Hardtail för 5000-8000 kr

Sanca

Ny medlem
Hej! Är ny på forumet, söker efter en nybörjarmtb och hade tänkt sikta mot en hardtail mellan 5000-8000. Är inte riktigt säker på exakt hur mycket jag ska lägga. Har en motocross att sälja först.
Behöver dock era åsikter om de olika modellerna jag kikat på mestadels. Kollar ju lite här och där på nätet men har snöat in mig lite mer på följande.

Kona Blast Deluxe
Kona Cindercone

Specialized Rockhopper Disc

Cube Acid

Valde dock undan Specialized Hardrock för att jag tyckte den nya svängda ramen såg ful ut och lite illa varslande för skrevet ifall man kraschar.
Hur är egentligen Cube cyklarna har inte lyckats hitta så mycket info om dom. Nån av er andra som äger nån av dessa hojar som kan komma med lite kritik.

Kommer mest att cykla på stigar och i skogen, ej landsväg för att komplettera min motocross träning. Är 175 lång och tänker mig att en 17" eller 18" ram passar mig beroende på vad de olika märkena kan erbjuda.

Är också van att handla utomlands över nätet så om nån vet nån utländsk webshop med grymt bra pris så tipsa gärna. Har ingen stor koll på vart man hittar bra priser på cyklar dock.

Förresten vad mer behöver förutom cykel och cykelpump?

Senast redigerad av en moderator:
Om du frågar mej, tycker jag en helstel singlespeed blir det bästa för de pengarna! Du behöver inga växlar om du bara ska cykla i skogen, och du får grymt bra intervallträning i backarna! Freddiesan har tydligen köpt en GT Peace för 3500:- på rea, var nånstans vet jag inte. Och det är bättre med stel framgaffel än en med dålig dämpning, som det nog tyvärr blir för de pengarna! 17" eller 18" blir nog bra i storlek. Du kommer säkert att få många olika råd, detta var mina!

Sanca skrev:
-------------------------------------------------------
> Är också van att handla utomlands över nätet
> så om nån vet nån utländsk webshop med grymt
> bra pris så tipsa gärna. Har ingen stor koll på
> vart man hittar bra priser på cyklar dock.

http://www.bike-discount.de/index.php
http://www.poison-bikes.de/
http://www.s-tec-sports.de/

> Förresten vad mer behöver förutom cykel och
> cykelpump?

Hjälm.
Kolla att pedaler ingår...

kaipartai skrev:
> Om du frågar mej, tycker jag en helstel
> singlespeed blir det bästa för de pengarna! Du
> behöver inga växlar om du bara ska cykla i
> skogen, och du får grymt bra intervallträning i
> backarna! Freddiesan har tydligen köpt en GT
> Peace för 3500:- på rea, var nånstans vet jag
> inte. Och det är bättre med stel framgaffel än
> en med dålig dämpning, som det nog tyvärr blir
> för de pengarna! 17" eller 18" blir nog bra i
> storlek. Du kommer säkert att få många olika
> råd, detta var mina!

Singlespeed som nybörjarcykel? Nu skojar du va?
Ang gaffeln kan det faktiskt vara smart att köpa en sunkig dämpad ändå ifall resten av hojen är ok. Då blir inte geometrin uppfuckad om gaffeln uppgraderas. Prisintervallet 5-8.000kr som efterfrågas ger trots allt utrymme för riktigt bra ram och hjul.

Gaffeln är det egentligen inte så noga med, så länge ramen e ok och växlar och allt hänger med ett tag precis som plumse skrev.

Är Specialized Rockhopper en ok cykel då? Har på nåt vis fastnat mest för den trots att Cube och Radon verkar vara mest prisvärda.

plumse skrev:
> kaipartai skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lite grejs om SS
> Singlespeed som nybörjarcykel? Nu skojar du va?

+27

Låt oss hoppas. Det är lätt att bli blind som "senior" MTB-pundare. SS har många kvaliteter, men få som är lämpliga för en person med begynnande MTB-missbruk.

captain8track skrev:
> det betalar för S märket men visst, näh, här
> är det fan radonen som gäller.

s-märke är fan ovärderligt!!!

Som nån ovan sa innan så tycker jag att styret på radon cyklarna ser ut att sitta väldigt långt fram? Känns som om man får mycket vikt på framhjulet. Har jag fel?

Tillbaka
Topp