Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Jilster sa:
men om du inte får in axeln så är det väldigt troligt inte hjulen?

Axeln går fint genom ramen, det är i navet den nyper som sagt. Tar du av hjulet och kör igenom axeln så är det samma sak. Lite fint sandpapper runt en stång i problemområdet så blir det kanon.

Fet hoj det blir! :-) Men...

glitch sa:
Gällande hjulet så är det dels en liten skevhet som jag får rikta där den touchar nu men sen är frågan också hur centrerat det varit från början. Hjulen är ju inte nya.
Men disha nån mm mot skivsidan och rikta pytte så blir det där kanon.

Är ramen gjord för plushjul så bör du ju ha ~centimetern marginal åt alla håll. Jag tycker själv att det är på gränsen med 7 mm som jag har i min FS där jag nyligen klämt in 2,6"-däck. Det kommer att flexa och grisas ner med lera som slipar ramen, så att bara ha nån enstaka millimeter fritt är klart obra.

Axeln är kirrad! Den gav med sig efter nån demontering eller två så nu går den fint att dra dit för hand.

Har kollat i riktställ och hjulet ser rätt rakt ut, däremot får jag känslan av att däcket inte är så runt som det borde vara och att det är därför det slår så pass.

Makten ramen är för plusdäck men 2.8 max clearance och detta är 2.8 däck även om nobby nic anses vara rätt smala.

Antiklimax när man upptäcker att vajerhöljet i bra att ha lådan är ett gammalt bromshölje :(

Hade hoppats på shake down på lunchen men det får vänta till efter helgens bestyr på landet. Blir rätt snygg i alla fall.

Kan också berätta att Shimanos Slx NW drev är en tung rackare!

20170630_071322.jpg

Senast ändrad:
Cujo sa:
Ingen dropper? Då är det kört... :)

Det kommer tids nog om det faktiskt vill sig så att jag kommer hinna använda hojen nåt :)

Fick på växlarna nu efter jobbet men vi skulle bort så hanns inte med mer än att cykla över till middagen vi skulle på.
Kunde också konstatera att boostvevar var bortkastat. Gott om frigång för kedjan även med 2.8 och vanliga vevar så 170mm slx vevarna åker nog över på FSen som tyvärr allt för ofta bjuder på pedal strike.

Blev en kort repa igår kväll och en snabbsväng på lunchen.
Rullar bra i skogen med plusdäck men lite segt på asfalt. Handen på hjärtat hade jag nog väntat mig lite mer dämpning av däcken. Kändes typ som 29a med typ 2.3or i rullbenägenhet. Ingen större skillnad.
Finns nog mycket mer att göra i sökandet efter optimala lufttrycket. Skulle behöva nåt lite mer avancerat med tryckmätare än min biltemapump för att få rätt i skogen.

Gaffeln tänkte jag inte ens på vilket nog då är ett bra betyg.
Trots rätt lätta hjul och däck väger den mer än jag trodde. Ligger nog på 13 i alla fall med pedaler.

Gött med direktdrivet i trampet men satan vad snabbt man blir trött i korsryggen. Bra träning som sjutton.
Grymt kul när man får in flowet och prickar rätt linjer istället för att bara bomba på.

Var lite orolig att ramen skulle bli för liten men den känns rätt bra - hade kunnat köra large också men nu kör jag med 40 stam, blir till att testa en 60 stam.

Känns i övrigt riktigt bra. Man känner sig hemma direkt, inga konstigheter. Lättmanövrerad och klättrar riktigt bra.

Ska testa med 172.5 vevar och flytta dessa 170 till FS en. Mer hävarm borde vara rätt gött vid ståcykling.

Bilagor

• 20170703_130850.jpg
    20170703_130850.jpg
    838.6 KB · Besök: 145
Någon som vet var man kan klicka hem en Ragley Marley? Hittar ingen sida på internet som har den. Kan den vara slut för säsongen? =S

Svedjemo sa:

Tar du dig förbi stockholm kan du prova min Sonder.

Jag hade lagt till Ns Djambo också till listan. Marley/Sonder är rätt lika i geon men Sonder tar större däck.

Commencal kändes så där med 9 delat 2x.
Deedar tycker jag är rätt ful vilket räcker för att välja bort den :)

glitch sa:
Svedjemo sa:

Tar du dig förbi stockholm kan du prova min Sonder.

Jag hade lagt till Ns Djambo också till listan. Marley/Sonder är rätt lika i geon men Sonder tar större däck.

Commencal kändes så där med 9 delat 2x.
Deedar tycker jag är rätt ful vilket räcker för att välja bort den :)
Tack för tipsen!

Då har jag äntligen fått cyklat lite på Honzon. Utifrån hur den levererades så har jag monterat en dropper (Brand-X), fått den tubeless, tagit bort skyddet bakom kassetten, monterat flaskställ, spd-pedaler och garminfäste.

Igår var jag bara nära hemma och trixade runt i en liten skog, idag var jag i Flottsbro. Det är helt klart svårare med ht. När baken studsar så är det svårt att sikta ordentligt med framhjulet. Jag åker omkring med för högt tryck i däcken just nu så det påverkar såklart. Men det är roligt att cykla skog igen och det är det viktigaste.

IMG_1075.JPG

Är nära att klicka hem en Sonder Transmitter men tvekar lite pga 27,5+. Jag sålde min 29" delvis eftersom att jag tyckte att den kändes lite klumpig emellanåt, är det någon skillnad mellan 27,5+ och 29"?

Svedjemo sa:
Är nära att klicka hem en Sonder Transmitter men tvekar lite pga 27,5+. Jag sålde min 29" delvis eftersom att jag tyckte att den kändes lite klumpig emellanåt, är det någon skillnad mellan 27,5+ och 29"?

Tycker inte den är klumpig alls men köper du komplett så väger deras hjulset 2.5 kg!! Så knappast ärtig.
Lite därför jag valde custombygge då jag vill slippa bojsänkehjulen som tyvärr är regel på billigare + hojar.

glitch sa:
Svedjemo sa:

Tycker inte den är klumpig alls men köper du komplett så väger deras hjulset 2.5 kg!! Så knappast ärtig.
Lite därför jag valde custombygge då jag vill slippa bojsänkehjulen som tyvärr är regel på billigare + hojar.
Jag har varken tid, kunskap eller budget för att göra något custombygge så det får bli bojsänkehjulen om det ska bli en transmitter. Kan man köra vanliga 27,5 hjul om man skulle vilja det? Eller då blir markfrigången för liten?

Svedjemo sa:
glitch sa:
Svedjemo sa:

Jag har varken tid, kunskap eller budget för att göra något custombygge så det får bli bojsänkehjulen om det ska bli en transmitter. Kan man köra vanliga 27,5 hjul om man skulle vilja det? Eller då blir markfrigången för liten?

Har inte testat vanliga hjul, men jag upplever med 2.8:or Nobby Nic att det är väldigt generös markfrigång att jämföra med min heldämpade Santa Cruz 5010 som sitter mycket närmare back.
Förvisso kör jag 130 mm gaffel snarare än 120 som är standard vilket också lyfter upp ekipaget något.
Sonder ramen är ju inte godkänd för 29er hjul, kanske värt att tänka på beroende på om du har hjul osv. i 29 format som du skulle vilja testa. Djambon t.ex. tar 29:or också.

Monterade icke boost vevar igår, massor av clearance även med 2.8 däck så boostvevar var helt bortkastat även om Alpkit själva sa att man skulle ha boostspacing på vevarna för att rymma breda däck.

Senast ändrad:
glitch sa:
Svedjemo sa:
glitch sa:
Svedjemo sa:

Har inte testat vanliga hjul, men jag upplever med 2.8:or Nobby Nic att det är väldigt generös markfrigång att jämföra med min heldämpade Santa Cruz 5010 som sitter mycket närmare back.
Förvisso kör jag 130 mm gaffel snarare än 120 som är standard vilket också lyfter upp ekipaget något.
Sonder ramen är ju inte godkänd för 29er hjul, kanske värt att tänka på beroende på om du har hjul osv. i 29 format som du skulle vilja testa. Djambon t.ex. tar 29:or också.

Monterade icke boost vevar igår, massor av clearance även med 2.8 däck så boostvevar var helt bortkastat även om Alpkit själva sa att man skulle ha boostspacing på vevarna för att rymma breda däck.
Letade från början efter en cykel med 130-140 gaffel så det låter ju lovande att du kör 130. Vet du vad max slaglängd är på transmittern?

Nepp, vet inte faktiskt. De specar ju 120 så mycket högre än 130 tror jag den kan bli lite konstig.
Djambon har ju bredare gaffelspann.

Ok, nu har jag klickat hem en cykel efter mycket velande fram och tillbaka. Det blev en Bird Zero TR till slut. Hoppas att jag valde rätt ?

Är lite sugen på en HT. Har en Codeine 29 som jag gillar med flera hjulpar till, den har 142x12mm och 100x15mm så lär inte köpa något cykel/ram som har något annat. Tänker mig något liknande i vinkel fram, 67.5 grader.
Någon som har några tips på cyklar/ramar som kan passa?

Ragley big sig om du är liten har jag en annars är det bra pris på de ändå?

LDG sa:
Är lite sugen på en HT. Har en Codeine 29 som jag gillar med flera hjulpar till, den har 142x12mm och 100x15mm så lär inte köpa något cykel/ram som har något annat. Tänker mig något liknande i vinkel fram, 67.5 grader.
Någon som har några tips på cyklar/ramar som kan passa?

UK stålmaffian Stanton, Cotic och Orange har alternativ med 142 bredd.
Bird har också 142 på sina samt vissa Ragley.

Orkar inte bläddra runt i tråden pga seg mobiluppkoppling, (så ni får ursäkta om det blir en dubbelpost), men borde inte Sick Bike's
Gnarcissist nämnas i denna tråd:

1CE1C56F-AC81-40DF-89BD-AA74B0AFBF8B-10447-000009190D3FC06C.jpeg

Hmm fs 29 a med 180 undrar om det kan vara nåt kul på polaren jag är skeptisk..
Men utför visst. Min är 140 då är den kul överallt?

desmo sa:
Då har jag äntligen fått cyklat lite på Honzon. Utifrån hur den levererades så har jag monterat en dropper (Brand-X), fått den tubeless, tagit bort skyddet bakom kassetten, monterat flaskställ, spd-pedaler och garminfäste.

Igår var jag bara nära hemma och trixade runt i en liten skog, idag var jag i Flottsbro. Det är helt klart svårare med ht. När baken studsar så är det svårt att sikta ordentligt med framhjulet. Jag åker omkring med för högt tryck i däcken just nu så det påverkar såklart. Men det är roligt att cykla skog igen och det är det viktigaste.

Jag vill bara skriva av mig lite mer!
Idag var jag i Gömmarskogen som jag anser vara min hemmaskog och cyklade svart-vita. För att förstå lite vad jag skriver om så vill jag bara berätta om mina tidigare mtb. Första riktiga var en Nishiki SRI-team 26" HT från 2007. Sedan Banshee Phantom 29" FS med 120/105. Och nu Honzon.
Den stora revolutionen när jag bytte till Bansheen var hur bra den klättrade. Att de tekniska klättringarna gick så mycket enklare än min gamla Nishiki. Att den var stabilare utför var liksom ingen överraskning. Därför var jag lite orolig att gå tillbaka till HT. Att jag skulle få leda cykeln runt större delen av Gömmaren. Men idag gick riktigt bra. Jag klarade alla klättringar jag gjorde på Bansheen, och jag klarade någon som jag aldrig har klarat tidigare! Just nu har jag lite pulver i benen vilket underlättar, men den klättrade ändå bättre än vad jag hade förväntat mig! Skitkul!
Utför så studsar det och far. När bakhjulet tappar kontakten så blir det svårt att sikta med framhjulet. Och försöker jag trycka ner bakhjulet i marken så kan det bli väl hårda smällar ibland. Jag sänkte trycket något idag, och fick något genomslag så att det tjongade om fälgen. Så jag får nog lära mig att cykla med lite högre tryck i däcken på Honzon än vad jag hade på Bansheen.
Överlag så är jag mycket nöjd med cykeln. Jag tror den kan leverera det jag behöver. Möjligen att jag inte kommer kunna köra xc så bra som jag önskar, men det är sekundärt.

Tillbaka
Topp