Har du fått böter av polisen för att inte haft reflexer?

Poliser är sällsynta saker i gävle
O gör dom nått så är det att valla våra A-lagare på torget eller håva in lite kulor med laserpistolen

Inte råkat ut för det, eftersom jag faktiskt har reflexer på samtliga cyklar jag har. Använde 3M reflextejp, ingen har någonsin sagt hur stora reflexerna ska vara så jag har klippt några smala remsor som sitter strategiskt placerade på bakgaffel och framgaffel. Orange åt sidan, vitt fram och rött bak, fungerar perfekt! Väger inget heller!

Annars säger väl lagen att man ska ha reflexer och belysning vid mörker? Dagtid när det är ljust ska det inte behövas. Samma sak gäller väl om man inte kör på allmänna vägar. Kör man bara i skogen så behövs det inte, men då gäller det att man inte har en transportsträcka till och från skogen på bilväg/cykelbana.

/Leo

Leo skrev:
Annars säger väl lagen att man ska ha reflexer och belysning vid mörker? Dagtid när det är ljust ska det inte behövas. Samma sak gäller väl om man inte kör på allmänna vägar. Kör man bara i skogen så behövs det inte, men då gäller det att man inte har en transportsträcka till och från skogen på bilväg/cykelbana.

Du har så rätt Leo, och visst har man transportsträcka bor ju mitt i stan så det är en bit till dem roliga ställerna.

Leo skrev:

> Inte råkat ut för det, eftersom jag faktiskt har reflexer på
> samtliga cyklar jag har.

I Uppsala har vi en hel skvadron poliser som ägnar sig åt saken, eftersom de är så förskärckligt duktiga att uppklarandefrekvensen är så hög när det gäller annan brottslighet att denna praktiskt taget upphört så har reflexlösa cyklister numer högsta prioritet. Hoja utan är i stan o de kommer med tjutande sirener o blåljus.

Per

Tur att stockholmspolisen har viktigare saker att ägna sig åt än att jaga cyklister utan reflexer. Jag har ingen sådan utrustning på min mtb men cyklar ändå tvärs igenom stan ibland. Sålänge man inte befinner sig i city så går det ju alltid att satsa på något roligt skogsparti som smitväg dock. ;-)

Nej, naturligtvis inte. Drömde mig bara bort för en kort sekund. :-)

Läste i en studenttidning hur många som bötfälls för att de cyklat mot rött ljus i Uppsala. Mins inte siffran, men den var chockerande hög! Tar man den till mörkertalet...

Här i Ludvika, där vi f.ö. bara har två rödljus och jag inte cyklar genom dem, mötte jag en polis en gång när jag var ute och tränade. Tja, det var väl det. Ungefär :)

De kastar brandbomber mot polishuset här varpå närmaste polispatrull undersöker polishuset i grannstaden istället... Slår vad om att Ludvika är en vit fläck på alla polisers kartor.

sån där 3M reflextejp, var köper man det? det är bra att sätta på störtkrukan om inte annat

Visst är det både olagligt och mycket farligt, för både mig och andra att cykla mott rött. Men jag vill nog komma till jobbet samma dag som jag cyklade hemifrån!

Ta Ringvägen som ett exempel (sthlm). 5 korsninagr, 5 trafikljus. INGEn är synakd med varandra. Så fort man börjat trampa igång, så är det bara att bromsa in för nästa rödljus. 500 meter tar ungefär 5 minuter!!!

Tänk er då alla bilar å bussar, som ska accelerera å sen bromsa in, för att sedan stå i några minuter på tomgång. Just acceleration och tomgångskörning är det som förbränner bensin minst effektivt å ger mest skadliga utsläpp!

Dessutom byggs ju bilköerna på när det ska stanans hela tiden!

Varför ska det vara s så j-a svårt att koplla ihop 5 trafikljus år 2004, så man kan få en grön våg. För trafikflytet, för miljön, för min puls (pulsen går ju ned hela tiden), för bussens tidtabell, för bilköerna.

VARFÖR???

...och i Örebro åkte min polare dit för att han blev skjutsad på cykel klockan tre på natten...

Först fick de en varning, klev av och gick och tog sig lite "efter-krogen-mat" för att sedan cykla vidare hemåt.

Efter en liten bit blev de stoppade av samma snut igen som då efter ett muttrande från min polare om att det är tur de sköter sitt arbete på natten, åkte dit med böter på 300:-.

Dessutom hotade de med att bötfälla dem för avsaknaden av reflexer bara för att "någon" stod och muttrade om hur de sköter sitt arbete...

bruse>>
Du har just hittat ett jobb, grattis.
Gör en beskrivning av problemet och lite översiktligt om ditt förslag till lösning. Kontakta sedan stadsfullmäktige och lobba lite för detta. När de huggit är det bara att skicka in offerten på jobbet!

När du fått jobbet kan du samtidigt passa på att bygga bort det idiotiska att man som cyklist ibland måste trycka på knappen för att det ska bli grönt.

Grön våg justerar du in så att det blir behagliga 20-25 km/h. Glöm inte panikfjärrstyrning som gör grönt direkt för oss cyklister!

Ola
hårt -och länge

Min kära sambo fick böta 600:- för att hon inte använde lampor på sin hoj. Då var hon i Falkenberg...här i Sundsvall är farbror blå mycket snällare ;)

//Andreas

Ola, tack för idén! Ska fundera på det!

Dock har någon på gatukontoret eller nåt sånt räknat på det. Å med en liten blugsamm ksotnad för at tjustera Stockholms trafikljus skulle man sänka de farliga utsläppen med 10%. Men jag gissar att miljöpartiet sa emot. De tror att bilalr som står still = inga utsläpp.

Vi cyklister borde ha trådlösa dosor, så vi kan stressa fram ett gröntljus lagomt när vi kommer.

Bergholm skrev:

> Min kära sambo fick böta 600:- för att hon inte använde lampor
> på sin hoj.

Böter för att cykla utan lyse tror jag är ganska vanligt. Däremot har jag aldrig hört talas om att någon skulle ha fått böter för att ha åkt utan reflexer eller ringklocka. Min LBS vägrade blankt att sätta ringklocka på våra hojar för sex år sedan. En så "vacker cykel sätter man inte ring klocka på", var argumentet.

I trafiksäkerhetsavseende är naturligtvis lyse, såväl fram som bak, utomordentligt viktigt, och ett i någon mening väl underbyggt krav, särskilt när det gäller landsväg och oupplysta gator o vägar.

Reflexer är väl en bra sak, fast jag skulle aldrig sätta såna där som snurrar i hjulen, men väger lätt. Ringklocka är i det närmaste meningslös för den som inte är stum.

Per

Ska cykeln se ut som nån hjulgran? Belysningen när det är mörkt är väl självklart, men dessa reflexer i tid och otid! Har man belysning behövs de inte, å på dan syns de itne ändå. Å så är det ju en trafikfara om de i framhjulet flippar ut!

Varför polisen bötfäller cyklister är för att det är så lätt. Det är ju sååå jobbigt att bötfälla en lastbil på cykelbanan, eller som jag ofta ser, en polisbil som underlåter sig att använda blinkers!

Det handlar helt enkelt om att sila mygg å svälja elefanter (eller vare tvärtom?)

bruse skrev:

> dessa reflexer i tid och otid!

Tycker det är bra att de finns så man syns, har våra på rycksäckarna, stora breda band som är påsydda (kom med säckarna) o lyser på långt håll, o dessutom några som sitter fastsydd i vardera benet på cykelbyxorna (kom med brallorna), men samtidigt är det lite löjligt att lagstifta om saken.

Per

Lite OT, är uppväxt med husvagn å min far blev inte glad när det skulle sättas upp en massa lampor på husvagnens sidor, långt ned. Det medförde att han blev bländad av dem när han skulle kolla bakåt i bakspegeln. Han kunde alltså inte se bakomvarande bialr pga de egna ljusen. Men så skulle det vara ansåg någon (husvagnslös) tjänmsteman på Vägverket.

Reflex på ryggor å kläder är coolt tycker jag. Men det behövs ju knappast i skogen, eller går rådjuren omkrong med strålkastare i hornen? ;~)

Bruse:
Håller med dom synkningen av trafikljusen.. Men ingen verkar bry sig om framkomlgiheten i trafiken...

Minns när jag gick i gymnasiet och vi var på studiebesök hos det företag som höll på att utveckla det som senare blev polisens övervakningskameror..
De berättade om sin vision, att kamerorna skulle användas för att bl.a. övervaka korsningar så man kunde styra trafikljusen för att få optimalt flyt i trafiken... Det enda intresse de fick för sin uppfinning var från Polisen som såg det som en möjlighet att dra in pengar på fortkörare..

Men lite reflexer skadar väl inte om man kör med reflextejp?

Det finns ingenting som drar åt sig uppmärksamhet som reflexer i hjulen. En reflex syns också mycket bättre än ett normalt* lyse. Batterierna tar inte slut halvägs hem heller.

Vill man inte ha reflexerna i hjulen så kan man ha dem på pedalerna. Det är inte lika effektivt men bättre än ingenting.

Samma debatt finns visst på frostnet just nu....

/rikard

* normalt som i ett typiskt lyse på en normal cyklist som har lyse. dvs ett vanligt diodbaklyse.

Reflexfilm/tejp fanns på Clas Ohlson förut, men verkar ha utgått numera:

Klicka på "Reflexer", sen är det längst ner på sidan.

/Leo

Bruse: hur starka lampor har din far på vagnen om han blir bländad av dom, 55W halvljus eller? Man blir ju inte nämnvärt bländad av den 5W lampa som ska sitta där;-)

När det är bäcksvart ute och ögats pupill är maximalt utvidgad kan även små ljuskällor verka bländande (få pupillen att dra ihop sig). Är man dessutom lite äldre blir nog problemet större.

/cal - som bara gissar just nu :-)

Jisses pojkar, jag refererade till vad min far sa för 30 år sen eller nåt sånt. Å tro inte mitt minne direkt blir bättre... (har alltid varit kasst, vilket sonens moder uttnyttjar.... suck) Men vi hade en SMW å de var relativt smala jämfört med dagens Polar mm. Han kunde alltså med Fårrrrdens ordinarie sidobackspeglar se bakom husvagnen!

Glömde åxå säga att det var minst 4 ljus i fronten på husvaganen, ett i vardera "hörnet". Så det var hjulafton hela tiden! Vi i baksätet behövde inge extraljus på kvällen när vi skulle läsa en tidning eller dylikt.

Det här måste vara super OT va? Ber om ursäkt.... men svårt å låta bli typ

Post Ändrad (04-04-23 22:08)

> Det här måste vara super OT va? Ber om ursäkt.... men svårt å
> låta bli typ

Ser du någon annan som bryr sig?

:-D

Det här är en av de skönaste sakerna med Happy, när ämnet är avklarat brukar det spåra ur med besked varpå tråden blir tre-fyra gånger så lång...

Håller med Tobbe (och likaså moderatorerna antagligen?). Fascist-forum finns väl inte? Bra med lite regler, som att skriva "OT:" i ämnesraden (vilket inte så många följer, fast det märks ju på titeln ändå:)

/Dajja - nätvett sen '92

Tillbaka
Topp