Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Bofinken sa:
glitch sa:
Jag kör ju 140 mm 27.5 gaffel - Yari.
Den sväljer 2.8or på 30mm fälg utan problem.

Köpte du ramen eller ett helt kit? tycker de där hjulen verkar väldigt tunga... elleeeh?

Lös ram. Hjulens vikt är ett skämt. 2.5 kg.
Det sura med lös ram är att man måste köpa lös bakaxel och på gen 1 var man tvungen att skaffa vajerfästen.

glitch sa:
Bofinken sa:
glitch sa:

Köpte du ramen eller ett helt kit? tycker de där hjulen verkar väldigt tunga... elleeeh?

Det sura med lös ram är att man måste köpa lös bakaxel och på gen 1 var man tvungen att skaffa vajerfästen.

Men det är inget problem på ramarna idag? Jo nya hjul på nx-kitet så är det ju ok.

Bofinken sa:
glitch sa:
Bofinken sa:
glitch sa:

Men det är inget problem på ramarna idag? Jo nya hjul på nx-kitet så är det ju ok.

Jag var också inne på att plocka ihop själv, främst för att man läst om vikten på hjulen. Men det blir ju bra mycket dyrare så nya hjul fåt bli en uppgradering i framtiden var tanken. Men nu när man väl testat tycker jag inte att de känns speciellt tunga. Hade varit väldigt intressant att haft ett hjulpar att växla till för att se hur mycket det känns i realiteten.

FranzJaeger sa:
Bofinken sa:
glitch sa:
Bofinken sa:
glitch sa:

Jag var också inne på att plocka ihop själv, främst för att man läst om vikten på hjulen. Men det blir ju bra mycket dyrare så nya hjul fåt bli en uppgradering i framtiden var tanken. Men nu när man väl testat tycker jag inte att de känns speciellt tunga. Hade varit väldigt intressant att haft ett hjulpar att växla till för att se hur mycket det känns i realiteten.

Jo får bli samma göra nått kap på k&s =)

Äntligen en ny hoj på väg hem :) en 30års present från familjen också hehe. 2018 Vitus sentier vr+
En crankbrother highline 160mm är beställd med.

ska bli skoj och testa i hemma skogen och köra in den till ess säsongen 2018 kommer nog bli en uppdatering med 150mm pike till våren.

Bilagor

• prod159770_Black - Blue_NE_02.jpg
    prod159770_Black - Blue_NE_02.jpg
    200.4 KB · Besök: 133
Senast ändrad:
Bofinken sa:

Sondern om du köper kolvarianten och dumpar standardhjulen är lättare och kanske lite mer lämpad för XC.
Birden är tyngre och känns lite mer "rowdie" och längre än Sondern också så ännu lite mer lång low and slack.
Bird har väl livstidsgaranti på ramarna också som kan överföras till nästa ägare.

glitch sa:
Bofinken sa:

Sondern om du köper kolvarianten och dumpar standardhjulen är lättare och kanske lite mer lämpad för XC.
Birden är tyngre och känns lite mer "rowdie" och längre än Sondern också så ännu lite mer lång low and slack.
Bird har väl livstidsgaranti på ramarna också som kan överföras till nästa ägare.

Låter kanske som en sonder passar bäst för att komplettera en spez enduro då den är mest olik men ändå rätt lekfull :)

Byggdes på en fin iskaka på insidan kedjestagen idag med däck som går emot till följd. Småstörigt, ska bli intressant om kolvarianten av transmittern rymmer mer gummi. Annars rekommenderar jag 2.6 or bak för sonde spekulanter.

glitch sa:
Byggdes på en fin iskaka på insidan kedjestagen idag med däck som går emot till följd. Småstörigt, ska bli intressant om kolvarianten av transmittern rymmer mer gummi. Annars rekommenderar jag 2.6 or bak för sonde spekulanter.

80 mm ganska exakt både på sadel och kedjestag. Har tänkt sätt på skyddstejp.

Blev premiär idag med nya hojen. Riktigt nöjd. Väldigt lik mmmbopen fast med lite mindre flack HA vilket passar min cykling mer. 12.5kg med pedaler och slangar i hjulen känns vettigt ur lådan vikt.

Bilagor

• 20180106_121553~2.jpg
    20180106_121553~2.jpg
    701.6 KB · Besök: 145
  • 20180106_120504~2.jpg
    20180106_120504~2.jpg
    677.3 KB · Besök: 160
liveforthis sa:
Blev premiär idag med nya hojen. Riktigt nöjd. Väldigt lik mmmbopen fast med lite mindre flack HA vilket passar min cykling mer. 12.5kg med pedaler och slangar i hjulen känns vettigt ur lådan vikt.

Sweet! Min bästa vän ska börja cykla, och jag har övertygat honom att köpa just en Sentier, dock Sentier + den billigare med 1x10.
Blev sugen på en själv.

Maakus sa:
liveforthis sa:

Sweet! Min bästa vän ska börja cykla, och jag har övertygat honom att köpa just en Sentier, dock Sentier + den billigare med 1x10.
Blev sugen på en själv.

Kan varmt rekomendera sentier :). Valde vr+ för snäppet bättre komponenter rakt igenom. Men sentier + är riktigt mycket och modern hoj för pengarna tycker jag :)

Ere stensmas gamla Stanton? Den har jag ollat ;-) skoja bara men har cyklat på den, fin hoj!

glitch sa:
Ere stensmas gamla Stanton? Den har jag ollat ;-) skoja bara men har cyklat på den, fin hoj!
Jag trodde du skulle hålla tyst om hur du besudlade min gamla cykel (därav den såldes) ;)
Hoppas du är nöjd med den, för det var jag :)

Då va droppern monterad. Blev en koryak nöjd med den förra jag hade.

Bilagor

• 20180109_173647.jpg
    20180109_173647.jpg
    246.7 KB · Besök: 89
Det tog ett tag men nu har även jag beställt en Sonder Transmitter! Får gå som fulväder och endurosläde när min långloppshoj känns för fin och skör!

Är det någon som vet vad det ska vara för dimension på sadelstolpen? Aluminiumversionen blev det (sniiik)

Senast ändrad:
Tackar, skulle ju gått in och kollat på build spec inte frame spec som jag gjorde :) Ska bli jäkligt skoj att bygga lite iallafall :)

Der Kaiser sa:
MatteXC sa:
Det tog ett tag men nu har även jag beställt en Sonder Transmitter! Får gå som fulväder och endurosläde när min långloppshoj känns för fin och skör!

Är det någon som vet vad det ska vara för dimension på sadelstolpen? Aluminiumversionen blev det (sniiik)

Enligt hemsidan https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-transmitter-nx1-1x11 så är det 31,6 stolpe och 34,9 klämma.
Stämmer även med min kål-ram.

Är du nöjd med din kål variant? Får snart råd med n+1 har ögonen på kål-sondern

De har ju fått grymt bra recensioner iallafall. Det enda negativa är väl att 27,5x2,8 ska vara max bak.

Jag hoppas få in 29x2,3 :S

Om du tittar i min "bygg"/frågetråd så ser du att den inte är hopbyggd än, men jag lovar att ge nån sorts utlåtande när jag fått ihop den och testat den :)
(drog lite wire idag, nu funkar droppern!)

Bofinken sa:

Der Kaiser sa:
Om du tittar i min "bygg"/frågetråd så ser du att den inte är hopbyggd än, men jag lovar att ge nån sorts utlåtande när jag fått ihop den och testat den :)
(drog lite wire idag, nu funkar droppern!)

Bofinken sa:

Följer :)

Lite trevlig cykling i snön i helgen. Mycket nöjd med hojen :)

Bilagor

• 2018-01-20-17-56-05.jpg
    2018-01-20-17-56-05.jpg
    279.8 KB · Besök: 92
  • 2018-01-20-18-00-08.jpg
    2018-01-20-18-00-08.jpg
    684.2 KB · Besök: 102
Hej,

Följt denna tråden ett tag då jag också är på jakt efter en rolig hardtail för stigcykling.
Ska byta racer mot hardtail då tiden inte riktigt räcker till när man har barn och allt ;)

Med stram budget så har jag tillslut kommit fram till följande två cyklar.

#1 https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...ainbike--stig/roscoe/roscoe-7/p/2041600-2018/
#2 http://vitusbikes.com/products/sentier-2018/

Vilken är bäst?
Jag gillar den lite flackare vinkeln på styrhuvudet och det lite längre slaget på vitusen men Treken köper jag i min lbs med livtids servicegaranti vilket är ett väldigt bra "mjukt" värde.

Hjälp mig.
(Ska tilläggas att jag är nybörjare, och detta är mitt första inlägg)

Stort tack på förhand

Vitusen alla gånger, Treken du länkade till har "hittepåstandarden boost 141" (gäller hjulaxeln bak).

Vitusen har "vanlig boost".
Det sitter en mycket bättre dämpenhet i framgaffeln som är på vitusen.
Tror att 2,6" (vitus), är sweetspot för däckbredd om man är ny på mtb och vill ha lite lagom feta däck utan att behöva labba alltför mkt med däcktryck etc.

Vad gäller geometri så är det upp till dig att klura på vad du vill ha.
edit: mycket bättre däck på vitusen också, fin-edition för gummit istället för performance (annat ord för snik) som på treken.
Bättre bromsar med mera på Vitusen, riktigt prisvärd hoj helt enkelt.
Geometrin på Vitusen är väl en skitaning mer "modern"

Senast ändrad:
Stort tack för den inputen, Precis de ögonen jag behövde, som ser saker en nybörjare inte förstår, än. :)

I inväntan på min Sonder Transmitter ram så har jag börjat preppa lite för hur specen ska bli och det blir nog att överge 29" konceptet.

Framgaffel:
Manitou Minute 140 mm 27,5 (inte plus...)

Hjul:
27,5+, oklart vilka, siktar på ca 27mm innerbredd, några förslag?

Bromsar:
Shimano SLX

Växlar:
1x10 XT

Styre:
10 grader backsweep 20mm rise (Easton EA70)

Styrstam:
40mm Sixpack Menace

Sadelstolpe:
Kanske kryper till korset och köper dropper...Brand X Ascend XL 150mm?

Vevparti:
HT2 Deore med 32t absolute black oval

Däck:
Ja va säger ni? Hyfsade allround däck, Maxxis HR2 är ju fina.
2,8or, går kanske, MK2 2,4or (61mm bredd 59mm höjd) ger 16mm till bryggan på höjden samt 13 resp 15mm på sidorna (hjulet behöver kanske fin-dishas lite).
Eller förslag på vettiga 2,6", tror ju starkt på den dimensionen :)

Synpunkter?

Bild på frigång i gaffeln.

Bilagor

• IMG_20180122_104704.jpg
    IMG_20180122_104704.jpg
    189.7 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Jag kör 2.8 nobby nic på 29id fälg på min icke plus yari.
Det funkar fint, plats kvar trots marshguard framstänka. Blir lite släp emot stänkan när det är mycket snö eller lera men inget däckskrap.
Maxxisdäcken blir lite smalare på fälg så med maxxis blir det ännu rymligare.

Är du nöjd med nobbisarna?Gillade nobby på 26er tiden men nu hae de ju reviderats ett par gånger (jag har hållt mig till conti, maxxis och michelin de senaste åren).

Tycker mig ha läst att de är väldigt små för att vara 2,8or?

MatteXC sa:
Är du nöjd med nobbisarna?Gillade nobby på 26er tiden men nu hae de ju reviderats ett par gånger (jag har hållt mig till conti, maxxis och michelin de senaste åren).

Tycker mig ha läst att de är väldigt små för att vara 2,8or?

Mina är ju inte addix - de funkar ok men hade inte köpt om dem. Med addix tror jag de är mycket bättre. Kör magic m och hans d på heldämp och de är greppigare och rullar bättre bägge med addix.
Så absolut addix! Sen vet jag inte hur maxxis plusdäck är men nic med addix eller kanske mary fram och nic bak.

glitch sa:
Mina är ju inte addix - de funkar ok men hade inte köpt om dem. Med addix tror jag de är mycket bättre. Kör magic m och hans d på heldämp och de är greppigare och rullar bättre bägge med addix.
Så absolut addix! Sen vet jag inte hur maxxis plusdäck är men nic med addix eller kanske mary fram och nic bak.

Nobby nic finns dock inte i addixsoft utan bara i addixspeed.
Jag har chansat på att trailstar är bättre än addixspeed för fäste och beställt det, har dock inte fått dem än då de väntar på Mary i addixsoft...

Av vad jag läste mig till så skulle speedgrip greppa som gamla trailstar men rulla som pacestar eller bätre.
Jag hade försökt avbeställa och köpa addix speedgrip.

Nää, jag behåller beställningen, så jämför vi i några uppförsbackar mellan trailstar o addix speedgrip sen :)

Nu har jag fått transmittern, kan iaf bekräfta att 29" inte får plats, provade med MK2 29x2,4 som mäter 56mm (hmm 2,4 sa ni Conti?) på 20mm fälg och det skaver mot sadelröret, finns inte mkt till plats över annars iallafall.

Väldigt glad att jag tog en gunmetal då färgen är mkt snyggare i verkligheten än på bild.

Får se om jag orkar starta en byggtråd, brukar aldrig göra det eftersom jag bygger ihop mina hojar på en kväll :P

Bilagor

• IMG_20180125_133158.jpg
    IMG_20180125_133158.jpg
    131.8 KB · Besök: 72
  • IMG_20180125_133304.jpg
    IMG_20180125_133304.jpg
    197.5 KB · Besök: 90
  • IMG_20180125_133207.jpg
    IMG_20180125_133207.jpg
    103.8 KB · Besök: 111
Är den lackad gunmetal? Visst är det en gen 1?
Tycker lacken är lite så där, chippar i bitar snarare än att det blir små lackskrap.

Det är en gen 1, bättre geometri för mig då jag hamnar mellan S och M för gen 2. Denna är S och kommer passa perfekt, mappar väldigt väl mot min Treks geometri (fast denna är något längre och flackare förstås).

Fick med bakaxel.
Alpkit hade packat ramen väldigt väl vilket var tursamt då DHL verkade ha kört rugby med paketet...

Tillbaka
Topp