Har bilister blivit mer aggressiva?
Råkat ut för två obehagliga incidenter vid cykling på gata. Vid vänstersväng la jag mig tydligt i mitten och visade tydligt med armen att jag ska svänga. Ser att det kommer en bil bakom sakta som ligger till höger, när jag precis ska till å svänga då ser jag i ögonvrån att bilen uppenbarligen inte har tålamod att vänta, går ut till vänster och bränner förbi precis lagom att jag hinner avbryta svängen. Är ingen högtrafikerad gata.
Här om veckan på en villagata blev jag ikappkörd av en bil. Var väldigt smalt pga gamlq plogvallar. Kunde inte mötas två bilar där. Sen kör bilen om, så nära att jag hajar till och på något sätt kommer framhjulet in i sidan och jag ramlar. Inte nog med det, bilen stannar och idioten skäller ut mig, för att sedan åka vidare. Svullen handled och ben blev resultatet.
Är det mer normalt att bilister beter sig såhär eller har jag bara haft otur?
Har respekten mot cyklister minskat? Hur ska man få förare att fatta hur potentiellt farlig deras plåtfordon är?
Tycker generellt att bilar är väldigt dåliga på att ge tex vingelyta. Tog upp det här på ett annat forum men blev tyvärr bara påhoppad och utskälld.
Vad har ni andra för erfarenheter?
Här om veckan på en villagata blev jag ikappkörd av en bil. Var väldigt smalt pga gamlq plogvallar. Kunde inte mötas två bilar där. Sen kör bilen om, så nära att jag hajar till och på något sätt kommer framhjulet in i sidan och jag ramlar. Inte nog med det, bilen stannar och idioten skäller ut mig, för att sedan åka vidare. Svullen handled och ben blev resultatet.
Är det mer normalt att bilister beter sig såhär eller har jag bara haft otur?
Har respekten mot cyklister minskat? Hur ska man få förare att fatta hur potentiellt farlig deras plåtfordon är?
Tycker generellt att bilar är väldigt dåliga på att ge tex vingelyta. Tog upp det här på ett annat forum men blev tyvärr bara påhoppad och utskälld.
Vad har ni andra för erfarenheter?