Hardtail eller suspension ?

Malin

Ny medlem
Jag ska börja cykla mtb, har jag tänkt mig =)
Men vad ska man ha ?
Heldämpat eller framdämpat ?
Det jag har tänkt är att cykla i skogar med all möjligt underlag
Upp, ner och raka sträckor.

Hjälp mig någon som har efarenheter.

Du kommer säker får många svar på denna fråga.
Det finns fanatiska anhängare i båda lägren.

Mitt tips (baserade på alldeles för lite erfarenhet dock) är:

Är du smidig på cykeln så hade jag nog föredragit en framdämpad.
Färre delar att serva. Mindre krångel.

Är du som jag, dvs ingen teknik, tung, osmidig och samtidigt bekväm.
Så hade nog en heldämpad varit att föredra.

Hardtail...

Suspensoar är bara på modet för tillfället,snart åker alla med helstelt igen..eller på utomjordiskt rammaterial med minne som sviktar där det ska efter noggrann inställning av varelser ifrån en planet 73,5 galaxer här ifrån.

Du lär dig mer ifall du börjar med HT eftersom man behöver mer teknik för att ta sig över stenar, rötter osv. och man kan inte bara äta upp det med dämparna.. :). Det beror också på hur mycket pengar du har, då får liksom en bra HT för 10.000kr, men inte en bra FS.

Jag måste säga att det är visst en skillnad om man kör heldämpad. Speciellt om man gillar att köra ganska högt tempo på smala skugsstigar med massa sten och rötter på. Då känner man verkligen att man behåller kontakt och grep. Jag är nöjd med FS.

Hej 417Freeriders: Downhillah
Det kanske är HT man ska ha..
Men jag skulle helst vilja ha held dämpat
jag är beredd att betala lite isåfall.. Vad får man betala för en bra FS ?
tack för hjälpen föresten

30 papp för en första cykel? Coolt! Det gäller att satsa ordentligt. :)
Tänkt dock på att du behöver en hel del kringutrustning som skor, kläder m.m.
Det plockar ofta på mer än man tänkt i början.

Har du den summan pengar att tillgå skall du gå på FS (Fullsuspension) direkt.

Min HT blev snabbt degraderad till pendlarcykel i helstelt utförande när min heldämpade införskaffades....

30tusen!!! Du skämtar då inte med din satsning. Ok, då behöver inte ditt val mellan hel- o framdämpat styras av budget. För 30K blir det ultima deluxus om du väljer hardtail och prima vara om du väljer heldämpat. Lycka till.

Oh, by the way. Om det är din första mtb och du aldrig kört i skog förut så kommer du bli nöjd med vad du än köper för dom pengarna, heldämpat eller ej. Se till så du får rätt storlek på cykeln bara, det brukar liksom alltid bli fel där när man köper sin första cykel.

Hej Stampe!
Aha det är sådan himmla skillnad när du fick den då ja?
Det är så svårt alla säger olika.. =/
Tack ialla fall =)

Standardsvaret som de flesta verkar vara överens om:

- Man måste lägga ut rätt mycket mer pengar för att få en bra fulldämpad hoj. Om man hårddrar det kan man säga att samma mängd pengar ger en helt okej framdämpad hoj men en kass fulldämpad.
30k skulle ge en otroligt bra fulldämpad hoj men det låter sjukt mycket om man är nybörjare.

- Om man är helt ny är det stor risk att första cykeln blir ett felköp på ett eller annat sätt, t.ex. att man inser att man gillar en annan typ av cykling, att man får fel storlek (lite inte på att cykelhandlaren ger dig rätt storlek!), eller att men helt enkelt tappar intresset.

Sen är det politiskt korrekt att hävda att man lär sig tekniken på riktigt om man börjar med en framdämpad hoj men det kan jag inte avgöra själv eftersom jag bara är amatör. Jag började med en halvdyr framdämpad men efter bara några veckor insåg jag att den inte passade mig. Numera skulle jag aldrig vilja köra annat än fulldämpat i skogen eftersom det har massa roliga fördelar, men det är rätt mycket en smaksak också.

Engångskostnad? Haha. jovisst, det trodde vi alla när vi började :)
Du kommer vilja köpa en massa kringutrustning och krimskrams, både nödvändig och onödig sådan (mest onödig). Och oavsett hur bra cykel du har kommer du alltid vilja byta en del delar. Tyvärr går en del saker sönder också, hur dyra de än är.

Heej Andreas!

Jag cyklar Racer cykel i vanliga fall och tycker det är roligt!
Och nu vill jag komma ut iskogen.
Det kan stämma det du säger, men jag tror verkligen att det komma bli kul också.
Men man vet ju faktiskt inte =/
jaja tack så mycket =)

för de pengarna får du ju en schyst FS, o grejjer du behöver runt om, så som skor osv.

jag vill inte säga att man får sämre teknik med FS än HT, snarare att man får lite annorlunda teknik, man åker inte riktigt på samma sätt osv. med FS kan amn ju ta linjer man inte skulle vunnit nått på o ta med en HT osv.

för 10 0000 bör man satsa på HT, för bra FS bör man satsa över 15-20000 eller över det, vilket du verkar vara beredd o göra.

att gå på FS direkt kan vara dyrt i längden om amn inte gillar mtb, MEN gillar man mtb så kan det snarre vara billigare i längden. ja menar, kul o slänga ut säg 140000 på en fin HT, finna att det är kul, men vill ha FS, säljer HT:n till klart underpris (man får ju inte va en hojj "verkligen" är värd när man säljer beggagnat numera :D) o köper sig en FS. då har man ju slängt ut bra mycket mer än om man köpt FS direkt.

mtb är dock inte lika mycket engångskostnad som racer, då en racer tenderar till att gå o gå, man kan köra länge innan nått slits osv. på mtb gåre fortare. men mtb är ju skitkul, så jag tycker klart du ska testa MTB :D

är det tips/förslag på hojj du vill ha?

Senast redigerad av en moderator:
jaa det är bra förslag =) alla är verkligen hjälpsamma.
Är det bara för man är tjej =) *haha*
Jag bor i borås.
Du då? haha

FS. För 30000 får du en sjukt bra heldämpad eller en helt enormt äckligt deluxe dubbel plus bra hardtail, imho that is. :D

Edit: Tydligen kan man inte välja som man vill mellan orden "och" och "eller". Det leder visst till missförstånd har jag hört.

Malin skrev:
-------------------------------------------------------
> jaa det är bra förslag =) alla är verkligen
> hjälpsamma.
> Är det bara för man är tjej =) *haha*

Ha, nej - frågar man vad man ska köpa här på Happy så blir man alltid bombad med lyxiga förslag.

Malin skrev:
> hjälpsamma.

Ja. Tricket på happy är att temporärt gömma sig bakom ett tjejnamn för att bli garanterad många svar.
Precis som du gjort, får vi anta.

Malin skrev:
> hjälpsamma.
> Jag bor i borås.
> Du då? haha

hahahaha, kom just på att det kunde uppfattas så :D:D menade mer att om det finns nån bra cykelbutik så kan man få bra hjälp, vilket kan vara bra om man skaffar sin första hojj. men har du kört racer ett tag har du ju lite vana. vet man vad man vill ha o kan sköta servicen själv finns det ju en hel del fint på nätet. kanske mindre service i den meningen att man kan åka in o få hojjen justerad kostnadsfritt som service, men oftast så mycket billigare att det ändå lönar sig. service vid garantiproblem osv. är på de bra nätbutikerna oftast i samma klass eller bättre än o många vanliga butiker (finns ju dock undantag som i allt)

Jag håller med Lotta, jag menar Mårten... :) För 30k får man två helt okej cyklar. En av varje sort, alltså. Varför välja när man kan ha bägge?

Hoppla, jag menade ju inte att man skulle ha både och. "Och" skulle ha varit "eller". :D

Du får två schyssta hojjar för 30000. Inte två superbra, men två som fungerar mer än tillfredställande. Lägg 12 på en HT och 18 på en FS. :D

Och utan superbra hojar har man ju nåt att skylla på. "Ja, hade jag XTR istf XT hade jag ju självklart krossat dig i den där backen!" :)

andreaso skrev:
> Engångskostnad? Haha. jovisst, det trodde vi alla
> när vi började :)

Ack så sannt (och roligt) :).

BFS: Abselut. Och du, hade jag haft singlespeed hade jag redan suttit på fiket med en espresso innan du ens funderat på att klicka i rätt växel. Men det är en annan diskussion och en annan tråd... :D

bjby: Det är fan inte roligt när bromsslangar går av, bakväxlar går sönder, växelindikatorer spricker, baknav dampar ur osv... Det är skitjobbigt. Jag vill cykla, inte meka!

Mårten: ännu en anledning att ha två hojar. Det ska mycket till om man sabbar nåt på bägge samtidigt...!

En till röst för heldämpat från min sida, jag blev en klart bättre cyklist i skogen efter att jag skaffat mig en heldämpad cykel. Om det beror på att cykeln är bättre eller om det sitter i huvudet vet jag inte, men jag klarar mycket mer med ht´n nu efter att ha kört med fs ett tag.

Det jag skulle titta efter är någon cykel som är så trampeffektiv som möjligt, dvs en som inte gungar så mycket när man trampar. Vissa heldämpade har ju den tendensen och det tar ett tag att få in rätt trampteknik för att slippa gunget. Det finns idag massor av modeller med automatisk låsning på dämpningen både fram och bak som ska filtrera bort gunget från dina tramptag men öppna för stötar från underlaget. De flesta av dessa system verkar funka hyfsat bra och det är nog något sådant du bör titta efter med den budgeten.

Men som sagt man får vara beredd på att en mtb äter en hel del pengar i driftkostnader också. Saker och ting slits mycket värre än på en landsvägscykel. Dämpare behöver service, länkaget i baksvingen glappar upp sig kedja och drev samt kassett blir utslitna osv...

Men låt inte detta avskräcka dig för när man väl sitter på sin fullgungare och glider fram mjukt över rötter och stenar är man glad att man inte tog sin hardtail ut i skogen den dagen:-)

Cyklar du redan landsväg så har du väl det mesta i klädväg som behövs också, det är väl bara skor som kanske kan vara bra att skaffa ett par med grov sula för SPD (antar att du har något clipslöst system på din lvgcykel så det är ju bäst att fortsätta att sitta ordentligt fast). Så du behöver väl inte spara så mycket på din budget för massor av kringutrustning just för tillfället, det märks efter hand vad man tycker att man skulle kunna behöva.

Malin

Leta reda på folk i trakten som har cyklar (av bägge typer) i rätt storlek för dig och prova dem i skogen. Bara du själv kan avgöra om FS eller HT är rätt val för dig.

30 000 kr är en hel del pengar och är man helt ny utan (gissar jag) större erfarenhet av att cykla i skogen blir det lite av ett chansköp att köpa en FS eller HT rakt av, här och nu.

Sedan, när du vet vilken typ som passar dig bäst, kan vi säkert hitta en lämplig cykel till dig.

FS är ju roligare och går t.ex. bättre att cykla upp för trappor med. HT är för purister och tuffa pojkar. Satsa på en liten lätt FS om du inte skall köra mest nedför. Har sett för många grabbar komma med FS och tjejen på en HT när det borde vara tvärt om.

Säger som TommyE. Har du möjlighet att pröva är det bäts. Men pröva mer än bara 100 meter.

Sen kan det ta några år innan man vet vad man verkligen vill köra på. Så räkna inte med att första cykeln måste bli helt rätt.

Vill du ha en cykel som gör precis det du säger åt den där du får jobba lite extra för att få den dit du vill men istället ger mer kraft ner i backen så är det en HT du skal ha.

Men om det är skönt med en cykel som gör mycket av jobbet åt dig men stjäl istället lite pedalkraft samt är lite långsammare i reaktionen så är det en FS du skall ha.

Tillbaka
Topp