Har börjat pendla med cyckel men..

Solborg

Medlem
Hej detta är mitt första inlägg! Fyller 37 år och är helt otränad och min kondition är inte bra. Sedan en månad tillbaka har jag börjat pendla till jobbet med frugans tantcyckel med 3 inbyggda växlar. Sträckan till jobbet är 12,6km enkel väg och jag började på ca 42 minuter och redan efter en månad är jag nere på 34minuter och 50 sekunder. Min fråga till er är följande: hur stor är skillnaden mellan en tantcyckel och en riktig cyckel i tid för mig skulle ni gissa på? Jag ser riktiga pendlare swisha förbi mig på cyckelbanan och jag tänker skillnaden borde ändå vara rätt stor?

Det beror mycket på hur din väg ser ut. Är det cykelbana med inslag av elspark, barnvagnsekipage mm så är det inte helt ok att maxa farten. Är det 12,6 km landsväg så sänker du till under 30 minuter nästan direkt och med lite träning till runt 25 eller rättare sagt 30 km/h i snitt.
Är det bara pendelfart du är ute efter så kanske något kring 15.000, är det långvarig kärlek med fikaturer på helgerna, Vättenrundan mm så ökar kraven och priset.

Snittfart är egentligen ett dåligt mått men trots allt lite roligt. Mitt tips är att hitta en 10-15 km runda med bra förutsättningar och cykla den som referens när du är ledig. Vilken tid det tar till och från jobbet är lite sisådär i längden.

Det beror mycket på hur din väg ser ut. Är det cykelbana med inslag av elspark, barnvagnsekipage mm så är det inte helt ok att maxa farten. Är det 12,6 km landsväg så sänker du till under 30 minuter nästan direkt och med lite träning till runt 25 eller rättare sagt 30 km/h i snitt.
Är det bara pendelfart du är ute efter så kanske något kring 15.000, är det långvarig kärlek med fikaturer på helgerna, Vättenrundan mm så ökar kraven och priset.

Snittfart är egentligen ett dåligt mått men trots allt lite roligt. Mitt tips är att hitta en 10-15 km runda med bra förutsättningar och cykla den som referens när du är ledig. Vilken tid det tar till och från jobbet är lite sisådär i längden.
Tack för ditt utförliga svar! De första 6km är cyckelbana och resterande 6-7km är Göteborg centrum och hisingsbron så en del trafikljus, spårvagnar och folk som promenerar på själva cyckelbanan. När jag cycklar på 35 minuter så är det som att jag är jagad av polisen så mycket kämpar jag, kommer hem genomsvettig. Funderar på att köpa en ny cyckel men vet absolut ingenting om cycklar, det enda jag vet är att det inte får vara en el-cyckel. Lyssnar gärna på era förslag som en första cyckel.

Funderar på att köpa en ny cyckel men vet absolut ingenting om cycklar, det enda jag vet är att det inte får vara en el-cyckel. Lyssnar gärna på era förslag som en första cyckel
Köp den där billiga xxl hybriden som det finns en tråd om. Den får du in vinterdäck i också. Lergegg-pendling på hösten är inte så jätteskoj, men sen när tempen är under nollan så är det torrt och vackert ute i snön. Riktig njutning.

Sen till nästa säsong så vet du lite mer vad du vill ha.

Köp den där billiga xxl hybriden som det finns en tråd om. Den får du in vinterdäck i också. Lergegg-pendling på hösten är inte så jätteskoj, men sen när tempen är under nollan så är det torrt och vackert ute i snön. Riktig njutning.

Tack! Om du har länken nära till hands kan du inte klippa in den? Är ny på forumet och vet inte vilken tråd det är

Bra, täckande skärmar på en pendelcykel är obligatorisk.
Sparar dessutom drivlinan, kan va bra i tider av dålig tillgång på delar.

Precis det är lite dit jag vill komma, är rädd att tappa drivet och det positiva jag känner nu, för pendla med cyckel är bland det bästa jag har gjort, så avslappnande och roligt
Oroa dig inte för detta. Är du en person som älskar det kommer du kunna cykla på en trehjuling. Så fråga dig själv om du är en lover eller om du är en som gör det för lajks. Gör du det för att du älskar det så BARA cykla.

Jag skapade kärlek med en tantcykel i flera år och idag har jag minst sagt kraft under huven. Det enda som händer om du GÅR på en dyrare cykel i det här läget är att du kanske aldrig kommer hitta kärleken, då det är DYRT att byta delar på en riktig cykel och har du inte kärleken kanske du överger alltihopa.

Oroa dig inte för detta. Är du en person som älskar det kommer du kunna cykla på en trehjuling. Så fråga dig själv om du är en lover eller om du är en som gör det för lajks. Gör du det för att du älskar det så BARA cykla.

Jag skapade kärlek med en tantcykel i flera år och idag har jag minst sagt kraft under huven. Det enda som händer om du GÅR på en dyrare cykel i det här läget är att du kanske aldrig kommer hitta kärleken, då det är DYRT att byta delar på en riktig cykel och har du inte kärleken kanske du överger alltihopa.
Näe.
Jag brukar bara rulla ner för gatan efter reparation eller service av familjens damtrallor innan jag inser hur jävla trist det skulle vara att försöka cykla till jobbet på en sån.

Har du så långt att pendla samt tänkt köra större delen av året så tycker jag helt klart att du ska unna dig en "riktig" cykel.
Livet för kort för att fjösa runt på nåt gammalt skithärke till hoj...

Skaffa nåt som kommer original med navdynamo, lampor, skärmar och pakethållare
Sen skaffar du dig en tillhörande väska (gärna någon toppmonterad väska med clickfäste om du inte behöver så mkt utrymme)
Räkna med ca. 17tkr så borde du vara hyfsat kittad.

Sen bra skor, klickpedaler, lite ordentliga kläder, reflexväst och ett rejält bygellås också...
Ditt framtida jag kommer tacka dig....

Senast ändrad:
Då är du inte en lover utan en lajker. Du har inte kärleken i märgen.
Man ska inte behöva vara passionerad cykelälskare för att vilja ta cykeln istället för annat färdmedel och det blir mycket enklare att vilja cykla om man har en vettig cykel.

Jag tycker alla pendelcyklister borde skämma bort sig med en cykel de vill använda istället för att plåga sig på nån damtralla.

Jag skämde bort mig med en GX Pro från XXL trots att jag bara cyklar 2ggr per månad. Till mitt försvar hävdar jag att 7 mil T/R och barn i förskoleålder inte är helt okomplicerat.

Det enda som händer om du GÅR på en dyrare cykel i det här läget är att du kanske aldrig kommer hitta kärleken, då det är DYRT att byta delar på en riktig cykel och har du inte kärleken kanske du överger alltihopa.
Om man låter bli att GÅ på cykeln så behöver man inte byta så många trasiga delar.

Tack! Om du har länken nära till hands kan du inte klippa in den? Är ny på forumet och vet inte vilken tråd det är
Här har du tråden om den billiga XXL-cykeln:

Man ska inte behöva vara passionerad cykelälskare för att vilja ta cykeln istället för annat färdmedel och det blir mycket enklare att vilja cykla om man har en vettig cykel.

Jag tycker alla pendelcyklister borde skämma bort sig med en cykel de vill använda istället för att plåga sig på nån damtralla.

Jag skämde bort mig med en GX Pro från XXL trots att jag bara cyklar 2ggr per månad. Till mitt försvar hävdar jag att 7 mil T/R och barn i förskoleålder inte är helt okomplicerat.
Ja vad ska jag liksom säga nu, jag får väl tjata upp samma ramsa som ovan. En löver klarar av det där. Min lyckligaste cykeltid i livet var i mångt och mycket när jag inte visste vad ett KOM eller Dura Ace var för något. När jag frustade med svajig cykelkorg och liksom trampade bort hälften av kraften för att komma framåt. 20 kg.

Det ni säger är ju i stort sett att de som cyklade för 70 år sedan inte cyklade som de borde. de "plågade sig".

Jag har kommit fram till att jag har ägnat mig åt snobberi och det har jag inte tjänat något på. I den bemärkelsen att jag har menat att alla måste ha cykelkraftmätare och allt det där, men det ni gör är ju egentligen tio gånger värre det är bara det att ni inte vet om det.

Här har du tråden om den billiga XXL-cykeln:
Precis den jag tänkte på.

Det finns en version för tusenlappen extra också, då får man 1x9 växlsr och hydrauliska skivbromsar. Båda brukar reas ut lite då och då för ännu lägre priser. Du TS blir nog nöjd med vilken som, skulle själv ta den dyrare.

Det ni säger är ju i stort sett att de som cyklade för 70 år sedan inte cyklade som de borde. de "plågade sig".

Jag har kommit fram till att jag har ägnat mig åt snobberi och det har jag inte tjänat något på. I den bemärkelsen att jag har menat att alla måste ha cykelkraftmätare och allt det där, men det ni gör är ju egentligen tio gånger värre det är bara det att ni inte vet om det.
Vem har sagt så? Vad snackar du om? Ska TS fortsätta åka tantcykel så han blir lika lycklig som du innan du fick KOM-psykos?

Precis den jag tänkte på.

Det finns en version för tusenlappen extra också, då får man 1x9 växlsr och hydrauliska skivbromsar. Båda brukar reas ut lite då och då för ännu lägre priser. Du TS blir nog nöjd med vilken som, skulle själv ta den dyrare.
Men bytt sadelstolpe i sådana fall. Fjädrande stolpe känns lite uff.

Vem har sagt så? Vad snackar du om? Ska TS fortsätta åka tantcykel så han blir lika lycklig som du innan du fick KOM-psykos?
Jag har ju sagt vad jag ville i inlägg 1 (detta är inlägg 1: https://happyride.se/forum/threads/har-boerjat-pendla-med-cyckel-men.3690532/post-4030373).

Älskar du det kommer du gilla all cykling, om du inte gör det kan du bara laga avsaknaden av kärlek upp till en viss grad. Men du blir aldrig en löver. Är det fortfarande oklart vet jag inte vad jagj ska göra då är du inte heller en reader. TS säger sig gilla det han gör så han bör absolut inte börja köpa dyrare cyklar bara för att en grupp internetcyklister tycker det. Cykelglädje kan aldrig köpas och ska inte heller förstöras.

Men det kan bara finnas förståelse ena vägen så att säga, en som inte älskar något kan aldrig förstå det ur den andras perspektiv men det omvända är såklart möjligt. Jag kan förstå dig men du kan aldrig förstå mig, om det nu är så att du inte är en genuin löver och det är vad jag misstänker.

Edit: detta är en väldigt engagerande fråga för mig men det är den viktigaste frågan som finns gällande cykling. Cyklister borde sprida cykelkärlek och inte hetsa varandra till att köpa massa dyrt. Jag har fått höra många gånger att man minsann inte kan cykla på tantcyklar, det kan man visst det och det är bara snobberi att säga att det inte går. De som säger det kan möta mig i backen så ska jag uppvisa dura ace kraft utan dura ace för dem. Snobberi hör inte hemma inom cyklingen.

Senast ändrad:
Hej detta är mitt första inlägg! Fyller 37 år och är helt otränad och min kondition är inte bra. Sedan en månad tillbaka har jag börjat pendla till jobbet med frugans tantcyckel med 3 inbyggda växlar. Sträckan till jobbet är 12,6km enkel väg och jag började på ca 42 minuter och redan efter en månad är jag nere på 34minuter och 50 sekunder. Min fråga till er är följande: hur stor är skillnaden mellan en tantcyckel och en riktig cyckel i tid för mig skulle ni gissa på? Jag ser riktiga pendlare swisha förbi mig på cyckelbanan och jag tänker skillnaden borde ändå vara rätt stor?
Lättrullande däck, bra körställning och lämplig utväxling samt bra kläder och skor är det som avgör, om din tantcykel uppfyller detta är det inte så mycket du kommer kapa i tid, men annars finns där en del att hämta :)

Senast ändrad:
Jag har ju sagt vad jag ville i inlägg 1 (detta är inlägg 1: https://happyride.se/forum/threads/har-boerjat-pendla-med-cyckel-men.3690532/post-4030373).

Älskar du det kommer du gilla all cykling, om du inte gör det kan du bara laga avsaknaden av kärlek upp till en viss grad. Men du blir aldrig en löver. Är det fortfarande oklart vet jag inte vad jagj ska göra då är du inte heller en reader. TS säger sig gilla det han gör så han bör absolut inte börja köpa dyrare cyklar bara för att en grupp internetcyklister tycker det. Cykelglädje kan aldrig köpas och ska inte heller förstöras.

Men det kan bara finnas förståelse ena vägen så att säga, en som inte älskar något kan aldrig förstå det ur den andras perspektiv men det omvända är såklart möjligt. Jag kan förstå dig men du kan aldrig förstå mig, om det nu är så att du inte är en genuin löver och det är vad jag misstänker.

Edit: detta är en väldigt engagerande fråga för mig men det är den viktigaste frågan som finns gällande cykling. Cyklister borde sprida cykelkärlek och inte hetsa varandra till att köpa massa dyrt. Jag har fått höra många gånger att man minsann inte kan cykla på tantcyklar, det kan man visst det och det är bara snobberi att säga att det inte går. De som säger det kan möta mig i backen så ska jag uppvisa dura ace kraft utan dura ace för dem. Snobberi hör inte hemma inom cyklingen.
Utom trögrullande däck, jag tycker det är kul att cykla på det mesta om det så är en gammal millitärcykel, men trögrullande däck klarar jag inte av, en cykel skall liksom "vilja" rulla annars är det inget kul.

Utom trögrullande däck, jag tycker det är kul att cykla på det mesta om det så är en gammal millitärcykel, men trögrullande däck klarar jag inte av, en cykel skall liksom "vilja" rulla annars är det inget kul.
Det har du faktiskt rätt i. Sedan har jag aldrig haft en Biltema-cykel men tantcyklar av bra märken och det är visst det kul att cykla på. Kampen mot snobberiet har gjort mig stark och den gör alla stark då det gör att man faktiskt tränar.

En dyrare dura-ace cykel skulle bara gjort att jag övergav alltihopa för vem orkar köpa nya delar hela tiden när man bara vill cykla?

Lättrullande däck, bra körställning och lämplig utväxling samt bra kläder och skor är det som avgör, om din tantcykel uppfyller detta är det inte så mycket du kommer kapa i tid, men annars finns där en del att hämta :)
kunde inte sagt det bättre själv. en sleeper kan vara kul på sitt eget sätt.

för ts som är ny på cykling är det också en pedagogisk finess att undan för undan lära sig förstå vad som egentligen gör skillnad. köper man ny dyr cykel som paketlösning är det förstås funkis, men kan med fördel vänta tills man kunnat sukta ett tag;)

kunde inte sagt det bättre själv. en sleeper kan vara kul på sitt eget sätt.

för ts som är ny på cykling är det också en pedagogisk finess att undan för undan lära sig förstå vad som egentligen gör skillnad. köper man ny dyr cykel som paketlösning är det förstås funkis, men kan med fördel vänta tills man kunnat sukta ett tag;)
Definiera dyr.
Frugans Crescent med 7 delat nexus kostade något över 7K för 10 år sedan, ser ut att ligga i samma härad idag:

Nu är mina åsikter färgade av att jag äger en liknande men denna t.ex tycker jag är klart rappare och roligare att skynda till jobbet på:

Är man rädd för att prova bockstyre finns det ju liknande med raka.

De senare är ju inte en exakt motsvarighet prismässigt eftersom de behöver utrustas med skärmar, lampor och förvaring men det är samma härad.

Jag tycker den "billigare" damtrallan är oproportionerligt dyr.
Damtrallor är inte billiga och dom är i min mening inte rätt cykel att cykla 12km till jobbet på.

Vad är alternativet? Bil eller kollektivtrafik?
Vad kostar ett år pendlande kollektivt? En vän i Stockholm avsätter närmare 10K per år till cykelkontot baserat på att det är vad han sparar på att cykla.

Som skapligt otränad (och med viss ålder) ser jag även en risk med att cykla damtralla långt flera dagar i veckan och vad det kan ställa till med, tänker främst på kass ergonomi och få växlar vilket kan komma att slita ut knäna helt i onödan.
SPD pedaler som någon nämnde skulle jag inte rekommendera till en novis som ska pendla av praktiska, ekonomiska och ergonomiska skäl.

Jag tror att det är oerhört vanskligt att ge råd om huruvida man gradvis ska "jobba sig uppåt" utrustningsmässigt vartefter man blir bättre på att cykla eller om man lika gärna kan köpa värstingprodukter direkt. Skulle säga att ekonomi och personlighet är viktiga faktorer där.

I TS:ens fall är det snarare ett mer måttligt steg uppåt som ev. är intressant. Jag skulle säga att om du a) har råd, b) känner att det här med cykling är något du kommer att fortsätta med och c) uppskattar att motionera, ja då skulle jag inte tveka att skaffa en ny (eventuellt begagnad) cykel. Så länge man håller sig till "mellanmjölksprylar" behöver det utslaget på cykelns livslängd inte bli en så farligt dyr transport- och motionsform. Det som kan bli dyrt är om du fastnar för dig och börjar leta dig uppåt i "utrustningsträdet".

Jag hade i ts fall köpt en bättre begagnad allroundcykel (hybrid) med utvändiga växlar, bytt däck till punkteringsfria och lättrullade. Det finns många varianter av cyklar och det är inte alls säkert att en cykel passar en eller är bättre för det man vill använda den till bara för att den kostar mer. Bättre att börja med något billigare begagnat än att riskera köpa dyrt och fel.

Senast ändrad:
Definiera dyr.
Frugans Crescent med 7 delat nexus kostade något över 7K för 10 år sedan, ser ut att ligga i samma härad idag:

Nu är mina åsikter färgade av att jag äger en liknande men denna t.ex tycker jag är klart rappare och roligare att skynda till jobbet på:

De senare är ju inte en exakt motsvarighet prismässigt eftersom de behöver utrustas med skärmar, lampor och förvaring men det är samma härad.

Damtrallor är inte billiga och dom är i min mening inte rätt cykel att cykla 12km till jobbet på.

Vad kostar ett år pendlande kollektivt? En vän i Stockholm avsätter närmare 10K per år till cykelkontot baserat på att det är vad han sparar på att cykla.

Som skapligt otränad (och med viss ålder) ser jag även en risk med att cykla damtralla långt flera dagar i veckan och vad det kan ställa till med, tänker främst på kass ergonomi och få växlar vilket kan komma att slita ut knäna helt i onödan.
SPD pedaler som någon nämnde skulle jag inte rekommendera till en novis som ska pendla av praktiska, ekonomiska och ergonomiska skäl.
definitionen på dyr varierar efter person, och som du antyder, kostnad för alternativa lösningar. men tänker mig att att man efter lite efterforskningar landar i att betala mer än man initialt mer eller mindre löst tänkt sig.

det är lätt att gå på konceptet att dyrare automatiskt är bättre. det är det ofta, men den oinvigde har svårt att veta om cykeln trots en hög prislapp är prisvärd gentemot dennes behov. första riktiga cykeln riskerar därmed bli lärpengar.

en variant jag brukar föreslå är att ändå börja med måttigt prissatt cykel med ändå långsiktig kvalitet, med planen att den får bli vintercykel om och när man blir biten på riktigt. blir man inte det kan det bli en slutlösning.

inte det sämsta det heller.

Definiera dyr.

Nej SPD gör ingen skillnad på en pendlare förutom hålet i plånboken. Ffa på vintern så finns det fler varmare skor att välja mellan.
Bra plattisar (utan alltför aggresiva "taggar") i plast är bättre.
Men ska TS spurta med 120rpm mellan rödljusen så finns det en liten poäng i säkerheten av att sitta fast i pedalen.

Nej SPD gör ingen skillnad på en pendlare förutom hålet i plånboken. Ffa på vintern så finns det fler varmare skor att välja mellan.
Bra plattisar (utan alltför aggresiva "taggar") i plast är bättre.
Men ska TS spurta med 120rpm mellan rödljusen så finns det en liten poäng i säkerheten av att sitta fast i pedalen.
Det är faktiskt ganska trevligt att sitta fast ordentligt i snöslask

Edit:
Och angående hålet i plånboken stämmer det såklart, men än har jag aldrig tänkt tanken ”Åhnej, nu måste jag köpa något till cykeln” ?

Tack för ditt utförliga svar! De första 6km är cyckelbana och resterande 6-7km är Göteborg centrum och hisingsbron så en del trafikljus, spårvagnar och folk som promenerar på själva cyckelbanan. När jag cycklar på 35 minuter så är det som att jag är jagad av polisen så mycket kämpar jag, kommer hem genomsvettig. Funderar på att köpa en ny cyckel men vet absolut ingenting om cycklar, det enda jag vet är att det inte får vara en el-cyckel. Lyssnar gärna på era förslag som en första cyckel.
Jag kör från Sävedalen till Lindholmen några gånger i veckan. Tar bron över vid gamlestan så jag slipper centrum och hisingsbron och då har man bara två rödljus på hela vägen. Ringön kanske inte är den roligaste biten men det funkar helt ok och inte så många gående eller elsparkcyklar som ligger kastade kors och tvärs.
Det sträckan tar mig 25-30min och är ca 12km. Allt beror på om man har tur med rödljus och har man lite otur så prickar man broöppningen, då tar det ju bra mycket längre tid. Kör på en vanlig hybrid som jag köpte för 4500:- på någon rea för massa år sedan och det funkar prima. :)

Lite utanför frågan, men blir naturligtvis relevant. Att optimera sin väg är något man kan spara mycket tid på. Jag har exempelvis genom att cykla på "rätt sida" en stor väg (har dubbelsidig cykelväg på båda sidorna) hittat ett sätt att undvika 4 rödljus och mitt första kommer först efter ca 1 mil (av 1,8). Sen är det in i stockholm city som gäller. Men även där kan man hitta bra sidogator m.m. Det är inte alltid den närmsta vägen är den snabbaste.

Det enkla svaret är att det gör en enorm skillnad,

Det något mer komplexa men ändå relativt enkla är att hos cyklar för upp till en kostnad runt 15-20tkr märker du relativt stor skillnad per tusenlapp, när vi hamnar över den prisklassen märker man såklart fortfarande skillnad, men inte i närheten av lika stor skillnad per tillagd tusenlapp.

Jag är inte alls i någon toppform baserat på gemene man, men jag flyger t.o.m förbi elcyklarna på väg till och från jobbet.

Tips: Köp en (gärna begagnad om du frågar mig) om lägg lite extra stålar på ordentliga skärmar + kläder,

Skulle det sedan visa sig att vintern inte förstört ditt intresse/nöje när värmen är tillbaks kan du köpa en ny finhoj eller ta av skärmarna och ge den en stor omgång kärlek för fortsatta mil i shorts och t-shirt, eller "Kort-Kort" som man kanske egentligen inte får säga...?

Tillbaka
Topp