Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Oskar sa:
160 mm slag fram och 0 mm bak, vad är det som är så bra med det?

Spelar det någon roll??? Har du sett hur ramen ser ut? Den kan man ju köpa bara för utseendet :)

Men nej någon 160 mm HT vill i alla fall inte jag ha. Tur att det inte fanns en 130 mm variant annard hade jag fått börja spara.

Billigaste skojhojen jag äger, ramen kostar ju mer eller mindre kaffepengar numer.
650B blir kul som fan, eller 26+ om du nu vill "vara värst" och få massa mysig volym att skutta omkring på.
Först gick den med en budget-SR Suntour 140mm gaffel men den tröttnade jag rätt fort på (den som är med på bilden) slängde på en 160 X-Fusion Sweep och ja herrejävlar så trevligt det blev! Passar utmärkt som komplement till #trenduron här uppe i Åre, funkar absolut att köra park med men väldigt mycket roligare vid lite med trampig cykling och allmänt stigbus.

Bilagor

• 29441940524_0a60beaf97_h.jpg
    29441940524_0a60beaf97_h.jpg
    510.2 KB · Besök: 263
Alpkit Sonder kommer tydligen med revised geometry om 3-4 veckor.
Ramarna får längre reach och uppdateras smått med 430 reach för medium och 450 för large.
Färgsättningen blir samma som för kolfiberramarna.
Av vad jag förstått inte kompatibla med 29" dock utan endast 27.5´+.

Riktpris 300 £

Här är kolramen:
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-transmitter-carbon-frame-only

Ser riktigt fin ut.

glitch sa:
Oskar sa:

Spelar det någon roll??? Har du sett hur ramen ser ut? Den kan man ju köpa bara för utseendet :)
Men nej någon 160 mm HT vill i alla fall inte jag ha. Tur att det inte fanns en 130 mm variant annard hade jag fått börja spara.

+1 och om man jämför med Honzo som har 65mm drop med 130mm gaffel mot en Nordest med 160mm gaffel på 55mm drop.så är inte skillnaden så stor. Fast skulle jag själv ha en som stighoj så vorde det med en 140 gaffel och 29"-hjul.

Helt klart bortom TS' önskan om att "det får inte vara en tokstabil men trist historia", vilket jag misstänker är fallet om den trakteras på svensk stig. Oavsett är det helt jävla omöjligt att inte dregla över BTR:s fina cyklar.

btr-ranger-01-1467129256777-p74a4cxf6m42-1200-80.jpg

Galet flack gaffel, galet brant sadelrör, galet lång hjulbas (sett till reach), och så vidare. Går att få för mellanhjul, storhjul eller plushjul. Och kanske småhjul också förresten. Typ så modernt det kan bli, fast med lite mer normal reach än andra extrema saker. Vore grymt kul att prova!

Vackra till tusen är de i alla fall! :-)

Senast ändrad:
glitch sa:
Oskar sa:

Just den cykeln är verkligen sjukt snygg! Den som Makten postade här ovan ser däremot ut som en gammal damtralla. Min fråga kvarstår hursomhelst, men det är väl ingen som kan svara på den.

Oskar sa:
glitch sa:
Oskar sa:

Just den cykeln är verkligen sjukt snygg! Den som Makten postade här ovan ser däremot ut som en gammal damtralla. Min fråga kvarstår hursomhelst, men det är väl ingen som kan svara på den.

Svaret är väl helt enkelt: för att det är kul. Jag hade en TransAm med 140 i fram och 0 i bak, och den var hur kul som helst. Hade gärna haft lite mer i fram för att kunna köra ännu hårdare utför. På en sån hoj står man ändå mest upp så det gick bra med 0mm i bak.

Konvalj sa:
Oskar sa:
glitch sa:
Oskar sa:

Svaret är väl helt enkelt: för att det är kul. Jag hade en TransAm med 140 i fram och 0 i bak, och den var hur kul som helst. Hade gärna haft lite mer i fram för att kunna köra ännu hårdare utför. På en sån hoj står man ändå mest upp så det gick bra med 0mm i bak.

Fast problemet är ju att det sällan är mest utför i alla fall härhemma. Det är ju mer platt, transport och uppför än utför och då blir 160 så där kul. För mig personligen är vitsen med hardtail att få den här sköna direkta känslan och bra sprutt uppför. 160 slag är ju ingen direkt fördel där.
Men hade man kört UK trailcenters hela dagarna hade man nog resonerat annorlunda.

Fast ska man ha en snabb å kvick ht ska man kanske kolla på annat än stål am ht hojar min väger: 14,5 kg så 140 eller 160 spelar nog mindre roll..

EST sa:
Fast ska man ha en snabb å kvick ht ska man kanske kolla på annat än stål am ht hojar min väger: 14,5 kg så 140 eller 160 spelar nog mindre roll..

Helt rätt - det är här det börjar bli svårt :) eller ja man kan göra som Jilster :)

För mig är nog målbilden att den ska väga mindre än min FS och då ska det till < 13 kg körklar minst.

Jo det går men det blir dyrare om det ska hålla. Å man vill ju inte behöva vara rädd om en sån hoj. Polarens gott var lätt men gick på ca 30 papp...

Har beställt en Orange P7 som väntas levereras i början på veckan, gjort en del uppdateringar så det blev rätt lång levtid i väntan på nya hjul osv innan den skickades iväg. EST tvingade mig beställa stål så... :P bor du i sthlms trakterna kan du testköra den glitch, såg att du var intresserad utav en sådan.

EST sa:
Jo det går men det blir dyrare om det ska hålla. Å man vill ju inte behöva vara rädd om en sån hoj. Polarens gott var lätt men gick på ca 30 papp...

Fast jag tror att du och jag sliter rätt olika på en cykel. :)
Har inte lyckats ha sönder någon ram på tretton år av stigcykling och har haft plast, alu och stål. Så jag är rätt övertygad att jag inte behöver stål ur ett hållbarhetsperspektiv - sen är det estetiska nåt helt annat.

Bubblare just nu är NS Eccentric Djambo, ny geo för 2017, 27.5+ och 29", modern geometri och korta kedjestag - dock tung som en finare stålram. Så den lär hålla :)

Trist med Sonder Transmitter att den inte tar 29or respektive "bara" 27.5 x 2.8
Mem givet att det är Brant Richards (On-one, Ragley, Nukeproof, Vitus mfl.) som designat är den nog rätt nice :) Lättare än NS:en också.

Fin hoj ATG!

Klart du ska ha en Canfield EPO glitch! Min kvala in på 11,8kg med bara hållbara delar.

Senast ändrad:
Ligger ju en väldigt fin Honzo 29 till salu på Köp och Sälj nust nu i storlek M. Fel storlek för mig annars hade jag slått till direkt.

Tyvärr tror jag för liten för mig också. Den hade den gamla korta reachen.

De två ramarna jag har som starkaste kandidater idag har följande reach mått:
#1 - (M) 430 / Ett 622 /WB 1163 (L) 450 / ETT 636 /WB 1183

#2 - (M) 435 / Ett 610 / wb 1172 (L) 460 / Ett 637 / wb 1201

Hojar idag på reach 445 / ett 621 / wb 1164
Med en 40 mm stam men då är det heldämpat.

Svårt att bestämma mellan M och L. Reachmåtten på L känns ju bättre men hjulbasen blir så jäkla lång då känns det som. Men sen påverkar väl saget på en ht reachen mer dvs blir längre än på en heldämp eller hur?
Vill gärna ha rätt lika mot idag fast ht.
HA och CS är snarlika på bägge.

Buskul och bröt är precis vad Stanton är.
mats412 sa:
Har en Stanton Switchback, den förra generationen, hur kul som helst. Så länge du inte ska cykla upp för en alp så bry dig inte om att den inte är en bergsget, för den är sjukt kul i övrigt. Jag är 192 cm och kör med 70 mm styrstam, funkar bra.

Jag delar Switchbacken med en kompis eftersom vi båda har var sin fs-förstahoj också, bra sätt att köpa cyklar man egentligen inte behöver :) Rekommenderas.

Jag är kompisen och kan tillägga att Switchbacken sticker ut en del geometriskt. 63-64 gr osaggad styrvinkel blir galet bra med sag, på en hoj som bara saggar fram är det där nånstans det bör ligga tycker jag. Ingen annan ht jag provat har känts lika rätt utför. Jag kör samma stigar, drop mm med denna som med FS, bara att det är mer vilt, mindre fuckup -marginal och mindre skonsamt för kroppen. Men mer feedback och ibland roligare..

Sjukt roligt med de korta stagen också. Bakhjulslyft genom tankeläsning, kurvtagning är hur kul som helst. Värt!

Dessutom klättrar den bättre än jag trodde.

Ska labba med hur brett bakdäck vi kan få in i år.

Jag fick möjligheten att prova en Switchback nyligen. Det var en 18 long och jag är 181. Kändes inte alls stor trots att det är deras största så tror inte ramen är nåt för resliga herrar.

Tyckte den var klart kul och trygg utför, trots korta kedjestag klättrade den bra men det var en rätt brutal utväxling på den typ 34 - 36 som lättast så man fick jobba.
Sen är det alltid svårt när man testar någon annans set up, var inte kompis alls med däcken som bara släppte men klart fin hoj. Börjar bli seriöst dyra dock :(

Jag undrar om inte herrn skulle ta och prova min Explosif vid tillfälle. Den har rätt kort hjulbas tack vare att den inte är så satans flack (67,5° gaffelvinkel), men ändå lång reach (450 mm @ Large). Slaglängden på 120 mm känns utmärkt och det är i stort sett alltid aktern som sätter gränsen för hur fort man kan/vågar köra på brötig stig ändå. Jag punkar eller skakar sönder långt innan man önskar mer slaglängd fram:-)
Har visserligen klurat på att förlänga gaffeln till 140, men då endast för att få upp fronten en skvätt. Inte för ökad slaglängd, det behövs inte.

Enda egentliga nackdelen är att det inte går in större däck än absolut max 2,4" bak. Kör Ikon 2,35" bak nu och det är hyfsat behagligt om man inte sitter ner hela tiden. Du skulle i alla fall få ett hum om geometrin som jag tycker prickar exakt det du vill åt i din urspungsbeskrivning av önskemålen. För min del känns cykeln som en klassisk XC-MTB borde kännas, om det inte vore för de idiotiska LVG-dragen som har kommit att dominera den cykelgrenen sen länge. En hoj som funkar till allt, helt enkelt.
När jag inte hade sänkstolpe och körde SS så vägde den 12,5 kilo med rätt tunga hjul och däck (inklusive slang). Gissar på ~kilot mer med 1x10 och Gravity Dropper. Inget jag tycker stör på nåt vis.

Provar gärna vid tillfälle Makten :) ska försöka testa lite fler hojar framöver, har ju blivat lovad en sväng på drop ins Honzo också det är bara det där med tiden. Bästa är ju att sticka ut på gemensam happyride så kan man bytlåna lite fram och tillbaka. Jag erbjuder alltid gärna provkörning på mina hojar men det faller lite platt Makten då du nog vet rätt väl hur en 5010 känns =)

H. sa:
Ståcykling för att ta mig till olika platser är inget problem, dels för att jag lär åka bil, och dels för att jag är van från BMXen. Ståcykling i skogen är nog betydligt jobbigare men där tänker jag att det är bra träning.

Vad gäller cykeltyp så är jag övertygad om att typ en 456 är mycket bättre i skogen men efter att ha provat luthmans, visserligen för stora, 456 i en skatepark måste jag säga att det kändes extremt oinspirerande... å andra sidan måste inte cykeln ersätta BMXen. Och som vanligt vet jag inte ens vad jag vill egentligen. Då hade jag väl inte frågat. :)

Du vill ha en 4x-ram av den gamla skolan med korta kedjestag och 26" hjul, med snabba däck. Som en bmx men lite större, och man slipper dör inte automatiskt vid första rot, men det är inte så långt ifrån. Knallstyvt, sprättigt och gjort för att svängas och hoppas med, helt underbart!

För vanlig stigcykling i Sverige fick Orange Miii mer än 90% av min cykeltid skulle jag gissa. Går att cykla i berg med också , men då gäller det att hålla ganska hårt i hatten.

Senast ändrad:
Jaha hur går det här då?
Ganska bra.
Har råkat köpa ett par hjul som behövde nya lager. Boots fram och bak så nu är i alla fall standarden bestämd.

Sönder Transmitter finns nu i uppdaterad aluvariant i lager. Velar nog mest mellan den och NS Eccentric Djambo.

Blir 2.8 or, frågan är vilka däck man ska satsa på. Jag hatar supertrögrullat men ser helst en däck kombi som funkar hyfsat året runt. Tanken med Htn är ju att det ska bara vara sticka ut och cykla.

glitch sa:
Jaha hur går det här då?
Ganska bra.
Har råkat köpa ett par hjul som behövde nya lager. Boots fram och bak så nu är i alla fall standarden bestämd.

Sönder Transmitter finns nu i uppdaterad aluvariant i lager. Velar nog mest mellan den och NS Eccentric Djambo.

Blir 2.8 or, frågan är vilka däck man ska satsa på. Jag hatar supertrögrullat men ser helst en däck kombi som funkar hyfsat året runt. Tanken med Htn är ju att det ska bara vara sticka ut och cykla.

Har du boost hjul så kan du räkna bort Djambon direkt. Jag valde den för att slippa just boosten.

Paco sa:
glitch sa:
Jaha hur går det här då?
Ganska bra.

Har du boost hjul så kan du räkna bort Djambon direkt. Jag valde den för att slippa just boosten.

2017 Djambo boost enligt hemsidan.

Nu har du redan köpt hjul så det här är väl ett råd som är senkommet. Jag tipsar verkligen om en Cotic BFe, gärna 26" versionen. Jag är barnsligt förtjust i min, som förtillfället går i en singlespeed version.

glitch sa:
Paco sa:
glitch sa:
Jaha hur går det här då?
Ganska bra.

Aha, då har dom ändrat det;)

Jag är jävligt nöjd men min iaf, även om den kommer hamna på k&s inom en snar framtid...n-1....

Senast redigerad av en moderator:
Paco sa:
glitch sa:
Paco sa:
glitch sa:
Jaha hur går det här då?
Ganska bra.

Aha, då har dom ändrat det;)

Jag är jävligt nöjd men min iaf, även om den kommer hamna på k&s inom en snar framtid...n-1....

Vad kör du för storlek? Velar mellan medium o large. Är 181 lång, 86 grenmått.
Ska tilläggas att det är tänkt att bli semi budget bygge så de är kan nog ta tid detta.
:)

Senast ändrad:
Har varit på jakt efter en ny rolig hardtail och har slutligen fallit för Bird Zero, dock har jag ett svårt att bestämma för om jag ska ha en AM eller TR. Jag tycker att AM har något roligare geometri men jag känner att jag inte har ett behov av en 150 gaffel. Jag ligger dessutom mellan två storlekar och TR har ju längre ETT, så TR i storlek M kanske passar bäst till mig ändå. Nån som har några åsikter?

AM https://www.bird.bike/product/zero-am-slx11/#configuration
TR https://www.bird.bike/product/zero-tr-slx11/#configuration

väntar på en likadan orange p7. Sjukt förväntansfull. Hade den gamla modellen och gillade den. tänker att den nya är fatastisk

Tillbaka
Topp