Svedjemo sa:
glitch sa:
Svedjemo sa:
Är nära att klicka hem en Sonder Transmitter men tvekar lite pga 27,5+. Jag sålde min 29" delvis eftersom att jag tyckte att den kändes lite klumpig emellanåt, är det någon skillnad mellan 27,5+ och 29"?
Tycker inte den är klumpig alls men köper du komplett så väger deras hjulset 2.5 kg!! Så knappast ärtig.
Lite därför jag valde custombygge då jag vill slippa bojsänkehjulen som tyvärr är regel på billigare + hojar.
Jag har varken tid, kunskap eller budget för att göra något custombygge så det får bli bojsänkehjulen om det ska bli en transmitter. Kan man köra vanliga 27,5 hjul om man skulle vilja det? Eller då blir markfrigången för liten?
Har inte testat vanliga hjul, men jag upplever med 2.8:or Nobby Nic att det är väldigt generös markfrigång att jämföra med min heldämpade Santa Cruz 5010 som sitter mycket närmare back.
Förvisso kör jag 130 mm gaffel snarare än 120 som är standard vilket också lyfter upp ekipaget något.
Sonder ramen är ju inte godkänd för 29er hjul, kanske värt att tänka på beroende på om du har hjul osv. i 29 format som du skulle vilja testa. Djambon t.ex. tar 29:or också.
Monterade icke boost vevar igår, massor av clearance även med 2.8 däck så boostvevar var helt bortkastat även om Alpkit själva sa att man skulle ha boostspacing på vevarna för att rymma breda däck.