Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Nu är en Sentier VR+ i 17" beställd samt lite pedaler och tubelessprylar iaf. Hoppas det blir bra.
Sen får vi se om det behövs kortare stam när hon kört lite!

Slänger upp lite bilder så här i sommarsolen. Med nya pedaler och xtr/nx combo kassett även slängt på torr däcken!

Bilagor

• 20180609_131124 (1).jpg
    20180609_131124 (1).jpg
    503.6 KB · Besök: 110
  • 20180609_131145 (1).jpg
    20180609_131145 (1).jpg
    550.3 KB · Besök: 103
Har sökt igenom hela internet efter en Nukeproof 2018 scout 290 storlek XL, svart. obs endast ram.

Om någon vet om den finns på lager någonstans (inom Europa) så släng upp länken, tack :)

Andra tips på HT ramar inom "samma" stil/geometri i ungefär samma prisklass, boost.

.. man kan aldrig ha för många HT,s :)

Mvh

Egress sa:
liveforthis sa:
Sweet! Vad är det för skapelse ?

Något jag skissat på som nästa hemmabygge.
Lång och flack nog för att inte kallas omodern, fast inte helt insnöad i alla de senaste trenderna.

Coolt! Låter sunt tycker det går lite extremt nu för tiden med vinklar o längd på hojarna. Visst nice om man bor i alperna och har 1000-2000 höjdmetrar och köra.

patten sa:
Snygg cykel! Var du ute och rullade själv i Delsjön förra veckan? I sådant fall bör det ha varit dig och cykeln som jag såg :)

Tackar!
Ja det kan nog stämma. Någon kvällstur var jag ute på efter jobbet. Hade du sällskap med en tjej? I så fall minns jag var vi möttes.

Senast ändrad:
Pelle Hå sa:
patten sa:
Snygg cykel! Var du ute och rullade själv i Delsjön förra veckan? I sådant fall bör det ha varit dig och cykeln som jag såg :)

Tackar!
Ja det kan nog stämma. Någon kvällstur var jag ute på efter jobbet. :-)

Jag och en kompis kom knatandes på Grävlingsstigen, uppför :) Spanade in cykeln och den är riktigt fin, Cotic kan det där med att göra fina cykla.

Tillbaka i stan efter några veckor på landet så det fick till att rasta Transmittern i hettan. Guuuud vad den går utför!
20180802_183049.jpg

Go runda idag känns nästan som höst i skogen. Fått kört några vänder på nya wild enduro framdäcket med wild am bak och grymt go kombo!.

Bilagor

• 20180805_184320.jpg
    20180805_184320.jpg
    617.5 KB · Besök: 102
Va ute o körde nya stigar och gillar hojen bara mer o mer

Bilagor

• PhotoEditor_20180814_083010257.jpg
    PhotoEditor_20180814_083010257.jpg
    429.1 KB · Besök: 99
Bofinken sa:
Hur är transmittern på platten? Sirap? Uppför?

Kanon tycker jag. Riktigt brant får man jobba lite med att hålla nere nosen men jag kör överbyggt med 140 gaffel.
Nån engelsk tidning körde ju xc lopp också med den o tyckte den var grym.

Men ska tilläggas att jag kör custombygge och har hyfsat lätt hjul inte 2.5 kg bojsänkena som är standard.

Transmitter är ju en hardtail, med rätt hjul o rätt däck är den som en blixt på platten, med andra däck trög. Inga hemligheter.
Jag tycker att min som har ett 3" NN speedgrip bak klättrar som en gud. Bara när jag ställer mig upp och lutar mig fram så att jag förlorar vikt kan jag tappa greppet.
Edit: jag måste varit full imorse.

Senast ändrad:
Vad har du för tire clearance bak och årsmodell på ramen om du kör 3" NN? Vad jag hört ska det inte gå in så feta sulor över huvud taget...

Har också en transmitter, den känns inte långsammare än min Scott Scale på platten, men jag har också hyfsade hjul (DT Swiss M1700 30i) och Nobby Nic i 2,6". Inga problem i uppförsbacken heller, och nedförs, ja vad ska man säga? Snabbaste hardtailen jag kört iallafall.

Jag har aluramen och skulle inte köra med större än 2,8" bakdäck, 29" xc däck går precis in (absolut max 2,2" med lågt xc mönster)

edit: bifogar en bild

Bilagor

• IMG_20180725_114435.jpg
    IMG_20180725_114435.jpg
    521.1 KB · Besök: 114
Senast ändrad:
Perra-G sa:
Vad har du för tire clearance bak och årsmodell på ramen om du kör 3" NN? Vad jag hört ska det inte gå in så feta sulor över huvud taget...

Kanske är mer utrymm på gen 2? På min mk1 skulle det inte funka.

glitch sa:
Perra-G sa:

Kanske är mer utrymm på gen 2? På min mk1 skulle det inte funka.

Jag har gen2 och den är specad för max 2,8" har wtb ranger 2,8" tror det kan bli trångt med 3,0" kan ju var att NN är smalare och lägre än ranger.

Har en 2017, kanske 2018 carbånram i large.
Det är på håret att det går, först satte jag i ett äldre NN 2,8 men tyckte den var för smal.
Så köpte ett nyare 3.0, det fyllde ut till sin specificerade bredd. Och skrapade i kedjestaget ibland.
Så jag har för det första dischat hjulet för perfekt centrering mellan dragen, men också limmat på ett par kedjestagsskydd av alu-plåt (trocadero :-D )
Jag får se hur det blir när det blir lerigt i höst, kanske får återgå till 2.8orna (men de är ändå i trailstar så borde ge lite bättre grepp för sin bredd som kompensation).

I leran är det bara att dra på Magic mary 2,35" ;)

Har min ram på annons men börjar fnula på om jag inte ska ha kvar den men köra med något lägre gaffel (120mm). Går ju att slänga i travel spacera i Sektorn (jävligt nice att ha den möjligheten trots solo air och motion control).

Kör absolut mest XC inspirerad MTB men kan vara kul att ha en HT och Sonder kanske när en hit med något lägre front?

MM 2,8 sitter nu på fram :)

Äh, du får byta nick till MatteAM o ha som morgoncykel ;)

MatteXC sa:
I leran är det bara att dra på Magic mary 2,35" ;)

Har min ram på annons men börjar fnula på om jag inte ska ha kvar den men köra med något lägre gaffel (120mm). Går ju att slänga i travel spacera i Sektorn (jävligt nice att ha den möjligheten trots solo air och motion control).

Kör absolut mest XC inspirerad MTB men kan vara kul att ha en HT och Sonder kanske när en hit med något lägre front?

Haha jaaa fan det är ju lösningen ;)

I ärlighetens namn blir det mest XC av den enkla anledningen att det finns nära och familjelivet (och snart mörkret) gör det svårt att komma iväg för lite rolig stigcykling.

Hur tycker du MM 2,8 funkar? Måste vara ett rejält träskmonster till däck, men om det rensar lera lika bra som 2,35orna så är det kanske en bra lösning på 650b+ och lera?

MatteXC sa:
I ärlighetens namn blir det mest XC av den enkla anledningen att det finns nära och familjelivet (och snart mörkret)...

Hur tycker du MM 2,8 funkar? Måste vara ett rejält träskmonster till däck, men om det rensar lera lika bra som 2,35orna så är det kanske en bra lösning på 650b+ och lera?

Fattar. Jag flyttade till Kärrtorp för att få nära till Hellas :-) (bla)

Transmittern är köpt o byggd som träskmonster, har dock inte hunnit få så mycket sånt än, men tror inte mycket annat kan bli bättre än MM i addix soft för hellas-höst!

Testa 2.8or på sentiern idag lagom med ler plats och lagom fett ? på 38mm id fälg

Bilagor

• 20180909_115317.jpg
    20180909_115317.jpg
    400.5 KB · Besök: 97
  • 20180909_115312.jpg
    20180909_115312.jpg
    364.4 KB · Besök: 97
Ja det blev riktigt bra! Blir nog nästa uppdatering på hojen med roval fattie hjul. Är polarens hjul jag testat med ?

Såg att Sam Pilgrim lottar ut en Fox 40.
Funderade om man kan göra en döds-hardtail i stål.
5 minuter senar var den här född

Marino-stål
2,8" DHF / DHR

long_and_slack.JPG

long_and_slack_2.JPG

Senast ändrad:
Nu drar vi igång den här tråden igen, det är ju ändå höst och då är det ju som roligast att cykla busbröt-HT! Klippte till på en Taiwanbyggd Switchback på Stantons rea. Ska bli fint att få lämna 135x9QR, max 2,3 däck bak och en reach under 395mm från min 45650B.
LNUtucxA9ueVbIKKounF4w6wQr3PYm4R7dilxUqE6Hyq_frmTOKG5_3ZrDkLdbsInITJiCUR8jCbxwRgFQN0xDW1nO6-LGK27SNr92r3RizIhgdqGSIc8cgGBlcJ_UW6Y6pIOGNldgbaCln7i3d0jKKuy5gW5Pyjo_VGanakU4C5QT0eLHrA3bil_xKsfqWR8c-0c2km0OKAgc9_3jbMRUZaG2MBPdmudEuLbHEHYHGyP4ygdvEI69m1JZc3tBA2liUBtLwsnmu1tYt-B9RD-64F9Br1ynLNNmfUrs8D16M0QnhLFufLqAcsoWtlm1g9Ix5vQ7EFQ6pxOJ7yTe5_BNNrcn6Zu906m4FoIkCCQWIhAB5xS5BiynrzpII8a3sTwGlsc7bQnaEnX-CcJxLBwClqn9gjslJ4uO6jltxo__vFhXul771FjY47iyeuPiz8qfvGYC4TJXdOV-aeGjAYD2BCeYUBY7eN2Q3iMdTYEmJMZMu0GGhnuhMoQTBiUxpHrBFnR6Nrwfo_0sChIaWrbpGjxV3ivngRIsPzQEvG4ayg2MYL0TxwJwEoccLUKJ50JIZCPasbJHlUTajue7tkGdA6Eh4tgsOa8XllNjrzE-ote0QC7CmVydu3rEiFFlU=w2008-h1506-no

viggen sa:
Ålrajt, då försöker vi väl igen. Verkar som att happy inte gillar bilder hostade av google..

Nice!

Se till att ha den färdig till helgen så tar vi en sväng från toppen på söndag;)

Tillbaka
Topp