Definiera dyr.
Frugans Crescent med 7 delat nexus kostade något över 7K för 10 år sedan, ser ut att ligga i samma härad idag:
www.cykelkraft.se
Nu är mina åsikter färgade av att jag äger en liknande men denna t.ex tycker jag är klart rappare och roligare att skynda till jobbet på:
Läs mer om GX Lite 22, gruscykel, unisex. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köp
www.xxl.se
Är man rädd för att prova bockstyre finns det ju liknande med raka.
Webbutiken med cyklar och tillbehör för både den erfarne- och vardagscyklisten. Stort utbud av kvalitetsvarumärken till bra priser! Snabba leveranser och körklara cyklar hem till din dörr. Specialized, Bell, Giro, Sram.
www.tcmcykel.se
De senare är ju inte en exakt motsvarighet prismässigt eftersom de behöver utrustas med skärmar, lampor och förvaring men det är samma härad.
Jag tycker den "billigare" damtrallan är oproportionerligt dyr.
Damtrallor är inte billiga och dom är i min mening inte rätt cykel att cykla 12km till jobbet på.
Vad är alternativet? Bil eller kollektivtrafik?
Vad kostar ett år pendlande kollektivt? En vän i Stockholm avsätter närmare 10K per år till cykelkontot baserat på att det är vad han sparar på att cykla.
Som skapligt otränad (och med viss ålder) ser jag även en risk med att cykla damtralla långt flera dagar i veckan och vad det kan ställa till med, tänker främst på kass ergonomi och få växlar vilket kan komma att slita ut knäna helt i onödan.
SPD pedaler som någon nämnde skulle jag inte rekommendera till en novis som ska pendla av praktiska, ekonomiska och ergonomiska skäl.