Har beslutsånget mellan El-Mtb eller vanlig.
Vad är det för fel på "cykel"Borde det inte heta "akustisk cykel"?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för fel på "cykel"Borde det inte heta "akustisk cykel"?
Det är passande om man vill beskriva en cykel som låter mycketBorde det inte heta "akustisk cykel"?
250w och 25 km/h alltså en helt vanlig cykel. Men det är alltid kul att kunna reta upp erSom sagt - det finns olika tankar kring rättspatos hos befolkningen. Somliga försöker följa lagar och regler, andra bryter mot lagen i tysthet. En tredje kategori fotograferar och laddar upp på internet, eller skriver raplåtar för den delen, för att skryta om när de gör det.
Jag är inte uppretad. Jag är förvånad över att så många inte verkar bekymra sig om att följa Sveriges lagar och regler. Att dessutom skryta om det är något jag har ännu svårare att förstå.250w och 25 km/h alltså en helt vanlig cykel. Men det är alltid kul att kunna reta upp er![]()
Det är okej att inte förstå alltJag är inte uppretad. Jag är förvånad över att så många inte verkar bekymra sig om att följa Sveriges lagar och regler. Att dessutom skryta om det är något jag har ännu svårare att förstå.
Från länken i mitt första inlägg:
"Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten."
Elcykel != Vanlig cykel
Vad säger du om att jag, när jag ligger och kör racer i 30 km/h på CB, blir omkörd av elcyklister? Ibland kör dom JÄVLIGT fort.Jag är inte uppretad. Jag är förvånad över att så många inte verkar bekymra sig om att följa Sveriges lagar och regler. Att dessutom skryta om det är något jag har ännu svårare att förstå.
Från länken i mitt första inlägg:
"Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten."
Elcykel != Vanlig cykel
Jag säger att om trådskaparen vill, med gott samvete och inom lagens råmärken, kunna cykla i skogen, så bör denne satsa på en, i lagens mening, vanlig cykel (utan motor alltså).Vad säger du om att jag, när jag ligger och kör racer i 30 km/h på CB, blir omkörd av elcyklister? Ibland kör dom JÄVLIGT fort.![]()
De måste ha fått starka ben av att trampa fram sin tunga cykel?Vad säger du om att jag, när jag ligger och kör racer i 30 km/h på CB, blir omkörd av elcyklister? Ibland kör dom JÄVLIGT fort.![]()
Skiljer ganska exakt
Diff = (strava KOM) - (orkar inte hela vägen upp)
I en test på mig alltså
EDIT. Jag tittar snett i en blanding av avundsjuka och övertygelse att snart är det slut på mtb i skogen.
Jag vet redan att jag kommer att landa i att det är lika bra att själv joina festen. Fast vill ju gärna ha gasen på styret.
Vad finns det för roliga stök-HT nuförtiden?
Då har vi en vinnare!Från artikeln länkad i #34:
Across Austria, Germany, the Netherlands, France, Italy, the UK, Spain and Switzerland, the total number of electric bikes sold in 2023 dropped from roughly 4.2 million to 4 million. This drop came despite large-scale discounting and marketing efforts by brands and distributors, according to Bike EU.
Year-over-year sales in 2024 fell by -9.65% in the UK, -15.76% in France and -19.09% in Spain.
Rose Binero är bra. Men ser nu att den nuförtiden bara finns som e-MTB, i utförsäljning med bra rabatt, såklart.
Sluta köra så fort på cb ditt svetto! Snart förbjuder dom all cykling på cb. Du bryter mot lagar och regler ju.Vad säger du om att jag, när jag ligger och kör racer i 30 km/h på CB, blir omkörd av elcyklister? Ibland kör dom JÄVLIGT fort.![]()
Du du verkar idka elassisterad velociped?Sluta köra så fort på cb ditt svetto! Snart förbjuder dom all cykling på cb. Du bryter mot lagar och regler ju.
I väntan på leverans kan jag erbjuda detta lästips:Ska klicka hem den utan el :)
Behöver ändå bygga upp lite flås, så känns mest rätt.
Får klura vidare tills nästa sommar om evntuellt eMTB
Jag kan sammanfatta så man slipper läsa 4345 inlägg: den lagstiftande myndigheten säger att en elcykel är en cykel. Naturvårdsverket säger att en elcykel är motoriserad och därför trots allt inte riktigt är en cykel och därför får den inte köras i naturen. Om man inte frågar markägaren för då får man göra avsteg från den regeln.I väntan på leverans kan jag erbjuda detta lästips:
Naturvårdsverket har gjort tolkningen att El-cyklar, el-assisterade cyklar, cyklar med sk Pedelelec-funktion räknas som ”motoriserade fordon” och att de därför inte innefattas av allemansrätten.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/#
Sen väcker sista stycket frågan om de uttrycker sig på samma sätt när det gäller vandring.
- olle/frost
- Svar: 4,344
- Forum: Sveriges trevligaste cykelforum
![]()
Jag är här!Om bird överhuvudtaget finns kvar så finns även Bird Zero 29 - hamnar inte på listan eftersom S saknas.
Sen polackerna vilka som nu finns kvar / vilka shoppar som fortfarande funka
senaste Primal
Eccentric
Tror det också. Det finns inga rimliga skäl till att el-MTB med en cykel som lagen säger är en cykel skulle vara förbjuden men en annan cykel tillåten. Lagen om elcyklar är väl EU-gemensam så att Sverige skulle ha en egen klassning känns utesluten? Alla cyklar kan ju sägas ”slita” på naturen. Då ryker nog all cykling enligt allemansrätten i naturen utom på särskilda tillåtna leder. Skulle inte bli särskilt bra för oss cyklister som kollektiv. Trots allt är det nog bäst för oss cyklister om ingen drar detta till sin spets i rätten tror jag.Om/när det klargörs så tror jag mtb åker med också.
Hur man nu ska övervaka det. Slutar med el-cross i skogen också och där är vi redan.
Att det är kul är det ingen tvekan om. Inte minst cross
What's wrong with you. Adrenalinet och endorfinerna administreras ju på vägen ned, inte uppE-mtb går ju fetbort om man inte är handikappad. Kombinationen av adrenalin- och endorfinrusch man får av att trampa själv är ju hela grejen med att cykla mtb.
I alla fall för mig. Men vi är ju alla olika.
Jag tänkte inte skriva i den här tråden, men fakta kan ju aldrig vara fel att lägga fram: Allt EU kräver är i princip att elcyklar 250W får säljas och användas i trafik inom EU utan att vara typgodkända. Hur de fordonsklassas är upp till varje land att bestämma. Bortsett från typgodkännanden och försäkringskrav gäller detsamma även L1e-A och L1e-B, även om de flesta länder passat in dessa motoriserade cyklar i klass I och klass II-moped-mallen.Tror det också. Det finns inga rimliga skäl till att el-MTB med en cykel som lagen säger är en cykel skulle vara förbjuden men en annan cykel tillåten. Lagen om elcyklar är väl EU-gemensam så att Sverige skulle ha en egen klassning känns utesluten? Alla cyklar kan ju sägas ”slita” på naturen. Då ryker nog all cykling enligt allemansrätten i naturen utom på särskilda tillåtna leder. Skulle inte bli särskilt bra för oss cyklister som kollektiv. Trots allt är det nog bäst för oss cyklister om ingen drar detta till sin spets i rätten tror jag.
Akta så du inte råkar göra spår i backen nuUte i skogen och förstör med min Ebajk.
Vad innebär det du skriver? Vore det fritt för Sverige att klassa det som nu är elcykel i Sverige (max 25 kmh och max 250 W) som någon ny fordonskategori och sen förbjuda just den i skogen utan att alla omotoriserade cyklar skulle påverkas?Jag tänkte inte skriva i den här tråden, men fakta kan ju aldrig vara fel att lägga fram: Allt EU kräver är i princip att elcyklar 250W får säljas och användas i trafik inom EU utan att vara typgodkända. Hur de fordonsklassas är upp till varje land att bestämma. Bortsett från typgodkännanden och försäkringskrav gäller detsamma även L1e-A och L1e-B, även om de flesta länder passat in dessa motoriserade cyklar i klass I och klass II-moped-mallen.
Japp, men det behövs kanske inte och är nog inte ens önskvärt. Eventuellt kan man ändra Terrängkörningslagen till att omfatta även just sådana 250W elfordon med tramp- eller vevanordning som anses som cyklar.Vad innebär det du skriver? Vore det fritt för Sverige att klassa det som nu är elcykel i Sverige (max 25 kmh och max 250 W) som någon ny fordonskategori och sen förbjuda just den i skogen utan att alla omotoriserade cyklar skulle påverkas?