Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Nya gaffeln på och test körd hemma på gårn. Känns grym. Ska iväg o köra i helgen så återkommer med mer feedback.

Bilagor

• 20181020_100709.jpg
    20181020_100709.jpg
    485.8 KB · Besök: 122
Nu hoppar jag in här utan att ha läst allt i tråden. Men Bird kommer strax med sin första 29" HT d.v.s. Zero 29. Den är designad med 130 gaffel (64,3 grader statisk HA) men 140 mm går också att använda. Man kan boka demo från och med den 3:e november i England, mer info kommer senare på deras hemsida och än så länge är detta en av världens sämst bevarade hemligheter.

Kör också en vitus. Grymt bra cykel. Trampar runt i delsjön på den och tar mig ner för allt möjligt men det är oftast på rakorna med alla rötter jag börjar fundera på en fs. Så egentligen handlar det enbart om bekvämligheter vilket inte är ett godkänt skäl för att köpa en ny cykel.

Bilagor

• 20181010_175150-01.jpeg
    20181010_175150-01.jpeg
    508.9 KB · Besök: 132
m3lk3r sa:
Kör också en vitus. Grymt bra cykel. Trampar runt i delsjön på den och tar mig ner för allt möjligt men det är oftast på rakorna med alla rötter jag börjar fundera på en fs. Så egentligen handlar det enbart om bekvämligheter vilket inte är ett godkänt skäl för att köpa en ny cykel.

Nice! Är det 2.6or på ? Jag testa 2.8" på min och vilken skillnad vid mycket rötter och sånt i komforten

arneman sa:
Nu hoppar jag in här utan att ha läst allt i tråden. Men Bird kommer strax med sin första 29" HT d.v.s. Zero 29. Den är designad med 130 gaffel (64,3 grader statisk HA) men 140 mm går också att använda. Man kan boka demo från och med den 3:e november i England, mer info kommer senare på deras hemsida och än så länge är detta en av världens sämst bevarade hemligheter.

Kul hoppas de får tummen ur och tar fram en stig 29a FS snart också.

liveforthis sa:
m3lk3r sa:

Nice! Är det 2.6or på ? Jag testa 2.8" på min och vilken skillnad vid mycket rötter och sånt i komforten
Ja det är 2.6or! Man blir ju sugen på att testa större men vet även att jag borde sänka trycket i däcken också..

Absolut den roligaste stigcykel jag någonsin haft. Surly Krampus storlek XL med 120mm Pike och Sram GX Eagle 12 grupp. WTB Ranger 29x3.0 på Easton 45 fälgar. Grymt smidig och lekfull trots största storleken och 29+ hjul.

Bilagor

• FB_IMG_1532328392544.jpg
    FB_IMG_1532328392544.jpg
    338 KB · Besök: 117
onegear sa:
Absolut den roligaste stigcykel jag någonsin haft. Surly Krampus storlek XL med 120mm Pike och Sram GX Eagle 12 grupp. WTB Ranger 29x3.0 på Easton 45 fälgar. Grymt smidig och lekfull trots största storleken och 29+ hjul.

Fet hoj! :)

Krampus står helt klart på önskelistan.

Gjorde en liten mod på min Sonder som gav stor skillnad, bytte till styrstam med 20 graders drop, vilket blev jävligt bra med tanke på att den balanserade ut en HA på 64 grader väldigt fint. Nu känns hojen helt sjukt fin på stigen, jag som tänkte sälja den, blir att behålla ett tag till :)

Bilagor

• IMG_20181022_074453.jpg
    IMG_20181022_074453.jpg
    95.1 KB · Besök: 91
Jag är intresserad av hur du tror att det där fungerar :) Hade det inte varit billigare att ta bort spacers under stammen?

Jag gjorde en tidsresa häromdagen, verktyget blev en HT... en nyköpt Cannondale F400. Hahaha!

Rev av stöd, reflexer och skit, tightade upp allt, pumpade däck och sen ned för Flow Trail som ligger en bit norr om Santa Cruz. Första 500 m utför var ... hjääääälp men det tog sig och sen var det bara njutbart.

Har redan sålt min FS så nu är ju frågan vilken HT jag skall köpa härnäst. Halvslack 29 med plats för breda däck, typ.

D48361FB-782A-43C6-BF55-406636A7D845.jpeg

488D4DE4-B5F5-413D-92A4-D3A5AF419043.jpeg

Finns det något nytt roligt inom 29" lång/flack/busig inför 2019?

Lutar åt en ny cykel inför våren ... Måste finnas något prisvärt med bra features som kan ta över efter Ragley.

Cuprinol sa:

Lutar åt en ny cykel inför våren ... Måste finnas något prisvärt med bra features som kan ta över efter Ragley.
Kollade runt på det för ett tag sen, köpte sedan nåt helt annat men det jag kikade mest på då var Cotic Solaris, Stanton switch 9er HT och Pipedream Moxie. Finns säkert mer skoj i andra material än stål men det kollade jag icke på.

Cuprinol sa:

Pace cycles ska ha en ny ram till 2019 som ser riktigt fet ut RC529

Efter att min förra hardtaildröm sprack skickade ragley en ny grön och gräddvit dröm till mig.

IMG_3177.JPG

IMG_3178.JPG

IMG_3179.JPG

IMG_3264.JPG

Köpte nytt framhjul, rakt rött styre och ny bakbroms då även den sprack, (det kanske hänger ihop på nåt sätt) och flyttade över grejorna från den numera spräckta ståldrömmen.

IMG_3328.JPG

IMG_3327.JPG

Senast ändrad:
Gushem sa:
Efter att min förra hardtaildröm sprack skickade ragley en ny grön och gräddvit dröm till mig.

Köpte nytt framhjul, rakt rött styre och ny bakbroms då även den sprack, (det kanske hänger ihop på nåt sätt) och flyttade över grejorna från den numera spräckta ståldrömmen.

Snyggt.

Gushem sa:

Stört snygg!

m3lk3r sa:
Gushem sa:

Stört snygg!

+1.
Och stört hårt med ss. Jag vill också ha de låren!

Tillbaka
Topp