Har tiotusen.

loppanspappa

Ny medlem
Har tiotusen.
Hej allihopa! Är en kille som nyss börjat "cykla",har tänkt köpa en nyare cykel nu men budgeten är stram, tio tusen har jag....Har ni några tips på bra nybörjar cyklar? Det ska vara en landsvägs cykel ej mtb!!
Tacksam för tips/Jocke

Har tiotusen.
BoaLTB2005.jpg

910 euro med frakt

http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1579597906

Har tiotusen.
De flesta större märkena gör hyfsade racers, kolla vad det finns för seriösa cykelaffärer i närheten (såg att du bodde i dalarna) och titta på deras utbud. Storleken är mkt viktig på en racer, så köp inget oprovat om du är nybörjare.

Har tiotusen.
Man blir ju lite sugen själv ..nöta asfalt i sommarsol,men är nog som thompa säger viktigt med storleken.. svårt när man inte kan prova.

Har tiotusen.
JBC skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför är det aldrig pedaler på racercyklar?

Den väger mindre utan ;-)

Har tiotusen.
JBC skrev:
> Är det någon tvångstanke
> tillverkarna/återförsäljarna har eller?
>
> / Joel

Det är för att folk vill välja pedalsystem. En del kör med Look (jag) och en del kör med Shimano, och så finns det ju de som kör med Time förståss.. Därför är det så.
/Johan

Har tiotusen.
JBC skrev:
> Är det någon tvångstanke
> tillverkarna/återförsäljarna har eller?
>
> / Joel

Alla vill ha olika pedaler;)

Har tiotusen.
Jag skulle kolla på Cykel Citys Pintor, det är viktigare med rätt storlek än fina komponenter på en landsvägshoj (antar att du inte vet exakt vilken storlek som passar dig bäst då du är nybörjare). Fast Radon-hojen ger mycket lull-lull för pengarna.

Att du sedan får Campagnolo rakt i genom och inte ShimaNO+Noname (ofta nav och andra saker som folk brukar överse) är ju värt en del också. :-) Och Campa Mirage gruppen tex räcker gott och väl.

4859901167.jpg

Har tiotusen.
Jag hade kollat upp lämplig ramstorlek först och sedan surfat in på en av de många tyska online-butikerna och beställt. Cube (www.bike-discount.de), Canyon (www.canyon.de) och Red Bull (www.roseversand.de) får alltid höga betyg i tidningen Tours tester. De har också många cyklar i den prisklass som passar din budget. Helt klart väldigt prisvärda cyklar.

Har tiotusen.
Bara ett förtydligande: det sitter sällan något otäckt "no brand stuff" på de tyska hojarna. Ta Radon-hojen ovan t.ex. Så här är den specad:

Ram: Alu 7005
Gaffel: Scape Carbon 1 1/8´´ integrated
Styrlager: FSA Orbit
Styrstam: Syntace F 139
Styre: Syntace Racelite 2014
Hjul: Shimano WH-R 550
Däck: Schwalbe Blizzard
Sadelstolpe: Ritchey Comp
Sadel: Scape
Växelreglage: Shimano Ultegra ST-6600
Bakväxel: Shimano Ultegra RD-6600
Framväxel: Shimano Ultegra FD-6600
Vevlager: Shimano Ultegra integrated
Vevparti: Shimano Ultegra FC-6600 53/39
Kedja: Shimano Ultegra CN-6600
Kassett: Shimano Ultegra CS-6600 12-25
Bromshandtag: Shimano Ultegra ST-6600
Bromsar: Shimano Ultegra BR-6600

Tja, det skulle väl vara ram och gaffel då. Och de görs nog i samma asiatiska fabriker som alla märkesramar och märkesgafflar görs i. Och på samma sätt ser det ju ut med cyklarna från Bicycles.de.

Har tiotusen.
Oskar skrev:
> Tja, det skulle väl vara ram och gaffel då. Och de
> görs nog i samma asiatiska fabriker som alla
> märkesramar och märkesgafflar görs i. Och på samma
> sätt ser det ju ut med cyklarna från
> Bicycles.de.

Skulle inte tro etablerade racerramsmärken tillverkar sina ramar i asiatiska fabriker.
Columbus, Pinarello, DeRosa osv... Inte en chans.

Och ram och gaffel är ju det viktigaste på en racer. Förutom att hojen passar dina mått förstås.

Har tiotusen.
Giant gör definitivt det men inte cannondale, så det är nog lite olika. Många av de etablerade italienska firmorna har flyttat dit sin produktion också (läste jag i nån av zinns krönikor nyligen).

Men det är inte nödvändigtvis dåligt ur kvalitetssynpunkt.

Har tiotusen.
Är Columbus ett etablerat racerramsmärke någonstans utanför Cykelcitys butiker? Jag har fått för mig att det är deras eget märke (motsvarande Radon och gänget).

Har tiotusen.
JT skrev:
> Skulle inte tro etablerade racerramsmärken
> tillverkar sina ramar i asiatiska fabriker.
> Columbus, Pinarello, DeRosa osv... Inte en chans.

Columbus är inte ett etablerat märke utan nåt som beställts från asien med columbusdekaler

Känns de här igen?
cadizc_1112862547.jpg

mach2_1112862561.jpg

Har även hittat Pintor som hette Il Volpe Pinta 1492

Men bra cyklar är det iallafall, tycker jag

/K

Senast redigerad av en moderator:
Har tiotusen.
Columbus har även varit omlackade Ridley förra året (om jag inte misstar mig), men finns nu som "original" hos City.

Lite fult är det att City i katalogen försöker få det att låta som ett "riktigt" märke, men oavsett verkar det vara prisvärda grejer överlag. Särskilt Pintor:na står sig väldigt bra mot konkurrensen.

Har tiotusen.
Ok,men om det är så viktigt med alla inställningar vågar man då köpa en cykel på nätet? Kan dessutom inte ett ord tyska! Måste erkänna att Radon cykeln ovan här tilltalade mig starkt rent estetiskt i alla fall...

Har tiotusen.
Jag skulle inte gjort mitt första racerköp över nätet, att köpa ytterligare en mtb på nätet när man redan har en (att jämföra storlek med) hade jag inte tvekat så mycket på, men då får priset vara jäkligt mycket bättre än i Sverige.

Dessutom är det mycket som kan strula (men oftast inte gör det iofs) och det är värt en del att köpa i en riktigt butik i din närhet.

Har tiotusen.
Om du har en någorlunda normal kroppsbyggnad så är det här med storlek inga som helst bekymmer.
Jag tycker det är lite hysteri med att det måste stämma så exakt på milimetrarna.

Som exempel så sitter jag exakt lika bra på en 58 som 60 racer (av samma märke). Det är bara att höja/sänka sadeln lite. Avståndet till styret skiljer litegrann, men känslan är precis lika bra på båda storlekarna.

De flesta racrar har geometrier som passar de flesta normalbyggda kroppar.
Komponenter som vevarmslängd, styrbredd, styrtapp brukar vara i proportion till storleken.

Använd http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp för att få fram rätt storlek på cykel.
Stämmer väldigt bra, iallafall för mig (och för de flesta andra också).

Det är för övrigt inte helt säkert att du får rätt storlek bara för att du vänder dig till en handlare här hemma.
Beroende på deras erfarenheter och egen åkstil, så kan två handlare ha helt olika åsikter om hur man ska sitta på en cykel. En kanske förespråkar små, kvicka criteriumcyklar, en annan bekväma Randonneurcyklar.

/Anders

Har tiotusen.
Kelvinized:

Det där var ett detektivarbete som heter duga! Var det inte i 2003 års CC-katalog som Monocen fanns under namnet "Columbus Cadiz compact". Temporamen känns igen från 2004 års CC-katalog. Samma färg, samma grafik, andra dekaler och annan gaffel.

Jag tror nog att det bara är en tidsfråga innan de etablerade racerramsmärkena tillverkar också sina allra finaste ramar i fjärran östern. Det måste de nog göra för att ha en chans att hänga med pris/kvalitetsmässigt. Så har ju redan skett på mtb-sidan. Jag skulle inte vara så jäkla säker på att ens Cannondale svetsas i USA längre. Det är mer när det gäller såna märken som Moots och Seven som man nog kan vara lungn för att ramarna görs i USA.

Har tiotusen.
Utdrag av vad Ernesto Colnago säger i ett reportage:

"Colnago Joins the A-Team

Just back from the Taiwan bicycle show, we asked Colnago about his decision to join the Taiwan sourcing consortium controlled by Giant Bicycles called the A-Team. Colnago has become a A-Team sponsor member, joining Specialized and Trek. Colnago told us right off the bat, "we will source several mid-range models for 2006 in Taiwan. The rest of our production will remain Made In Italy and will always remain as Made In Italy. But we see that the the world of bicycles is changing. Thanks to our collaboration with A-Team, now we can obtain high-quality competitively priced bicycles that can bear the Colnago name."

Hela reportaget:

<http://www.cyclingnews.com/sponsors/italia/2005/colnago.php>

Colnago får väl sägas vara ett etablerat och känt märke inom landsväg...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp