel' borde ju vara en 'digital cykel', inte en elcykel.

Som sagt - det finns olika tankar kring rättspatos hos befolkningen. Somliga försöker följa lagar och regler, andra bryter mot lagen i tysthet. En tredje kategori fotograferar och laddar upp på internet, eller skriver raplåtar för den delen, för att skryta om när de gör det.
250w och 25 km/h alltså en helt vanlig cykel. Men det är alltid kul att kunna reta upp er 😁

250w och 25 km/h alltså en helt vanlig cykel. Men det är alltid kul att kunna reta upp er 😁
Jag är inte uppretad. Jag är förvånad över att så många inte verkar bekymra sig om att följa Sveriges lagar och regler. Att dessutom skryta om det är något jag har ännu svårare att förstå.

Från länken i mitt första inlägg:
"Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten."

Elcykel != Vanlig cykel

Jag är inte uppretad. Jag är förvånad över att så många inte verkar bekymra sig om att följa Sveriges lagar och regler. Att dessutom skryta om det är något jag har ännu svårare att förstå.

"Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten."

Elcykel != Vanlig cykel
Det är okej att inte förstå allt

Elcykel != Vanlig cykel
Vad säger du om att jag, när jag ligger och kör racer i 30 km/h på CB, blir omkörd av elcyklister? Ibland kör dom JÄVLIGT fort. 😬

Vad säger du om att jag, när jag ligger och kör racer i 30 km/h på CB, blir omkörd av elcyklister? Ibland kör dom JÄVLIGT fort. 😬
Jag säger att om trådskaparen vill, med gott samvete och inom lagens råmärken, kunna cykla i skogen, så bör denne satsa på en, i lagens mening, vanlig cykel (utan motor alltså).
Jag menar vidare att de som skryter i tråden med att de medvetet bryter mot lagen, och uppmanar andra (dvs. trådskaparen) att också göra det, inte har ordentligt på fötterna.

Skiljer ganska exakt

Diff = (strava KOM) - (orkar inte hela vägen upp)

I en test på mig alltså

EDIT. Jag tittar snett i en blanding av avundsjuka och övertygelse att snart är det slut på mtb i skogen.
Jag vet redan att jag kommer att landa i att det är lika bra att själv joina festen. Fast vill ju gärna ha gasen på styret.

Från artikeln länkad i #34:

Across Austria, Germany, the Netherlands, France, Italy, the UK, Spain and Switzerland, the total number of electric bikes sold in 2023 dropped from roughly 4.2 million to 4 million. This drop came despite large-scale discounting and marketing efforts by brands and distributors, according to Bike EU.

Year-over-year sales in 2024 fell by -9.65% in the UK, -15.76% in France and -19.09% in Spain.

Vad finns det för roliga stök-HT nuförtiden?

Rose Bonero är bra. Men ser nu att den nuförtiden bara finns som e-MTB, i utförsäljning med bra rabatt, såklart.

Från artikeln länkad i #34:

Across Austria, Germany, the Netherlands, France, Italy, the UK, Spain and Switzerland, the total number of electric bikes sold in 2023 dropped from roughly 4.2 million to 4 million. This drop came despite large-scale discounting and marketing efforts by brands and distributors, according to Bike EU.

Year-over-year sales in 2024 fell by -9.65% in the UK, -15.76% in France and -19.09% in Spain.

Rose Binero är bra. Men ser nu att den nuförtiden bara finns som e-MTB, i utförsäljning med bra rabatt, såklart.
Då har vi en vinnare!

Trots att vi fjantar oss här ibland (inkl. oändligt med fördomar om elcyklar/elcyklister) så tycker jag du måste göra det du själv känner för.

Dvs, är du inte superförtjust i träning (eller kanske bara omotiverad) och tror att en elcykel leder till att du tar dig ut oftare så kör med det. Jag tror att man kan röra benen och hjälptrampa, dvs man får lite träning trots eldrift också (win-win).

Annars så är det väl ytterst få här som enbart har en cykel (det är åtminstone ovanligt), genom flera garderar du dig (win-win).

Dvs köp en elcykel + en muskeldriven cykel + en motorcykel, när du sedan blir fast kan du även komplettera med en gravelcykel och en lvgcykel. Men helt ok att börja med en st. (y) En bra el-mtb måste rimligen vara väldigt rolig (även om det lyser varningslampor för "kraschrisk"och svindyra reparationer framför mina ögon).

Senast ändrad:
Ska klicka hem den utan el :)

Behöver ändå bygga upp lite flås, så känns mest rätt.
Får klura vidare tills nästa sommar om evntuellt eMTB
I väntan på leverans kan jag erbjuda detta lästips:

😉

I väntan på leverans kan jag erbjuda detta lästips:

😉
Jag kan sammanfatta så man slipper läsa 4345 inlägg: den lagstiftande myndigheten säger att en elcykel är en cykel. Naturvårdsverket säger att en elcykel är motoriserad och därför trots allt inte riktigt är en cykel och därför får den inte köras i naturen. Om man inte frågar markägaren för då får man göra avsteg från den regeln.

Summa summarum: man kan finna stöd både för att elcykel är förbjudet i terrängen och att det är tillåtet. Frågan är aldrig avgjord av rättslig instans (och lär aldrig bli det om jag får gissa).

jag har själv cyklat mtb från och till sedan dom började tillverkas utan att för den skull varit en inbiten mtb cylist, jag har även kört landsväg några år och nu haft uppehåll några år då jag fått en del fysika problem tillsammans med lathet osv, det är bara att erkänna.
nu fick jag möjligheten att ta ut en förmånscykel och var först inriktad på en frän mtb men pratade om saken med en kompis som har samma problem med bla knäna som mig och han hade skaffat en emtb och förklarade att nu tar han sig ut och det är mycket roligare och träningen/nöjet blir gjort och jag som alltid kallat allt vad elbil/cykel etc för miljömuppsaker osv. tänkte om och nu har jag en emtb och efter att par veckor så var det för mig det bästa valet och det är skitkul att fara ut i skogen och hojja som om jag var 20 igen (missförstå mig rätt).
och vill man ha träning så är det ju faktiskt ännu enklare med en elhoj, du styr ju själv hur mycket assistans av motorn du tar ut och när man är slut och det kanske börjar gnissla och värka av någon skada så är det ju bara öka på assistansen och fortsätta istället för att utan elassistans tvingas att avsluta, det är min egen erfarenhet i frågan

Bilagor

• hojjen.webp
    hojjen.webp
    1.1 MB · Besök: 6
Om/när det klargörs så tror jag mtb åker med också.
Hur man nu ska övervaka det. Slutar med el-cross i skogen också och där är vi redan.

Att det är kul är det ingen tvekan om. Inte minst cross

Om/när det klargörs så tror jag mtb åker med också.
Hur man nu ska övervaka det. Slutar med el-cross i skogen också och där är vi redan.

Att det är kul är det ingen tvekan om. Inte minst cross
Tror det också. Det finns inga rimliga skäl till att el-MTB med en cykel som lagen säger är en cykel skulle vara förbjuden men en annan cykel tillåten. Lagen om elcyklar är väl EU-gemensam så att Sverige skulle ha en egen klassning känns utesluten? Alla cyklar kan ju sägas ”slita” på naturen. Då ryker nog all cykling enligt allemansrätten i naturen utom på särskilda tillåtna leder. Skulle inte bli särskilt bra för oss cyklister som kollektiv. Trots allt är det nog bäst för oss cyklister om ingen drar detta till sin spets i rätten tror jag.

E-mtb går ju fetbort om man inte är handikappad. Kombinationen av adrenalin- och endorfinrusch man får av att trampa själv är ju hela grejen med att cykla mtb.
I alla fall för mig. Men vi är ju alla olika.
What's wrong with you. Adrenalinet och endorfinerna administreras ju på vägen ned, inte upp 😅

Tror det också. Det finns inga rimliga skäl till att el-MTB med en cykel som lagen säger är en cykel skulle vara förbjuden men en annan cykel tillåten. Lagen om elcyklar är väl EU-gemensam så att Sverige skulle ha en egen klassning känns utesluten? Alla cyklar kan ju sägas ”slita” på naturen. Då ryker nog all cykling enligt allemansrätten i naturen utom på särskilda tillåtna leder. Skulle inte bli särskilt bra för oss cyklister som kollektiv. Trots allt är det nog bäst för oss cyklister om ingen drar detta till sin spets i rätten tror jag.
Jag tänkte inte skriva i den här tråden, men fakta kan ju aldrig vara fel att lägga fram: Allt EU kräver är i princip att elcyklar 250W får säljas och användas i trafik inom EU utan att vara typgodkända. Hur de fordonsklassas är upp till varje land att bestämma. Bortsett från typgodkännanden och försäkringskrav gäller detsamma även L1e-A och L1e-B, även om de flesta länder passat in dessa motoriserade cyklar i klass I och klass II-moped-mallen.

Jag tänkte inte skriva i den här tråden, men fakta kan ju aldrig vara fel att lägga fram: Allt EU kräver är i princip att elcyklar 250W får säljas och användas i trafik inom EU utan att vara typgodkända. Hur de fordonsklassas är upp till varje land att bestämma. Bortsett från typgodkännanden och försäkringskrav gäller detsamma även L1e-A och L1e-B, även om de flesta länder passat in dessa motoriserade cyklar i klass I och klass II-moped-mallen.
Vad innebär det du skriver? Vore det fritt för Sverige att klassa det som nu är elcykel i Sverige (max 25 kmh och max 250 W) som någon ny fordonskategori och sen förbjuda just den i skogen utan att alla omotoriserade cyklar skulle påverkas?

Vad innebär det du skriver? Vore det fritt för Sverige att klassa det som nu är elcykel i Sverige (max 25 kmh och max 250 W) som någon ny fordonskategori och sen förbjuda just den i skogen utan att alla omotoriserade cyklar skulle påverkas?
Japp, men det behövs kanske inte och är nog inte ens önskvärt. Eventuellt kan man ändra Terrängkörningslagen till att omfatta även just sådana 250W elfordon med tramp- eller vevanordning som anses som cyklar.
Det är så man "löst" problemet med felparkerade hyr-elsparkcyklar, som ju också är cyklar. Observera att alla andra tvåhjuliga cyklar och klass II mopeder uttryckligen får parkeras på gång- eller cykelbana:

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

En cykel utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och som inte är självbalanserande, får dock inte parkeras på en gång- eller cykelbana annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. Förordning (2022:905).

Nu är TKL en lag och ingen förordning, så det kanske inte lika lätt med liknande undantag där.

Tillbaka
Topp