Har beslutsånget mellan El-Mtb eller vanlig.

Du, i egenskap av expert, får nog be Lunds universitet att sänka mitt betyg i argumentationsanalys (del av Teoretisk filosofi), samt Moralfilosofi (som del av Praktisk filosofi). Skrev min b-uppsats på preferensutilitarism, och skulle nog beskriva mig som fortsatt i huvudsak utilitarist. Är det "att sakna egen kompass" så är det här nog fel tråd för den diskussionen.
Intressant, men jag begriper inte vad din b-uppsats handlar om. Kan du beskriva det så även en ickefilosof förstår?

/MM

Du, i egenskap av expert, får nog be Lunds universitet att sänka mitt betyg i argumentationsanalys (del av Teoretisk filosofi), samt Moralfilosofi (som del av Praktisk filosofi). Skrev min b-uppsats på preferensutilitarism, och skulle nog beskriva mig som fortsatt i huvudsak utilitarist. Är det "att sakna egen kompass" så är det här nog fel tråd för den diskussionen.
Ja du får kanske gå om några kurser 😄

Jag orkar inte tjata om det här mer nu men jag konstaterar att det som så många gånger förr bottnar i avundsjuka.

TS har ju redan köpt cykel men mitt råd till andra som går med beslutsångest är: Köp en enkel citybike, damtralla eller typ gubbcykel. Se till att ha lyse ringklocka, reflexer och cykla uteslutande på cykelbanor. Hetsa inte, cykla långsamt.

Sådana här uttalanden, tyvärr väldigt vanliga på happy, visar att man inte förstått för 5 öre vad allemansrätten handlar om.
Rätten att få skövla skog efter eget behag utan att bry sig om vare sig sunt förnuft eller vetenskapliga resultat. Att bokstavligt talat såga av den gren vi gemensamt sitter på. Hindrande lagar och regler ser man till att luckra upp. Länge leve storindustrin! Men låt oss klä diskussionen i allemansrättens mantel och beskyll meningsmotståndarna för oförstånd.

Är det här det du tar med dig från mitt resonemang så rekommenderar jag dig att kanske besöka universitetet själv.
Jag har redan spenderat mer tid än nödvändigt där. KTH, Stockholm. Jag tror faktiskt att du och jag är varandras motpoler. Vi kommer aldrig riktigt att kunna mötas för vi står för långt ifrån varandra i vårt sätt att tänka och filosofera. Kan ju förstås vara en fördom från min sida eftersom vi aldrig ens har träffats i verkligheten.

Ja du får kanske gå om några kurser 😄

Jag orkar inte tjata om det här mer nu men jag konstaterar att det som så många gånger förr bottnar i avundsjuka.

TS har ju redan köpt cykel men mitt råd till andra som går med beslutsångest är: Köp en enkel citybike, damtralla eller typ gubbcykel. Se till att ha lyse ringklocka, reflexer och cykla uteslutande på cykelbanor. Hetsa inte, cykla långsamt.
Var det du som ovan ondgjorde dig över hur hjälpmotor-skeptikerna argumenterade?

Avundsjuka? :-) Är vi på den nivån? Då slänger jag in ett ”Elmtb-åkare är egoister som anser sig förmer än andra människor och att våra gemensamma regler och samhällskontrakt därför inte gäller just dem”.

Nu når vi snart 1000? :-)

Var det du som ovan ondgjorde dig över hur hjälpmotor-skeptikerna argumenterade?

Avundsjuka? :-) Är vi på den nivån? Då slänger jag in ett ”Elmtb-åkare är egoister som anser sig förmer än andra människor och att våra gemensamma regler och samhällskontrakt därför inte gäller just dem”.

Nu når vi snart 1000? :-)
Nu stärker du ju bara mina argument...

Snälla, kan du inte ge exempel på några brott du skulle vilja begå men avstår från?
Förutom mx i skogen? Gentlemannatjuv verkar kul tex. Jag avstår dagligen från nästan hela lagboken och det är väl främst våldsbrott som verkar tråkigt.

I övrigt är det en del som faller på moral och andra på farbroblå.

Min poäng är bla att det inte är avundsjuka eller rolighet som är de viktigaste paramuttrurna när jag planera brottslighet. Vilket verkar stå i kontrast....

Förutom mx i skogen? Gentlemannatjuv verkar kul tex. Jag avstår dagligen från nästan hela lagboken och det är väl främst våldsbrott som verkar tråkigt.

I övrigt är det en del som faller på moral och andra på farbroblå.
Ok, gentlemannatjuv skulle jag kanske kunna tänka mig om man stal från andra kriminella och gav till välgörenhet eller något sånt.

Jag sitter som sagt på en snut som säger att mtb i skogen är olagligt/ inte täcks av allemansrätten.
Å vi har stanare på happy som säger att man inte får gå på gräset.

Jorå … jag tror jag förstår. Om vi nu vänder på resonemanget, innebär det då att:

Om jag kör en emtb som väger 16 kg, vilket inte är mer än många lite tyngre vanliga mtb och är en riktigt duktig cyklist som cyklat stig och berg i mer än 20 år, så är det inget problem att jag cyklar emtb i skogen?

/MM
Du fattar säkert att man inte kan klyva atomen och ha individuella regler för alla varianter. Regler ska ju kunna fungera i praktiken utan att vara optimala i alla situationer.

Jag påstår inte att du är det, men den typen av resonemang är väl inte helt ovanlig hos rättshaverister.

Det där ser jag dessutom inte som att vända resonemanget. En elcykel är i regel tyngre än motsvarande cykel. En elcykel riskerar mer ofta att fara iväg med en ovan cyklist i en hastighet som inte bemästras.

Ok Såg det nu. Men det känns ju lite tunt att lägga fram ett sådant påstående, när det är osäkert vem/var det påstods liksom….liiite åt råttan i pizzan tills vidare.
Jojo klart att det är tunt men samtidigt är ju det här inte precis en hovrättsförhandling 😄
Ärligt talat så har det väl att göra med att Naturvårdsverket gör en tolkning av allemansrätten och inte terrängkörningslagen som jag fick för mig tidigare i tråden. Hade det rört sig om terrängkörningslagen så hade nog polisen kunnat ta hand om det hela. Men nu rör det sig ju om allemansrätten som väl inte ens är en lag utan något annat. Och innan någon nu säger ha! alltså är du en skurk som bryter mot allemansrätten så vill jag förekomma med att det är möjligt men den texten som dom grundar sig på är skriven innan emtb fanns så det var inte såna dom tänkte på. Det var bilar och motorcyklar som menades. Dessutom vill jag påstå att jag cyklar på ett sätt och på platser där jag inte skadar marken och inte är ivägen för någon annan.
Jag har dessutom inte uppmanat någon att göra varken det ena eller andra så var och en får väl stå för sina egna handlingar.
Jo förresten, mitt råd var ju vanlig cykel på cykelbanor.

Du fattar säkert att man inte kan klyva atomen och ha individuella regler för alla varianter. Regler ska ju kunna fungera i praktiken utan att vara optimala i alla situationer.

Jag påstår inte att du är det, men den typen av resonemang är väl inte helt ovanlig hos rättshaverister.

Det där ser jag dessutom inte som att vända resonemanget. En elcykel är i regel tyngre än motsvarande cykel. En elcykel riskerar mer ofta att fara iväg med en ovan cyklist i en hastighet som inte bemästras.
Okey … jag ger mig. När du tar fram så tunga argument som regler för kärnklyvning och rättshaveri … har jag inget att sätta emot! 😎

That’s all kids
MM

Jag ställer mig lite tveksam till hållbarhet över tid på eMTB. Är det inte som med vanliga elcyklar att man får elmotorer med drivhjul i plast och styrenheter som spontant slutar fungera? Detta utöver det vanliga underhållet man har på en fulldämpad hoj.

Jag ställer mig lite tveksam till hållbarhet över tid på eMTB. Är det inte som med vanliga elcyklar att man får elmotorer med drivhjul i plast och styrenheter som spontant slutar fungera? Detta utöver det vanliga underhållet man har på en fulldämpad hoj.

Nej på emtbs är inget i plast inuti motorn. Drivhul och annat är gjort i härdat stål och magnesium

Mytoman?

Detta är en vanlig missuppfattning, men det stämmer inte helt. Faktum är att nästan alla moderna el-MTB-motorer (från t.ex. Bosch, Brose och Specialized) använder interna kugghjul i nylon/plast. Däremot har du rätt i att höljen och drivaxlar ofta är tillverkade av metaller som magnesium och

Mytoman?

Detta är en vanlig missuppfattning, men det stämmer inte helt. Faktum är att nästan alla moderna el-MTB-motorer (från t.ex. Bosch, Brose och Specialized) använder interna kugghjul i nylon/plast. Däremot har du rätt i att höljen och drivaxlar ofta är tillverkade av metaller som magnesium och
Hoppas det inte är magnesium utan någon legering. Magnesium och el låter som en obra kombination. Då borde verkligen elcyklar förbjudas 🤣

Tillbaka
Topp