Hård framgaffel

camsi79

Medlem
Hård framgaffel
Hej!
Jag har köpt en beg crescent torn 24 tum till min dotter där framgaffeln är i stort sett helt stum.

Någon som har tips på om den går att fixa? Vad för slags framgaffel är det? Går den att serva? Står att det är en Dämpad Zoom 24".

Bilagor

• PXL_20250317_143646980.MP.webp
    PXL_20250317_143646980.MP.webp
    287.5 KB · Besök: 312
  • PXL_20250317_143619545.MP.webp
    PXL_20250317_143619545.MP.webp
    592.2 KB · Besök: 271
Hård framgaffel
Det här ser ju inte lovande ut, rostbubblor och stråk av rost och skavd färg upp ur gummitätningen till nedre benen...
Vad är användningen för cykeln? Åka till skolan eller träna MTB? Till det förstnämnda kanske det går att få till nån form av funktion, men bra blir det nog inte.
#brutaltärligt
1000001144.webp

Hård framgaffel
Det här ser ju inte lovande ut, rostbubblor och stråk av rost och skavd färg upp ur gummitätningen till nedre benen...
Vad är användningen för cykeln? Åka till skolan eller träna MTB? Till det förstnämnda kanske det går att få till nån form av funktion, men bra blir det nog inte.
#brutaltärligt
Visa bilaga 757479
Mest för att cykla lite hemma på grusvägar. Men finns det nåt att göra för att göra dem lite bättre iallafall?

Hård framgaffel
Bara att ösa på med något rostlösande och försöka att gunga igång den.
Troligen så blir den aldrig bra igen eller den var inte ens bra från fabrik

Jag gissar att sista meningen är rätt. När jag funderade på en dämpad gaffel till min son provade jag att trycka i gafflar på en tiotal barncyklar jag hittade på gatan. Samtliga kunna jag inte komprimera mer än en cm med mina 80 kg. Min son vägde då 25 kg, så helt meningslöst. Nu minns jag dock inte om jag provade en Zoom gaffel.

Hård framgaffel
IMG_1490.webp

På lillgrabbens cykel bytte jag original alugaffeln (som vägde förvånansvärt mycket) till en gammal onone kolfiber som vägde hälften och dessutom är mjukare.
(1 1/8 dels rakt styrrör gör ju utbudet lite klent)

Senast ändrad:
Hård framgaffel
Gissar att dottern är taggad på att komma ut o hojja med farsan, skoj på hoj!

Hittade detta youtube-klipp där de återupplivar en 26tums zoom gaffel i motsvarande skick som den du har. Gissar att de är rätt lika?

Underbenen kommer nog aldrig bli sig lik igen och kommer förmodligen nöta upp packboxarna rätt fort men kul o göra ett försök iaf med risk på att man inte får ihop den igen (trasiga packboxar, fastärgade skruvar osv).

Plan B är nog att leta efter en bättre begagnad gaffel alternativt kika på tex. Aliexpress, där ligger gafflar på 600-1800kr ungefär och då får man en ny om man bara hittar rätt variant (styrrör, navbredd, hjulstorlek, axeltyp, bromsinfästning).

Hård framgaffel
Det är ingen som har noterat att även byggan ser knäckt ut på den där cykeln? Det är mer dags för åtevinningen, istället för service...
Ouch - ja den där gaffeln ser ut att vara en direkt fara att cykla på. Dessutom är den bortom räddning i övrigt, dvs skrotbingen nästa, även om den inte hade varit av. Så nu är det dubbelt upp...

Tillbaka
Topp