Hårdgaffel

Hotwire

Ny medlem
Hårdgaffel
På min MTB har jag en gaffel som dämpar med olja/luft. Den blir märkbart hårdare
nu när det är så j-a kallt ute. Vad beror detta på? Är det farligt att ha den ute?

Hårdgaffel
Förr i tiden var det vanligt att framgafflar blev stelopererad pga kylan, men då var det oftast elastomergummin som hårdnade i kylan. Dagens oljedämpade gafflar, oavsett om det är luft eller stålfjäder i dom, ska fungera skapligt bra i kylan också. Men är det "fulolja"(ren mineralolja eller halvsyntetisk) så påverkas oljeviskostiten av kylan. Antingen byter du till bättre olja som klarar bredare temperaturområde, t.ex. Motorex gaffelolja av valfri viskositet, eller så skruvar du lite på kompressions och returdämpningen så de blir snabbare. Båda tipsen ska ge mer liv i gaffeln i kylan. ;-)

/Leo

Hårdgaffel
Som Leo! :-)......men om du också har gammal smutsiga, vattenkontaminerade fett i gaffel can det också blir stelare ( mer friktion) kanske tid för lite vård för din gaffel.

Hårdgaffel
Gummipackningarna som tätar luftkammaren och blir stelare och ger mer friktion. Speciellt bra blir detta tillsammans med fukt och när dom stelnat och gaffeln går trögt så slits packningarna ännu mer och sedan börjar gaffeln läcka och sedan är det renoveringsdags.

Hårdgaffel
=David Skrev:
-------------------------------------------------------
> Gummipackningarna som tätar luftkammaren och blir
> stelare och ger mer friktion. Speciellt bra blir
> detta tillsammans med fukt och när dom stelnat och
> gaffeln går trögt så slits packningarna ännu mer
> och sedan börjar gaffeln läcka och sedan är det
> renoveringsdags.

Exakt, därför ska man inte glömma bort att smörja gaffelbenen med lite fett/olja då och då så att packningarna inte börjar kärva ihop och slitas för mycket i onödan. Använder Manitou Prep-M tunnflytande fett till mina gafflar, en liten klick på de inre gaffelbenen, sedan smetar man ut det runt om gaffelbenet och trycker därefter ihop gaffeln några gånger. Sedan smetar man återigen ut smörjan som nu "åkt upp", tryck ihop några gånger till och torka sedan rent gaffelbenen helt. Den lilla mängden smörja som åkt ner i packningarna är det som gör nytta, inte det på utsidan som samlar åt sig smuts om det lämnas kvar.

Att moderna gafflar skulle vara helt självsmörjande pga av oljebad är lite önsketänkande. Åtminstone känns min Marzocchigaffel mycket följsammare och funkar bättre om den för lite "extern" smörj då och då.

/Leo

Hårdgaffel
Obed Skrev:

> Det betyder att Marzocchi är ganska bra.

Även i denna tråd får Obed ett "Word!" från mitt håll..

Hårdgaffel
=David Skrev:
> Obed Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det betyder att Marzocchi är ganska bra.
>
> Även i denna tråd får Obed ett "Word!" från mitt
> håll..
>

Word på er båda, skriver under på att Marzocchi är bättre än andra gafflar just på packningsfronten. :-) Däremot går gaffeln _ännu_ "smoothare" med lite smörja än utan... :-9

/Leo

Hårdgaffel
Det är en Marzocchi jag har på hojen. Det jag märker är alltså att gaffeln blir hårdare och stelare.
Den fungerar fortfarande men känns lite seg om man säger. Det brukar märkas om hojen stått ute i -10 en
hel dag utanför skolan. Den är ett år gammal ungefär och aldrig servad.

Frågan är ju om man ska hälla i speciell vinterolja nu. Det dröjer ju inte speciellt länge innan det blir varmare ute. Kanske är bättre att lämna in den på service och oljebyte till normal olja men med högre kvalitet(det är orginaloljan i nu) när det blivit varmt ute.

Byter ni till specialolja på vintern?

Hårdgaffel
Eftersom jag aldrig har smort gaffeln kan jag inte bevisa motsatsen till Leos teori likväl som Leos välsmorda gaffelben inte vet hur ett års torrbenthet känns ;)

Dock kan jag testsmörja gaffelbenen men då riskerar jag få kladd på fingrarna :P

Hårdgaffel
Hotwire Skrev:
> Byter ni till specialolja på vintern?

Nej, jag kör alltid med samma olja, sommar som vinter. Motorex Fork Oil, finns på Cykelcity bl.a. Den håller sig bra i kylan, likaså i värmen. Det är inte fel att serva gaffeln redan nu, om du nu haft den i ett år.

/Leo

Hårdgaffel
Hm, dags för gaffelservice då? Fast det är nåra billiga RockShock...
Kanske ska uppgradera? kan jag få nåt bra med både v-brom- och skivbromsfäste (för framtida byte) under 3.000?

Tillbaka
Topp